Jump to content

ECM lukemiseen apuja, pls..


Recommended Posts

smokeybandit

Oliks se miten se cruisen mötikkä konehuoneessa akun takana, kuuluuko siitä kliks ääni kun aukaiset konepellin, virrat päälle ja sit cruise päälle on asentoon, niin kuuluuko kliks ääni cruisen mötikästä kone huoneessa?  

 

Sekö oli ny sillain että ei mee ajossa cruise päälle ollenkaan, onko ennen toiminut?

Edited by smokeybandit
Link to post
Share on other sites
11.6.2021 klo 17.26, Chevy kirjoitti:

 

näissä sellainen erikoisuus

jos lisäjarruvalopolttimo(t) on palanut,niin cruise ei toimi (ainakin 93-02 malleissa)

ok, ilmeisesti näissä cruise saa virran saman sulakkeen takaa (-82-92 mallien skemassa näillä ei ole mitään yhteistä (nimim. elektroniikkaharrastaja vsta -75))

 

Link to post
Share on other sites
12 tuntia sitten, smokeybandit kirjoitti:

Oliks se miten se cruisen mötikkä konehuoneessa akun takana, kuuluuko siitä kliks ääni kun aukaiset konepellin, virrat päälle ja sit cruise päälle on asentoon, niin kuuluuko kliks ääni cruisen mötikästä kone huoneessa?  

 

Sekö oli ny sillain että ei mee ajossa cruise päälle ollenkaan, onko ennen toiminut?

en ole kliksuja kuunnellu, mutta paras arvio on "ei kuulu", eli sähköt puuttuu. Cruise toimi ennen tätä ECM/suutinvika-konfliktia, mutta ei nyt. (Ite mietin aina analyyysinä, että "mitä on tapahtunut toimimisen ja toimimattomuuden välillä" mm. just eilen pitkän pähkäilyn jälkeen poika teki autoonsa iskariremppaa, ja tuloksena oli vaihteiston jumitus 100m jälkeen. Pähkäilyn kautta vika löytyi: vetarin nivel oli pudonnu pois booreilta, volvon erikoinen rakenne)

Link to post
Share on other sites
smokeybandit
12 tuntia sitten, JanneJ kirjoitti:

en ole kliksuja kuunnellu, mutta paras arvio on "ei kuulu", eli sähköt puuttuu. Cruise toimi ennen tätä ECM/suutinvika-konfliktia, mutta ei nyt. (Ite mietin aina analyyysinä, että "mitä on tapahtunut toimimisen ja toimimattomuuden välillä" mm. just eilen pitkän pähkäilyn jälkeen poika teki autoonsa iskariremppaa, ja tuloksena oli vaihteiston jumitus 100m jälkeen. Pähkäilyn kautta vika löytyi: vetarin nivel oli pudonnu pois booreilta, volvon erikoinen rakenne)

 

Itsellä aikoinaan kun cruise lakkasi toimimasta, niin kliks ääni kyllä kuului kone huoneesta, kun virrat päällä laittoi cruisen on asentoon, kone pelti on hyvä olla ylhäällä sen takia että muuten ei kuule sitä kliks ääntä. 

 

Minun käsittääkseni vakuumilla toimii nää kolmos kipon cruiset, mutta mahdollisuuksia on muutamia jos cruise ei toimi, yks vaihtoehto on jos takavalot/jarruvalot ei toimi, toinen on matkustajan penkin jalkatilan yläpuolella on sähkö antennin releen vieressä amplifier/vahvari cruiselle,jos se on sökö, mutta tuskin.

 

Sit on mahdollisuus jos itse cruisen/vilkun viiksi, ratin vieressä, on kaputt. 

 

Sitten on jarru polkimen mekanismissa switch, (automaatissa yksi, manuskassa kaksi, vai kolmeko siellä on, en muista mutta kyllä sen näkee jos sinne kurkkaa), joka kytkee cruisen pois päältä jos jarrua painaa, se switch voi olla rikki tai tarvii säätöä, mutta ei niitä yleensä tarvii säätää jos ei oo ollut se switch tai jarru polkin irti, switch palikassa on kyllä muovi kierteet, että sitä voi säätää lähemmäksi/kauemmaksi jarru polkimen mekanismista, siinä switch systeemissä siinä jarru polkimen yläpuolella, on vähän sama systeemi kuin kuulakärkikynän päässä olevassa paino nupissa, jos se nuppi on liian kaukana/lähellä jostain syystä jarru polkimen mekanismista jalkatilassa, auto luulee että poljin on painettuna alas vaikka ei oo, ja siksi ei mene cruise päälle, mutta jos ei oo jalkatilassa mitään vaihettu tai tehty polkimeen, niin tuskin on säädöt/nupit muuttunut. 

 

Toki cruise tarvii sen alipaineen toimiakseen, eli voi vaikka auton sammuttamisen jälkeen ottaa cruisen kupeesta konehuoneessa jomman kumman alipaine letkun irti, ja kuunnella suhiseeko ilma muutaman sekunnin letkun päästä pois. 

Se ohuempi letku menee muistaakseni akun alle mustaan vakuumi palloon, toinen paksumpi letku menee jarrupolkimelle.

 

Jos alipaine letkut on molemmat kiinni molemmissa päissä, että alipaine toimii, niin varsinkin jos cliks ääni kuuluu cruisen mötikästä kun on virrat päällä ja kun laittaa cruisen on asentoon, niin luulisi actuaattorin mikä nyt on sen nimi suomeksi, niin luulisi että actuator toimii. 

Sit voi tälläin koittaa korjata cruisen, 

https://youtu.be/du0H79tLd5Q 

 

Jos ei kuulu cliks ääni, silloin voi vika olla muualla, kuten vilkun/cruisen viiksi, tai switch palikka jarrupolkimen yläpuolella, jos itse switch on sökö, tai säätö pielessä. 

 

Itse aloittaisin tosta videosta, ei maksa mitään kun ite tekee, ja vaikka siellä ei vika olisi, niin onpahan yksi vian mahdollisuus pois suljettu, toisena itse vaihtaisin sitten vilkun/cruisen viiksen, jos tosta videosta ei ollut apua. 

Ja toki tärkein asia on se että alipaine tulee cruiselle ja ei karkaa mihkään, muuten ei cruise toimi jos alipaine karkaa, tai muuten cruise toimii vain vähän aikaa, sit menee ite pois päältä, hyvänä niksinä on kahtoo toi video, jos sieltä cruisen mötikästä filtterin takia karkaa ilma, niin ei cruise toimi, samalla näkee että on muut komponentit ehjiä kun on cruisen mötikkä auki, ja niinkuin videolla hemmo sanoo, niin hyvin hellävaraisesti kantsii käsitellä niitä cruisen mötikän osia. 👍

Link to post
Share on other sites
smokeybandit

Omasta korjasin cruisen sen videon avulla, olettaen että kuuluu se kliks ääni, ettei oo vika muualla. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...