Jump to content

Iridium tulpat


Recommended Posts

Denson tulpat on hyviä,

Mutta vanhat tulpat ihan mustat ? Pyörii todella raakasti rikkaalla tuo sinun auto ? 

 

Link to post
Share on other sites
14 tuntia sitten, Timo kirjoitti:

Huomenna tulee kaksi paria pienempiä pääsuuttimia.

 

 

Mikä kaasutin sulla on? Onko tyhjäkäyntipiiri oikein säädetty, sen varassahan ne kevyet ajot pääasiassa tapahtuu ja tosiaan on älyttömän rikkaalla moottori.

Link to post
Share on other sites
3.3.2021 klo 10.51, BlackZ kirjoitti:

 

Mikä kaasutin sulla on? Onko tyhjäkäyntipiiri oikein säädetty, sen varassahan ne kevyet ajot pääasiassa tapahtuu ja tosiaan on älyttömän rikkaalla moottori.

Kaasari on Holley 4160, 750 cfm. Pääsuuttimet oli 74, nyt siellä on 71. Tyhjäkäyntiruuvit olen säätänyt alipainemittarin avulla, eli suurin alipaine on haettu kohdalleen. En muuta keksi kuin pienennän aina kahdella pykälällä ja ajan kevyttä ajoa, sitten tarkistan tulpan värin.

Link to post
Share on other sites
17 tuntia sitten, Timo kirjoitti:

Kaasari on Holley 4160, 750 cfm. Pääsuuttimet oli 74, nyt siellä on 71. Tyhjäkäyntiruuvit olen säätänyt alipainemittarin avulla, eli suurin alipaine on haettu kohdalleen. En muuta keksi kuin pienennän aina kahdella pykälällä ja ajan kevyttä ajoa, sitten tarkistan tulpan värin.

 

Ethän ole ruuvannut ensiöläppiä niin paljon auki tyhjäkäyntiruuvista että se ei todellisuudessa enää koskaan edes käy tyhjäkäyntipiirin varassa, eli transfer slot liian pitkästi näkyvillä? Tarkistapa tuo ihan ekana. Luonnollisesti jos sulla läpät jo liian selällään sulla menee kaasarin säätäminen kokonaan uusiksi.

 

Ja millanen nokka sulla on, eli onko toivettakaan saada se käymään esim. 700-800rpm kiekoilla?

 

image.png.6da9c6050385523dbd3b6ae617e720ef.png

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 tuntia sitten, BlackZ kirjoitti:

 

Ethän ole ruuvannut ensiöläppiä niin paljon auki tyhjäkäyntiruuvista että se ei todellisuudessa enää koskaan edes käy tyhjäkäyntipiirin varassa, eli transfer slot liian pitkästi näkyvillä? Tarkistapa tuo ihan ekana. Luonnollisesti jos sulla läpät jo liian selällään sulla menee kaasarin säätäminen kokonaan uusiksi.

 

Ja millanen nokka sulla on, eli onko toivettakaan saada se käymään esim. 700-800rpm kiekoilla?

 

image.png.6da9c6050385523dbd3b6ae617e720ef.png

Tuo on varmasti hyvä muistutus. Asiaa lueskelin myös syksyllä Holleyn manuaalista.

 

Mutta ekana tuli ajatus että eikö se silloin käy tyhjäkäyntipiirin varassa kun ruuveja pyörittämällä kiinnipäin kone sammuu ja aukipäin taas menee niin rikkaalle että alkaa täristämään. Näin se teki kun ruuveja pyörittelin. Läppien asentoakin tiirailin mutta ihan en nyt muista mikä se tilanne oli, aikaa kun on mennyt puoli vuotta.

 

Nokka on Lunati 221 / 230@0.05". Nosto 0.515". Hyvin käy 750-800 rpm.

Edited by Timo
Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Timo kirjoitti:

Tuo on varmasti hyvä muistutus. Asiaa lueskelin myös syksyllä Holleyn manuaalista.

 

Mutta ekana tuli ajatus että eikö se silloin käy tyhjäkäyntipiirin varassa kun ruuveja pyörittämällä kiinnipäin kone sammuu ja aukipäin taas menee niin rikkaalle että alkaa täristämään. Näin se teki kun ruuveja pyörittelin. Läppien asentoakin tiirailin mutta ihan en nyt muista mikä se tilanne oli, aikaa kun on mennyt puoli vuotta.

 

Nokka on Lunati 221 / 230@0.05". Nosto 0.515". Hyvin käy 750-800 rpm.

