Jump to content

Kuinka "pehmeitä" on gen3:set.


Recommended Posts

lupasi ettei ikinä mädi siitä enää.. haponkestävällä paikkasi. :)

 

No varmaan se paikka kestää, mutta saattaa paikka irrota kun toi liitos on hieman epästabiili. Toi RST kun on jalompi kuin teräs, riippuu tietysti millä aineilla hitsasi ja oliko ferriittistä vai austeniittista.

Link to post
Share on other sites

Kyllä näistä GM:n tuotoksista mätää löytyy jos on ajettu suolassa talvella riippumatta siitä kummallapuolella atlanttia ne on kasattu.Kokonaan eriasia on sitten jos autolla on ajettu vai Suomen suvessa ja säilytetty lämpimässä tallissa.

Link to post
Share on other sites

Elikkäs aikalailla yksilökohtaista. Varsinaisia ns. tyypillisiä ruostumiskohtia ei äkkiseltään löydy. Vrt. E-mallin Kadetin takakaaret, E-21 Bemareiden takakontit jne. Toki nuo edellämainitut ovat yleensä ympärivuotisessä käytössä.

Link to post
Share on other sites

Tää oma sit on varmaan taas esimerkki huonosta hoidosta vm-89. Kaikki lokasuojan kaaret menee uusiksi. Vas takalokasuojasta löyty nyrkin mentävä reikä takaluukkuun. Helma muovia en oo vielä uskaltanu ottaa ees pois mutta tod näk löytyy ruostetta enemmän niistäkin koska ainakin kun on väärin nostettu eli siis siten että on molemmat helmat ovat meneet littiin, niin niistä kohdista löytyy ruoste reikää.

Mutta eipä toi ruoste ainakaan oo niin paliua peliättäny että sen takia myisin auton pois. Uutta peltiä teheränhän ja koritinaa ja migin suojakaasua ja lankaa valmistetahan. Tallipaikka on jo talveksi niin sounot. Ja kaikkihan missä on metallia niin ruostuu jos ei pidä yhtään huolta. Jotku vaan ennemmin ja nopeemmin.

Link to post
Share on other sites

takana lokasuojien etuosa.. siinä missä se lähtee taittumaan renkaan etupuolelta. vissiin kivet hakkaa siihen reilummin? ja etulokarit iskarin tolpan etupuolelta. sisälokarin ja pellin välissä ei ole kuin muutama milli tilaa ja sinne kerää rapeuttavaa möhnää >:(

Link to post
Share on other sites

Yks ruosteherkkä paikka on ainakin helmakotelojen etupäät varsinkin aapparin puolella.

roiskeläpät vaan kiinni,suojaa koteloita :).huomaa selvästi kun toisessa autossa ei ole läppiä edessä,massasin kotelot alapuolelta vuosi sit.nyt ei ole massoista enää tietoakaan,karisseet hiekkasuihkussa :)
Link to post
Share on other sites
  • 5 weeks later...

tosta sinkistä on mullakin havaintoja eli mulla ainakin 89camarossa on takana sisälokarin ulommat puolet sinkattu. Ihmettelin kun hitsailin sisälokaria että miksi se ei ole ruostunut kuin sisälokarin sisäpuolelta, siinä lokarissa on sauma nimittäin jos tarkkaan katsoo. Ja peltiä putsatessa sinkki kerros siellä oli. Pohjasta en sinkkiä löytänyt.

Muuten on kyllä pelottavan pehmeä auto. Onneksi peltiä on ja mikki hitsaa.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
K.I.T.T.2000

No... olisittepa nähneet mun auton silloin kun hain sen... Se oli kyllä nähnyt kaikki mahdolliset suolakylvyt >:( Mutta nyt on asiat toisin,Ponu pääsi parempiin käsiin,joten pelliäkin meni,mut ei nyt sentään neliötä! ;D Takana pyöräkoteloista sai repiä pellit irti niin tuli näkyvyyttä sisälle! Uusin myös samalla kynnykset sekä kuskin puolelle pohjaan muutama paikka. Nyt kestää ;) Ja tietenkin,pala pois ja saman kokoinen tilalle. Ei viitsinyt hätäillä...

Link to post
Share on other sites
Guest Weicca

Omani alkaa olla kauttaaltaan massan alta pinta ruosteessa. Pahimmat paikat tuntuu olevan hanttarin puolen jalkatila ja helmakotelo. Myös tuulilasinkehys ruostuu listan alta. Toinen ikävä yllätys oli kun revin lattiamatot irti ja huomasin että jalkatilat oli kauttaaltaan ruosteessa. Maali oli keittäny jotenkin irti ja siitähän se oksidoituminen oli alkanut. :(

 

Mitä touhunnut muitten katiskoiden kanssa niin huomannut että ruostuminen on erilaista camaroissa. Laajojen mätä paiseiden sijasta ilmestyy pieniä reikiä jotka sitten alkaa ajan myötä laajenemaan. Sinänsä helpompia korjata kun tervettä peltiä ei tarvitse kaukaa hakea.

