Timo Posted November 7, 2020 Share Posted November 7, 2020 Jäähdytysnesteen mittari näyttää 40 astetta todellista liikaa. Onkohan antureissa eroja, kävi mielessä että jos väärä anturi. Tai onkohan väärän auton mittari, sekään ei ihmetyttäisi koska vanhaan autoon on osat kerätty sieltä ja täältä. Auto on -73 Firebird. Link to post Share on other sites
RaiRai Posted November 7, 2020 Share Posted November 7, 2020 Minkälainenhan tuo mittari on, nouseeko viisari ihan kylmälläkin koneella? Ihan vaan sillä että näissä tuoreemmissakin nuo "ylimääräiset" mittarit tuppaavat antamaan varsin viittellisiä arvoja. Oman kokemuksen perusteella 3 gen ja 4 gen jännite- sekä bensamittari näyttää aika viitteellisiä arvoja ihan toimiessaankin, voin kyllä olla väärässäkin (ois ehkä sit vasta joku toinen kerta...), löytyy joku etevämpikin kommentoimaan ehkä. Lämpömittaria en ole tsekannut että miten pitää kutinsa. 40 astetta on kyllä aika paljon että varmaan joku feilu. Link to post Share on other sites
Timo Posted November 7, 2020 Author Share Posted November 7, 2020 Se on kyllä ihan normaalia että viisarimittarit näyttää suurinpiirtein oikeita lukemia, mutta tuo 40 astetta ei mahdu normaaliin virheeseen. Kylmänä lähtee oikein liikkeelle aivan vasemmasta reunasta mutta skaalaus on pielessä. Aloitan helpommasta eli vaihdan anturin. Sekin vielä epäselvää vaikuttaako asiaan se että kone on Chevy ja auto Pontiac. Link to post Share on other sites
z 28 jari Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Ota anturi irti ja mittaa se kiehuvassa vedessä ja kylmässä kraanavedessä(~15c), ja vertaa tähän taulukkoon: https://www.gmsquarebody.com/attachments/gm-sender-temp-resistance-chart-jpg.84793/ Aja mittari läpi ~10kohm potikalla ,ja katso mitkä vastusarvot täsmäävät mittarin näyttämään.Tällaisen anturin vastusarvotaulukon löysin netistä(pontiakin anturi): You can use this as a guide to ohm test your sender at different temps - rememeber it's only a guide and not an actual conversion. 220 degrees = 70 ohms 200 degrees = 90 ohms 160 degrees = 140 ohms 120 degrees = 250 ohms 100 degrees = 340 ohms 68 degrees = 638 ohms Link to post Share on other sites
TransNAM Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Aja mittari läpi ~10kohm potikalla ... Noiden taulukon arvojen perusteella ennemin 1kOhm... Muuten on säätövaraa milli... Antureita tuntuu olevan jokseenkin "vanhempi" ja "uudempi". Vanhemmat pyörii kymmenissä-sadoissa ohmeissa ja uudemmat menee kilojen puolelle. Eli väärän vuosikymmenen anturi voisi tehdä tuon oireen. Eli juurikin kun vertaat z28Jarin taulukoita. 200F kohdalla vastusero vastaa 40F, mittari näyttää uudella anturilla vähemmän. Link to post Share on other sites
z 28 jari Posted November 8, 2020 Share Posted November 8, 2020 Joo tuli muistivirhe,noi mittarin näytöthän alkaakin 100F ylöspäin... Link to post Share on other sites
Timo Posted November 9, 2020 Author Share Posted November 9, 2020 Mittasin 855 ohmia kun kone on huoneen lämpöinen, eli n. 15 astetta. Taulukon mukaan selvästi metässä, liian pieni vastus. Voisin vielä mitata kun kone on sen verran lämmin että termari aukeaa, 70- 72 astetta. Luultavasti yhtä pielessä silloinkin. Oikeastaan vain sillä on väliä mitä mittari näyttää käyntilämpötilassa 70- 80 asteessa. Anturin mittaus tuossa lämpötilassa ja sitten lasketaan erotus vs taulukko, ja juotan tarvittavan suuruisen vastuksen johdon nokkaan. Link to post Share on other sites
TransNAM Posted November 9, 2020 Share Posted November 9, 2020 Mittasin 855 ohmia kun kone on huoneen lämpöinen, eli n. 15 astetta. Taulukon mukaan selvästi metässä... Minusta tuo sopii oikein hyvin taulukkoon "mallia vanhempi. Jos kerran 68 degrees = 638 ohms niin 60 (15C) voi hyvin olla 800+ ohm. Ei kannata sekoittaa C ja F... Sulla on melko varmasti väärän vuosikymmenen anturi. Vastuksella tuo ei korjaannu vaan näyttää silloin vain yhdessä kohtaa oikein ja muuten vielä enempi väärin. Sama kun jättäisi käkikellon vetämättä ja sekin näyttää oikein 2 kertaa... Edit: Eli kun korjaat vastuksella "vanhan" anturin "uuteen" mittariin (80C = tarve +n.150ohm) ei mittari mene koskaan yli n. 95C vaikka kone keittäisi kuinka koska tämä lisätty 150ohm on sen jälkeen pienin mahdollinen arvo (plus vielä anturi, vähintään n. 70ohm) mikä näkyy mittarille. Taas kylmemmällä, jo 50-60C kohdilla, ei 150ohm lisäämisellä ole juurikaan merkitystä vaan virhe pysyy lähes samana. Link to post Share on other sites
