JoukoY Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Pystyykö kaasarikoneen tietoja soveltamaan millään tavalla ? http://www.purplesagetradingpost.com/sumner/techinfo/700R4p7.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
JariN Posted August 5, 2016 Share Posted August 5, 2016 Kiitos, siinähän se perusgeometria on selvitetty. Ois ehkä ollu järkevää vaivautua käyttämään googlea jo 1,5vuotta sitten, mutta hauskempaahan se on mennä aina vaikeimman kautta. Hakata päätä pöydänkulmaan ja kokeilla yritys/erehdys –periaatteella Tuossakin ihan hyvä artikkeli ja selkeät kuvat http://www.cpttransmission.com/tech_tvcable.htm Nippelin etäisyys läppäakselista näyttäs olevan useammassa ohjeessa 27,8-28,6mm, joten näillä opeilla jatkoon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JariN Posted August 19, 2016 Share Posted August 19, 2016 Nyt on vaijerigeometria apinoitu '92-93 LT1 kaasuvivustosta ja se pitäs olla kunnossa. Ohimennen mainittakoon, että tuo Art Carrin ohjeessa mainittu 90asteen kulma vaijerilinjoissa 1/4 kaasulla ei toteudu näissä vehkeissä alunperinkään. Governorin jousien ja painojen kanssa testailtu lisää, pintakaasulla erot on marginaalisia mutta WOT vaihtoihin vaikuttaa kaikki. Ja kun WOT kierrokset oli jo kohdallaan, niin nyt pitäs nimenomaan saada muutosta osakaasulle. 1 -> 2 vaihtuu alle 20km/h nopeudessa pintakaasulla ja kolmosta tyrkkää jo 30km/h. Ei hyvä. Corveten keskipakosäätimessä on huomattavan paljon kevyemmät ulommat painot. Internet-faktan mukaan juurikin nuo ulommat painot vaikuttaa osakaasulla eivätkä ole tarkoitettu säädettäväksi. Ja kuulemma governor ja lootan venttiilikoneisto on alunperin säädetty keskenään yhteensopivaksi. Jotain tälle pitää tehdä, joten ajattelin seuraavaksi keventää ulompia puntteja. Pitäskö tuolle venttiilikoneistolle myös tehdä jotain vai mennäänkö tässäkin taas yritys/erehdys-periaatteella? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JariN Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Löytyiskö jotain "reseptiviriä" jolla saadaan TH700 vaihtokohdat sporttisemmaksi? Asiaa on siellä täällä hajanaisesti käsitelty, mutta ei ole löytynyt selkeitä ohjeita että millä palikoilla saadaan mitäkin aikaiseksi. Soittelin muutamille asiantuntijoille, mutta ei sieltäkään kunnollisia vastauksia saanut. Onko nää tosiaan aina tapauskohtaisia "kokeillaan" -projekteja, vai eikö tietäjät vaan halua paljastaa salaisuuksiaan? Vai onkohan mulla vaan liian kovat toiveet... Eli nyt kun esim. lähes tyhjäkäynnillä lipuessa kakkonen vaihtuu jo kävelyvauhdissa ja kolmonen 20km/h, niin miten nuo säädetään isommille kierroksille? Ja pienemmälle pitäs vaihtaa ärhäkämmin, esim. jos polkasee tyhjäkäynniltä vaikka puolikaasulle. Nykysellään toi on aika hölmö ajettava; jos vaikka lipuu risteysalueelle odottelemaan vuoroaan, niin aski ehtii heittää kakkosta tai kolmosta. Sit kun tie avautuu ja antaa kaasua, niin se vaan mylvii isolla vaihteella. Toki se ykkönen löytyy kun polkasee pedaalin pohjaan, mut siitä taas seuraa pito-ongelmia ja kaista saattaa käydä kapeaksi. Ja vähänkin jos löysää, niin taas on isot vaihteet käytössä ja möyritään väännöllä. Ei aina jaksais reuhata sen kickdownin kautta. Eikä käyttää pakkovaihteita, kun silloin tuo invalootan mielekkyys vähän kärsii. Toi pitäs olla sellanen, että "tyhjäkäynnillä" vaikka ykkös-kakkos vaihto 20km/h ja kakkos-kolmos vaihto 35km/h. Lisäksi herkempi pienemmälle vaihto ja isommalla kaasulla mahdollisuus jopa hieman pumpata pidon rajoilla siten että vaihde pysyy päällä. Pienellä kaasunkäytöllä toiminta pitäs kuitenkin olla jollaintapaa käyttöautomaisen sivistynyttä ja soveltua vaikkapa cruisingletkassa lipumiseen. Kuullostaako manuaalilta vai löytyykö tähän jotain osia jolla toiveet toteutuu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Mitään neuvoa ei ole antaa. Luin thirdgeniltä governorin säätämisestä ja jotkut kertoivat kamppailevansa samanlaisen ongelman parissa. Mutta kyllä toiset ovat saaneet säädettyä sen mieleisekseen. Päädyin sitten lopulta manuaaliseen venttiilikoneistoon räikkäshifterillä, kun olin ihan varma että menee mun tuurilla hermoja raastavaksi taisteluksi. Toki on hinnakkaampi ratkaisu ~750€. