Jump to content

Mikä öljy/lisä aine lukkoperään?


smokeybandit

Recommended Posts

Ajattelin jos ennen talvea vielä ehtisi uudet öljyt vaihtaa lukko perään.

 

Mikäs öljy sinne nyt passais, siis 80w90 tai 75-90, sen mie muistan, mutta mites kranttu noi lukko perät on sen lisä aineen kanssa? Pitääks se ehdottomasti olla se ac delco lisä aine,

vai voiks se olla mikä tahansa vaikka mobil tai castrol perä öljy missä on lisä aine valmiina öljyssä, esim. mobil delvac LS 75W-90, vai onks se ihan väärä öljy 30 vuotta vanhaan lukko perään?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mulla on toiminut Bilteman öljy hyvin ja myös muilla ketkä laittaneet.

Itellä alkuperäinen GM-levylukko, kaverilla tarvike jne. Pitää hyvin eikä pauku.

 

 

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorioljyt/vaihteistooljyt/vaihteistooljy-limited-slip-2000036321

 

No tuohan kävis ihan passelisti, varsinkin jos on ihan suht hyväks todettu, on kuulemma aika nirsoja nää GM lukko perät, niin jos tuolla bilteman öljyllä ois hiljaisempi perä kuin jollain kallillla öljyllä niin silloin bilteman öljy on siinä tilanteessa parempi.

 

Muistatko paljonko tuota öljyä tarvii, aattelin sillain vaihtaa että imasen pumpulla öljyt, pärjäiskö yhdellä litralla?

 

Toisena ois kysymys että mitenköhän tärkeä on se magneetti öljy kuvun sisäpuolella, kun mulla on orkkis öljy koppa varastossa, nykyään on autossa ollut joku kromi koppa minkä aikoinaan hankin, ja siinä ei tietenkään ollut sitten magneettia siinä öljy kuvussa, onko sellainen tärkeä olla, vaikka luulis että 30 vuotta vanhasta lukko perästä ois jo metalli hilsut lähteneet sen mitä on.

Link to comment
Share on other sites

Mulla on perässä myös jo toista kertaa Bilteman API GL-5 ölpät, mutta ilman sitä öljyyn sekoitettua lisäainetta.

Lisäaineena nyt reilu 1000 km ajettuna ATP AT-210, kun sitä sattui RockAutosta saamaan.

 

Öljyä meni tyhjennettyyn perään jotain 1,7-1,8 litraa. Siihen mittasin tuota lisäainetta n. 4 % eli about puoli putelia (täyttö ennen öljyä).

Näillä ei perän toiminnassa mitään moitittavaa so far.

Link to comment
Share on other sites

Mikä perä, 9 pulttinen? Melko varmasti joutuu laittaa lukkoperän lisäaineen. Alkuun voi kokeilla tuolla Bilteman öljyllä, jos paukkuu niin sitten heittää lisäaineen sekaan.

 

10 pulttinen lukko perä. Juu täytyy vähintään olla joku öljy missä lisä aine seassa, rahisee muutoin risteyksissä kun kääntyy.

Link to comment
Share on other sites

Mulla teki tuossa viikko takaperin Subbes (myös 10-bolt) sillai pienen poverislaidin jälkeen että lukko tuntui jäävän seuraavaan käännökseen asti päälle. Sen jälkeen irtosi. Kantsis varmaan vaihtaa fluidit siihenkin...

Link to comment
Share on other sites

 

Toisena ois kysymys että mitenköhän tärkeä on se magneetti öljy kuvun sisäpuolella...

Magneetti on hyvä olla kaikissa paikoissa missä on kovalla rasituksella olevia hammasrattaita ja varsinkin kun ei ole suodatinta.

Perässäkin rattaista irtoaa aina hieman metallia ja magneetti kerää sen pois öljyn seasta ettei pyöri mukana aiheuttamassa lisää kulumista.

Asian ajaa ihan sama mikä magneetti ja se voi olla kopan ulkopuolellakin jos et halua koppaa avata. Jollain liimalla kun laittaa ettei tipu...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Magneetti on hyvä olla kaikissa paikoissa missä on kovalla rasituksella olevia hammasrattaita ja varsinkin kun ei ole suodatinta.

Perässäkin rattaista irtoaa aina hieman metallia ja magneetti kerää sen pois öljyn seasta ettei pyöri mukana aiheuttamassa lisää kulumista.

Asian ajaa ihan sama mikä magneetti ja se voi olla kopan ulkopuolellakin jos et halua koppaa avata. Jollain liimalla kun laittaa ettei tipu...

 

Jaa, no täytyy vaikka keväällä laittaa orkkis koppa takaisin paikoilleen. Oon joskus tuumaillutkin että vois sen joskus laittaa takaisin, täytyy vaan entisöidä se kupu, jos vaikka hiekka puhaltais kannen päältä, ja sitten joku oikeen räikeä maali pintaan, no ei kai, jokin sininen tai hopeinen vois käydä, saa nähdä, oon tuumailut sitäkin että hiekka puhaltais ja sitten vaan lakka pintaan, ois ainakin yksilöllisen näköinen.

 

Vois huvikseen taskulampulla sitten tiirailla vanhaa öljyä että näkyykö miten metalli hiluiselta kun ei ole magneettia ollut muutamaan vuoteen, paitsi kai täyttö proppu pultti on myös magneettinen, en kyllä muista.

Link to comment
Share on other sites

Mulla teki tuossa viikko takaperin Subbes (myös 10-bolt) sillai pienen poverislaidin jälkeen että lukko tuntui jäävän seuraavaan käännökseen asti päälle. Sen jälkeen irtosi. Kantsis varmaan vaihtaa fluidit siihenkin...

 

Häh onks näit tehty noinkin pienel pukttimääräl mä oon törmmänny vaan noihin 14 pulttisiin suben alla, taasko oppii uutta :W

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...