Jump to content

'95 OBD + softat? ( ei jaksa googlailla enää 😊 )


Pete78
 Share

Recommended Posts

Varmaan löytyy googlailemalla mutta nyt rupee googlailu riittämään aiheen osalta 🤔😁.

 

Eli...tämä '95 vuonna "perseilty" OBD liitin epistola riesana.

 

Olis tarvetta päästä kiinni softaan ja myöskin tarvittaessa säätämään.

 

Varmaan joku on keksinyt miten tämä tapahtuu ilman suurempia tyrimisiä 😁.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, JoukoY kirjoitti:

Aivan mahtavaa, Kiitoksia...aloitettavakin tutkimaan linkkejä heti :)

 

Link to comment
Share on other sites

https://fbodytech.com/eehack-2/

 

toi eehack tuntuu taipuvan datanlukuun ja ilmeisesti ohjelmointiinkin. lisänä siin on ohjelmia joilla voi testata ja koeajaa esimerkiksi abs yksikön pumppuja ja tehä vaihteisto pakotuksia tietylle vaihteelle no tämä ehkä dynoa varten kiinnostaa. abs vikakooditkin aukes tällä. pitäs vaan opetella ehkä viel enempi tätä.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Itselläni on suurin kiinnostuksen kohde tällä hetkellä jotta onko isommat ruiskusarjat ohjelmoitu yksikköön. Seosmittari on ens talven hommia, samalla pilariin polttoaine leveli, jännite ja öljynpaine. Elävät ihan omaa elämäänsä alkuperäiset 😁

Edited by Pete78
Link to comment
Share on other sites

Noilla muutoksilla mitä sinun autoon on tehty pitää käytännössä koko ohjelma tehdä uusiksi. Pelkkä suuttimien koon muuttaminen ei riitä.

 

Link to comment
Share on other sites

11 minuuttia sitten, Tommi kirjoitti:

Noilla muutoksilla mitä sinun autoon on tehty pitää käytännössä koko ohjelma tehdä uusiksi. Pelkkä suuttimien koon muuttaminen ei riitä.

 

Juurikin näin. Pääsis vähän kartalle että vastaako softa rautaa. Tekniikka toimii, ei siinä mitään. Mutta yrittäjänä töitten puolesta on semmonen tuo luonne että asiat tehhään loppuun asti  😂...olis pirun kiva nähä onko tässä oiottu, jos on. Sen verran lemahtaa mielestäni pakokaasu että epäilen hieman.

Link to comment
Share on other sites

Valitettavan usein siinä käy juuri niin että laitetaan hitosti rahaa koneeseen mutta sitten itse säätäminen jää tekemättä. Auton ajettavuus on karmea ja bensaa kuluu. Moni laittaa jenkkien sähköpostisoftan ja luulee kaiken olevan kunnossa. Todellisuus onkin sitten aivan toista... Kone menee käytännössä lambdojen varassa. Usein niidenkään korjausvarat eivät edes riitä. Entäpä sitten kun lambda menee rikki ja kone openloopissa? No sittenhän seokset on aivan perseellään. Täyskaasutilanteissa taas saatetaan olla todella laihalla tai ihan överi rikkaalla. Kumpikaan ei ole hyvä. Laihalla nakutusta ja liian rikkaalla huuhdotaan sylinteriputket kuiviksi öljystä jonka vuoksi kone kuluu tai männänrenkaat vaurioituu. Myös öljyt voivat lanttaantua bensasta josta taas aiheutuu laakerivaurio.

 

Mitä näitä olen vuosien varrella säätänyt niin aika monessa on ollut jotain piilevää vikaa mikä on ensin pitänyt korjata ennen varsinaista säätöä. Usein toinen lambdoista on ollut huono, MAF paskainen, opti vikaa, pakoputkivuotoa, TPS anturi väärin säädetty, johtosarjavikaa jne... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

kyllähän tässä on tullut huomattua että voimapuolen osiin on panostettu ihan huolella raudan osalta mutta muuten onkin sitten ollu selvästi kiire tien päälle.
tulevana talvena menee alusta uusiks kattavasti ja siitä sitten kuvia jne. tuonne projektiosioon.


Tuossa perälaakerointia harjotellessa ihan ensimmäisenä tuli vastaan se että peräkopan pulteista osa auki vaikka oli ruuvilukitetta näköjään laitettu.
Poskilaakerien tukipultit kopasta auki myös. Toisen poskilaakerin runko halki, tuskin on ajamalla saatu tuohon kuntoon. Selvästi shimmejä lisäilty kun väljyyttä on tullut...ei ole maltettu laakeroida. Kun laakeroin niin tuli ihan timmit ja yks ohut shimmilevy piti poistaa että sai etes murikan paikalleen. Tätä ennen perämurikasta löytyi noin 1cm:n poikittaisvälys.

Jostain käsittämättömästä syystä orkkisjaolla olevien vanteiden kanssa navoille oli laitettu metalliset soviterenkaat. Takavanteitten keskiöt siinä kunnossa että vanteet paskana ja toinen ei lähtenyt kuin lekalla irti.

Todennäkösesti tässä lekaoperaatiossa vääntyi hivenen vetarin laippa. Tossa kun viimeviikolla kokeilin kostealla tiellä mitä tuo perä sanoo kun pistää sutimaan niin lopputuloksena oli se että vetari antautui hieman lisää...uudet tulossa rapakon takaa.

Tämänkin takia hieman skeptinen olo ja auton läpi käynti edessä.
 

vetari.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...