RaiRai Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 Jos nyt pikkuhiljaa alkais toteuttaa tämän ajovalojen releistyksen 4 gen Böördiin. Meniskö se näin kuten alla näppärimmin vai oletteko toteuttaneet jotenkin fiksummalla tavalla? Ohjausvirrat toisen valaisimen johdotuksen kautta (=toisen ajovalon piuhat jää turhiksi) Plussajohdin ja sulake kuormalle oik. lokasuojan + liitännältä. Varmaan 2,5 mm2 piuha hyvä. 2 x valorele, jossa siis lähdöt molemmille lampuille, toinen rele pitkille ja toinen puolivaloille. Releeltä 1,5 mm2 piuhat lampuille. Lamppujen maadoitus piuhalla runkoon.
Chevy Posted September 18, 2023 Posted September 18, 2023 laittaisin 4mm2 plussajohtimet kuormalle ja lampuille 2.5mm2 veto 1
RaiRai Posted September 18, 2023 Author Posted September 18, 2023 7 tuntia sitten, Chevy kirjoitti: laittaisin 4mm2 plussajohtimet kuormalle ja lampuille 2.5mm2 veto Ok, vaikka tuo tuntuu vähän överiltä. Normikytkennällä pitkät ja lyhyet ei kai pala yhtäaikaa, mutta jos palais niin (55 W + 60 W) x 2 on 12 V jännitteellä vielä alle 20 A. Tuli kyl mieleen kahdella virtapiuhalla vetää niin sais lyhyille ja pitkille omat sulakkeet noin niinku turvallisuusmielessä. Tuumailen...
Chevy Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 7 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti: Ok, vaikka tuo tuntuu vähän överiltä. Normikytkennällä pitkät ja lyhyet ei kai pala yhtäaikaa, mutta jos palais niin (55 W + 60 W) x 2 on 12 V jännitteellä vielä alle 20 A. Tuli kyl mieleen kahdella virtapiuhalla vetää niin sais lyhyille ja pitkille omat sulakkeet noin niinku turvallisuusmielessä. Tuumailen... jännitehäviöiden minimoimiseksi parempi paksua johto kuin liian ohutta 😉 2
F350 Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 4 tuntia sitten, Chevy kirjoitti: jännitehäviöiden minimoimiseksi parempi paksua johto kuin liian ohutta 😉 Nyrkkisääntöä: (Virta ampeereina (A) X Matka metreinä) / 16 = Tarvittu kaapelin paksuus mm2 Jännitehäviöiden minimoimiseksi kannattaa käyttää seuraavaa suurempaa saatavilla olevaa kaapelikokoa, vältä myös turhia liitoksia ja tee liitokset muutenkin huolella. Virtakaapelin (+) ja maakaapelin (-) paksuus lasketaan samalla tavalla. Esim. (10A X 2,5m) / 16 = 1,56 mm2 Valitse seuraava suurempi kaapelikoko 2,5 mm2
Anders Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 16 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti: Ok, vaikka tuo tuntuu vähän överiltä. Normikytkennällä pitkät ja lyhyet ei kai pala yhtäaikaa, mutta jos palais niin (55 W + 60 W) x 2 on 12 V jännitteellä vielä alle 20 A. Tuli kyl mieleen kahdella virtapiuhalla vetää niin sais lyhyille ja pitkille omat sulakkeet noin niinku turvallisuusmielessä. Tuumailen... Lyhyet ja pitkät EIVÄT SAA palaa samaan aikaan, umpio palaa!!!! Yli 16A vaatii jo 4mm2 johdinta, vaikka johtimen pituus on lyhyt- 2,5mm2 riittää tähän hätään. Mutta ehdottaisin kolmea sulaketta- yhdet lähivaloille erikseen (että jää jotain valoa jos toisen puolen sulake palaa) ja yhteinen pitkille. Tarvitsee silloin joko kaksoisreleen tai kaksi eri relettä lyhyille... Työn ja materiaalin määrä ei paljoa lisäänny mutta turvallisuus paranee huomattavasti. Sähköinssin vastaus...😂 1
Chevy Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 5 tuntia sitten, Anders kirjoitti: Sähköinssin vastaus...😂 siitä "sinisestä kirjasta" (ilman kuormituskertoimia) 1.5mm2 10A 2.5mm2 16A 4mm2 20A Terv.juuri valmistunut sähköasentaja vuonna 1982 😁
