Jump to content

Ilkun Paxton's Supercharged GTA '87


Ilku

Recommended Posts

 

Elä suotta suivaannu Pile  ;) ...Lähinnä juuri tarkoitin, että kun se ennakko ei ole kiinteä 21 astetta, ja sä kehottelet lisäämään ainakin 5astetta lisää. Jos siellä on nyt vaikka se 35astetta täyskaasulla ja siihen lisää sen 5, niin saattaapi alkaa voimakkaahko detonointi ja sitämyöten koneremontti, kun tötteröt aukasee selälleen..

Ja totta turiset, niinkun tuossa sanoin, niin cruisailuun tuo 21astetta on aivan liian vähän. Varmasti hehkuu laitteet! Mullakin esimerkiksi tosiaan on pintakaasulla 40-48 ennakkoa ja hienosti futaa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista.

 

Tuo 21 asteen ennakko on tyhjäkäynnillä körötellessä Haltechista katsottuna. Onko se sitten liian vähän? Mitä sen pitäisi olla tyhjäkäynnillä? En ole mikään guru näissä asioissa, joten voi valaista... Kävin ottamassa seokset autostani ja ne höpäji mulle jostain 13-15 asteista tyhjäkäynnillä, ihmettelivät, että onko mulla noinkin kovat ennakot tyhjäkäynnillä? Mulla kyllä syttylamppu näyttää samaa kuin Haltech.  :o

 

Sytytyskartat pompsahtaa tuosta 1500rpm:stä rajusti ylöspäin (taisi olla jotain 32 astetta), eli lähes maksimiennakot on jo 2000rpm (lähellä 40 astetta). Voin katsoa Haltechin kartat ensi viikolla... en ihmettelisi lainkaan, että sytytyskartat on jotenkin viturallaan tyhjäkäynnillä... en mä niihin ole enää uskaltanu sattua, kun tulee tuntu että olen kokoajan säätämässä...

 

Voinko mä nyt kokeilla nostaa syttyä tuossa 500-1000rpm? Olisko mitään osviittaa 500-6000rpm, niin voisin verrata?

 

Tuli käytyä Kauhavalla eilen viimeisessä lentonäytöksessä. Auto toimi normiajossa OK, kunnes Haltech sai jotain häiriötä. Auto sammui kaksi kertaa normiajossa. Lähti kuitenkin pian taas käyntiin. Luultavasti tulpanjohto paloi taas peltisarjaan ja aiheutti häiriötä ja Haltech katkaisi sytyn ja pumpun, auto alkoi tämän jälkeen täristämään (kävi siis 7 pytyllä). Pitää taas tutkia... meinasi mennä hermot, kun 3km kesti 45min, kun oli hieman ruuhkaa kotiinpäin. Ei näillä autoilla voi "seistä ruuhkassa", kun saa jännittää noiden lämpöjen kanssa.  m-

 

Link to comment
Share on other sites

Aikani tässä asiaa pohtien olen tullut siihen tulokseen, että tuo välijäähdytin ei saa vain ilmaa ja se nostaa koneen lämpöjä. Imuilman lämmöt oli nytkin 69 astetta normiajossa. Jos nappaan tuon puskurin irti ja kokeilen sitten...

 

Kyllä mä ymmärrän ongelmat auto poljettaessa, mutta kun tuo ongelmana on jo normiajossa...

 

Ei näillä autoilla voi "seistä ruuhkassa", kun saa jännittää noiden lämpöjen kanssa.  m-

Mulla lämpenee aika rajusti vakiokin ruuhka-ajossa ja paikallaan... Varsinkin asfaltilla pientä rinkiä pyörittäessä :W

Mulla on syyläri/ilmastoinnin kenno/tuuliohjaimet/flektit kaikki alkuperäisiä vielä.

 

Suna ottaisin ilmastoinnin kennon pois tai vähintään alkuperäset muovit alle 2xtehokkaammat flektit taakse,

ehkä jopa molemmat erikseen päälle kytkettävissä. Ja ilman muuta kokoalumiininen syyläri, jos et sitä jo laittanu m/

 

Ps. Nykyään kun vaihdoin pakosarjojen (alkuperäset) yhteydessä uuden flektin anturin apukuskin puolelle

huomasin että johdot oli kai ennen sulanu yhteen, koska ennen toinen flekti puhalti aina, nyt lämpenee

vielä enenmmän, kunnes anturi päästää flektin päälle...

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista.

