Jump to content

Perän tasauspyörästön säätö


Recommended Posts

Syksyllä käytin perämurikan pydällä ja säädin hammaskosketuksen poskilaakereiden shimmilevyillä. Myöhemmin heräsi epäilys että kartiolaakereiden välys, tasauspyörästön päittäisvälys jäi tarkistamatta.
Purin tänään uudelleen ja katsoin päittäisvälyksen heittokellolla, isolla taltalla vääntäen murikkaa laidasta laitaan. Sain liikkumaan 0,6 mm.

Huomasin samalla että vanhat shimmilevyt olivat jotain kuttaperkkaa, koska satsista puuttui alimmainen levy jossa on olkapää joka pitää muut ohuemmat levyt mukana paketissa. Lisäksi ulkohalkaisija oli liian pieni. Tärkeä asia koska putken puolella on hyvin ohuesti pintaa johon prikka vastaa. Ostin Summitilta Yukon shimmipaketin, erot näkyy kuvassa vanha vs Yukon.

Tilasin myös partsista vetoakselin päihin c- prikkasatsin kun tuntui käsissä että akseleissa on päittäisvälystä reilusti. Kun mittasin heittokellolla ei sitä ollutkaan kuin 0.6 mm vasemmalla ja 0,4 mm oikealla, ei liene paha.
 

Akselin päittäisvälys.JPG

Perä auki.JPG

Perän purku.JPG

Perän päittäisvälys.JPG

Shimmit paikallaan.JPG

Vanhat shimmit vs Yukon.JPG

Link to post
Share on other sites

En ole mikään perä guru,mutta jos sinulla liikkuu tasauspyörästö sivusuunnassa ni on shimmaukset pahasti pielessä.

Link to post
Share on other sites

Sain paljain käsin lisättyä poskilaakereiden esijännitykseen vain 0,10 mm lisää paksuutta shimmilevyihin. Sitten väänsin sorkkaraudalla niin sain lisättyä vielä 0,20 mm, mutta oli jo niin tiukka että piti vähän vasaralla naputella. Lopuksi vielä mittasin hammasvälyksen joka ohjeen mukaan pitää olla 0,15 - 0,25 mm. Nyt on 0,10 mm, mutta varmasti sisäänajon jälkeen kasvaa ainakin minimiarvoon.

Vanhassa asennuksessa löytyi kuitenkin vakava virhe joka voi tuhota laakerit ja myös hampaatkin, huomasin että laakeripukki joka tulee ulkokoolin ja shimmilevyjen päälle, pitää shimmilevyt vain puolittain paikallaan, eli noilla vanhoilla prikoilla joista puuttui kokonaan se olkapäällä varustettu levy, niin putkenpuoleinen levy pääsee pakenemaan taaksepäin n. 3 mm, kun lisäksi levyt olivat liian pieniä ulkohalkaisijaltaan, niin levy ei nojaakaan koko matkaltaan enää akseliputken päähän ja silloin laakerin kooli pääsee kääntymään vinoon ! Lisäksi nuo shimmilevyt pitää saada kasaan niin että ulommaisena on toisella puolella olkapäällä varustettu, toisella laidalla pitää myös olla paksu levy ja välissä kaikki ohuet 0,10/0,20/0,30/0,80 levyt.

Poskilaakereiden shimmaus.JPG

Hammasvälys mittaus.JPG

Link to post
Share on other sites

Öljyhuolto nyt vähän helpompaa perään. Lisäksi koppa tukee tasauspyörästön laakereita tukipulttien välityksellä.

Summit peräkoppa.JPG

Peräkoppa_2.JPG

Peräkoppa_3.JPG

Peräkoppa_4.JPG

  • Like 3
Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...