 

Käytä kaasari irti ja tarkista eka että tuo transfer slotti ei oo liikaa näkyvillä alhaaltapäin katsottuna. Ja joo oikeassa olet, voi olla että on vielä alueella jos seosruuveilla on merkittävä vaikutus käyntiin. Nokka on suht lievä, eli pitäs saada käymään järkevillä seoksilla hyvin transfer slottien ollessa oikeassa asennossa. Yksi mahdollisuus on myös liian suuri Powervalve, eli jos se aukeaa jo tyhjäkäynnillä. Tsekkaa esim. Summitracingin ohjevideo Powervalven oikean koon valintaan, pitää olla numeroltaan pienempi selvästi kuin mikä on alipaineen määrä auton käydessä vaihde päällä. PV jos aukeaa liian aikaisin niin tulpat on mustat ku helvetti. Jos taas aukeaa liian myöhään, niin kone kyykähtää helposti hetkellisesti kaasua reilummin painaessa. 

 

Tarkista ja säädä myös toision seosruuvit jos sun kaasarissa semmoset on sielläkin. 

 

 

Edited by BlackZ
Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, BlackZ kirjoitti:

 

Käytä kaasari irti ja tarkista eka että tuo transfer slotti ei oo liikaa näkyvillä alhaaltapäin katsottuna. Ja joo oikeassa olet, voi olla että on vielä alueella jos seosruuveilla on merkittävä vaikutus käyntiin. Nokka on suht lievä, eli pitäs saada käymään järkevillä seoksilla hyvin transfer slottien ollessa oikeassa asennossa. Yksi mahdollisuus on myös liian suuri Powervalve, eli jos se aukeaa jo tyhjäkäynnillä. Tsekkaa esim. Summitracingin ohjevideo Powervalven oikean koon valintaan, pitää olla numeroltaan pienempi selvästi kuin mikä on alipaineen määrä auton käydessä vaihde päällä. PV jos aukeaa liian aikaisin niin tulpat on mustat ku helvetti. Jos taas aukeaa liian myöhään, niin kone kyykähtää helposti hetkellisesti kaasua reilummin painaessa. 

 

Tarkista ja säädä myös toision seosruuvit jos sun kaasarissa semmoset on sielläkin. 

 

 

Juu täytyy vielä tutkia tuota asiaa tarkemmin. Toisiopuolella tässä ei ole säätöruuveja koska siinä on "secondary metering plate". PowerValven numeroakaan en nyt muista vaikka sitäkin olen tiiraillut, mutta muistan että alipainetta kone kehitti parhaimmillaan ruuvien pyörittelyn jälkeen 11-12 Hg.

 

Siinä oli sellainen vika että joskus prötäsi hetken kun painautti kaasua ja yhden selvän vian kyllä löysin. Läppäakselin ja kiihdytyspumpun välinen vipu oli mutkalla ja siksi oli välystä kiihdytyspumpun vivun ja säätöruuvin välissä aivan liikaa. Oikaisin vivun ja säädin kiiharin välyksen Hollikan ohjeen mukaan, ei yskinyt enää sen jälkeen.

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Holleyn videossa kerrotiin että jos kone sammuu tyhjäkäynnillä kun ruuvaa tyhjäkäyntiruuvit kiinni, niin PowerValve ei ole palanut, ( backfire ). Käsitän asian myös niin että jos PV on väärä eli ei pysy kiinni tyhjäkäynnillä tai vuotaa, niin silloin tuo kone ei myöskään sammu kun ruuvit vääntää kiinni. Mulla sammui muutaman kerran kun hain seosruuvien säätöjä kohdalleen.

 

Seuraava ajatus on tehdä imusarjan alipainemittaus ajamalla tasaista maantieajoa ja siitä lukemasta pari pykälää pienempi PV.

 

Esim. tyhjäkäynnillä oli lukema 12 Hg, PV pitäisi olla 6. Jos kruisatessa alipaine on vaikka 8 Hg, siitä pois kaksi niin tuo nro 6 PV sopii hyvin, eli on valittava 5,5 PV koska kutosta ei ole.

Edited by Timo
Link to post
Share on other sites
2 tuntia sitten, Timo kirjoitti:

Holleyn videossa kerrotiin että jos kone sammuu tyhjäkäynnillä kun ruuvaa tyhjäkäyntiruuvit kiinni, niin PowerValve ei ole palanut, ( backfire ). Käsitän asian myös niin että jos PV on väärä eli ei pysy kiinni tyhjäkäynnillä tai vuotaa, niin silloin tuo kone ei myöskään sammu kun ruuvit vääntää kiinni. Mulla sammui muutaman kerran kun hain seosruuvien säätöjä kohdalleen.

 

Seuraava ajatus on tehdä imusarjan alipainemittaus ajamalla tasaista maantieajoa ja siitä lukemasta pari pykälää pienempi PV.