 

Tuo 21 asteen ennakko on tyhjäkäynnillä körötellessä Haltechista katsottuna. Onko se sitten liian vähän? Mitä sen pitäisi olla tyhjäkäynnillä? En ole mikään guru näissä asioissa, joten voi valaista... Kävin ottamassa seokset autostani ja ne höpäji mulle jostain 13-15 asteista tyhjäkäynnillä, ihmettelivät, että onko mulla noinkin kovat ennakot tyhjäkäynnillä? Mulla kyllä syttylamppu näyttää samaa kuin Haltech.  :o

 

Sytytyskartat pompsahtaa tuosta 1500rpm:stä rajusti ylöspäin (taisi olla jotain 32 astetta), eli lähes maksimiennakot on jo 2000rpm (lähellä 40 astetta). Voin katsoa Haltechin kartat ensi viikolla... en ihmettelisi lainkaan, että sytytyskartat on jotenkin viturallaan tyhjäkäynnillä... en mä niihin ole enää uskaltanu sattua, kun tulee tuntu että olen kokoajan säätämässä...

 

Voinko mä nyt kokeilla nostaa syttyä tuossa 500-1000rpm? Olisko mitään osviittaa 500-6000rpm, niin voisin verrata?

 

Tuli käytyä Kauhavalla eilen viimeisessä lentonäytöksessä. Auto toimi normiajossa OK, kunnes Haltech sai jotain häiriötä. Auto sammui kaksi kertaa normiajossa. Lähti kuitenkin pian taas käyntiin. Luultavasti tulpanjohto paloi taas peltisarjaan ja aiheutti häiriötä ja Haltech katkaisi sytyn ja pumpun, auto alkoi tämän jälkeen täristämään (kävi siis 7 pytyllä). Pitää taas tutkia... meinasi mennä hermot, kun 3km kesti 45min, kun oli hieman ruuhkaa kotiinpäin. Ei näillä autoilla voi "seistä ruuhkassa", kun saa jännittää noiden lämpöjen kanssa.  m-

 

palaako tulpanjohto aina kuskinpuolelta sarjaan kiinni ?

mullakin teki sitä ja sammutti koko paskan....nykis ja pätkis...mutta paksu asbestisukka antoi armonaikaa niille johdoille.

nyt silläpuolella spark armit ja ei oo ollu mitään ongelmaa  :)

 

tällaiset...tilasin 8kpl ja vois olla muutama myytäväksikin

spark_armit.jpg.5d40a2e2aa63495ac4274d411eba5ca2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mulla lämpenee aika rajusti vakiokin ruuhka-ajossa ja paikallaan... Varsinkin asfaltilla pientä rinkiä pyörittäessä :W

Mulla on syyläri/ilmastoinnin kenno/tuuliohjaimet/flektit kaikki alkuperäisiä vielä.

 

Jos siellä on parkymmentävuotta vanha syyläri, niin sen sisäpuolelle on kertynyt kattilakiveä, joka eristää aika tehokkaasti lämmön siirtymisen ilmaan. Lisäksi se hidastaa merkittävästi nesteen kiertonopeutta syylärissä. Minä ostin ittelle A1-autoväristä merkkikohtaisen syylärin, joka on alumiinikennostolla ja ei ole lämpöongelmia, vanhalla syylärillä alkoi lämmöt heti nousemaan, kun pysähtyi valoihin.
Link to comment
Share on other sites

Joo ne alkuperäiset muovinpalat on purettu jo useampi vuosi sitten pois välijäähdyttimen tieltä.  :-\

Mun mielestä sää hakkaat vaan päätä seinään, jos tuo "kanava" auton alta syylärille ei ole alkuperäisen kaltainen, erityisen tärkeä on se edestä ylös nouseva kaareva osuus. Kun sulla on vaan epämääräinen aukko alhaalla syylärin etupuolella, syylärille ei tule ilmavirtausta, pyörteet voi saada ilman virtaamaan jopa väärään suuntaan. Syylärin lämpöteho(=jäähdytysteho) riippuu merkittävästi ilmanvirran virtausnopudesta, jäähdytysteho kasvaa ilmavirran nopeuden neliöön. Eli jos ilmavirran virtausnopeus tippuu puoleen, niin tarviit neljä kertaa isomman jäähdyttimen, jotta jäähdytys on yhtä tehokas.
Link to comment
Share on other sites

Syyläri on vain n. 1,5v vanha, mutta alkuperäisen kaltainen ja muovipäätyinen (ei vissiin enää riitä jäähdytysteho?)