Timo Posted November 11, 2020 Author Share Posted November 11, 2020 Käytin konetta kunnes puhallin käynnistyi, n. 85 C. Anturin vastus tuolloin 126 ohm. Pistin väliin 47 ohm vastuksen jolloin mittari näytti n. 170- 180 F, eli ollaan 80 C asteen nurkilla. Tarvittava vastus tuossa kohtaa voisi olla siis n. 150 ohm. Link to post Share on other sites
TransNAM Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 ...n. 85 C. ... Tarvittava vastus tuossa kohtaa voisi olla siis n. 150 ohm. Et sitten malttanut lukaista mun edellistä postia... Link to post Share on other sites
Timo Posted November 24, 2020 Author Share Posted November 24, 2020 Ostin uuden anturin joka sopii myyjän speksien mukaan 1960-79 GM moottoreihin. On kuitenkin vastukseltaan samanlainen kuin vanha. Ehkä sitten mittari on väärästä autosta. Voisi kyllä kokeilla myös uudempaa anturia jossa tosin liitin on erilainen. Link to post Share on other sites
TransNAM Posted November 24, 2020 Share Posted November 24, 2020 Sulla on selvästi autoa uudempi mittari. Näyttäisi vanhempaa anturia myytävän jokseenkin kaikki geeämmät n. 78-80 asti vähän mallista riippuen. Jos on vaihdettu joskus esim. tarvike-varaosamittari niin on hyvin mahdollista että vaatii samalla uudemman anturin. Tai sitten on vaikka 81 mittaristo mikä ilmeisesti on jo uudella anturilla. Mittaristot näyttää sopivan 70-81 keskenään. Rockautosta katoin että mitä myydään mihinkin... Link to post Share on other sites
Timo Posted March 4 Author Share Posted March 4 Vanhan mittariston lämpömittari huiteli 220 F ( yli 100 C ) yläpuolella vaikka todellinen lämpö oli 70 - 80 astetta. Uusi mittari vanhalla anturilla ei noussut edes 100 F yläpuolelle ( 40 C ). Otin piuhan irti anturista ja maadoitin piuhan 50 ohm vastuksella, nyt viisari pomppas taas 220 F paikkeille. Vaihdoin vastuksen 150 ohm ja nyt viisari jäi taas 100 F seutuville. 15 C asteinen anturi on 880 ohm. Eli vastusalue on hyvin kapea välillä 40 - 110 C. Kokeilen vielä uudella anturilla koska se tuli ostettua jo aiemmin. Mutta näyttö ei taidakaan olla kiinni pelkästään anturista koska mittarin takapuolella näkyy oranssi liuska, voi olla kalibrointi "resistori" Link to post Share on other sites
BlackZ Posted March 5 Share Posted March 5 18 tuntia sitten, Timo kirjoitti: Vanhan mittariston lämpömittari huiteli 220 F ( yli 100 C ) yläpuolella vaikka todellinen lämpö oli 70 - 80 astetta. Uusi mittari vanhalla anturilla ei noussut edes 100 F yläpuolelle ( 40 C ). Otin piuhan irti anturista ja maadoitin piuhan 50 ohm vastuksella, nyt viisari pomppas taas 220 F paikkeille. Vaihdoin vastuksen 150 ohm ja nyt viisari jäi taas 100 F seutuville. 15 C asteinen anturi on 880 ohm. Eli vastusalue on hyvin kapea välillä 40 - 110 C. Kokeilen vielä uudella anturilla koska se tuli ostettua jo aiemmin. Mutta näyttö ei taidakaan olla kiinni pelkästään anturista koska mittarin takapuolella näkyy oranssi liuska, voi olla kalibrointi "resistori" Itse tekisin tuon niin, että laittaisin kiehuvaan veteen anturin, näppäisin tuosta ite mittarista sen neulan pois koneistosta ja kun on anturi lämmennyt jonku aikaa niin kiinnittäsin neulan tuohon karvan alle 220F (noin 212F kohdalle). Sillä voit varmistua että tiedät ainakin tarkalleen missä se 100 asteen raja menee. Nuohan eivät ole mitään tarkkoja mittareita koskaan, enempikin suuntaa näyttäviä. Mutta tuolleen "kalibroimalla" tiedät yhden lämpöpisteen ainakin varmalla. Link to post Share on other sites
Timo Posted March 7 Author Share Posted March 7 (edited) 5.3.2021 klo 11.27, BlackZ kirjoitti: Itse tekisin tuon niin, että laittaisin kiehuvaan veteen anturin, näppäisin tuosta ite mittarista sen neulan pois koneistosta ja kun on anturi lämmennyt jonku aikaa niin kiinnittäsin neulan tuohon karvan alle 220F (noin 212F kohdalle). Sillä voit varmistua että tiedät ainakin tarkalleen missä se 100 asteen raja menee. Nuohan eivät ole mitään tarkkoja mittareita koskaan, enempikin suuntaa näyttäviä. Mutta tuolleen "kalibroimalla" tiedät yhden lämpöpisteen ainakin varmalla. Samaa mieltä olen että aivan sama se on mitä mittari näyttää kunhan viisari on edes jollain alueella. Pääasia on että itse tietää missä neula on silloin kun vesi on normaalilämmössä, joka mulla on 75-90 ast. Termari on 71 ja puhaltimen anturi 85 / on, 80 / off. Eilen vaihdoin uuden anturin, testi on vielä tekemättä. Vanhan anturin ympärillä näytti olevan poterossa kovettunutta rapaa joka luultavimmin seuraus pitkästä käyttämättömyydestä. Nyt on kuitenkin nesteet vaihdettu pari kertaa ja ensi takvena vaihtaa vielä kerran niin eiköhän puhdistu. Edited March 7 by Timo Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now