Link to post
Share on other sites

mitä tohonkin sit sanois ??? :-\oooppeli :'( :'( :'( :'(

Niinpä. Mulla on talvi"autona" -94 omega. Ainoo hyvä puoli siinä on: lukkoperä ja takaveto. pellit on rapeet, piakkoin siis vähä korjailua tiedossa :'(
Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
Guest kunnaki

Vähän yllärinä tuli mullekin kun juttelin sen kaverin kans ja se sano omistaneensa GTA:n joskus ja oli kuulemma ollu ihan totaali laho. Se oli kuulemma paikannu pohjaa itekkin vaan kittamalla, massa päälle ja auto kiertoon. Ei hyvä, toivottavasti se auto ei ole kerholaisilla.

 

 

Tuli mieleen tuosta eräs valkea GTA, oisko ollut vuosi -97 tai 98 kun työpaikalla kävi komennusmies jolla oli tuollainen pirssi, auto oli jo silloin aivan käsittämättömän laho, lokarinkaaret, etulasin ympärystä jne kukki voimakkaasti, keskellä ovea oli maalin alla melkein kämmenen kokoinen sisältä ruostunut kupla, ts. auto oli jokapaikasta ruosteesta. Varmaankin johtui suurelta osin maalauksen tms. epäonnistumisesta.

Silloinen -85 Camaroni joka oli ollut ikänsä kesäkäytössä oli lähes ruosteeton, maalauksen yhteydessä ainoat pikku ruosteet löytyi tuulilasinlistan alta.

 

Tuskin Omegan miehellä hirveästi on varaa kuittailla ruosteesta, itse kuin hain viime keväänä käyttikseksi B-omegaa tuntui ruosteettoman löytyminen olevan mahdotonta, mutta lopulta sellainenkin ihme löytyi.

 

Link to post
Share on other sites

No ainakin tää oma on ollut todella huolettomassa käytössä ennen mulle tuloa. Koska koria ei ole ollenkaan hoidettu saatikka muutenkaan huollettu.

Kuvia löytyy tuolta

 

http://kuvablogi.com/blog/2636/1/

 

ja lisää kuvia tuloo sitä mukaa kun ruostetta tuloo vastaan.

Noi ruostepaikat t eivät olleet noi suuria mutta otin aika reilusti puhtaalle pellille. Että saa kerralla kuntoon koska en aio montaa kertaa korjata samoja paikkoja.

Link to post
Share on other sites

No ainakin tää oma on ollut todella huolettomassa käytössä ennen mulle tuloa. Koska koria ei ole ollenkaan hoidettu saatikka muutenkaan huollettu.

Kuvia löytyy tuolta

 

http://kuvablogi.com/blog/2636/1/

 

ja lisää kuvia tuloo sitä mukaa kun ruostetta tuloo vastaan.

Noi ruostepaikat t eivät olleet noi suuria mutta otin aika reilusti puhtaalle pellille. Että saa kerralla kuntoon koska en aio montaa kertaa korjata samoja paikkoja.

Toi on hieno toi customi koskas valmistuu? m/
Link to post
Share on other sites

No ainakin tää oma on ollut todella huolettomassa käytössä ennen mulle tuloa. Koska koria ei ole ollenkaan hoidettu saatikka muutenkaan huollettu.

Kuvia löytyy tuolta

 

http://kuvablogi.com/blog/2636/1/

 

ja lisää kuvia tuloo sitä mukaa kun ruostetta tuloo vastaan.

Noi ruostepaikat t eivät olleet noi suuria mutta otin aika reilusti puhtaalle pellille. Että saa kerralla kuntoon koska en aio montaa kertaa korjata samoja paikkoja.

 

meikäläisen projektissa on samanlaisia elkeitä iskareiden yläpäässä. Tuossahan on kaksi peltiä päällekkäin ja itsellä ainakin alempi on kadonnut kokonaan.

Moottori on jo pois ja kohta hiekka lentää koko konehuoneeseen ja pyöräkoteloihin.

Link to post
Share on other sites
  • 6 years later...

Aihetta sivuten.

Tässä kuluvan kesän aikana olen tutkaillut '88 Formulaani vähän noita ruosteisia kohtia silmällä pitäen ja näyttäisi olevan useampiakin ruosteisia kohtia tuulilasin reunojen tuntumassa - katossa kuskin puolen yläkulmassa (mikä nyt ei ole juttu eikä mikään fiksailla, tasaista peltiä kuitenkin) mutta myös ennenkaikkea siinä "kourussa", mihin tuulilasi on liimalla kiinnitetty. Siksipä kiinnostaisi tietää, onko ruostetta todennäköisesti myös sen lasin kiinnitysmömmön alla, jos vieressäkin on, ja voiko/kannattaako niitä lasin reunassa olevia kukkivia kohtia siistiä kotikonstein ilman tuulilasin irrottamista? Hieman ahdas kolohan se on työstää, mutta jos ei kiirettä pahemmin ole, niin saahan sitä vaikka vähän kerrallaan jollain kalulla hiomapaperia tms. väliin urkittamalla rassattua siistimmäksi + pohjamaali ja väri päälle. Vai olisiko kannattavempaa odotella syksyyn ja talvisäilytyksen aikana jotenkin kikkailla lasi (ehjänä) irti ja huolella runkata niitä ruosteita pois, käsitellä pinnat ja liimailla lasi takaisin?