Olisko laittaa linkkiä syyläristä, joka olisi parempi? Meneekö alkuperäiseen tilaan, vai pitääkö tehdä taas rajusti muutoksia?

 

Kyllä mulla on auton alla se musta kaareva muovi paikallaan, jonka tulisi nostaa ilmaa myös. Niitä muoveja ei tosin enää ole, jotka pitäisi sitten ohjata molemminpuolin ilma aivan ylös (ne suorat mustat isot muovit), koska tila loppuu...

 

Ilmastoinnin kennolla oli varsin pieni merkitys lämpöihin, mutta saattoi pudottaa kuitenkin jonkun asteen. Sitä siis mulla ei ole tällä hetkellä paikallaan, eli ilman ilmastointia ajellaan.

 

Nuo Spark Armit ei taida sopia paikalleen vinotulppakansien kanssa? Olisko kuvaa heittää, kun tommonen on paikallaan? Mulla palaa aina yleensä 6- tai 8-pytyn johto peltisarjaan, vaikka yrittäisi kuinka laittaa ne eristyksiin. Luulen, että tämä on taas syynä tähän pätkimiseen, pitää tänään oikein taas ottaa asia työnalle.

Link to comment
Share on other sites

Tuli juhannuksena ajeltua autolla ilman puskuria. Tuohon paikallaan lämpenemiseen puskurilla ei ollut oikeastaan juurikaan mitään merkitystä...

 

Juhannushymy autolla (aika kauheen näkönen ilman puskuria):

DSC00919.jpg.71206930ea02408e852ecb21593bd3aa.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pyöriikö flekti varmasti oikein päin,pyörimis suuntahan riippuu siitä miten se on asennettu ja mistä päin raitis ilma tulee syylärille,eli pitääkö flektin imeä vai puhaltaa.Koska on ajeltu ilman puskuria,niin silloin ainakin luulisi ilman riittävän,puskurin kanssa toi Ponun keula näyttää kyllä aika tiiviiltä,eli kunnon virtausta voi olla vaikea saada aikaiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Pyöriikö flekti varmasti oikein päin,pyörimis suuntahan riippuu siitä miten se on asennettu ja mistä päin raitis ilma tulee syylärille,eli pitääkö flektin imeä vai puhaltaa.Koska on ajeltu ilman puskuria,niin silloin ainakin luulisi ilman riittävän,puskurin kanssa toi Ponun keula näyttää kyllä aika tiiviiltä,eli kunnon virtausta voi olla vaikea saada aikaiseksi.

 

Kyllä pyörii oikeinpäin molemmat imevät letit. Letit ovat syylärin takapuolella (2kpl 12" alkuperäisen kokoista lettiä). Nuo Summitin letit eivät kyllä ole yhtätehokkaita mielestäni, kuin ne alkuperäiset. Kannattaisko ostaa uudet kunnolliset enemmän CFM:ää tuottavat?

Link to comment
Share on other sites

Niitä muoveja ei tosin enää ole, jotka pitäisi sitten ohjata molemminpuolin ilma aivan ylös (ne suorat mustat isot muovit), koska tila loppuu...

 

Nuo Spark Armit ei taida sopia paikalleen vinotulppakansien kanssa? Olisko kuvaa heittää, kun tommonen on paikallaan?

 

Juuri noita muoveja kyselin tossa aikasemmin ja  veikkaan että niiden puute on nyt syynä lämpöongelmiin.

 

Mulla on vinotulppakannet ja pari sparkarmia pahimmissa (useimmiten palvissa kohdissa) ja hyvin passaa paikalleen.

Link to comment
Share on other sites

Olisko laittaa linkkiä syyläristä, joka olisi parempi? Meneekö alkuperäiseen tilaan, vai pitääkö tehdä taas rajusti muutoksia?

Keskustelua ja pääasiassa kehuja:

http://www.thirdgen.org/techboard/cooling/517782-so-you-guys-want.html

Tässä Sama ilman lettejä:

http://www.ebay.com/itm/1982-1992-Firebird-Trans-Am-Camaro-Champion-Cooling-Systems-3-Row-Alum-Radiator-/320931524153?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3AFirebird|Make%3APontiac&hash=item4ab9026e39&vxp=mtr#shId

Tollasen hankin nyt ittelle hajonneen orkkiksen tilalle, meinasin Summitin vastaavaa, mut ei sovi kuulemma yhtähyvin paikalleen

ja on vaan 2-rivinen, toki tota yllä olevaa saa myös 2- ja 4-rivisenä...

