RaiRai Posted September 18 Share Posted September 18 Jos nyt pikkuhiljaa alkais toteuttaa tämän ajovalojen releistyksen 4 gen Böördiin. Meniskö se näin kuten alla näppärimmin vai oletteko toteuttaneet jotenkin fiksummalla tavalla? Ohjausvirrat toisen valaisimen johdotuksen kautta (=toisen ajovalon piuhat jää turhiksi) Plussajohdin ja sulake kuormalle oik. lokasuojan + liitännältä. Varmaan 2,5 mm2 piuha hyvä. 2 x valorele, jossa siis lähdöt molemmille lampuille, toinen rele pitkille ja toinen puolivaloille. Releeltä 1,5 mm2 piuhat lampuille. Lamppujen maadoitus piuhalla runkoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chevy Posted September 18 Share Posted September 18 laittaisin 4mm2 plussajohtimet kuormalle ja lampuille 2.5mm2 veto 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaiRai Posted September 18 Author Share Posted September 18 7 tuntia sitten, Chevy kirjoitti: laittaisin 4mm2 plussajohtimet kuormalle ja lampuille 2.5mm2 veto Ok, vaikka tuo tuntuu vähän överiltä. Normikytkennällä pitkät ja lyhyet ei kai pala yhtäaikaa, mutta jos palais niin (55 W + 60 W) x 2 on 12 V jännitteellä vielä alle 20 A. Tuli kyl mieleen kahdella virtapiuhalla vetää niin sais lyhyille ja pitkille omat sulakkeet noin niinku turvallisuusmielessä. Tuumailen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chevy Posted September 19 Share Posted September 19 7 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti: Ok, vaikka tuo tuntuu vähän överiltä. Normikytkennällä pitkät ja lyhyet ei kai pala yhtäaikaa, mutta jos palais niin (55 W + 60 W) x 2 on 12 V jännitteellä vielä alle 20 A. Tuli kyl mieleen kahdella virtapiuhalla vetää niin sais lyhyille ja pitkille omat sulakkeet noin niinku turvallisuusmielessä. Tuumailen... jännitehäviöiden minimoimiseksi parempi paksua johto kuin liian ohutta 😉 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted September 19 Share Posted September 19 4 tuntia sitten, Chevy kirjoitti: jännitehäviöiden minimoimiseksi parempi paksua johto kuin liian ohutta 😉 Nyrkkisääntöä: (Virta ampeereina (A) X Matka metreinä) / 16 = Tarvittu kaapelin paksuus mm2 Jännitehäviöiden minimoimiseksi kannattaa käyttää seuraavaa suurempaa saatavilla olevaa kaapelikokoa, vältä myös turhia liitoksia ja tee liitokset muutenkin huolella. Virtakaapelin (+) ja maakaapelin (-) paksuus lasketaan samalla tavalla. Esim. (10A X 2,5m) / 16 = 1,56 mm2 Valitse seuraava suurempi kaapelikoko 2,5 mm2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted September 19 Share Posted September 19 16 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti: Ok, vaikka tuo tuntuu vähän överiltä. Normikytkennällä pitkät ja lyhyet ei kai pala yhtäaikaa, mutta jos palais niin (55 W + 60 W) x 2 on 12 V jännitteellä vielä alle 20 A. Tuli kyl mieleen kahdella virtapiuhalla vetää niin sais lyhyille ja pitkille omat sulakkeet noin niinku turvallisuusmielessä. Tuumailen... Lyhyet ja pitkät EIVÄT SAA palaa samaan aikaan, umpio palaa!!!! Yli 16A vaatii jo 4mm2 johdinta, vaikka johtimen pituus on lyhyt- 2,5mm2 riittää tähän hätään. Mutta ehdottaisin kolmea sulaketta- yhdet lähivaloille erikseen (että jää jotain valoa jos toisen puolen sulake palaa) ja yhteinen pitkille. Tarvitsee silloin joko kaksoisreleen tai kaksi eri relettä lyhyille... Työn ja materiaalin määrä ei paljoa lisäänny mutta turvallisuus paranee huomattavasti. Sähköinssin vastaus...😂 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chevy Posted September 19 Share Posted September 19 5 tuntia sitten, Anders kirjoitti: Sähköinssin vastaus...😂 siitä "sinisestä kirjasta" (ilman kuormituskertoimia) 1.5mm2 10A 2.5mm2 16A 4mm2 20A Terv.juuri valmistunut sähköasentaja vuonna 1982 😁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted September 19 Share Posted September 19 Mun mielestä on ihan turhaa saivarrella viimeisten voltin kymmennysten kanssa. Eli onko se ajovalon johto 1,5, 2,5 vai 4 vai 16 neliötä - ei parin metrin matkalla ole käytännön eroa. Esim. 55W / 13,8V = 4A per polttimo. 0,5V (x 4A) jännitehäviö polttimolta mitattuna tarkoittaa 2W häviötä. Melko tarkka näkö on jos erottaa 55 ja 53W valot... Ja 0,5V on jo aika iso häviö parin metrin pituuksilla eli johto reilusti alimittainen... En tosin tiedä mille jännitteelle polttimoiden tehot ilmoitetaan joten watti- ja virtaluvut voi olla käytännössä vähän eri... Tärkeämpää on keskittyä kunnon liitoksiin ja liittimiin koska huonoissa liitoksissa se suurin häviö ja sulanut johto yleensä syntyy. Myös oikean kokoiset sulakkeet oikeisiin paikkoihin! Nimim. Ei yhtään palanutta autoa🙄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chevy Posted September 20 Share Posted September 20 5 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti: En tosin tiedä mille jännitteelle polttimoiden tehot ilmoitetaan joten watti- ja virtaluvut voi olla käytännössä vähän eri... 