Jump to content

Mihin alipaine letkuun liitetään vacuum mittarin letku?


smokeybandit

Recommended Posts

Tere, aattelin täältä kysyä vinkkiä vacuumi mittarin asennukseen, mihin alipaine letkuun TPI koneessa, vacuumi mittarin letku ois hyvä liittää?

Ja toiseks, mikä vacuumi mittari olisi sitten hyvä, oon ihan ulalla että mikä ihme vacuumi mittari ylipäätään ees on, sen verran oon netistä lukenu tolkkua että hyvä indikaattori se on moottorin sielun elämästä,

niin minkä tason vacuum mittari kannattaisi hankkia, jos jonkun kiinan mittarin autoon laittaa niin näyttääkö ne mitä sattuu jos vertaa tuollaiseen autometer mittariin? https://www.autometer.com/2-vacuum-30-in-hg-in-steel-panel-black.html

 

Saa ehdottaa jotain muutakin vacuum mittaria, digitaalinen voisi olla hulppea, mutta jos tuollaisella autometer mittarila alkuun pääsisi, siinä kun on vielä värilliset palkit tekstillä, niin osais tälläinen tollo niinkuin mie,

sitä sitten lukea  ;D

Link to comment
Share on other sites

...mikä ihme vacuumi mittari ylipäätään ees on, sen verran oon netistä lukenu tolkkua että hyvä indikaattori se on moottorin sielun elämästä...

 

 

Eipä tuo kerro moottorin elämästä kovinkaan paljoa, korkeintaan imuvuodoista.

Myös sytkän ja kaasarin säädössä auttaa mutta kumpaakaan ei tarvi TPI-ssä.

Mittari liitetään mihin tahansa SUORAAN imusarjaan menevään alipaineletkuun, esim. bensapaineensäädin tai map-anturi.

Ei kuitenkaan vakkarin tai lämmityslaitteen letkuihin (alipainepalloon) koska niissä on moottorin päässä takaisku välissä.

 

 

Tuo oli muoti-ilmiö joskus 80-90 -luvuilla kun opeteltiin ajamaan taloudellisesti. Myös allekirjoittanut on syyllistynyt moiseen ainakin Saabissa ja Tercelissä :o ;D

Eli mittaria seuraamalla saattaa säästää hieman bensaa. Mitä enempi alipainetta ajaessa sitä pienempi kulutus.

Usein noissa mittareissa lukeekin asteikon vihreässä päässä "economy" ja jotkut puhuu "taloudellisuusmittarista".

Varsinkin japseissa, ainakin Toyotissa, oli aikoinaan usein vakiona mittaristossa.

Link to comment
Share on other sites

Mittarin voi asentaa mihin tahansa sopivaan letkuun T-haaralla.

Omaan mittariin sopivan paksuinen letku oli alipainesäiliönletku ja haaroitin letkun jarrutehostimen luota.

 

Eli jarrutehostajan letkuun vaan passeli T-haara ja sillä selvä?

 

Mitä tänään katoin niin se jarrutehostajan alipaine letku ois ainakin helppo paikka liittää t haara liitin.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Eipä tuo kerro moottorin elämästä kovinkaan paljoa, korkeintaan imuvuodoista.

Myös sytkän ja kaasarin säädössä auttaa mutta kumpaakaan ei tarvi TPI-ssä.

Mittari liitetään mihin tahansa SUORAAN imusarjaan menevään alipaineletkuun, esim. bensapaineensäädin tai map-anturi.

Ei kuitenkaan vakkarin tai lämmityslaitteen letkuihin (alipainepalloon) koska niissä on moottorin päässä takaisku välissä.

 

 

Tuo oli muoti-ilmiö joskus 80-90 -luvuilla kun opeteltiin ajamaan taloudellisesti. Myös allekirjoittanut on syyllistynyt moiseen ainakin Saabissa ja Tercelissä :o ;D

Eli mittaria seuraamalla saattaa säästää hieman bensaa. Mitä enempi alipainetta ajaessa sitä pienempi kulutus.

Usein noissa mittareissa lukeekin asteikon vihreässä päässä "economy" ja jotkut puhuu "taloudellisuusmittarista".

Varsinkin japseissa, ainakin Toyotissa, oli aikoinaan usein vakiona mittaristossa.