TransNAM Posted September 19, 2023 Posted September 19, 2023 Mun mielestä on ihan turhaa saivarrella viimeisten voltin kymmennysten kanssa. Eli onko se ajovalon johto 1,5, 2,5 vai 4 vai 16 neliötä - ei parin metrin matkalla ole käytännön eroa. Esim. 55W / 13,8V = 4A per polttimo. 0,5V (x 4A) jännitehäviö polttimolta mitattuna tarkoittaa 2W häviötä. Melko tarkka näkö on jos erottaa 55 ja 53W valot... Ja 0,5V on jo aika iso häviö parin metrin pituuksilla eli johto reilusti alimittainen... En tosin tiedä mille jännitteelle polttimoiden tehot ilmoitetaan joten watti- ja virtaluvut voi olla käytännössä vähän eri... Tärkeämpää on keskittyä kunnon liitoksiin ja liittimiin koska huonoissa liitoksissa se suurin häviö ja sulanut johto yleensä syntyy. Myös oikean kokoiset sulakkeet oikeisiin paikkoihin! Nimim. Ei yhtään palanutta autoa🙄
Chevy Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 5 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti: En tosin tiedä mille jännitteelle polttimoiden tehot ilmoitetaan joten watti- ja virtaluvut voi olla käytännössä vähän eri... 13.2V
RaiRai Posted September 20, 2023 Author Posted September 20, 2023 Jes, kiitos vinkeistä. Onhan noita valmiita releistyssarjojakin, mutta siistiä asennusta tehdessä sitä joutuisi parsimaan kuitenkin. Ja liekö ees 2,5 mm2 piuhaa noissa, mitä kuvia oon katsellut👀 Turhan paksun johtimen välttäminen ei ole mikään kustannuskysymys; Abiko-liittäminen pätevästi on vähän hankalampaa ja piuhan reititykseen/taivutukseen voi tulla haasteita. Toki jos oikeesti pitää olla isoa niin sitten leivotaan ja laitetaan isoa.
F350 Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 14 tuntia sitten, TransNAM kirjoitti: Mun mielestä on ihan turhaa saivarrella viimeisten voltin kymmennysten kanssa. Eli onko se ajovalon johto 1,5, 2,5 vai 4 vai 16 neliötä - ei parin metrin matkalla ole käytännön eroa. Esim. 55W / 13,8V = 4A per polttimo. 0,5V (x 4A) jännitehäviö polttimolta mitattuna tarkoittaa 2W häviötä. Melko tarkka näkö on jos erottaa 55 ja 53W valot... Ja 0,5V on jo aika iso häviö parin metrin pituuksilla eli johto reilusti alimittainen... En tosin tiedä mille jännitteelle polttimoiden tehot ilmoitetaan joten watti- ja virtaluvut voi olla käytännössä vähän eri... Valaisuteho ei mene aivan noin suoraan, kun lamppu on mitoitettu tietylle jännitteelle, valoteho laskee merkittävästi jännitteen laskiessa. Jos pinemmän jännitteen polttimo olisi suunniteltu pienemmälle jännitteelle, ero menisi suurinpiirtein noin. Mutta valoteho laskee nyrkkisäännön mukaan niin että 10% pudotus jännitteessä pudottaa valotehoa 30-40%, lisäksi valon aallonpituus muuttuu valkoisesta keltaiseen suuntaan. Verrattuna alkuperäiseen johdotukseen releistyksellä saadaan helposti 1,5- 2 Volttia enemmän lampun kannalle ja sen eron kyllä huomaa. 2
TransNAM Posted September 20, 2023 Posted September 20, 2023 10 tuntia sitten, F350 kirjoitti: Verrattuna alkuperäiseen johdotukseen releistyksellä saadaan helposti 1,5- 2 Volttia enemmän lampun kannalle ja sen eron kyllä huomaa. Juu, tuo on aivan totta. Tarkoitin niitä 1,5-2V parannuksen jälkeen jäljellä olevia kymmennyksiä mitä voisi ämpärillisellä kuparia vielä saavuttaa. Kannatan toki releen laittamista lähelle valoja autoon jossa sitä ei ole. Ja totta tuo valotehonkin epälineaarinen muuttuminen isommilla jännite-eroilla, yksinkertaistin tarkoituksella. Halogeenipolttimo ei ilmeisesti edes tykkää toimia kovin alitehoisena/kylmänä. Ainakin Osramilla 12V on datalehden mukaan nimellisjännite ja 13,2V testijännite. Siihen ei tarvita ranteen vahvuisia johtoja. "Turhan" paksusta on käytännössä usein enempi haittaa kun paino (=tärinä) ja rasitus lisääntyy liitoksissa. Sitä siis tarkoitin.