 

Kyllä pyörii oikeinpäin molemmat imevät letit. Letit ovat syylärin takapuolella (2kpl 12" alkuperäisen kokoista lettiä). Nuo Summitin letit eivät kyllä ole yhtätehokkaita mielestäni, kuin ne alkuperäiset. Kannattaisko ostaa uudet kunnolliset enemmän CFM:ää tuottavat?

"

After further research, its a known fact that a stock SBC needs at least 2500 CFM if not 3000 CFM of airflow through the rad to stay cool. A BBC needs at least 4000 CFM to stay cool (numbers provided my perma-cool). If you look on their advertisements, they claim 2800 CFM can cool 1000 HP. Im telling you from my own personal experience this is not true. I have a dyno tested 400 to 450 HP SBC and their 2800 CFM was not enough air. Even Champion said I did not have enough airflow."

 

Tämän mukaan alle 3000cfm riittää just vakiolle...

4500-6000cfm suositellaan isommille ja viritetyille V8 koneille, mut en löytäny enää linkkiä. :P

 

Link to comment
Share on other sites

Keskustelua ja pääasiassa kehuja:

http://www.thirdgen.org/techboard/cooling/517782-so-you-guys-want.html

Tässä Sama ilman lettejä:

http://www.ebay.com/itm/1982-1992-Firebird-Trans-Am-Camaro-Champion-Cooling-Systems-3-Row-Alum-Radiator-/320931524153?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3AFirebird|Make%3APontiac&hash=item4ab9026e39&vxp=mtr#shId

Tollasen hankin nyt ittelle hajonneen orkkiksen tilalle, meinasin Summitin vastaavaa, mut ei sovi kuulemma yhtähyvin paikalleen

ja on vaan 2-rivinen, toki tota yllä olevaa saa myös 2- ja 4-rivisenä...

"

After further research, its a known fact that a stock SBC needs at least 2500 CFM if not 3000 CFM of airflow through the rad to stay cool. A BBC needs at least 4000 CFM to stay cool (numbers provided my perma-cool). If you look on their advertisements, they claim 2800 CFM can cool 1000 HP. Im telling you from my own personal experience this is not true. I have a dyno tested 400 to 450 HP SBC and their 2800 CFM was not enough air. Even Champion said I did not have enough airflow."

 

Tämän mukaan alle 3000cfm riittää just vakiolle...

4500-6000cfm suositellaan isommille ja viritetyille V8 koneille, mut en löytäny enää linkkiä. :P

 

Tuohan vaikuttaa hyvälle. Joko sulle tuli tuo? Millaiset letit laitat tuohon, varmaankin 12":set ?

Link to comment
Share on other sites

Keskustelua ja pääasiassa kehuja:

http://www.thirdgen.org/techboard/cooling/517782-so-you-guys-want.html

Tässä Sama ilman lettejä:

http://www.ebay.com/itm/1982-1992-Firebird-Trans-Am-Camaro-Champion-Cooling-Systems-3-Row-Alum-Radiator-/320931524153?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Model%3AFirebird|Make%3APontiac&hash=item4ab9026e39&vxp=mtr#shId

Tollasen hankin nyt ittelle hajonneen orkkiksen tilalle, meinasin Summitin vastaavaa, mut ei sovi kuulemma yhtähyvin paikalleen

ja on vaan 2-rivinen, toki tota yllä olevaa saa myös 2- ja 4-rivisenä...

"

After further research, its a known fact that a stock SBC needs at least 2500 CFM if not 3000 CFM of airflow through the rad to stay cool. A BBC needs at least 4000 CFM to stay cool (numbers provided my perma-cool). If you look on their advertisements, they claim 2800 CFM can cool 1000 HP. Im telling you from my own personal experience this is not true. I have a dyno tested 400 to 450 HP SBC and their 2800 CFM was not enough air. Even Champion said I did not have enough airflow."

 

Tämän mukaan alle 3000cfm riittää just vakiolle...

4500-6000cfm suositellaan isommille ja viritetyille V8 koneille, mut en löytäny enää linkkiä. :P

aika paljon meinaatte melkein vakio konetta jähdyttää.mutta jos vähempi ei piisaa niin ihme.

mulla buikis ei oo letin remmiä ollenkaa ja hyvin lämmöt pysyy kuris kun ei vaan paikoillaan käytä.eli ajossa ei tarvi lettejä ollenkaa.

sanoisin vielä kerran että katselkaa se todellinen syy miksi kone lämpenee liikaa. vai lämpeneekö se vai onko vaan oletus.näyttääkö mittari oikein.onko se oikeasti joskus alannut kiehumaan kysyn mä.

