Jump to content

Vinkkejä alumiini vanteitten kiillotukseen?


smokeybandit

Recommended Posts

Heipparallaa, oisko täällä porukalla vinkkejä miten sais hienoo kiiltoo alumiini vanteisiin, tuollaisiin vanteisiin niinkuin tuossa, https://www.3rdgenformula.com/87/history/87%20Formula%20B&W%20sm.jpg

 

Oon koittanut vesi hiekka papereilla ja vedellä, ja sitten auto solilla hankailla, mutta en mie tuola kuumassa mitään jaksa, niin aattelin kysyä vinkkii miten niitä vois kiillottaa vaikka jollain laipalla mikä tulee pora koneeseen.

 

Yhdelle vanne sorvarille soittelin mutta ainaskaan sen sorvi ei pysty sorvaamaan ton mallin vannetta kun se on vähän ulospäin kupera, itse vanteen lipan se kyllä pystyis sorvaamaan, mutta aattelin jos ite

sais koti konsteilla ja rauta kaupasta saatavilla tarvikkeilla hienon kiillon niihin, tuskin nyt varmaan niin hienoks koti konsteilla saa mitä itse vanne sorvi sen saisi, ainakaan mie kun en vesi hiekka papereista tajua juuri mitään.

Link to comment
Share on other sites

Tuommoset sain tehtyä:

 

On tosi hienot, tuollaisen pinnan jos itsekkin jaksaisi, mutta nykyisellä terveyden tilalla hyvä jos tunnin jaksaa, kun ei tuu hiki niin tuntuu että ei helekutti, tosin kuumaa en oo moneen vuoteen sietänyt, ja nyt kun on ollut 30 asteen lämpötiloja,

niin toistaseks varmaan täytyy tyytyy johki puoli kiiltävään tulokseen, mutta jos mulla ois pora koneseen joku ihme laippa ja joku hullun hyvä alumiinin kiillotus aine, niin sillä varmaan paremmin saisi ja paremmin jaksais niin ei tarttis käsin huitoo ja hankailla.

 

Mutta ei mulla mitään kummepaa aika tauluu oo, voisin vanteita kiillotella silloin tällöin, pikkuhiljaa, jos ne vaikka loppu kesästä valmiiksi saisi, niin voisin laittaa ne autoon ja katsoo että onko ne hienot,

mulla ei niitä auton orkkis vanteita oo vuosikausiin ollut autossa, niin voisi vaihteeksi olla ihan kivan näköiset.

Link to comment
Share on other sites

Tästä lähtee:

Ekaks Nitromors:illa 2x lakat pois, 200 bar painepesuri apuna.

Sitten epäkeskohiomakone avuksi:

400 paperilla niin kauan, että pinta on tasainen

800 paperilla niin kauan että pinta on tasainen

1200 paperilla niin kauan että pinta on tasainen

2000 paperilla niin kauan että pinta on tasainen

sitten scotch brite "karhunkielellä" kolmella eri karkeudella pintaan himmeä kiilto

sitten vaihdetaan porakoneeseen ja  rättilaikka kiinni ja nyt pitää lämpötilan olla yli +20C

Sitten kolmella eri karkeus vahalla haetaan peilikiilto pintaan.

Ja homma sotkee sitten viittävaille paljon ja varsinkin vahaan sekoittunut alumiini on pirun lujassa kaakeleissa. Hengityssuojain on ihan ehdoton. 

Link to comment
Share on other sites

Ite en laittais mitään kiillotetun alumiinin päälle jos vain kesäkäytössä.Jos kiilto himmenee,helppo kiillottaa uudestaan kun pohjat tehty.

Jep, ei oikein löydy alumiinille lakkaa, joka ei kellastu
Link to comment
Share on other sites

Mulla on ollu parit kiillotetut aluvanteet eikä ainakaan ne kovin pitkään kiiltävinä pysyneet. Muutamassa viikossa harmaantui pinta.

Auttoi kun veti pesun jälkeen jotain vahaa tms. päälle. ...jos jaksoi...

Talvisin sitten kiillotteli aina uudestaan.

Edellisessä ponussa kennovanteen huuli ja vanissa Eagle Alloyt.

 

 

Saattaa olla kiillotusaineellakin vaikutusta kiillon pysymiseen.