 

Jaa että ei sen kummempi ole, no, jos ei pahemmin muuta niin onpahan hifistely mittari, jos ois vähän uutta ilmettä sisustaan kun ois joku ekstra mittari jossain kojetaulun kulmilla, en oo vielä hyvää paikkaa keksinyt mittarille, saa nähdä minkälainen lelu mittari sit on, oli tarkoitus tilata autometerin mittari mutta päädyin viime hetkellä sitten johki ihme merkkiseen digitaaliseen vakuumi mittariin, ei ollu edes inhg skaalana vaan bar skaalana, vaikka inhg skaalana tilasin, ei kai sillä väliä, kunhan vaan tietäs että paljonko sitten baareina on tyhjäkäynnille sopiva arvo, eiks se jotain 0.3-0.7 baaria oo tyhjäkäynnillä, ja nollaan menee kaasuttaessa, ja kone jarrutuksessa sitten ylemmäks, yhteen baariin päin?

Link to comment
Share on other sites

...paljonko sitten baareina on tyhjäkäynnille sopiva arvo, eiks se jotain 0.3-0.7 baaria oo tyhjäkäynnillä, ja nollaan menee kaasuttaessa, ja kone jarrutuksessa sitten ylemmäks, yhteen baariin päin?

Vakiokoneella pyörinee tyhjäkäynti-alipaine jossain -0,5...-0,7 kohdilla kun bareista ja alipaineesta puhutaan. Absoluuttisena paineena 0,3-0,5bar.

Ero aiemmissa on vertailupaine: onko asteikon 0bar tyhjiö vai paine merenpinnalla, jolloin tyhjiö on -1bar.

Link to comment
Share on other sites

Vakiokoneella pyörinee tyhjäkäynti-alipaine jossain -0,5...-0,7 kohdilla kun bareista ja alipaineesta puhutaan. Absoluuttisena paineena 0,3-0,5bar.

Ero aiemmissa on vertailupaine: onko asteikon 0bar tyhjiö vai paine merenpinnalla, jolloin tyhjiö on -1bar.

 

Ok. Kiitoksia. Mitäs muuten toi absoluuttinen paine tarkottaa, meinaaks se painetta kaasu pohjassa tai reilummin kaasutellessa?

Link to comment
Share on other sites

Minä laitoin AFR ja alipainemittarin tuohon pilariin, minusta muuten ok, mutta pimeällä AFR näyttö vähän turhan kirkas.

 

Mulla on ainakin viisi ideaa että mihin mittarin laittais, yksi niistä on toi sivupilari. Johki cd-soittimen viereen aattelin ens hätään sen laittaa että pysyy paikoillaan, laitan myöhemmin sitten johki parempaan kohtaan, vasen ilmaritilä ois ehkä jees, en vaan tajua miten se ritilä lähtee irti että sais mittarin sinne.

 

Ootko tohon sun mittarin kirkkauteen koittanut erittäin kevyesti suihkauttaa takavalon tummenus spraytä, tai laittaa valojen tummenns kalvoa, mitä laitetaan vaikka sumareihin, toinen vaihtoehto voisi olla ikkunan tummenus kalvoa pieni pala, sitähän on eri tummuuksilla niin ei ainakaan liian tummaksi menisi.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tuolla alipainemittarilla näkee muutakin, kuin taloudellisuuden vaikka on ruiskut, alipainevuodot näkyy, samoin vialliset nostajat/kantavat venttiilit. Ja jos on ohjelmointityökalut niin saa tyhjäkäynnin ennakotkin säädettyä. Tuolla löyty mullakin vuotava imusarja.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ok. Kiitoksia. Mitäs muuten toi absoluuttinen paine tarkottaa...

Absolluuttisella paineella tarkoitetaan asteikkoa alkaen tyhjiöstä. Eli avaruudessa on 0 bar. Maanpinnallahan on aina valmiiksi n. 1bar paine.

Sama asia kun vertaa C ja K lämpöasteikkoja.

Eli absoluuttisella ja "normi"-paineella on 1bar ero.

Link to comment
Share on other sites

0.7 baria kylmänä ja 0.6 baria vähän lämpösenä, tyhjäkäynnillä, onko se nyt sitten ok lukema kait?

 

Kevyesti kaasutellessa käy jossain 0.4 barin nurkissa ja sit pomppaa heti johki 0.8 tai tyhjäkäynti lukemiin, enempää en ehtinyt testata kun on sen verran koleaa että en viitsinyt enempää ulkona olla, kylmä on ja pimeää ja tihkusade. ::)

 

Illemmalla käyn vielä autolla tarkistaan että ei jäänyt työkaluja konehuoneeseen, ja nappaan sulakkeen irti yöksi, ei oo vielä sähkö hommat valmiit, voin laittaa kuvankin mittarista sitten että miltä se lelu mittari näyttää.