F350 Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 Tähän liittyen ylijännitteellä saa nopeasti lisää valotehoa, 10% ylijännite kasvattaa valotehoa 50%, mutta lamppujen kestoikä tippuu neljännekseen( -75%). Silti ittellä jännitteet nostettu 14,8 V:iin 1
TransNAM Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 Keksin todella järkevää tekemistä pe illaksi just ajetun 490km kotimatkan jälkeen... Perusmallin H4 polttimo 60/55W, kaukovalon lanka. Kuvissa vihreällä jännite, liilalla virtalähteestä polttimoon (ja kaapelihäviöön) menevä sähköteho. Kaapelihäviö polttimolta mitattuna n. 0,5V eli alle näytössä näkyvän (ohuet hauenleuka-johdot). 12V on näköjään jokseenkin kyseisen polttimon nimellisjännite. Silmin havaittava kirkkausero (sivusilmällä, polttimo pöydällä) tulee noin 0,5V jännitemuutoksella yhtälailla 12 ja 13V alueella. Oikein tarkkaan katsomalla huomaa juuri-ja-juuri ehkä jo 0,3-0,4V eron. Yli 1V ero on jo tosi selvä ja varmasti pimeässä merkittävä. Eli pidättäydyn mielipiteessä: Jännitehäviön saaminen alle 0,5V ei ole juuri vaivan arvoista. M.O.T 😜 2
TransNAM Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 198cm pitkän, silmämitalla max 1,5mm (saattaa olla 1mm2) johdon jännitehäviö 5A kuormalla on 0,11V Eli johto lämpenee 0,5W voimalla🤯 2
TransNAM Posted September 22, 2023 Posted September 22, 2023 Sattui olemaan poweri valmiiksi pöydällä ja mitäpä sitä muutakaan työviikon jälkeen tekis🙄 Onneks ei oo tarvinnu ku vajaa tuhannen karvaa kytkeä viikon mittaan joten tätä on liikkeellä😆 1
RaiRai Posted September 23, 2023 Author Posted September 23, 2023 13 tuntia sitten, Chevy kirjoitti: oikein mittauslaboratoorio 🧐 Joo nyt on asialliset tutkimukset 🙂👍 1
RaiRai Posted September 30, 2023 Author Posted September 30, 2023 (edited) No tämä tuli nyt toteutettua, vaikka toimivaa ei ole tapana korjailla Biltsusta sattui löytymään tuollainen tuplarele jossa sulakkeet valmiina, laitoin sitten semmoisen. Eli ratkaisu on nyt semmoinen että 1 sulake puolivaloille ja toinen pitkille. Jonkun aikaa piti etsiä sopivaa paikkaa että ei häiritse pahasti ja sulakkeet ois kuitenkin vaihdettavissa. Mahtuu juuri tuohon oikean lokasuojan päälle + liitännän viereen. Uudet H4 liittimet tuli jo senkin takia että vanhat jätin roikkumaan että voi palata alkuperäiseen jos jostain syystä tarttee. Heräte tosiaan tulee orig. lampun liittimeltä oikean puolen valaisimen alapuolelta, johon litetty abikot. Releelle on tuommoiset ruuviliitännät (lukkoprikoilla) ja kaikki muut liitännät on juotettu sekä kutistesukalla eristetty. Kaikki piuhat on 2,5 mm2 paitsi heräte ohuemmalla. Maadoitukset tuosta syylärin edessä olevalta palkilta, jossa on jotkut orig. maadoituspiuhat valmiina. Tuplajohto mustassa eristeessä puolelta toiselle menee orig johtojen vieressä, näkyy tuossa yhdessä kuvassa alla. Mittauksia tein vain sen verran että jännite-ero lampun kannalta, kun valot päällä, on akkuun nähden n. 0,3 V. Eli moottorin käydessä kun mittasin akulta esim. 14,1 V niin lampun kannalle tuli 13,8 V. Eli tälleen about tuli mulla toteutettua, pelaahan nuo nyt, mutta seurataan tilannetta pimeämmillä keleillä. Aivan paskat ei mielestäni alkuperäisetkään olleet. Edited September 30, 2023 by RaiRai 2
