Jump to content

Camaro 350TBi 1989 - Mitäs tän moottorin kanssa?


BlackZ

Recommended Posts

Tässä on vuoden ollu tyrkyllä yks prokkis mihin tuntuu ettei tule ehkä mun ja kaverin aika riittämään lähitulevaisuudessakaan ku omat vehkeet vie kaiken ajan, ja kyseisen Camaron omistaja haluaisi auton kuitenki pojilleen ajoon. Tässä lyhyesti taustaa:

 

- 1989 vähäpäästöinen malli missä kaikki 3-toimi katit jne

- 350 alakerta, ei tarkempaa tietoa mikä, mutta näytti männät tulevan melko lähelle ainakin dekkitasoa ja olivat lisäksi vielä pattimännät

- Kannet 305TBi:n swirl port kannet mitä vähä kairattu imukanavista ja 58cc palotiloilla

- Jotaki perusvirejä niinkö peltipakosarjaa ja putkistoa on kans lisäksi, ja näytti Holley lukevan siinä TBi yksikössä että oiskohan seki joku päivitetty malli sitten

 

Tämä on joku entinen FBCOF auto vuosien takaa. Mitä tutkittu niin hieman on haastava tapaus. Omistaja haluais vaan semmosen noin +-300hv kuminpolttovehkeen pojilleen tosta Camarosta, mutta nykysellä paketilla vedot katoaa kuumalla koneella varsinkin tyystin. Tuntuu vähä hulluhkolta ehkä tuo kombinaation, 350 alakerta pattimännillä ja 305n swirl port kannet 58cc palotiloilla? Oiskohan että vedot katoo ihan nakutukseen? Nokasta ei tietoa, oletettavasti ei kuitenkaan mikään trukki nokka ole kun kerran männätki pattimännät laitettu. Viime kesänä saaneet yhen venan osuu mäntään ja on nyt siis kannen korjuussa, mutta ei noita kansia kyllä kannata takasi laittaa eikä korjatakaan.

 

Mitä ootte tuosta kansi, mäntä, alakerta kombinaatiosta mieltä, ei kai tuolla voi mitään muuta ku kerjätä verta nokasta niinsanotusti? 🤔 Kunnon kannet ja ruiskuhan tuohon pitäs laittaa varmaan jos haluaa että se sen 300hv nurkille tehoakin tekisi ja jopa toimisi. Tämä varmaan asettuu nyt siihen kategoriaan että se LSx ois varmaan omistajalle paras valinta, tai sitten päivittää kunnon kannet ja ruisku tohon nykyseen.

Link to comment
Share on other sites

Onko männän päällä mitään tunnistekoodia, mistä selviäisi patin koko? 

Pienet on palotilat pattimmännälle ja saattaa hyvinkin nousta puristussuhde liian korkeaksi. 

Kannattaa tehdä seuraavalla kerralla aluksi koekasaus ja laittaa sinitarraa mäntään ja mitata venttiili-mäntävälys. 

Link to comment
Share on other sites

41 minuuttia sitten, Fenix kirjoitti:

Onko männän päällä mitään tunnistekoodia, mistä selviäisi patin koko? 

Pienet on palotilat pattimmännälle ja saattaa hyvinkin nousta puristussuhde liian korkeaksi. 

Kannattaa tehdä seuraavalla kerralla aluksi koekasaus ja laittaa sinitarraa mäntään ja mitata venttiili-mäntävälys. 

 

Ei löydetty ku 030 merkintä mikä tarkottaa vaan että ylikokomäntä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minä oon tätä yrittäny parsia kasaan, nyt ois AFR kannet menossa paikalleen ja tehokkaampi bensapumppu tulossa.

 

Onkohan tää mun laskelma nyt kohdallaan?

Mäntää laskettiin 2mm yläkuolokohdasta jotta saatiin pleksilevy männän päälle (patti nousee dekkitason yli), sen jälkeen mitattiin et männän päälle mahtuu 19cc nestettä.

 

 

Compression-Calculation.jpg

Link to comment
Share on other sites

Privakeskusteluissa pohdittu, onko tuo laskelma oikein.

En tiiä itekkään, mutta tämmöistä päätelmää olen yrittäny:

Jos flat-top mäntä on tasan dekkitasossa, silloin Dome volume = 0 ja Deck clearance = 0.

Mutta kun ei ole flat-top, dekkitason ja männänpään välinen tilavuus pitää mitata. Se mitattiin pleksilevyllä ja sinolilla ja saatiin tulokseksi 19cc.

Tässä ei ole merkitystä, mistä tuo tilavuus koostuu: männänlaen ja dekkitason väli, kuoppa, patti tms ? Kaikki tilavuus mitä on dekkitason ja männänpään välissä, lasketaan mukaan.

Paitsi että mäntää oli laskettu 2mm ALEMMAKSI kuin yläkuolokohdassa, joten se kompensoidaan väittämällä että Deck clearance = 2mm

 

Ja vielä selvennystä: Männän laki on yläkuolokohdassa 0.5mm alle dekkitason, mittaustilanteessa 2.5mm alle dekkitason.

 

Toinen laskentatapa:

2mm korkean, 4.03" leveän sylinterin tilavuus = n. 16.5 cc

Effective Dome volume = 19cc - 16.5cc = 2.5cc

Deck clearance väitetään nollaksi koska dekkitason ja männänpään välinen tilavuus on huomioitu Dome volumessa.

 

 

 

Compression-Calculation2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mä laskin tuon vielä parilla eri metodilla ja sain liki saman puristussuhteen. 

 

Jos mittaushetkellä pääsee neste karkaamaan männänrenkaiden ohi, se vääristää pattia pienemmäksi.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Fenix kirjoitti:

Mä laskin tuon vielä parilla eri metodilla ja sain liki saman puristussuhteen. 

 

Jos mittaushetkellä pääsee neste karkaamaan männänrenkaiden ohi, se vääristää pattia pienemmäksi.

 

 

Mittauksessa tiivistettiin männän ja sylinterin väli vaseliinilla tuon välttämiseksi. 

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...