Jump to content

TH700 vaihtaa liian aikaisin


Mikko

Recommended Posts

Mutu tuntuma on että kiinnikkeet ja olisivat pysyneet lähes ennallaan.

Otan kuitenkin sen tutkimisen seuraavaksi työn alle ja vertaan toiseen TPI moottoriin.

Mikäli en vielä tuostakaan viisastu niin kesämeetin jälkeen tutkin laatikon pään.

 

Siellähän sen 700sen voi pistää muttereiksi mökin pihassa.. Pari asennuskaljaa ja lauantaina jonkun takapenkille cruiseen  :-P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Fenix

    14

  • JariN

    8

  • TransNAM

    5

  • letkume

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Riittääkö pelkkä öljypohjan irrotus, että pääsee tv-vaijerin laatikon puoleiseen päähän käsiksi?

 

Vertailin kuvia ennen ja jälkeen TB modauksen ja siinä ei näytä mokaa sattuneen.

Akselin päässä on latta jolla kohdistin koneiston osat paikoilleen.

 

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20150507_001_zpsfsocw87j.jpg

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/WP_20150523_016_zpsfark4cm4.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sulla on tehot tippunu imarin vaihdon myötä, niin laatikko vaihtaa aikaisemmin ;)

 

Sen verran hyvin sysää eteen päin pakkovaihteilla, että uskon jotakin edistystä tehoissa tapahtuneen.

Ennen kuin alan enempää purkamaan mitään, niin aion kokeilla kaasuläpän hieromista.

Kaasuläpässä on 2 stopparia (wot ja idle).

Kokeilen vielä onko vaijereissa WOT asennossa yhtään varaa, jos vääntäisin stopparia.

Näin voisi vaijereiden liikerata hieman pidentyä.

Koska tv-vaijerissa on säätö, niin ei tuolla pitäisi olla vaikutusta, mutta katsotaan.

Link to comment
Share on other sites

Tv-venttiili ja sen koko koneisto toimii, eli vaijerin veto WOT-asentoon painaa venttiiliä syvemmälle.

Samalla kun vaihdoin öljyt ja suodattimen, pääsin tutkimaan sitä öljypohja irroitettuna.

Mitä helkkaria tolle on tapahtunut.

Ei kai imusarjan vaihto voi vaihtopisteitä muuttaa?

Uskaltaako tällä lähteä ajelee helsingistä poriin asti miittiin ja onko ainoa vaihtoehto enää governorin säätäminen?

Link to comment
Share on other sites

Tyhmä kysymys, mutta onko nyt mahdollista kuitenkin että muistat vain väärin missä se vaihtoi aikaisemmin vaihdetta? Ei nuo yleensä kyllä yli 6000rpm ainakaa vedätä jollei oo lootaa enempi muutettu. Moottorista riippuen normi vaihtokohta lienee 4500-5500rpm huiteilla 3-geneissä kun eihän ne moottoritkaan vakiona tehny huipputehoaan tuon korkeammilla kierroksilla ja sen yli ei paljon hyödytä vedättää  :)

Link to comment
Share on other sites

onko sulla sama turbiini mitä oli tpi mosassa? hsr tiputtaa alavääntöä ja muuttaa turbiinin toimintaa melkoisesti, mitä vähemmän vääntöä alhaalla sitä alempana turbiini ottaa. mulla esim. comp ar304r nokalla tci 3800-4400 stalliturbiinilla ei voinut nosta viivalla kierroksia yli 1500rpm .

Link to comment
Share on other sites

Ainut millä sä voi varmistaa että TV vaijeri tulee tarpeeksi ulos on mittaamalla alkuperäinen ja tällä hetkellä oleva. Haiskahtaa siltä että geometriassa on ongelma jos olet säätänyt vaijerin tiukkuuden oikein.

Tämän tv vaijerin ulostulo matkan voi vain mitata painamalla kaasun pohjaan ei kaasuläppää käsin kääntämällä. Ettei sulla olis kaasuvaijeri löysällä ja kaasu pohjassa läpät ei olekkaa kokonaan auki ja näin ollen tv vaijeri ei tule tarvittavaa matkaa ulos kaasu pohjassa.

http://67-72chevytrucks.com/vboard/attachment.php?attachmentid=597544

http://www.cpttransmission.com/tech_tvcable.htm

Link to comment
Share on other sites

onko sulla sama turbiini mitä oli tpi mosassa? hsr tiputtaa alavääntöä ja muuttaa turbiinin toimintaa melkoisesti, mitä vähemmän vääntöä alhaalla sitä alempana turbiini ottaa. mulla esim. comp ar304r nokalla tci 3800-4400 stalliturbiinilla ei voinut nosta viivalla kierroksia yli 1500rpm .

 

Turbiini on vaihdettu muistaakseni 2400 stalliseksi aikaisemmin.