Pirra (vinku) ja rättilaikka oli aika näppärä. Kevyempi käsille kun porakone ja pääsee paremmin hankaliin kulmiin.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vinkeistä, saas nähä milloin ne saa valmiiksi, ja minkä näköiset niistä tulee, saamari kun on tiukassa liat vanteitten sisä puolella, pora koneella ja teräs harjamaisella päällä kyllä lähtee, mutta aikaa vievää on juu.

Yhteen vanteeseen oon toistaiseks keskittynyt, lähinnä vaan kiillotellut hiekka paperilla ja sitten alumiinin kiillotus töhnällä, kaipa niihin ainakin kohtuu kiilto tulee, olisi sekin matta pintaa parempi.

 

Mitä lakka pintaan tulee, oon huomannut että kyllä sorvatussa vanteessa kiilto pysyy, tosin talvi käytössä voi vaatia kiillotettua/pesua aina silloin tällöin, tosin ei talvi käytöstä oo sen kummemmin kokemuksia, kun pelti vanteet on yleensä talvi vanteina, en itse oo koskaan lakannut sorvattuja alumiini vanteita, kuulemma voi lakka lohkeilla, kun kiven iskut vaikka sora tiellä voi lohkaista lakan ja rupee sitten hapettumaan alumiini, hilseilee lohkeilee lakka pinta, kuulemma.

 

Sorvatut vanteet/lipat oon aina sitten jättänyt ilman lakkaa, kun on sorvarikin ollut samaa mieltä, olisi kyllä jees jos sellainen vanne lakka olisi olemassa mikä kestää, eipä tarviis sitten koskaan kiillotella vanteen lippaa, olisi aina kuin peili.

 

Link to comment
Share on other sites

On näköjään saksassa tehty noi vanteet.

Jännä sinällään kun aikaisemmassa ponussa vanteet oli tehty amerikassa, GTA vanteissa on aina lukenut "JAPAN".

 

ATS merkkii on noi saksan vanteet.

715519540_IMG_20200627_1353343662.thumb.jpg.f3309544dfdcba496c646be9b135e8b5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Toki tässä on nyt kymysys alumiinin kiillottamisesta, mutta kommentoin kuitenkin jotta itse kyllästyin tuohon rumbaan jo parikyt vuotta sitten. Nyt kun on soodapuhalletut ja pulverimaalatut vanteet niin olen ollut ihan tyytyväinen. Taitaa myös olla alumiinin väristä maalia saatavilla.

Link to comment
Share on other sites

No joo, kyl maali on käynyt mielessä, jo nyt oon ajatellut jos kiillottelisi vain vanteen lipan, ja keskustan maalaisin hopeisella, kävispähän hopeisten ala helmojen kanssa sitten yhteen paremmin.

 

Oon miettinyt sitäkin jos ne ois maalattu ihan kokonaan ja lakattu, että miltä ne sitten näyttäisi, mutta  kai sitä ainakin vanteen lipan verran täytyy olla kiillotetua alumiinii olla.

 

Pulveri maalauksella niinkuin mainitsit, niin pulveri maalauksella tulis kyllä hieno pinta, verrattuna ruisku maaleihin.

Link to comment
Share on other sites

Ton näköinen siitä tuli, toinenkin vanne on valmis, kolmatta ja neljättä vannetta en ihan heti kyllä ala kiillottelemaan, sen verran koville otti toisen vanteen kiillotus kun yks päivä yli kymmenen tuntia innostuin kiillottelemaan, niin kyllä olo oli että huh heijaa  ;D

 

Eipä toi kiilto ihan niin ok ole mitä kuvassa, mutta kelvatkoon ny toistaseks, ainahan niitä vaikka myöhemmin voi sitten kiillotella, jos ei innostu maalaamaan koko vannetta, muutaman juu tuuppi videon pätkän kahtelin kromi maaleista, ois kyllä hieno, sitten, jos ois ihan oikeen kromi pinnan näköinen.

 

Vanteen välit aattelin muuttaa harmaasta väristä vähän vaalempaan, jos ei ny innostu hopeisella maalaan, mutta jotenkin tuntuu että hopeinen ei oikeen passaa, vie tavallaaan kiiltoo pois sitten kiillotetusta osiosta, eli kontrasti väriks passais mun mielestä ehkä vaaleampi harmaa, kun nykyinen tumman harmaa on taas mun mielestä liian tumma tai vanhan aikasen näköinen.

1439075023_IMG_20200704_1313486353.thumb.jpg.5bf9db7a332091132a33855dc77099a4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...