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted November 20, 2016 Share Posted November 20, 2016 Eli nyt kun esim. lähes tyhjäkäynnillä lipuessa kakkonen vaihtuu jo kävelyvauhdissa ja kolmonen 20km/h, niin miten nuo säädetään isommille kierroksille? Olettaen että vaijeri(t) on oikeassa säädössä ja muuten kaikki kunnossa laatikossa niin governorin säädöllä pitäis muuttua ylöspäin-vaihdot melko suoraan. En ainakaan omissa autoissa missä th700 ole moista ongelmaa huomannut tai ainakaan ollut niin paha että olisi häirinnyt. Sen puoleen voisi ensin tarkistaa että on säädöissä ja koneistossa kaikki kunnossa (jouset ehjiä, ei vuotoja jne.). Ehkä helpoin konsti jolla säästyy kikkailulta on vaihtaa valmiiks rakennettu loota tai teettää oma jollakulla. Maksaa toki... Ja yleensä "viri"-lootilla kärsii samalla mukavuus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JariN Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Luin thirdgeniltä governorin säätämisestä ja jotkut kertoivat kamppailevansa samanlaisen ongelman parissa. Mutta kyllä toiset ovat saaneet säädettyä sen mieleisekseen. Päädyin sitten lopulta manuaaliseen venttiilikoneistoon räikkäshifterillä, kun olin ihan varma että menee mun tuurilla hermoja raastavaksi taisteluksi. Joo, sitä taistelua mäkin yritän välttää. Governorin kanssa kikkailu nyt vielä menee, mut siitä ei kyl tuu mitään jos pitää kokeilemalla hakea koneiston kokoonpanoa. Olettaen että vaijeri(t) on oikeassa säädössä ja muuten kaikki kunnossa laatikossa niin governorin säädöllä pitäis muuttua ylöspäin-vaihdot melko suoraan. En ainakaan omissa autoissa missä th700 ole moista ongelmaa huomannut tai ainakaan ollut niin paha että olisi häirinnyt. Sen puoleen voisi ensin tarkistaa että on säädöissä ja koneistossa kaikki kunnossa (jouset ehjiä, ei vuotoja jne.). Ehkä helpoin konsti jolla säästyy kikkailulta on vaihtaa valmiiks rakennettu loota tai teettää oma jollakulla. Maksaa toki... Ja yleensä "viri"-lootilla kärsii samalla mukavuus. Toi on viime talvena rempattu, et luulis olevan kunnossa. Veten servo ja HD panta on parannuksia vakioon. Kyselin remontin yhteydessä että pitäskö laittaa shift kittiä, mut suositeltiin vakiokoneistoa. Nyt se vaihtaa napakasti, et ei ainakaan siinä suhteessa ei tarviis yhtään kireämpi olla. Ja tosiaan governorin säädöllä saan muutettua vaihtokohtia, mut siinä hommassa nyt vaan on tullut raja vastaan: jos muutan sitä niin että pintakaasuvaihdot menee korkeammalle, niin kaasupohjassa vedettäessä paukahtaa rajoittajalle. Veten kuvernööri on hankittu, mutta en ehtinyt viime ajokaudella testata että miten se sillä käyttäytyy. Onkohan eri perävälitykset alunperin jotenkin kompensoitu venttiilikoneistossa? Sekin vaihtui viimetalvena 2,73->3,23. Laatikkohan ei varsinaisesti tiedä auton nopeudesta mitään; rojut pyörii ja paineet muuttuu kierrosten mukaan. Kun vakiovälityksellä pintakaasun vaihtokohdat on aseteltu tehtaalla taloudellisen mukavasti matalille kierroksille, niin eikös tässä käy niin että nythän se tiukemmalla perällä vaihtaa vielä pienemmässä nopeudessa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TransNAM Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Onkohan eri perävälitykset alunperin jotenkin kompensoitu venttiilikoneistossa? Ei pitäis olla muuten kuin kuvernöörin säädöissä eroa. Eikä välttämättä siinäkään koska auton nopeudella ei periaatteessa ole merkitystä vaihtamiseen vaan koneen kierrosluvulla. Turbiinilukkoon vaikuttaa kaiken muun ohessa myös nopeus. Ei manuaalissakaan vaihdeta vaihteita nopeuden vaan koneen luonteen mukaan. ...eikös tässä käy niin että nythän se tiukemmalla perällä vaihtaa vielä pienemmässä nopeudessa. Nimenomaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted November 22, 2016 Share Posted November 22, 2016 Toi mun loota vaihtaa pintakaasulla 1-2 noin 25 km/h, 2-3 n 45-50 km/h ja 3-4 n 60-65 km/h. Sitten kun antaa reilummin kaasua, niin vaihtokohdat nousee 1-2 n 45 km/h, 2-3 n 110 km/h, ja silloin noissa mennään jo pidon rajoilla. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JariN Posted November 22, 2016 Share Posted November 22, 2016 Toi mun loota vaihtaa pintakaasulla 1-2 noin 25 km/h, 2-3 n 45-50 km/h ja 3-4 n 60-65 km/h. Sitten kun antaa reilummin kaasua, niin vaihtokohdat nousee 1-2 n 45 km/h, 2-3 n 110 km/h, ja silloin noissa mennään jo pidon rajoilla. Minkälaista dopingia sun lootalle on syötetty? Link to comment Share on other sites More sharing options...