13.2V Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaiRai Posted September 20 Author Share Posted September 20 Jes, kiitos vinkeistä. Onhan noita valmiita releistyssarjojakin, mutta siistiä asennusta tehdessä sitä joutuisi parsimaan kuitenkin. Ja liekö ees 2,5 mm2 piuhaa noissa, mitä kuvia oon katsellut👀 Turhan paksun johtimen välttäminen ei ole mikään kustannuskysymys; Abiko-liittäminen pätevästi on vähän hankalampaa ja piuhan reititykseen/taivutukseen voi tulla haasteita. Toki jos oikeesti pitää olla isoa niin sitten leivotaan ja laitetaan isoa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted September 20 Share Posted September 20 14 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti: Mun mielestä on ihan turhaa saivarrella viimeisten voltin kymmennysten kanssa. Eli onko se ajovalon johto 1,5, 2,5 vai 4 vai 16 neliötä - ei parin metrin matkalla ole käytännön eroa. Esim. 55W / 13,8V = 4A per polttimo. 0,5V (x 4A) jännitehäviö polttimolta mitattuna tarkoittaa 2W häviötä. Melko tarkka näkö on jos erottaa 55 ja 53W valot... Ja 0,5V on jo aika iso häviö parin metrin pituuksilla eli johto reilusti alimittainen... En tosin tiedä mille jännitteelle polttimoiden tehot ilmoitetaan joten watti- ja virtaluvut voi olla käytännössä vähän eri... Valaisuteho ei mene aivan noin suoraan, kun lamppu on mitoitettu tietylle jännitteelle, valoteho laskee merkittävästi jännitteen laskiessa. Jos pinemmän jännitteen polttimo olisi suunniteltu pienemmälle jännitteelle, ero menisi suurinpiirtein noin. Mutta valoteho laskee nyrkkisäännön mukaan niin että 10% pudotus jännitteessä pudottaa valotehoa 30-40%, lisäksi valon aallonpituus muuttuu valkoisesta keltaiseen suuntaan. Verrattuna alkuperäiseen johdotukseen releistyksellä saadaan helposti 1,5- 2 Volttia enemmän lampun kannalle ja sen eron kyllä huomaa. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted September 20 Share Posted September 20 10 tuntia sitten, F350 kirjoitti: Verrattuna alkuperäiseen johdotukseen releistyksellä saadaan helposti 1,5- 2 Volttia enemmän lampun kannalle ja sen eron kyllä huomaa. Juu, tuo on aivan totta. Tarkoitin niitä 1,5-2V parannuksen jälkeen jäljellä olevia kymmennyksiä mitä voisi ämpärillisellä kuparia vielä saavuttaa. Kannatan toki releen laittamista lähelle valoja autoon jossa sitä ei ole. Ja totta tuo valotehonkin epälineaarinen muuttuminen isommilla jännite-eroilla, yksinkertaistin tarkoituksella. Halogeenipolttimo ei ilmeisesti edes tykkää toimia kovin alitehoisena/kylmänä. Ainakin Osramilla 12V on datalehden mukaan nimellisjännite ja 13,2V testijännite. Siihen ei tarvita ranteen vahvuisia johtoja. "Turhan" paksusta on käytännössä usein enempi haittaa kun paino (=tärinä) ja rasitus lisääntyy liitoksissa. Sitä siis tarkoitin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted September 22 Share Posted September 22 Tähän liittyen ylijännitteellä saa nopeasti lisää valotehoa, 10% ylijännite kasvattaa valotehoa 50%, mutta lamppujen kestoikä tippuu neljännekseen( -75%). Silti ittellä jännitteet nostettu 14,8 V:iin 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted Friday at 06:35 PM Share Posted Friday at 06:35 PM Keksin todella järkevää tekemistä pe illaksi just ajetun 490km kotimatkan jälkeen... Perusmallin H4 polttimo 60/55W, kaukovalon lanka. Kuvissa vihreällä jännite, liilalla virtalähteestä polttimoon (ja kaapelihäviöön) menevä sähköteho. Kaapelihäviö polttimolta mitattuna n. 0,5V eli alle näytössä näkyvän (ohuet hauenleuka-johdot). 12V on näköjään jokseenkin kyseisen polttimon nimellisjännite. Silmin havaittava kirkkausero (sivusilmällä, polttimo pöydällä) tulee noin 0,5V jännitemuutoksella yhtälailla 12 ja 13V alueella. Oikein tarkkaan katsomalla huomaa juuri-ja-juuri ehkä jo 0,3-0,4V eron. Yli 1V ero on jo tosi selvä ja varmasti pimeässä merkittävä. Eli pidättäydyn mielipiteessä: Jännitehäviön saaminen alle 0,5V ei ole juuri vaivan arvoista. M.O.T 😜 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted Friday at 07:02 PM Share Posted Friday at 07:02 PM 198cm pitkän, silmämitalla max 1,5mm (saattaa olla 1mm2) johdon jännitehäviö 5A kuormalla on 0,11V Eli johto lämpenee 0,5W voimalla🤯 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chevy Posted Friday at 07:49 PM Share Posted Friday at 07:49 PM oikein mittauslaboratoorio 🧐 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted Friday at 11:07 PM Share Posted Friday at 11:07 PM Sattui olemaan poweri valmiiksi pöydällä ja mitäpä sitä muutakaan työviikon jälkeen tekis🙄 Onneks ei oo tarvinnu ku vajaa tuhannen karvaa kytkeä viikon mittaan joten tätä on liikkeellä😆 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaiRai Posted Saturday at 09:05 AM Author Share Posted Saturday at 09:05 AM 13 tuntia sitten, Chevy kirjoitti: oikein mittauslaboratoorio 🧐 Joo nyt on asialliset tutkimukset 🙂👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now