F350 Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 52 minuuttia sitten, RaiRai kirjoitti: No tämä tuli nyt toteutettua, vaikka toimivaa ei ole tapana korjailla Biltsusta sattui löytymään tuollainen tuplarele jossa sulakkeet valmiina, laitoin sitten semmoisen. Eli ratkaisu on nyt semmoinen että 1 sulake puolivaloille ja toinen pitkille. Jonkun aikaa piti etsiä sopivaa paikkaa että ei häiritse pahasti ja sulakkeet ois kuitenkin vaihdettavissa. Mahtuu juuri tuohon oikean lokasuojan päälle + liitännän viereen. Uudet H4 liittimet tuli jo senkin takia että vanhat jätin roikkumaan että voi palata alkuperäiseen jos jostain syystä tarttee. Heräte tosiaan tulee orig. lampun liittimeltä oikean puolen valaisimen alapuolelta, johon litetty abikot. Releelle on tuommoiset ruuviliitännät (lukkoprikoilla) ja kaikki muut liitännät on juotettu sekä kutistesukalla eristetty. Kaikki piuhat on 2,5 mm2 paitsi heräte ohuemmalla. Maadoitukset tuosta syylärin edessä olevalta palkilta, jossa on jotkut orig. maadoituspiuhat valmiina. Tuplajohto mustassa eristeessä puolelta toiselle menee orig johtojen vieressä, näkyy tuossa yhdessä kuvassa alla. Mittauksia tein vain sen verran että jännite-ero lampun kannalta, kun valot päällä, on akkuun nähden n. 0,3 V. Eli moottorin käydessä kun mittasin akulta esim. 14,1 V niin lampun kannalle tuli 13,8 V. Eli tälleen about tuli mulla toteutettua, pelaahan nuo nyt, mutta seurataan tilannetta pimeämmillä keleillä. Aivan paskat ei mielestäni alkuperäisetkään olleet. Ota maalit pois tuosta maajohtoliittimien alta
RaiRai Posted September 30, 2023 Author Posted September 30, 2023 52 minuuttia sitten, F350 kirjoitti: Ota maalit pois tuosta maajohtoliittimien alta Kyllä sieltä aika hyvin oli maalit pois. Tosiaan molemmin puolin erikseen maadoitettu. Harmi jäi mittaamatta tuo jännite-ero ennen releistystä. Ja tossa mittasin vas valolta eli systeemin päästä. Voinhan sen kyllä edelleen mitata mutta jos joku mitannut niin ois kiva nähdä.
TransNAM Posted October 1, 2023 Posted October 1, 2023 30.9.2023 klo 16.48, RaiRai kirjoitti: jännite-ero lampun kannalta, kun valot päällä, on akkuun nähden n. 0,3 V Aika hyvä👍 22 tuntia sitten, RaiRai kirjoitti: Harmi jäi mittaamatta tuo jännite-ero ennen releistystä. Ero on melko varmasti moninkertainen...
miki72 Posted July 11, 2024 Posted July 11, 2024 Ite kanssa laittelin eilen releistyksen kun mittailin noita jännitehäviöitä ja bilteman sarja tuohonkin tuli sisemmille valoille omansa releet tietty ja maat suoraa runkoon kun tuossa sarjassa olisi otettu valon johtosarjasta. Eron kyllä huomaaa ihan silmällä . 3
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now