pontsomies Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 2021 Mikä nokka-akseli ois paras valinta 400 koneeseen. Koneessa 13 numeron kannet,samasta imusarja,edelin kaasari,peltisarjat,puristukset n. 10,3 ,turbiini n.2200 stall, perä 3,08 (toistaiseksi). Comp camsilta XE 274 H 0,050 nostolla 230/236 asteet. Melling Ram Air 3 0,050 nostolla 224/236 asteet. Tai saman firman Ram Air 4 0,050 nostolla 231/240 asteet. Vai joku muu, mikä? Tarkoitus ois saada se noin 400 pollee,mutta ei käytettävyyden kustannuksella. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 21. Maaliskuuta, 2021 (muokattu) XE274 olisi noista kolmesta oma valinta. Overlap 60 ja siten parempi alipaine kuin muissa nokissa. Ja myös päästöt, mikäli niitä edes mitataan. Dynaamiseksi puristussuhteeksi tulee 8.29:1. Hankala löytää #13 kansien specsejä, mutta 0.491" nosto vissiin ei ole vielä liikaa? Ram air 3 nokalla overlap 82. Ram air 4 85.5. Chevymiehet vissiin olleet melko tyytyväisiä tuohon XE274 nokkaan ja luulisi tuolla tehotavoitteen täyttyminen olevan mahdollista jos vaan kannet virtaa riittävästi. Muokattu: 21. Maaliskuuta, 2021, käyttäjä: Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpe Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 Kaikki ei noista extreme nokista tykkää, koska joskus venttiilikoneisto on vaikea saada noilla äänettömäksi. Noissa aika jyrkät lobet ja siksi ääntävät ja helpommin ilman jäykkiä jousia ja profiili käy myös kulumismielessä nokan päälle loivempia enemmän jos on flat tappet. Itsellekin tuli tosin taas extreme flat tappet kun en muistanut noiden taipumusta naputtelevalle äänelle. Ponuissa nuo perinteiset Ram Air nokat käy hienosti, mutta taisivat vaatia jonkin verran puristuksia että toimivat hyvin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 (muokattu) Extreme enegy nokat jakaa tosiaan mielipiteitä. Äänekkyys tulee nopeasta venttiilin sulkeutumisesta. Toisissa Pontiacin moottoreissa toimii paremmin ja porukka tyytyväisiä. Mutta sitten löytyy myös vähemmän tyytyväisiä. Ei toimi kaikkien kansien kanssa. Nopea ramppi ei ennätä antaa hyvää täytöstä pienissä kansissa isossa moottorissa. http://www.v8buick.com/index.php?threads/aggressive-extreme-cams.188048/ Nunzin miedoimmat nokat voisi myös olla tutkimisen arvoisia. Niissä on asteet liki ra-nokkien verran, mutta leveämpi lsa 113. Pitäisi löytää jostain tarkemmat specsit niille tai ainakin intake centerline. http://ronspontiacpage.com/reference-pages/nunzi.htm Muokattu: 22. Maaliskuuta, 2021, käyttäjä: Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 Löysin Nunziin icl lukemat. #2041, icl 109, overlap 69, ivc 73, dcr 7.62:1 (Wallace). #2042, icl 110, overlap 81, ivc 80.5, dcr 7.08:1. Eli overlap pienenee 113 lsa myötä, mutta samalla jää dynaaminen puristussuhde heikommaksi verrattuna lsa 111-112 nokkiin. Laskettu Pontiac 400 std specseillä ja 10.3:1. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 22. Maaliskuuta, 2021 (muokattu) Mellingin nokkakortti antaa RA3 nokalle spc-3 imuventtiilin sulkeutumisasteeksi 88 ja RA4 spc-8 92-astetta. Eli dynaaminen jää vieläkin alemmaksi. https://www.melling.com/wp-content/uploads/2017/03/engine-parts-camshaft-specifications-1.pdf Muokattu: 24. Maaliskuuta, 2021, käyttäjä: Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2021 Täytyypä mitata kuinka paljon jouset puristuu, kuinka kauan jouset kestää normaalisti kuoleentumatta, nämä on olleet jo 26 vuotta paikoillaan, tosin eihän niitä kilometrejä ole tullut kovin valtavasti. Onkohan nokka paketeissa mukana jouset? Taitaa hinta nousta jos ostaa nokan, nostajat ja jouset? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2021 Kannattakohan osia tilata jenkeistä, esim. summitilta vai saako jo halvemmalla us partsilta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 23. Maaliskuuta, 2021 Taitaa tulla halvemmaksi ostaa Us-partsin kautta. Erilaisia valmiita osakokonaisuuksia on saatavilla. Tässä pari esimerkkiä. https://www.compcams.com/xtreme-energy-230-236-hydraulic-flat-cam-for-pontiac-265-455.html https://www.compcams.com/xtreme-energy-230-236-hydraulic-flat-cam-sk-kit-for-pontiac-265-455.html https://www.compcams.com/xtreme-energy-230-236-hydraulic-flat-cam-k-kit-for-pontiac-265-455.html https://www.compcams.com/xtreme-energy-230-236-hydraulic-flat-cam-and-lifter-kit-for-pontiac-265-455.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chemical man Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 Mulla suht samanlainen setup rakenteilla, tosin SBC 383. Nokkana XE 274 laahuri ja 1.6 rullakeinuilla nostot 0.523 int/ex. Sportsman 2 kansilla, mitä oon porttaillut ja turbiini 2400 stall, sekä välitys 3.27. Voit ostaa joko pelkän nokan, tai sitten kitin, missä tulee enemmän osaa mukana. Mutta vahva suositus, että vaihdat uudet venttiilijouset, retainerit, lukot. Nämä joudut vaihtamaan ilman muuta. Nostajat, sekä työntötangot, kun kerta laahurikoneesta kyse. Compin sivuilla löytyy kyllä osasuositukset, sekä kitit kyseisille nokille. Ja Uspartsista taidat saada halvemmalla/helpommalla. Kato tuolta tietoa kansista ym. http://www.pontiaczone.com/forum/showthread.php?t=31514 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 Täytyypä soittaa ja tiedustella, sillähän se selviää. Kiitoksia näistä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 (muokattu) Hankala oli löytää #13 kansille virtausarvo, mutta lopulta sain vastaukseksi ~190cfm. Olen omana ajanvietteenä selaillut Pontiacin nokkia ja tässäpä muutama vaihtoehto; Lunati 276/286, overlap 57, dynaaminen 8.22 https://www.summitracing.com/parts/lun-10510312lk Howard 285/295, overlap 62, dcr 7.65 https://www.summitracing.com/parts/hrs-410051-14 Howard 279/289, overlap 60, dcr 7.99 https://www.summitracing.com/parts/hrs-410141-12 Summit 298/303, overlap 72.5, dcr 7.65 https://www.summitracing.com/parts/sum-2802 Crower 284/290, overlap 63, dcr 7.82 https://www.crower.com/pontiac-287-455-compu-pro-hydraulic-cam-284-hdp.html Crower 280/286, overlap 59, dcr 7.97 https://www.crower.com/camshafts/pontiac-287-455-compu-pro-hydraulic-cam-280-hdp.html Muokattu: 24. Maaliskuuta, 2021, käyttäjä: Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 24. Maaliskuuta, 2021 (muokattu) Tuosta näkee vertailemalla kuinka eri valmistajilla erilainen tapa ilmoittaa rpm alue. Wallacen laskuri väittää, että 190cfm virtaavat kannet tekee huipputehon ehkä jo 5000rpm. http://www.wallaceracing.com/calcafhp.php Jää siis lukijan vastuulle päättää kannattaako valita moottoriin nokka, mikä yltää 6000rpm. Näissä nokissa on puristussuhteet oikealla hehtaarilla ja turbiinin ja perän edellytykset myös, tai ainakin toimivuuden rajoilla. Nostot alle 0.5" ja katuajoa varten overlapit huomattavasti pienempiä kuin ram air nokissa. Joissakin nokissa on melko reilusti asteita, mutta niin on ram air nokissakin. https://butlerperformance.com/i-24453378-pontiac-melling-ram-air-iii-744-camshaft-297-310-224-236-115-hyd-w-406-lift.html https://butlerperformance.com/i-24453381-pontiac-melling-ram-air-iv-041-reproduction-camshaft-304-315-231-240-113-hyd-w-469-516-lift.html Muokattu: 24. Maaliskuuta, 2021, käyttäjä: Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chemical man Kirjoitettu 25. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 25. Maaliskuuta, 2021 "Wallacen laskuri väittää, että 190cfm virtaavat kannet tekee huipputehon ehkä jo 5000rpm. http://www.wallaceracing.com/calcafhp.php" Ei kyllä näillä virtauksilla ja kierroksilla taida 400hv paukkua. Puristukset riittää, mutta nostoja vaatii enemmän ja kansien virtausta. Ja sitte taas jyrkällä nokalla tulee stall speed ja välitykset eteen ja kierrosten kasvaessa männät. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, näin se vaan menee. Täytyy opetella käyttää tätä lainausta oikein 🤦♂️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 25. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 25. Maaliskuuta, 2021 Soitin Us Partsille ja kysyin tuota XE 274 H nokkaa, ei ollut ja saanti muutenkin epävarmaa, toimitukset tökkii ( korona) . Tuo Howards Cams 410141-12 vois olla aika sopiva 0,050 nostolla asteet 225/235 1800-6000 rpm. Kansien kanavia on pikkasen siloteltu, liekkö vaikutusta virtauksiin? Se valinnan vaikeus. Kulkeekohan lentorahti normaalisti jos tilaa jenkeistä? Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 26. Maaliskuuta, 2021 13 tuntia sitten, pontsomies kirjoitti: Kulkeekohan lentorahti normaalisti jos tilaa jenkeistä? Rockautosta ainakin tullut reilussa viikossa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 27. Maaliskuuta, 2021 (muokattu) 25.3.2021 klo 17.42, pontsomies kirjoitti: Soitin Us Partsille ja kysyin tuota XE 274 H nokkaa, ei ollut ja saanti muutenkin epävarmaa, toimitukset tökkii ( korona) . Tuo Howards Cams 410141-12 vois olla aika sopiva 0,050 nostolla asteet 225/235 1800-6000 rpm. Kansien kanavia on pikkasen siloteltu, liekkö vaikutusta virtauksiin? Se valinnan vaikeus. Kulkeekohan lentorahti normaalisti jos tilaa jenkeistä? Tuo Howards on kaiketi melko passeli. Olisi mahdollisesti myös oma valinta teho edellä mentäessä. Just vaihdoin muutaman ajatuksen Olds 455 rakentajan kanssa, ja hänellä oli hyvä quench rako männän ja kannen välissä ja kiillotetut palotilat. 8.47:1 dynaamisella puristussuhteella satunnaista nakutusta 98 oktaanisella, samalla Wallacen laskurilla laskettuna. Siispä tuo Howardsin 7.99 dcr nokka varmaan puristuksen osalta melko passeli. Jos yhtään budjetti antaa myöden hifistellä, niin osta Hy-lift Johnsonin nostajat. Tai vähintään liota liuottimessa nostajat ennen asennusta ja huolellinen sisäänajo. Ei vanhoja nostajia tai jousia. http://www.overdrive.fi/forum/threads/hydrali-laahuri-nostajien-laatu-ongelmat-hyvaet-ja-hunot-valmistajat.311901/ Nämä lienee oikeat nostajat. Tarkista vielä itse, jos Hlj nostajiin päädyt. https://butlerperformance.com/i-31643666-butler-exclusive-pontiac-std-hyd-lifter-set-hlj-951-16.html?ref=search:https%3A%2F%2Fbutlerperformance.com%2Fsearch.html%3Fq%3DLifter Howardsin nokalle en löytänyt jousisuositusta. Compin xe274 on niin lähellä, että luultavasti Summitin sille suosittelemat jouset käy. https://www.summitracing.com/parts/cca-995-16 Varmista vielä Howardsilta tai jälleenmyyjältä osien yhteensopivuus tai mittaa itse. Venalukot ja jakopään vaihto lienee sanomattakin suositeltavaa samalla. Tuskin maksaa satasta enempää. Tiukalla budjetilla kysy ensin vaihtoehtoisia osia kotimaan jälleenmyyjiltä. Muokattu: 28. Maaliskuuta, 2021, käyttäjä: Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