Link to comment
Share on other sites

Kyllähän tuolla alipainemittarilla näkee muutakin, kuin taloudellisuuden vaikka on ruiskut, alipainevuodot näkyy, samoin vialliset nostajat/kantavat venttiilit. Ja jos on ohjelmointityökalut niin saa tyhjäkäynnin ennakotkin säädettyä. Tuolla löyty mullakin vuotava imusarja.

 

Mitä lukemia sulla näytti mittari, esim. tyhjäkäynnillä sillon kun imusarja vuoti?

Link to comment
Share on other sites

Ton näköinen mittari, drift merkkinen.

 

Innostuin käydä pienin lenkin heittämässä, alamäkeen näyttää 0.7 bar, ajossa muutaman kympin vauhdissa about 0.5-0.6 bar, kerran kävi 0.4 bar.

 

Kunhan saan piuhat kunnolla kiinni ja mittarin kiinni kunnolla ettei tarvii kourassa pitää, niin voin testailla lisää mitä mittari näyttää, kunhan vaan ois suht laatu mittari mikä toimis sitten vielä viikonkin päästä ettei heti kilahda  ;D

 

Jos toi mittari kilahtaa niin sitten saa luvan olla autometer mittari. Ton suht halvan mittarin otin sen takia että jos passais digimittarin kanssa hyvin yhteen, taustavalo ainakin passaa suht ok auton omien nappuloitten valaistukseen.

IMG_20201218_230156139.thumb.jpg.f0893996c4daa2f045b01763a791942d.jpg

Link to comment
Share on other sites

0.7 baria kylmänä ja 0.6 baria vähän lämpösenä, tyhjäkäynnillä, onko se nyt sitten ok lukema kait?

Huomaa että lukeman edessä on miinus-merkki...

 

Niinkuin aiemmin mainitsin niin -0,7...-0,5 on aika normaali tyhjäkäynti-alipaine vakiokoneelle, ehkä lähempänä -0,6...-0,7.

Ei ole olemassa jotain tiettyä lukemaa mikä pitää olla vaan siihen vaikuttaa moni asia.

Esim. mun koneen nokkavirityksellä on tyhjäkäynnillä n.-0,5bar.

Alipaine pienenee kun kaasuläppiä avataan eli moottori saa "helpommin" ilmaa eikä tarvi "imeä".

Suurin alipaine on moottorijarrutuksessa jolloin läpät on kiinni ja kierrokset korkealla = kova imu mutta ilmaa ei tule mistään.

Kaasu pohjassa eli läpät auki on imusarjan alipaine 0 kun ilma virtaa melko vapaasti, täydellisellä ilmanotolla saattaa olla jopa hiukan paineen puolella.

Ahdetut koneet on oma lukunsa jolloin ilmaa työnnetään koneeseen paineella.

Täydellistä alipainetta (tyhjiötä, -1bar merenpinnalla) ei mikään polttomoottori tee vaan maksimi pyörii jossain -0,8...-0,9bar kieppeillä.

 

Tämä on sama asia kun puhutaan MAP-arvosta (Manifold Absolute Pressure). Yksikkönä käytetään nykyään yleensä kPa (100kPa=1bar) ja asteikko alkaa nollasta (absoluuttinen) eli täyskaasulla on 100kPa, tyhjäkäynnillä 30-50kPa.

 

Huomaa että kun puhutaan (ali)paineesta niin siihen vaikuttaa suoraan ulkoilman paine mikä muuttuu (hieman) sään ja korkeuden mukaan. Kun ajat korkealle mäelle on arvot aivan eri.

Eli korkealla, esim. 3km, missä ilmanpaine on enää 0,7bar (70kPa) (mittarin "0"=ulkoilma) ei alipainekaan voi olla suurempi kun -0,7bar.

Eli jos mittari näyttää merentasossa tyhjäkäynnillä -0,7bar näyttääkin se vuoristossa enää esim. -0,5bar.

Suurin osa nykymoottoreista mittaa ulkoilman paineen (ennen käynnistystä imusarjasta tai siihen tarkoitetulla anturilla) minkä mukaan säädetään bensansyöttöä jotta moottori toimii myös vuoristossa.

Tämä ei ole kovin iso asia Pohjoismaissa mutta muualla maailmassa on jo isompia mäkiä mihin pääsee autolla.

