Jump to content

pontiac 400 nokka-akseli


pontsomies

Recommended Posts

Mikä nokka-akseli ois paras valinta 400 koneeseen. Koneessa 13 numeron kannet,samasta imusarja,edelin kaasari,peltisarjat,puristukset n. 10,3 ,turbiini n.2200 stall, perä 3,08 (toistaiseksi). Comp camsilta XE 274 H 0,050 nostolla 230/236 asteet. Melling Ram Air 3 0,050 nostolla 224/236 asteet. Tai saman firman Ram Air 4 0,050 nostolla 231/240 asteet. Vai joku muu, mikä? Tarkoitus ois saada se noin 400 pollee,mutta ei käytettävyyden kustannuksella.

Link to comment
Share on other sites

XE274 olisi noista kolmesta oma valinta. 

Overlap 60 ja siten parempi alipaine kuin muissa nokissa. 

Ja myös päästöt, mikäli niitä edes mitataan. 

Dynaamiseksi puristussuhteeksi tulee 8.29:1.

Hankala löytää #13 kansien specsejä, mutta 0.491" nosto vissiin ei ole vielä liikaa? 

 

Ram air 3 nokalla overlap 82. 

Ram air 4   85.5. 

 

Chevymiehet vissiin olleet melko tyytyväisiä tuohon XE274 nokkaan ja luulisi tuolla tehotavoitteen täyttyminen olevan mahdollista jos vaan kannet virtaa riittävästi. 

Muokattu: , käyttäjä: Fenix
Link to comment
Share on other sites

Kaikki ei noista extreme nokista tykkää, koska joskus venttiilikoneisto on vaikea saada noilla äänettömäksi. Noissa aika jyrkät lobet ja siksi ääntävät ja helpommin ilman jäykkiä jousia ja profiili käy myös kulumismielessä nokan päälle loivempia enemmän jos on flat tappet.

 

Itsellekin tuli tosin taas extreme flat tappet kun en muistanut noiden taipumusta naputtelevalle äänelle. 

 

Ponuissa nuo perinteiset Ram Air nokat käy hienosti, mutta taisivat vaatia jonkin verran puristuksia että toimivat hyvin. 

Link to comment
Share on other sites

Extreme enegy nokat jakaa tosiaan mielipiteitä. 

Äänekkyys tulee nopeasta venttiilin sulkeutumisesta. 

Toisissa Pontiacin moottoreissa toimii paremmin ja porukka tyytyväisiä. 

Mutta sitten löytyy myös vähemmän tyytyväisiä. 

Ei toimi kaikkien kansien kanssa. 

Nopea ramppi ei ennätä antaa hyvää täytöstä pienissä kansissa isossa moottorissa. 

 

http://www.v8buick.com/index.php?threads/aggressive-extreme-cams.188048/

 

Nunzin miedoimmat nokat voisi myös olla tutkimisen arvoisia. 

Niissä on asteet liki ra-nokkien verran, mutta leveämpi lsa 113.

Pitäisi löytää jostain tarkemmat specsit niille tai ainakin intake centerline. 

 

http://ronspontiacpage.com/reference-pages/nunzi.htm

Muokattu: , käyttäjä: Fenix
Link to comment
Share on other sites

Löysin Nunziin icl lukemat. 

#2041, icl 109, overlap 69, ivc 73, dcr 7.62:1 (Wallace). 

 

#2042, icl 110, overlap 81, ivc 80.5, dcr 7.08:1.

 

Eli overlap pienenee 113 lsa myötä, mutta samalla jää dynaaminen puristussuhde heikommaksi verrattuna lsa 111-112 nokkiin. 

Laskettu Pontiac 400 std specseillä ja 10.3:1.

Link to comment
Share on other sites

Täytyypä mitata kuinka paljon jouset puristuu, kuinka kauan jouset kestää normaalisti kuoleentumatta, nämä on olleet jo 26 vuotta paikoillaan, tosin eihän niitä kilometrejä ole tullut kovin valtavasti. Onkohan nokka paketeissa mukana jouset? Taitaa hinta nousta jos ostaa nokan, nostajat ja jouset?

Link to comment
Share on other sites

Mulla suht samanlainen setup rakenteilla, tosin SBC 383. Nokkana XE 274 laahuri ja 1.6 rullakeinuilla nostot 0.523 int/ex. Sportsman 2 kansilla, mitä oon porttaillut ja turbiini 2400 stall, sekä välitys 3.27.

 

Voit ostaa joko pelkän nokan, tai sitten kitin, missä tulee enemmän osaa mukana. Mutta vahva suositus, että vaihdat uudet venttiilijouset, retainerit, lukot. Nämä joudut vaihtamaan ilman muuta. Nostajat, sekä työntötangot, kun kerta laahurikoneesta kyse. Compin sivuilla löytyy kyllä osasuositukset, sekä kitit kyseisille nokille.

 

Ja Uspartsista taidat saada halvemmalla/helpommalla.

 

Kato tuolta tietoa kansista ym. http://www.pontiaczone.com/forum/showthread.php?t=31514   

Link to comment
Share on other sites

Hankala oli löytää #13 kansille virtausarvo, mutta lopulta sain vastaukseksi ~190cfm.

Olen omana ajanvietteenä selaillut Pontiacin nokkia ja tässäpä muutama vaihtoehto;

 

Lunati 276/286, overlap 57, dynaaminen 8.22

https://www.summitracing.com/parts/lun-10510312lk

 

Howard 285/295, overlap 62, dcr 7.65

https://www.summitracing.com/parts/hrs-410051-14

 

Howard 279/289, overlap 60, dcr 7.99

https://www.summitracing.com/parts/hrs-410141-12

 

Summit 298/303, overlap 72.5, dcr 7.65

https://www.summitracing.com/parts/sum-2802

 

Crower 284/290, overlap 63, dcr 7.82

https://www.crower.com/pontiac-287-455-compu-pro-hydraulic-cam-284-hdp.html

 

Crower 280/286, overlap 59, dcr 7.97

https://www.crower.com/camshafts/pontiac-287-455-compu-pro-hydraulic-cam-280-hdp.html

Muokattu: , käyttäjä: Fenix
Link to comment
Share on other sites

Tuosta näkee vertailemalla kuinka eri valmistajilla erilainen tapa ilmoittaa rpm alue. 

 

Wallacen laskuri väittää, että 190cfm virtaavat kannet tekee huipputehon ehkä jo 5000rpm.

http://www.wallaceracing.com/calcafhp.php

 

Jää siis lukijan vastuulle päättää kannattaako valita moottoriin nokka, mikä yltää 6000rpm.

Näissä nokissa on puristussuhteet oikealla hehtaarilla ja turbiinin ja perän edellytykset myös, tai ainakin toimivuuden rajoilla. 

Nostot alle 0.5" ja katuajoa varten overlapit huomattavasti pienempiä kuin ram air nokissa. 

 

Joissakin nokissa on melko reilusti asteita, mutta niin on ram air nokissakin. 

 

https://butlerperformance.com/i-24453378-pontiac-melling-ram-air-iii-744-camshaft-297-310-224-236-115-hyd-w-406-lift.html

 

https://butlerperformance.com/i-24453381-pontiac-melling-ram-air-iv-041-reproduction-camshaft-304-315-231-240-113-hyd-w-469-516-lift.html

Muokattu: , käyttäjä: Fenix
Link to comment
Share on other sites

"Wallacen laskuri väittää, että 190cfm virtaavat kannet tekee huipputehon ehkä jo 5000rpm.

http://www.wallaceracing.com/calcafhp.php"

 

Ei kyllä näillä virtauksilla ja kierroksilla taida 400hv paukkua. Puristukset riittää, mutta nostoja vaatii enemmän ja kansien virtausta. Ja sitte taas jyrkällä nokalla tulee stall speed ja välitykset  eteen ja kierrosten kasvaessa männät. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, näin se vaan menee.

 

Täytyy opetella käyttää tätä lainausta oikein 🤦‍♂️     

Link to comment
Share on other sites

Soitin Us Partsille ja kysyin tuota XE 274 H nokkaa, ei ollut ja saanti muutenkin epävarmaa, toimitukset tökkii ( korona) . Tuo Howards Cams 410141-12 vois olla aika sopiva 0,050 nostolla asteet 225/235 1800-6000 rpm. Kansien kanavia on pikkasen siloteltu, liekkö vaikutusta virtauksiin? Se valinnan vaikeus. Kulkeekohan lentorahti normaalisti jos tilaa jenkeistä?

Link to comment
Share on other sites

25.3.2021 klo 17.42, pontsomies kirjoitti:

Soitin Us Partsille ja kysyin tuota XE 274 H nokkaa, ei ollut ja saanti muutenkin epävarmaa, toimitukset tökkii ( korona) . Tuo Howards Cams 410141-12 vois olla aika sopiva 0,050 nostolla asteet 225/235 1800-6000 rpm. Kansien kanavia on pikkasen siloteltu, liekkö vaikutusta virtauksiin? Se valinnan vaikeus. Kulkeekohan lentorahti normaalisti jos tilaa jenkeistä?

Tuo Howards on kaiketi melko passeli. 

Olisi mahdollisesti myös oma valinta teho edellä mentäessä. 

Just vaihdoin muutaman ajatuksen Olds 455 rakentajan kanssa, ja hänellä oli hyvä quench rako männän ja kannen välissä ja kiillotetut palotilat. 

8.47:1 dynaamisella puristussuhteella satunnaista nakutusta 98 oktaanisella, samalla Wallacen laskurilla laskettuna. 

Siispä tuo Howardsin 7.99 dcr nokka varmaan puristuksen osalta melko passeli. 

 

Jos yhtään budjetti antaa myöden hifistellä, niin osta Hy-lift Johnsonin nostajat. 