BB Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2021 Itsellä 455 xe284 nokalla,jos olisin nokkaa valitsemassa ottaisin numerota kesymmän,alkaa tuo tyhjäkäynti olemaan ei niin katuautomainen ja vetoalue menee yli moottorin keston. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 28. Maaliskuuta, 2021 Täytyypä koittaa kaivaa netistä kyseisiä osia ja soitella vauhtiputkiin jos löytyis suomesta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 29. Maaliskuuta, 2021 Tilattu nokka- akselipaketti summitilta , siinä tulee kaikki hilippeet mukana, nokka on se comp cams Xe 274 H. Irto nokkien toimitus ois ollut aikasintaan toukokuussa ja siitä eteenpäin, tuon sai heti. Onhan tuo ehkä turhan jyrkkä, mutta jos evoluutio jatkuu niin seuraavaksi kansien parantelua. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 Paketti summitilta tuli torstaina. Nyt kaikki purettu ja pitäis alkaa kasata. Mietityttää vanhassa kokoonpanossa oli jousien päällä, retainerin alla peltinen "kuppi" mikä lie tarkoitus, jos ei tarpeellinen vois tuon jättää pois? Vanhassa kokoonpanossa ei löytynyt mitään hälyttävää, nokka oli vähä kulunut. Voisko tuon uuden nokan kanssa käyttää 1.65 keinuvipuja, ois tommoset rulla vipat. Nosto 1.5 vipoilla 0,491, vähä tulis lisää nostoa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 12. Huhtikuuta, 2021 (muokattu) Kuppi ehkäisee öljyn päätymistä ohjurin ja venttiilivarren väliin. Kuppeja ei tarvitse jos on erilliset ohjurikumit. Samalla venttiilikoneisto kevenee vähän. 1.5 keinuilla xe274 nokassa on nostoa 0.488/0.491" 1.65 keinuilla 0.536/0.54". Varmaan vaatii jo jousipoteroiden syventämistä? Tai sitten jousien asennuskorkeutta korottavat venttiililukot. Tuossa on aika paljon nokkaa kyseiselle moottorille ja voimansiirrolle 1.5 keinuillakin. Muokattu: 12. Huhtikuuta, 2021, käyttäjä: Fenix Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 4. Toukokuuta, 2021 Juu , pienten ongelmien jälkeen nokkapaketti on viimmein paikollaan ja sisäänajettu, oli bensa, sytytys ja ajoitus ongelmia. Jostain kuuluu vinkunaa, oisko ilmavuoto kaasuttimen ja imarin välissä, apulaitteet käytetty irti, niistä se ei johdu? Mitenhän tuon edelin kaasuttimen sais säädettyä, se on 750 ihan tehtaan säädöissä? Vai oisko holley 650 dp parempi, se ois ehkä helpompi säätää? Mitenhän sytytysennakot, jousia ja vastapainoja vaihtelemalla? Kannattaako alipaine säädintä laittaa ollenkaan vai säätääkö vain perusennakot sinne 32-38* ja 3000 kiekkaa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Kirjoitettu 29. Toukokuuta, 2021 Jaa Kirjoitettu 29. Toukokuuta, 2021 Minkälainen moottorista tuli uudella nokalla? Unohdin Aiemmassa viestissä mainita, että mikäli jousen päältä ottaa öljysuojan pois, niin se tulisi huomioida jousien asennuskorkeudessa. Kupin paksuus on n. 0.85mm. ja saman verran tulisi laittaa shimmiä jousen alle. Toki tuo asennuskorkeus on syytä tarkistaa aina kun jousia asentaa tai seetityön jälkeen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pontsomies Kirjoitettu 19. Kesäkuuta, 2021 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 19. Kesäkuuta, 2021 Onhan tuolla pystynyt ajaan, ite tosin en ole juurikaan ajanut, on ollut koko ajan muuta hommaa, poika on käynyt ajeleen. Tiivisteiden ja pikku pisteosien saatavuus vähä tökki ja siksi vähän aikataulut paukku. Nyt vaan ilmeni jo uusi ongelma, kone rupes kalakattamaan, aukasin venakopan ja yhdessä venttiilissä välys noin 2 mm, muuta syytä tuohon en keksi kuin nostajan. Nostaja ei kyllä painu kasaan, oisko jäänyt jotenki jumiin. Oisko kellään mitään hyvää kikkaa miten toteais nostimen kunnon, ettei tarvis antaa aukaisuhoitoa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään