Jump to content

1987 z28


Jonez

Recommended Posts

Noniin, kirjoitellaampas pitkästä aikaan jollekkin foorumille projektipäiväkirjaa/itselle muistiota mitä tullut joskus tehtyä.

 

Elikkäs kyseessähän on vm.1987 z28 camaro mikä tuli vähän heräteostoksena vuosi sitten ostettua huutokaupasta kun oli edellisen harrasteen juuri edeltävänä päivänä saanut myytyä pois. Autoahan on aikoinaan joku rakennellut jonkinverranki mutta valitettavasti vuosien aikana ollut jollakin omistajista hieman huonommalla pidolla ja huomasi kyllä että on ajettu vain.

 

Auton hakureisulla paikanpäälle saavuttaessa ei näky ollut ihan se mitä oletin, maali oli melko haalistunut ja halkeillut sieltä täältä, paikkamaalailtu eri sävyllä ja pientä ruostetta oli ympäri koria ja lopulta kotitallissa takakaaria koputellessa paljastui etteihän niitä juuri maalin alla edes ole enää. Noh, eipä tuo mitää, tiesi ainakin mitä seuraavan talven tekee. 
 

Talven aikana tuli käytyä aika perusteellisesti läpi kaikki ruosteet autosta ja päätin maalata sen kotitallissa itse. Itse maalausjälkihän tuon takia on kaukana ammattilaisen tekemästä mutta ompahahan samaa sävyä koko auto, tätä tehdään muutenkin vähän sillä perjaatteella että kaikki tehdään itse, tai ainakin yritetään, joten jälki on mitä on 😂

 

Sitten siihen tekniikkaan, tässähän on siis goodwrenchin 350 kone vaihdettu alkuperäisen 305 tilalle. Tässähän ei toisetaiseksi ole mitään ihmeellistä muuta kuin nokka on vaihdettu hieman vireempään, rpm imusarja, edelbrockin 750cfm kaasari ja ihan perus msd sytkävehkeet. Tähän tosin on ensi talven aikana tarkoitus ainakin kannet, kaasari, nokka, nostajat ja vipat vaihtaa rullakamoihin. Ja kyllä, kaasarina pidetään koska tämä hieman old schoolimpi tekniikka sopii mulle 👍 Laatikkonahan tässä on th700 ja perä on lukollinen 10bolt mikä tuli viikko sitten shimmattua jonkin edellisen omistajan jäljiltä kun oli välitystä vaihdettaessa lyöty vaan paikalleen.

 

Tästä näköjään tulee niin pitkä tarina että parempi lopettaa tähän tälläerää ja laitella muutama kuva, laittelen niitä vanhimmasta uusimpaan.

 

 

76ee7be1-b7f6-490b-af73-a9f728f3ec51.jpeg

13fd1330-64db-4f54-b4f0-d052cfe92212.jpeg

7377eb46-6341-4298-bbec-100604d56751.jpeg

54488475-65f3-45d9-9e15-7ec91a320fba.jpeg

fb2536e2-ce8f-4345-92ee-514a3ffc7c7d.jpeg

4bd0b5b4-4f31-44af-a683-a21ebad1c06b.jpeg

47e34bb3-7685-405c-b7d7-182bae22e5b4.jpeg

1a769f5a-12d0-44a6-97a9-18c30d32077c.jpeg

  • Like 9
  • Camaro 4
Link to comment
Share on other sites

Rupes auto näyttää niin tutulta ja tarina kans et piti koittaa penkoo menneitä. Auto oli Työkaverilla Nurmijärvellä 2007-2008 aikana ja sillon vaihdettiin toi crate kone kun se 305 olis tarvinnu paljo hellää huolenpitoo. isäukon tallissa pulattiin paikoilleen. 290hv kone piti olla ja long blokkina tuli. toi rpm imusarja ja edelin kaasari oli kaveril hyllys valmiina ni pistettiin paikoilleen vaik epäiltiin kaasarin olevan vähä iso eikä imusarja ainakaan helpota tilannetta. edelin lyhkäset peltisarjat ja y-putki tuli uutena ja jakaja tuli uutena, siin tosin oli joku ennakon säätö jumi keskipako säätäjäs sit kun koittivat autoon säätöä hakee. 17.5.2008 ton kans käytiin vihdissä SS-motossin dynossa kerhon dynopäivässä siitä löytyy maininnat tuolta tapahtuma osiosta 2010 ja vanhemmat tapahtumat. koitin hakee jotain projekti topikkia siltä ajalta mut ei löydy vaik kuin ettii. sen muista dynotuksesta et usko meinas loppua kun jäätiin vajaaseen 260hv koneelta ja epäiltiin jo et onko saatu/tilattu väärä kone kun tosta oli 260hv versiokin mut mikään ei täsmänny siihen ja lopputulos oli et varmaan jenkkipojat on dynottanu ilman apulaitteita ja loppu sopii virhe marginaaliin. koneen sisuskaluihin ei meijän toimesta puututtu.

 

Hyvä nähdä että tämäkin elää ja voi hyvin👍

Link to comment
Share on other sites

Hieno kuulla että löytyy historia tietoa foorumilta 👍 Auton mukanahan tuli kansiollinen kuitteja ja valokuvia aikaleimoilla juurikin 2007-2008 vuosilta. Auton mulle tullessa huomasin että siinä ei ainakaan dampperin asteikko pitäny paikkaansa, hain siihen nollakohdan uudestaan, laitoin uuden astenauhan dampperille ja sen mukaan säädin perusta 20 astetta, maksimia 37 astetta 3000rpm kohilla kun nää huonot kannet antais laittaa enemmänki ennakkoa nakuttamatta mutta tiedä sitten onko siitä enää mitään hyötyä mutta tällä ainakin piristyi moottorin luonne huomattavasti mitä se mulle tullessa oli. 
 

Seosmittarin asensin tähän talvella ja sen avulla koittanu tän kesän saada säädettyä tuota kaasaria mutta se tosiaankin on liian iso noin miedolle pikkulohkolle, joten tuon takia uusi kaasari onkin ostoslistalla ens kaudelle sekä ne kannet että sais edes vähän ruttuakin tonne koneeseen.

Link to comment
Share on other sites

Miten totesit damperin ajoitusmerkin siirtyneen?

Teipistä huolimatta sehän jatkaa siirtymistä jatkossa.

Voisi kuvitella ettei värinänvaimennus ole edes sillä minimaalisella tasolla, mitä halvat rauta-kumi damperit ehjänä tarjoaa.

 

Link to comment
Share on other sites

Ihan laittamalla siihen tarkoitetun työkalun ykkösen tulpanreijastä ja pyörittämällä konetta ekana toiseen suuntaan ja merkkaa dampperiin viivan mihin kohtaa osotin näyttää kun mäntä osuu työkaluun ja sitten toiseen suuntaan pyörättämällä sama juttu, näiden merkkien puolivälihän on tuolloin 0 kohta. Keväällä tuon säädin ja kolme kertaa oon kesän aikana tarkistanut ajotuksen ja pysynyt edelleen siinä mihkä sen säädin, myös dampperi näytti ehjältä mitä tutkin keväällä.

Link to comment
Share on other sites

Hyvää duunia👍

 

Omissa vinotulppakansissa tuo sytytystulppastoppari ei toimi ilman keinun irrottamista.

Muuten stoppari osuu venttiiliin, eikä mäntään.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...