Tai vähintään liota liuottimessa nostajat ennen asennusta ja huolellinen sisäänajo. 

Ei vanhoja nostajia tai jousia. 

 

http://www.overdrive.fi/forum/threads/hydrali-laahuri-nostajien-laatu-ongelmat-hyvaet-ja-hunot-valmistajat.311901/

 

Nämä lienee oikeat nostajat. 

Tarkista vielä itse, jos Hlj nostajiin päädyt. 

 

https://butlerperformance.com/i-31643666-butler-exclusive-pontiac-std-hyd-lifter-set-hlj-951-16.html?ref=search:https%3A%2F%2Fbutlerperformance.com%2Fsearch.html%3Fq%3DLifter

 

Howardsin nokalle en löytänyt jousisuositusta. 

Compin xe274 on niin lähellä, että luultavasti Summitin sille suosittelemat jouset käy. 

 

https://www.summitracing.com/parts/cca-995-16

 

Varmista vielä Howardsilta tai jälleenmyyjältä osien yhteensopivuus tai mittaa itse. 

 

Venalukot ja jakopään vaihto lienee sanomattakin suositeltavaa samalla. 

Tuskin maksaa satasta enempää. 

Tiukalla budjetilla kysy ensin vaihtoehtoisia osia kotimaan jälleenmyyjiltä. 

 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Fenix
Link to comment
Share on other sites

Tilattu nokka- akselipaketti summitilta , siinä tulee kaikki hilippeet mukana, nokka on se comp cams Xe 274 H. Irto nokkien toimitus ois ollut aikasintaan toukokuussa ja siitä eteenpäin, tuon sai heti. Onhan tuo ehkä turhan jyrkkä, mutta jos evoluutio jatkuu niin seuraavaksi kansien parantelua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Paketti summitilta tuli torstaina. Nyt kaikki purettu ja pitäis alkaa kasata. Mietityttää vanhassa kokoonpanossa oli jousien päällä, retainerin alla peltinen "kuppi" mikä lie tarkoitus, jos ei tarpeellinen vois tuon jättää pois? Vanhassa kokoonpanossa ei löytynyt mitään hälyttävää, nokka oli vähä kulunut. Voisko tuon uuden nokan kanssa käyttää 1.65 keinuvipuja, ois tommoset rulla vipat. Nosto 1.5 vipoilla 0,491, vähä tulis lisää nostoa?

Link to comment
Share on other sites

Kuppi ehkäisee öljyn päätymistä ohjurin ja venttiilivarren väliin. 

Kuppeja ei tarvitse jos on erilliset ohjurikumit. 

Samalla venttiilikoneisto kevenee vähän. 

 

1.5 keinuilla xe274 nokassa on nostoa 0.488/0.491"

1.65 keinuilla 0.536/0.54".

Varmaan vaatii jo jousipoteroiden syventämistä? 

Tai sitten jousien asennuskorkeutta korottavat venttiililukot. 

Tuossa on aika paljon nokkaa kyseiselle moottorille ja voimansiirrolle 1.5 keinuillakin. 

 

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Fenix
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Juu , pienten ongelmien jälkeen nokkapaketti on viimmein paikollaan ja sisäänajettu, oli bensa, sytytys ja ajoitus ongelmia. Jostain kuuluu vinkunaa, oisko ilmavuoto kaasuttimen ja imarin välissä, apulaitteet käytetty irti, niistä se ei johdu? Mitenhän tuon edelin kaasuttimen sais säädettyä, se on 750 ihan tehtaan säädöissä? Vai oisko holley 650 dp parempi, se ois ehkä helpompi säätää? Mitenhän sytytysennakot, jousia ja vastapainoja vaihtelemalla? Kannattaako alipaine säädintä laittaa ollenkaan vai säätääkö vain perusennakot sinne 32-38* ja 3000 kiekkaa?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Minkälainen moottorista tuli uudella nokalla? 

 

Unohdin Aiemmassa viestissä mainita, että mikäli jousen päältä ottaa öljysuojan pois, niin se tulisi huomioida jousien asennuskorkeudessa. 

Kupin paksuus on n. 0.85mm. ja saman verran tulisi laittaa shimmiä jousen alle. 

Toki tuo asennuskorkeus on syytä tarkistaa aina kun jousia asentaa tai seetityön jälkeen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Onhan tuolla pystynyt ajaan, ite tosin en ole juurikaan ajanut, on ollut koko ajan muuta hommaa, poika on käynyt ajeleen. Tiivisteiden ja pikku pisteosien saatavuus vähä tökki ja siksi vähän aikataulut paukku. Nyt vaan ilmeni jo uusi ongelma, kone rupes kalakattamaan, aukasin venakopan ja yhdessä venttiilissä välys noin 2 mm, muuta syytä tuohon en keksi kuin nostajan. Nostaja ei kyllä painu kasaan, oisko jäänyt jotenki jumiin. Oisko kellään mitään hyvää kikkaa miten toteais nostimen kunnon, ettei tarvis antaa aukaisuhoitoa?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...