Asia voi tulla vastaan foorumeilla kun vertaa arvoja korkeammalla asuviin. Jenkeissäkin on moni osavaltio aika korkealla...

 

Tulipas selitystä... :W :o

elevation_altitude_air_pressure.png.750080d6b7cd6bc58e590f86b6744e34.png

Link to comment
Share on other sites

Huomaa että lukeman edessä on miinus-merkki...

 

Niinkuin aiemmin mainitsin niin -0,7...-0,5 on aika normaali tyhjäkäynti-alipaine vakiokoneelle, ehkä lähempänä -0,6...-0,7.

Ei ole olemassa jotain tiettyä lukemaa mikä pitää olla vaan siihen vaikuttaa moni asia.

Esim. mun koneen nokkavirityksellä on tyhjäkäynnillä n.-0,5bar.

Alipaine pienenee kun kaasuläppiä avataan eli moottori saa "helpommin" ilmaa eikä tarvi "imeä".

Suurin alipaine on moottorijarrutuksessa jolloin läpät on kiinni ja kierrokset korkealla = kova imu mutta ilmaa ei tule mistään.

Kaasu pohjassa eli läpät auki on imusarjan alipaine 0 kun ilma virtaa melko vapaasti, täydellisellä ilmanotolla saattaa olla jopa hiukan paineen puolella.

Ahdetut koneet on oma lukunsa jolloin ilmaa työnnetään koneeseen paineella.

Täydellistä alipainetta (tyhjiötä, -1bar merenpinnalla) ei mikään polttomoottori tee vaan maksimi pyörii jossain -0,8...-0,9bar kieppeillä.

 

Tämä on sama asia kun puhutaan MAP-arvosta (Manifold Absolute Pressure). Yksikkönä käytetään nykyään yleensä kPa (100kPa=1bar) ja asteikko alkaa nollasta (absoluuttinen) eli täyskaasulla on 100kPa, tyhjäkäynnillä 30-50kPa.

 

Huomaa että kun puhutaan (ali)paineesta niin siihen vaikuttaa suoraan ulkoilman paine mikä muuttuu (hieman) sään ja korkeuden mukaan. Kun ajat korkealle mäelle on arvot aivan eri.

Eli korkealla, esim. 3km, missä ilmanpaine on enää 0,7bar (70kPa) (mittarin "0"=ulkoilma) ei alipainekaan voi olla suurempi kun -0,7bar.

Eli jos mittari näyttää merentasossa tyhjäkäynnillä -0,7bar näyttääkin se vuoristossa enää esim. -0,5bar.

Suurin osa nykymoottoreista mittaa ulkoilman paineen (ennen käynnistystä imusarjasta tai siihen tarkoitetulla anturilla) minkä mukaan säädetään bensansyöttöä jotta moottori toimii myös vuoristossa.

Tämä ei ole kovin iso asia Pohjoismaissa mutta muualla maailmassa on jo isompia mäkiä mihin pääsee autolla.

Asia voi tulla vastaan foorumeilla kun vertaa arvoja korkeammalla asuviin. Jenkeissäkin on moni osavaltio aika korkealla...

 

Tulipas selitystä... :W :o

 

En huomannut aluksi että siinä on miinus. Sillainko se kuuluu tavallaan ollakkin että siinä on miinus ensin?

 

Mie luin mitä kirjoitit mutta suurin osa meni yli hilseen, mie kun oon aika yksinkertainen.  :o

Mutta kiinnostava aihe nämä vakuumi mittarit, on niistä kiva lukea tietoa.

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

Pointti tuossa aiemmassa oli, että tuo alipaine riippuu monesta asiasta ja lisäksi sama asia ilmaistaan monella eri tavalla ja mittayksiköillä.

Menee helposti sekaisin ja tulee väärinkäsityksiä jos ei ole tarkkana mikä ilmoitustapa ja mittayksikkö on kyseessä.

Kun mittari näyttää levossa "0" ja asteikko on siitä "alaspäin" on numeron väkisinkin oltava negatiivinen eli miinus-merkkinen. Pienempi kun nolla.

Näkyy sun mittarin oikeassa reunassa olevan myös merkintä "-bar" vaikkei asteikon numeroiden edessä miinusta olekaan.

 

Mulla on taipumus aina välillä innostua selittämään jostain enempi ku olis välttämättä tarve... :W

On varmaan muutkin huomannu... ::)

 

Hyvä konsti saada ihmisiä "pois päältä" on aloittaa keskustelu aiheesta "pakkasta ei ole olemassa"... Tämä tulee esille viimeistään ilmalämpöpumppujen yhteydessä.