 

Esim. tyhjäkäynnillä oli lukema 12 Hg, PV pitäisi olla 6. Jos kruisatessa alipaine on vaikka 8 Hg, siitä pois kaksi niin tuo nro 6 PV sopii hyvin, eli on valittava 5,5 PV koska kutosta ei ole.

 

Tosiasiassa jos se PV aukeaa tyhjäkäynnillä, niin se kone yksinkertasesti hukkuu bensaan ja sammuu jo sen takia, mutta toki tuohonki vaikuttaa niin moni asia että ei voi ihan varmaksi sanoa.

 

Ite oon tuon PV:n laittanu niin ison kun moottori myöten antaa, mutta tosiaan selvästi pienempi se on oltava ku tyhjäkäynnin tai kevyen cruisingin alipaine tai muuten käy raakasti moottori rikkaalla. Mulla iteasiassa oli Banditissa vaparina mahdoton laittaa edes riittävän isoa PV:tä, ku moottori teki tyhjäkäynnillä 18-19Hg ja suurin saatavilla oleva PV on 10.5, olisi saanut olla 11.5-12.5 että olisi saavuttanut ihan ideaalisen toiminnan. Jos sulla teki vain 11-12Hg, niin Holleyssahan on vakiona yleensä 6.5 PV niin sen pitäs olla kyllä hyvin lähelle oikea. Tuolleen sen pystyy varmistaa että kattoo mitä tyhjäkäynnillä tekee alipainetta ja mitä ajossa ja valittee karvan verran pienemmän.

 

Se on melko hyvä kuitenki se perussääntö että tyhjäkäynnin alipaineet puolitat ja siitä valitset sitten ylöspäin seuraavan kohdalle osuvan PV. Eli jos vaikka on 12Hg, niin sen puolittaminen tarkoittaa nro 6 PV, mutta sellaista ei ole eli siis se 6.5. Tuolla tavalla pääsee kyllä siihen PV kokoon ettei se varmana aukea liian aikaisin, se on sitte eri asia joutuuko kokoa kasvattamaan toimivuuden takia, eli aukeaako se tarpeeksi aikaisin sitten ajossa.

 

Ja sitten otetaan vielä yksi muuttuja peliin joka helposti huntuaa tulpat kanssa, eli se itse kiihdytyspumppu. Se ei kyllä vakioasetuksilla pitäs olla semmosilla palikoilla että ylirikkaalle moottorin laittaa, mutta senkin sellaiseksi saa helposti. Eli jos kiihytyspumpun nokka on liian raju tai kiihytyspumpun suuttimet liian isot, niin se yksinkertaisesti vähäkin kaasua painaessa ruutaa niin helvetisti soppaa koneeseen että helposti normiajossa tulpat menee ihan mustaksi.

 

 

Edited by BlackZ
Link to post
Share on other sites

Pari huomiota tuli mieleen, mitkä tuskin liittyy tähän tapaukseen. 

 

Liian myöhäinen sytytyksenajoitus nokeaa tulpat. 

Alipainemittarin kanssa säädetty ajoitus, niin tuskin kyse siitä. 

 

Paljonko nokan overlap? 

Omalla kohdalla tyhjäkäynti alipaine pienempi kuin kevyellä kaasulla. 

Overlap 58° 

Tätä mietin power valven suhteen. 

Idle 10-13hg ja kun vähän kaasua raottaa, niin hg nousee. 

Edited by Fenix
Link to post
Share on other sites
1 tunti sitten, Fenix kirjoitti:

Pari huomiota tuli mieleen, mitkä tuskin liittyy tähän tapaukseen. 

 

Liian myöhäinen sytytyksenajoitus nokeaa tulpat. 

Alipainemittarin kanssa säädetty ajoitus, niin tuskin kyse siitä. 

 

Paljonko nokan overlap? 

Omalla kohdalla tyhjäkäynti alipaine pienempi kuin kevyellä kaasulla. 

Overlap 58° 

Tätä mietin power valven suhteen. 

Idle 10-13hg ja kun vähän kaasua raottaa, niin hg nousee. 

Tässä oli syttö aivan myöhässä kun auton ostin koska alipaine puuttui jakajasta. Nyt toteutunut ennakko on tyhjäkäynnillä n. 35 astetta ja kierroksilla pintakaasulla n. 55 astetta, ja toimii hyvin.

 

Noinhan se yleensä menee että alipaine kasvaa kun hieman kaasua raottaa pienellä kuormituksella.

 

Overlap on 57 astetta.

Link to post
Share on other sites

Hyvin toimii noilla ennakoilla. Vetää todella hyvin ja pienellä kaasun avauksella. Nokka on vaihdettu.

 

Perusennakko ja wot ennakko on asia erikseen. Perus 12 ja wot mittasin n. 34 kierroksilla 3000.

Näillä mennään toistaiseksi.