 

Toinen juttu, mikä mieleen Chuck Norrisin elokuvaa sivusilmällä tiiraillessa tuli, oli että onko se lasia kiertävä kapea muovinauha/-lista välttämätön lasin tiiviyden ja paikallaan pysymisen kannalta vai pärjääkö hyvin ilmankin? Sen allehan pääsee kuitenkin aina kosteutta ja sieltähän se näyttäisi ruostuvankin. Tarkoitus ei ole tehdä näyttelyautoa, vaan asiallinen, kestävä ja siisti kesäinen käyttely- ja suditteluauto.

Link to post
Share on other sites

Ei se lista ole välttämätön vaan lähinnä ulkonäkökysymys, ehjään ruosteettomaan peltiin liimattuna on varmasti tiivis. Lasin pois otto ehjänä on oma taiteenlaji mutta onnistuu se, mulla on yksi käytetty tuulilasi varalla joka on ehjänä irrotettu.

Link to post
Share on other sites

Aihetta sivuten.

Tässä kuluvan kesän aikana olen tutkaillut '88 Formulaani vähän noita ruosteisia kohtia silmällä pitäen ja näyttäisi olevan useampiakin ruosteisia kohtia tuulilasin reunojen tuntumassa - katossa kuskin puolen yläkulmassa (mikä nyt ei ole juttu eikä mikään fiksailla, tasaista peltiä kuitenkin) mutta myös ennenkaikkea siinä "kourussa", mihin tuulilasi on liimalla kiinnitetty. Siksipä kiinnostaisi tietää, onko ruostetta todennäköisesti myös sen lasin kiinnitysmömmön alla, jos vieressäkin on, ja voiko/kannattaako niitä lasin reunassa olevia kukkivia kohtia siistiä kotikonstein ilman tuulilasin irrottamista? Hieman ahdas kolohan se on työstää, mutta jos ei kiirettä pahemmin ole, niin saahan sitä vaikka vähän kerrallaan jollain kalulla hiomapaperia tms. väliin urkittamalla rassattua siistimmäksi + pohjamaali ja väri päälle. Vai olisiko kannattavempaa odotella syksyyn ja talvisäilytyksen aikana jotenkin kikkailla lasi (ehjänä) irti ja huolella runkata niitä ruosteita pois, käsitellä pinnat ja liimailla lasi takaisin?

 

Toinen juttu, mikä mieleen Chuck Norrisin elokuvaa sivusilmällä tiiraillessa tuli, oli että onko se lasia kiertävä kapea muovinauha/-lista välttämätön lasin tiiviyden ja paikallaan pysymisen kannalta vai pärjääkö hyvin ilmankin? Sen allehan pääsee kuitenkin aina kosteutta ja sieltähän se näyttäisi ruostuvankin. Tarkoitus ei ole tehdä näyttelyautoa, vaan asiallinen, kestävä ja siisti kesäinen käyttely- ja suditteluauto.

Todennäköisesti sitä ruostetta on liimamassan allakin. Massa tuppaa irrota korista aikaamyöden ja antaa otollisen paikan kosteudelle. Sellainenkin auto on tullu vastaan missa oli melkein koko alareunaan huullos ruostunut olemattomiin.

Kannattaako vanhaa 30 vuoden naarmuilla olevaa lasia edes yrittää ehjänä irti kun uusi, tintattu lasi maksaa alle sata taalaa ankkalinnassa?

Sitä muovi listaa ei sitten saa kyllä irti niin ettei jälkiä listaa jäis. Uus maksaa parikymppitaalaa kannattaa uusia sekin. Ikävän näköinen gäppi jää lasin ja korin väliin jos ei laita listaa ollenkaan.

Link to post
Share on other sites

Kaikillahan on eri käsitys siitä, mitä asiat saa maksaa, mutta minä kyllä maksoin ilomielin vähän päälle 300 € ihan Espoossa täydellisestä lasihommasta omassa tallissa tehtynä, eli lasimiehet tuli ensin irrottamaan vanhan lasin, jonka veivät mennessään, minkä jälkeen vein auton maalaamoon. Maalauksen jälkeen lasiheput tuli takas uuden lasin ja listan kanssa ja laittoivat paikoilleen. Koko homma oli siis sen 320 € tai jotain, ml. lasi ja lista. Aika paljon mukavampi kattella uudesta ikkunasta pihalle, vaikka vanhakin oli aivan ehjä. Ero naarmuttomaan on iso.

 

Ja kyllä sieltä liiman alta löytyi pari ihan oikeaa reikää, vaikka lasin reunassa oli vain pientä ruostekukkaa.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...