Jump to content

Vinkkejä bensa filtterin vaihtoon?


smokeybandit

Recommended Posts

Milläs konstilla sais bensaa valumaan vähiten bensa filtterin vaihdon yhteydessä, auton alla on takana filtteri, koitin netistä lueskella, jotkut koittaa sellaista niksiä että akun vierestä bensa pumpun sulake pois, mutta jos sen sulakkeen ottaa pois niin eihän bensa pumppu mene edes päälle, vai käynnissäkö sen voi pois ottaa ja sitten kohta kone sammuu ja ei ois bensa linjoissa pahemmin bensaa jäljellä kun filtterin vaihtaa, vai onko bensa pumpun rele parempi irroittaa liitin siitä, onko sekin otettava käynnissä irti vai ekaks irti ja sit kone käyntiin, lähteekö kone ees käyntiin jos bensa pumpun rele on pois päältä? 

 

Oon joskus vaihdellut bensa filttereitä, tosin silloin on ollut nosturii, aattelin tällä kertaa laiskana koittaa vaihtaa ilman nosturia, tosin olisi mukavaa jos jollain niksillä sais bensa linjasta vähiten bensaa valumaan, tuppaa olemaan niin sotkusta hommmaa bensa filtterin vaihto sen takia kun tuppaa bensaa lirisemään molemmista bensa linjoista, on sitten aina pitkin käsivarsia bensaa valunu, oisko hyvä niksi yön yli auto olla parkissa ja sitten vaihtaa filtteri, vai sitten joku sulake/rele niksi, millä saa bensa linjan suht tyhjäksi.

 

Ja toisena, oisko delco vai k&n parempi filtteri, on joskus ollut molempii, nykyään on delco, mutta on muutama vuosi aikaa kun sen viimeksi vaihdoin niin vois tän kevään aikana vaihtaa,

k&n näyttäs ainakin ulkoopäin olevan laatu filtteri kun on maalattu pinta ja sillain.

Link to comment
Share on other sites

Ompa tästä jo useampi vuosi kun laitoin oman LS1 camaron etanolille. Silloin vaihdoin filtterin. Jos oikein muistan niin ei meinannut helmiliitos lähteä pitämään viinaa. Riittävällä "yli"kiristämisellä liitos vihdoin piti. Tarkoitus oli vaihtaa filtteri pian mutta en saanut halvoilla suodatinavaimilla liitosta enää auki. Äkkilämpö ja laatu avaimet kyllä auttaisi mutta kun ei uskalla polttoainelinjaa kuumentaa edes pikku toholla.

 

Onneksi sattuu olemaan toinen polttoainelinja hyllyllä. Jospa siitä aukeaisi tarvittavat liitokset...

Link to comment
Share on other sites

Sain eilen ähellettyä uuden bensa filtterin paikoilleen, koitin sellaista niksiä, että ei paljon vuotaisi, yön yli olla auton parkissa ja sitä ennen käynnissä otin bensa pumpun sulakkeen veks että auto sammui, kyllä sieltä bensaa valui silti, koneen puolen bensa linja aika äkkiä lakkasi valumasta bensaa, tankin puolen linja tiputti kyllä, enkä viitsinyt odotella että lakkaako tiputtamasta vai ei, vanhat tiski hanskat kourassa oli hyvä, ei bensa polttele näppejä.

 

Työkaluina jakari ja 16 millin lenkki avain, 10 millin avain ruuviin millä peltipanta tukee filtteriä. Jakarin sijaan käy myös 20 millin avain ainakin delcon filtteriin, tossa k&n filtterissä koko oli 19 milliä, millä filtteriä pidetään kiinni samalla kun aukaisee/kiristää bensa linjan että ei bensa linja mene mutkalle.

 

Jos oisin hikipinko ollut, niin oisin vaihtanut uudet o-renkaat, kerran ne on ainakin tohon vaihdettu, oli ehjät vielä ainakin päältä päin katsottuna.

Sen verran piti olla hikipinko että maalasin yhden ruuvin kannan vihreällä.