Ei sen pitäisi vaihtoihin vaikuttaa?

Link to comment
Share on other sites

Ainut millä sä voi varmistaa että TV vaijeri tulee tarpeeksi ulos on mittaamalla alkuperäinen ja tällä hetkellä oleva. Haiskahtaa siltä että geometriassa on ongelma jos olet säätänyt vaijerin tiukkuuden oikein.

Tämän tv vaijerin ulostulo matkan voi vain mitata painamalla kaasun pohjaan ei kaasuläppää käsin kääntämällä. Ettei sulla olis kaasuvaijeri löysällä ja kaasu pohjassa läpät ei olekkaa kokonaan auki ja näin ollen tv vaijeri ei tule tarvittavaa matkaa ulos kaasu pohjassa.

http://67-72chevytrucks.com/vboard/attachment.php?attachmentid=597544

http://www.cpttransmission.com/tech_tvcable.htm

 

Pedaali pohjassa läpät kääntyy ääriasentoon ja vivuston stoppari pohjaa runkoon.

Pitäisikö kokeilla vielä vetää solmu kaasu vaijeriin ja varovasti kokeilla kulkua, ettei solmusta tule pysyvä tms.?

Kokeilin myös laittaa halkaistuja prikkoja yksitellen tv-vaijerin pituutta lyhentämään, mutta mielestäni oire palas kahden pikku prikan jälkeen ja ei taas ottanutkaan rundeja d:llä enää hyvin.

Yhden prikan se sieti, mutta ei ollut vaikutusta mihinkään.

 

Link to comment
Share on other sites

Voisiko joku TPI omistaja käydä mittaamassa paljonko tv-vaijeri tulee ulos kaasu pohjassa.

Niin pääsen vielä tänä iltana duunin jälkeen vertaamaan tulosta omaani.

Eli tussilla merkki siihen kohtaan mistä vaijeri tulee suojakuoresta esiin.

Ja montako milliä merkki tulee eteen päin kun kaasupedaali on pohjassa.

Vaijerin tunnistat siitä et siinä on musta muovinen liitin ja ainut vaijereista joka tulee keulaa kohti kun vivustoa kääntää käsin.

Link to comment
Share on other sites

onko sulla sama turbiini mitä oli tpi mosassa? hsr tiputtaa alavääntöä ja muuttaa turbiinin toimintaa melkoisesti, mitä vähemmän vääntöä alhaalla sitä alempana turbiini ottaa. mulla esim. comp ar304r nokalla tci 3800-4400 stalliturbiinilla ei voinut nosta viivalla kierroksia yli 1500rpm .

Tätä juuri tarkoitin, turbiinin ja vaihteiston toiminta riippuu todella paljon koneen vääntökäyrästä.
Link to comment
Share on other sites

Tätä juuri tarkoitin, turbiinin ja vaihteiston toiminta riippuu todella paljon koneen vääntökäyrästä.

tätä epäilen. vaan en uskalla väittää ehdottomaksi totuudeksi, koska en ole mikään laatikko ekspertti. pekka68 varmasti osaisi antaa virallisen lausunnon..

Link to comment
Share on other sites

Turbiini on vaihdettu muistaakseni 2400 stalliseksi aikaisemmin.

Ei sen pitäisi vaihtoihin vaikuttaa?

No ei, governorin jouset/painot vaikuttaa vaihtopisteen ja tv vaijeri myös on mukana vaikuttamassa.

Link to comment
Share on other sites

No ei, governorin jouset/painot vaikuttaa vaihtopisteen ja tv vaijeri myös on mukana vaikuttamassa.

nuo varmasti vaikuttaa toimintaan. mutta oma epäilys on että kun koneen luonne muuttuu , muuttuu myös laatikon toiminta. mun mielestä hsr on parempi 383cid päällä kuin mitä on 350cid. 350cid mosassa oli kiihdyttäminen melkoista kuminauha meininkiä, kun taas 383cid vetoa oli heti alkukierroksilla. toki nämä on omakohtaisia kokemuksia, jokainen itse päättää mikä on hyvä m/

Link to comment
Share on other sites

nuo varmasti vaikuttaa toimintaan. mutta oma epäilys on että kun koneen luonne muuttuu , muuttuu myös laatikon toiminta. mun mielestä hsr on parempi 383cid päällä kuin mitä on 350cid. 350cid mosassa oli kiihdyttäminen melkoista kuminauha meininkiä, kun taas 383cid vetoa oli heti alkukierroksilla. toki nämä on omakohtaisia kokemuksia, jokainen itse päättää mikä on hyvä m/

 

Fenixillä tulee pikku kiirus, jos huomiseksi meinaa vaihtaa alakerran 383 ;)

Link to comment
Share on other sites

Koneen vääntö/tehokäyrä ei oikein mitenkään voi vaikuttaa vaihtopisteisiin muuten kun äkäisempi kone ehtii kiertää hieman korkeammalle kun laiska laatikon vaihtoviiveiden ja turbiinin isomman luiston takia.