Link to post
Share on other sites

Bensan pinnat tarkastin ja pari kertaa joutui säätämään. Ensiöpuolella pinta oli reiän yläpuolella, johtuiko lie tuosta rikkaalla käyminen.

Toisiopuolella pinta oli hieman reiän alareunan alapuolella.

Link to post
Share on other sites
18 tuntia sitten, Timo kirjoitti:

Bensan pinnat tarkastin ja pari kertaa joutui säätämään. Ensiöpuolella pinta oli reiän yläpuolella, johtuiko lie tuosta rikkaalla käyminen.

Toisiopuolella pinta oli hieman reiän alareunan alapuolella.

 

Mahdollista kyllä, koska onhan nuo ollut aika paljon pielessä, mutta ei varmaan vastausta saa kuin seuraamalla nyt tilannetta.

Link to post
Share on other sites

Nyt ei enää tulppa mene mustaksi, tumman ruskea enemmänkin. Huomasin myös että kylmänä paukahti käyntiin herkemmin.

Koska tulpat ovat erilaiset ja suuttimet pienemmät, säädän vielä kerran tyhjäkäynnin seokset alipainemittarin kanssa.

 

Toisiopuolen bensanpinnan tarkastuksessa taisi tulla ajatusvirhe, kun eihän se toisiopuoli tee mitään kun pikkusen kaasuttelee tallissa. Ensiöpuoli vain toimii. Tarkastan toisiopuolen vielä uudelleen niin että annan koneelle happea sen verran reilusti että toisiokin käy auki. Sitten kone sammuksiin puoleksi minuutiksi ja pinnan tarkastus.

 

Korotetun tyhjäkäynnin säätö pitää myös vielä tarkastaa kun kone on kylmä. Nyt kävi 2000 rpm kun vaijeri oli kokonaan ulos vedettynä. Tavoite saada käymään 1500 rpm. Tarpeellinen toiminto kun ei ole tallin ovessa moottoria, joutuu poistumaan autosta hetkeksi, eikä ole hyvä jos kone rynkyttää 400 rpm kylmänä kun ei jaksa vielä käydä. Imuläppä on kuitenkin tarpeeton kesäautossa.

Denso Iridium TT.JPG

Link to post
Share on other sites
10 tuntia sitten, Timo kirjoitti:

Nyt ei enää tulppa mene mustaksi, tumman ruskea enemmänkin. Huomasin myös että kylmänä paukahti käyntiin herkemmin.

Koska tulpat ovat erilaiset ja suuttimet pienemmät, säädän vielä kerran tyhjäkäynnin seokset alipainemittarin kanssa.

 

Toisiopuolen bensanpinnan tarkastuksessa taisi tulla ajatusvirhe, kun eihän se toisiopuoli tee mitään kun pikkusen kaasuttelee tallissa. Ensiöpuoli vain toimii. Tarkastan toisiopuolen vielä uudelleen niin että annan koneelle happea sen verran reilusti että toisiokin käy auki. Sitten kone sammuksiin puoleksi minuutiksi ja pinnan tarkastus.

 

Korotetun tyhjäkäynnin säätö pitää myös vielä tarkastaa kun kone on kylmä. Nyt kävi 2000 rpm kun vaijeri oli kokonaan ulos vedettynä. Tavoite saada käymään 1500 rpm. Tarpeellinen toiminto kun ei ole tallin ovessa moottoria, joutuu poistumaan autosta hetkeksi, eikä ole hyvä jos kone rynkyttää 400 rpm kylmänä kun ei jaksa vielä käydä. Imuläppä on kuitenkin tarpeeton kesäautossa.

Denso Iridium TT.JPG

 

Ei sun tarvi kaasua revitellä niin auki varsinki jos sulla on vakuumi se kaasari, aukaset ensiötä ensin noin reilun neljänneksen ja käsin sitten siitä toision läppien akselin kammesta kääntelet niin saat toisionkin käymään auki "revittämättä" sitä kiekkoja tappiin 👍 Eli sen verran vaan eka ensiötä käydessä auki että se antaa käsin kääntää toision akselista. 

Link to post
Share on other sites
17 tuntia sitten, BlackZ kirjoitti:

 

Ei sun tarvi kaasua revitellä niin auki varsinki jos sulla on vakuumi se kaasari, aukaset ensiötä ensin noin reilun neljänneksen ja käsin sitten siitä toision läppien akselin kammesta kääntelet niin saat toisionkin käymään auki "revittämättä" sitä kiekkoja tappiin 👍 Eli sen verran vaan eka ensiötä käydessä auki että se antaa käsin kääntää toision akselista. 

Juuri noin oli suunnitelma tehdä, siksi ettei tarvi huudattaa hullun lailla.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...