Joskus sain koulussa tuhottua koko matikantunnin kun kysyin opelta et kun kaikissa mittayksiköissä on aina kerroin (kilo-, milli-, sentti- jne.) ensin niin miksi on prosentti eikä senttipro... ja kun sentti tarkoittaa jo valmiiksi sadasosaa niin mikä ihmeen "pro"... ;D ;D ;D ;D

Link to comment
Share on other sites

Pointti tuossa aiemmassa oli, että tuo alipaine riippuu monesta asiasta ja lisäksi sama asia ilmaistaan monella eri tavalla ja mittayksiköillä.

Menee helposti sekaisin ja tulee väärinkäsityksiä jos ei ole tarkkana mikä ilmoitustapa ja mittayksikkö on kyseessä.

Kun mittari näyttää levossa "0" ja asteikko on siitä "alaspäin" on numeron väkisinkin oltava negatiivinen eli miinus-merkkinen. Pienempi kun nolla.

Näkyy sun mittarin oikeassa reunassa olevan myös merkintä "-bar" vaikkei asteikon numeroiden edessä miinusta olekaan.

 

Mulla on taipumus aina välillä innostua selittämään jostain enempi ku olis välttämättä tarve... :W

On varmaan muutkin huomannu... ::)

 

Hyvä konsti saada ihmisiä "pois päältä" on aloittaa keskustelu aiheesta "pakkasta ei ole olemassa"... Tämä tulee esille viimeistään ilmalämpöpumppujen yhteydessä.

Joskus sain koulussa tuhottua koko matikantunnin kun kysyin opelta et kun kaikissa mittayksiköissä on aina kerroin (kilo-, milli-, sentti- jne.) ensin niin miksi on prosentti eikä senttipro... ja kun sentti tarkoittaa jo valmiiksi sadasosaa niin mikä ihmeen "pro"... ;D ;D ;D ;D

 

Ei haittaa vaikka selittää enemmänkin kuin tarpeeksi, arvostan sitä että täältä aina neuvoja saa kun neuvoa kysyy.

Ite yleensä kun autoon jotain ruuvailen niin tulee aina laiteuttua melkein liiankin viimosen päälle, ainakin yrittänyt oon että ois kunnolla joku osa laitettu, niin se on ihan jees että on sitten teoriankin osalta kunnolla neuvoja tullut, kun voishan sitä laittaa esim. vakuumi mittarin viimosen päälle hienosti paikoilleen, sitten jos ei ois yhtään tietoa että miten sellainen toimii, niin mitäs hyötyä sitten ois koko mittarin laitosta ollut.

 

Jaa, no mie sain matikasta yleensä viitosia kokeissa sun muissa, niin sillä mie varmaan näin hölmö oonkin että ei oikeen tahdo tieto mennä kaaliin vaikka kuinka hyvin ois joku asiaa selittänyt.

Link to comment
Share on other sites

Oli tarkoitus laittaa toi mittari soittimen viereen, mutta päädyin sen tuohon kojelaudan päätyyn laittamaan, aattelin että ens hätään se on parempi olla tossa, kun oli helppokin laittaa kun yksi kojelaudan ruuveista passasi mittarin kiinnitys raamin kanssa kohdilleen, niin ei tarvinut tehdä reikää muoviin, kun ei raaskis alkaa  poraileen ylimääräisiä reikiä auton muoveihin. Pysyy tossa toistaiseks vaikka on yhdellä ruuvilla kiinni. Kyllä se siitä sit joku päivä tippuu lattialle kun ovea paiskoo talvi pakkasessa kiinni.  ;D

1250233857_IMG_20201219_2252017772.thumb.jpg.774c37dda263aaba7c67637e9eaaa2cb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Alipaine letkun kiinnitin jarrutehostimen letkuun T-haaralla, ei tietenkään sopinut sit toi sensorilta lähtevä letku T-haaraan, löytyi onneksi pieni pätkä mustaa silikooni letkua kotoa, millin pari pienempi halkaisija on uudessa alipaine letkun pätkässä, mutta se tuskin haittaa.

Ton sensorin anturin mikä lie, laitoin sit hikipinkona lukkomutterilla kiinni tohon, vaikka ei se mihkään sieltä häviä toi sensori vaikka pomppis konehuoneessa.

474617727_IMG_20201219_2248096782.thumb.jpg.293ebc9409ab1b23ee2a024afbf1905f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...