Vaihtokierrokset määrää sinänsä vain loota ite koneesta riippumatta. Siis vanhat mekaaniset laatikot. Täyskaasulla ei vaijerigeometriakaan vaikuta kunhan tulee pohjaan asti. Osakaasulla vain vaikuttaa kaasuvivun geometria.

Jos konetta "ahdistaa" D-llä ja muilla ei voi ongelma olla oikeastaan vain laatikossa. 2 vaihdetta pyrkii yhtaikaa päälle, pienemmät vaihteet puuttuu tms.

Turbiinilukon toiminta kannattaa vielä tarkistaa eli töpseli vaan irti lootasta. Jos lukko olis D-llä jostain syystä koko ajan päällä niin tuntuu veto melko erilaiselta kun muilla vaihteilla mutta sekään ei vaikuta vaihtopisteisiin kuin turbiinin luiston verran eli muutama sata rpm. Toki kovin luistavalla turbiinilla enempi.

 

Link to comment
Share on other sites

Soitin Päiviselle ja hänen mielestä säätöohje jossa otetaan tyhjät pois ja kiristetään väkisin on huono tapa ja saattaa rikkoa rattaan.

Suositteli että poljin pohjassa vedetään niin tiukalle kuin saa.

Mainitsi myös ettei geometrian muuttuminen olisi millään mahdollista?

tässä tapauksessa auttanut muu kuin etsiä sopiva kireys kokeilemalla ja sain askin rokkaamaan 5000rpm asti napakoilla vaihdoilla ja silti käyttäytymään järkevästi osakaasulla.

Meinasin jatkaa tästä governorin säädöllä.

Sen verran jäi kuitenkin arveluttamaan lonkalta säätö, että tekisi mieli mitata linjapaineet varmuuden vuoksi.

Tuohon ei taida perus 10bar mittari riittää.

Ei kellään olisi lainata hommaan soveltuvaa mittaria pientä korvausta vastaan?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En tiedä mihin kohtaan täyskaasulla tv vaijerin kiinnitys pysahtyy, mutta kai tosta kuvasta saat idean kiinni ::)

 

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?action=dlattach;topic=8550.0;attach=42579;image

 

Kaivellaan vanhoja.

Onkohan tuo kuvassa oleva 1tuuma kovinkin tarkka mitta?

Tein aikoinaan LT1 kaasuvipuun TV vaijerin kiinnityksen jokseenkin silmämääräisesti, mutta taitaa olla millipeliä että sen saa toimimaan oikein. Vaijerinkuoren pidikkeen paikoitus on tietysti toinen asia joka vaikuttaa asiaan.

Link to comment
Share on other sites

Liikkeen pituus (vivun pituus akselista) välikaasulla vaikuttaa vaihtokohtiin ja laatikon paineisiin. Eli jos pintakaasulla liike jää liian pitkäks (vaijeri liian löysälle) saattaa särkeä jopa laatikon. Liian kireä vaijeri taas nostaa kierrokset turhan korkealle ennen vaihtoa. Sekava selitys...

 

Täyskaasulla vaijerin pitää olla täysin kireällä.

TH700.

Link to comment
Share on other sites

Juu naru on kireellä silloin kun mennään sukka syylärissä.  \m/

 

Tuo toimi aiemmin vanhalla ja väsyneellä laatikolla ihan hyvin. Lootarempan jälkeen se paukutteli pintakaasullakin vaihteet niin napakasti, että niskat oli kovilla ja tuntui että tämä laite ei tule kestämään yhtenä kappaleena kovin kauaa. Modasin vaijerinkuoren paikkaa ylemmäs, ja näinollen pienellä kaasulla vaijeri liikkuu vähemmän. Sillä se muuttui jo paljon paremmaksi. Hiljattain vielä säätelin sitä lisää ja nostin täyskaasuvaihdot 5600kierrokseen governorin painojen ja jousien kanssa leikkimällä. Mutta edelleen vaihtaa pintakaasulla pienillä kierroksilla vähän töksäyttämällä.

 

Olin eilen lootaukkelin kanssa puheissa ja se tuli maininneeksi että johonkin buickkiin oli vaihdettu th350sen tilalle th200 ja vaihdot meni ihan hölmösti. Oli selvinnyt, että kaasuvivussa on eri kohdassa kikkarinvaijerin pidike, kuin sellaisessa kaasarissa joka on tarkoitettu kakssataselle lootalle. Ja se ero oli jotain 1,5mm luokkaa. Että jos se on noinkin pienestä kiinni, niin vois olla kokeilemisen arvoinen temppu laittaa tuo nippeli oikeaan paikkaan.

Eli viitsiskö joku TPI omistaja varmistaa tuon etäisyyden vaikka millin tarkkuudella?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...