Jump to content

Recommended Posts

Minä en pysty ajamaan kauan autolla jossa ratti on vinossa. Kaikista autoista jotka olen käytettynä hankkinut, olen joutunut ratin oikaisemaan.

Rattia ei pidä irrottaa akselista koska poorien väli on liian iso ja suoraan sitä ei näin saa.

Tässä tapauksessa ratti on vinossa vasemmalle reilusti n. 15-20 astetta ja jostain syystä hemppa on ruuvannut raidetangon keskiosan toiseen laitaan niin että ääriasennossa toisella puolella ei mene topparia vasten.

Olen oikaisun aina tehnyt niin että ensin ajan keulan luiskien päälle jotta alle mahtuu ruuvailemaan.

Homma sinänsä on helppo ja yksinkertainen, kun ratti on vinossa vasemmalle, raidetangoista säädetään molemmat pyörät samaan suuntaan vasemmalle, jolloin auto lähtee kääntymään myös vasemmalle ja kuski korjaa rattia oikealle, näin ruori oikenee.

Vanttiruuvista 1/4 kierros molempia samaan suuntaan ja sitten testiajolle suoralle tielle ja ajetaan keskiviivan päällä jotta ajokaistan kaltevuus ei vänkää oikealle. Yleensä alle viisi säätöä riittää ja ratti asettuu suoraan.