 

Uudesta filtteristä ilma menee hyvin ilmaa läpi puhaltamalla, vanhasta suht hyvin kans, noin muutaman kesän vanha filtteri, kait 70-80 prossaa menee ilmaa läpi, siihen perustaen kai kesän pari olisi vielä ehkä passannut ajella, huomenna sahaan vanhan filtterin poikki ja katson miltä näyttää filtterin media, ainakin taskulampulla katsottuna ihan puhtaan näkönen vielä sisältä.

 

Tossa uusi meksikossa tehty k&n, liekkö nykyään kiinassa niillä tuotanto? On joskus ollut kyllä ihan  made in USA k&n filtterii, jos oisin tiennyt että toi on meksikos tehty filtteri, oisin ottanut delcon, liekkö nekin meksikossa tehty mutta jos oikein muistan niin made in USA lukee delcon filttereissä, vanhasta ei nää missä se on tehty kun on sen verran likainen ja maalia päällä, on joskus jotakin tullut auton pohjasta ruoste suojattua niin vanha filtteri on maalia siinä, voin huomenna kattoo kunnolla että näkyykö missä se on tehty, jos maalin alta jotain näkyis. 

 

Ihme miks noissa bensa filttereissä on nuoli missä bensan virtaus suunta mikä lie, ilmaa kumminkin menee molemmista päistä yhtä hyvin läpi. Mie laitoin sen tollain että nuoli filtterissä osoittaa koneseen päin menevään bensa linjaan, ja ennen käynnistystä pari kertaa virrat päälle ja pois että vähän ehtii bensan painetta tulla, kun juutuubissa kerran ihmiset silläin sanoo. 

 

kurkkasin auton alle, ei vuoda, saa nähdä jos tänä iltana käyn auton tankkaamassa, pamahtaa varmaan bensa linja auki niinkuin jäähdyttimen letku tällä hemmolla camarosta. 😬 

https://youtu.be/s0dU2ujW8-M

IMG_20210506_184739992.jpg

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, Woodpecker kirjoitti:

Ompa tästä jo useampi vuosi kun laitoin oman LS1 camaron etanolille. Silloin vaihdoin filtterin. Jos oikein muistan niin ei meinannut helmiliitos lähteä pitämään viinaa. Riittävällä "yli"kiristämisellä liitos vihdoin piti. Tarkoitus oli vaihtaa filtteri pian mutta en saanut halvoilla suodatinavaimilla liitosta enää auki. Äkkilämpö ja laatu avaimet kyllä auttaisi mutta kun ei uskalla polttoainelinjaa kuumentaa edes pikku toholla.

 

Onneksi sattuu olemaan toinen polttoainelinja hyllyllä. Jospa siitä aukeaisi tarvittavat liitokset...

 

En itsekkään meinannut saada toisen puolen bensa linjaa auki, tosin tiesin että se oli tiukassa kun olin se itse kiristänyt nosturilla, toinen puoli bensa linjasta lähti yllättävän helposti auki kun sen oli verstas kiristänyt kiinni, tossa ulkona kun vaihdoin uuden filtterin ilman nosturia, niin työ asento sen verran känkkäränkkä että tuskin liian kireälle meni bensa linja kiinni, kun ei kai niitä hullun kireälle kantsii laittaa ettei o-rengas muljahda liian lyttyyn tai jotain. 

 

Mitä tohon kiinni jämähtäneeseen bensa linjaan tulee, niin itse sain sen auki kun aavistuksen verran CRC spräytä suihkautin kierteisiin, luulisin että WD-40 ajaa saman asian.

On kai niitä kaiken maailman penetration oil spräytä olemassa kierteisiin, jos sellainen toimis paremmin?

Link to comment
Share on other sites

Ton näköinen on vanha delcon filtteri, eipä lue itse filtterissä missä tehty, liekkö pahvi pakkauksessa lukenut, ei oo enää jäljellä sitä. 

Ei ny kovin kummoisen näköinen vanha filtteri ole, mun mielestä. Huvikseen aukaisin ja katsoin, että onko mitään ihmeellistä sisällä, joskus aina kuulee tarinoita miten joillain on bensa pumppu mennyt rikki kun ovat autojaan tankanneet, luulisi filtteriin jäävän moskat että oliko bensassa likaa vai ei. 

IMG_20210508_112431877.jpg

IMG_20210508_112440453.jpg

  • Tykkää 1
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...