F350 Posted November 22, 2016 Share Posted November 22, 2016 Minkälaista dopingia sun lootalle on syötetty? Pekka68 Pudasjärveltä teki laatikon uusiksi "stage 3+" eli kireimpään mahdolliseen tasoon, stall on 3000 rpm. Vaihtojen "pehmeyttä" voi hieman säätää TV-vaijerilla, mutta ne on silti nopeet. Silti tuolla pystyy mukavasti cruisailemaan, tosin tyhjäkäynniltä sudittelut ei enää onnistu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JariN Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Uusi ajokausi ja uudet testit. Nyt olen leikkinyt veten kuvernöörin kanssa puntti/jousi-swappeja, ja lootan toiminta on nyt huomattavasti mieluisampi. Ihan pienellä kaasulla/tyhjäkäynnillä vetää jo parin tonnin kierrokset ennenkuin vaihtaa isompaa. Iso muutos, koska aiemmin se oli noin tonnissa. Vauhdin hidastuessa hakee pienempää vaihdetta paremmin kuin ennen, ja kickdown on herkempi. B&M kuvernöörin säätökitin ohjeissa todetaan ylimalkaisesti, että vaihtokierrokset laskee isommalla puntilla tai jäykemmällä jousella, ja toiseensuuntaan päinvastoin. No käytännössähän se ei ole ollenkaan niin yksinketaista. Eikä välttämättä edes loogista. Ohjeessa puntit ja jouset on numeroitu/värikoodattu, ja mittayksikkö on "heavier / lighter". Jousien pituus ja langanvahvuus vaihtelee, joten näppituntumalta noiden suhteuttaminen alkuperäsiin osiin vaatis erikoisammattimiehen sormiherkkyyden. Sitähän mulla ei ole, eikä se auton alla mönkiminen ihan niin hauskaa ole, että viitsis testata aivan arpomalla. Joten otetaan numeroita avuksi. Puntit asennettuna ulomman ja sisemmän painon välissä on jouselle tilaa noin 8mm. Mittasin jousivoimat siten että jousen mitta puristettuna on 8mm. Ja painot mittasin kans. Governor ulommat painot: Firebird = 40,1 g Corvette = 29,8g Governor sisemmät painot: Firebird = 14,8g Corvette = 10,8g B&M #1 =15,1g B&M #2 =13,2g B&M #3 =11,25g B&M #4 =7,5g B&M #5 =6,7g B&M #6 =5,6g Jouset: Firebird = 2N Firebird = 2,1N Corvette = 10,8N Corvette = 4,0N B&M Punainen = 1,5N B&M Oranssi = 2,7N B&M Keltainen = 3,9N B&M Vihreä = 4,9N B&M Sininen = 7,2N B&M Violetti = 8,4N Melko herkkä keksintö, ja vähäisillä muutoksilla on suuri vaikutus käytökseen. Yllättävän pienellä vaivalla saa aikaiseksi todella epäloogisen toiminnan, ja useimmiten vieläpä ihan tahattomasti. Täyskaasuvaihtojen kierrosalue saattaa lähteä vaeltamaan, esim. 1->2 vaihto voi olla säälittävästi neljässä tonnissa ja 2->3 ei vaihdu ollenkaan kun räpsähtää rajoittajalle. Että se vaatii ihan kunnon testiajon joka kerta. Säätökitin palikoilla siitä sai ihan hyvän. Mutta jos "ihan hyvä" ei riitä, niin tuppaa menemään hiposteluksi. Ynnäilin numeroita ja hienosäädin yhestä firebirdin puntista kevennetyn version. Ikäänkuin pariksi sille säätökitin puntille. Tai no jäi niille 0,3g eroa, että ei ne ihan identtisiä ole. Parikymmentä kokeiluversiota ja muutaman satakilsaa testiajoa se vaati, mut on se niin paljon parempi että voidaan laskea ihan kannattavaksi kikkailuksi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now