Link to comment
Share on other sites

aika paljon meinaatte melkein vakio konetta jähdyttää.mutta jos vähempi ei piisaa niin ihme.

mulla buikis ei oo letin remmiä ollenkaa ja hyvin lämmöt pysyy kuris kun ei vaan paikoillaan käytä.eli ajossa ei tarvi lettejä ollenkaa.

sanoisin vielä kerran että katselkaa se todellinen syy miksi kone lämpenee liikaa. vai lämpeneekö se vai onko vaan oletus.näyttääkö mittari oikein.onko se oikeasti joskus alannut kiehumaan kysyn mä.

Koita pile peittää puikin nokka vaikka pressulla ja koita sitte... Mulla on G-body (vaimikäsenyolikaa) Oldsissaki alla samanlainen

tuuliohjain ku pontiacissa keulan alla (toki hiukan kapeempi), vaikka maski on normaali avonainen...

 

Toki Jos Ilkulla on toiminu yli 400hv setupilla samalla syylärillä JA FLEKTEILLÄ niin kattelisin vikaa muutoksista...

Alkuperäset flektit pitäis olla jo tehokkaammat kuin noi Ilkun omat, eli sekin voi olla osasyynä :W

 

Ps. tuola ylempänä linkitetyssä Thirdgenin syylärikeskustelussa oli jossain maininta että esim meetwurstissa

riittää noin 2500cfm jäähdytykseen, mutta firebirdit vaatii enempi tuuletusapua. Toki pitää muistaa että

kirjoittelijat sieläkään ei oo ammattilaisia, mutta eipä sielä kukaan juuri vastaankaan väittänyt...

Link to comment
Share on other sites

Koita pile peittää puikin nokka vaikka pressulla ja koita sitte... Mulla on G-body (vaimikäsenyolikaa) Oldsissaki alla samanlainen

tuuliohjain ku pontiacissa keulan alla (toki hiukan kapeempi), vaikka maski on normaali avonainen...

 

Toki Jos Ilkulla on toiminu yli 400hv setupilla samalla syylärillä JA FLEKTEILLÄ niin kattelisin vikaa muutoksista...

Alkuperäset flektit pitäis olla jo tehokkaammat kuin noi Ilkun omat, eli sekin voi olla osasyynä :W

 

Ps. tuola ylempänä linkitetyssä Thirdgenin syylärikeskustelussa oli jossain maininta että esim meetwurstissa

riittää noin 2500cfm jäähdytykseen, mutta firebirdit vaatii enempi tuuletusapua. Toki pitää muistaa että

kirjoittelijat sieläkään ei oo ammattilaisia, mutta eipä sielä kukaan juuri vastaankaan väittänyt...

Heh meika ajaa taysin vakiolla syylarilla/flekteilla gto.lla ahdettuna ja EI ole minkaanlaisia lampo ongelmia floridan lammossa ::) joten eikohan siella ole jotain perseellaan ;) mut eikohan tassa vatvota vaikka 20sivuu ziipa daabaa niin eikohan se kuntoon tule ;D

Link to comment
Share on other sites

Heh meika ajaa taysin vakiolla syylarilla/flekteilla gto.lla ahdettuna ja EI ole minkaanlaisia lampo ongelmia floridan lammossa ::) joten eikohan siella ole jotain perseellaan ;) mut eikohan tassa vatvota vaikka 20sivuu ziipa daabaa niin eikohan se kuntoon tule ;D

 

Ja harvoin sitä cruisingi vauhdeissa tarvii 400 hp että liikkuu.  :W Normiajossa tommonen tuottaa lämpöä mitä sinne bensaa syötetään jollain hyötysuhteella. Eiköhän ilkulla ole vaan joku perustavaa laatua oleva ongelma tuossa syylärissä tai ilmankulussa. \m/

Link to comment
Share on other sites

Löytyihän se syykin heti auton sammumiseen. Tälläkertaa oli 3 -pytyn tulpanhattu irti tulpasta.  m-

On se kumma, että vaikka tulpanhattu napsahtaa kiinni tulppaan, niin silti se voi päästä irti (muillahan ei osasta näistä kirjoituksista päätellen tällaisia ongelmia ole).

 

On se hyvä, että muilla autot toimii, eikä ole lämpöongelmia.  m-

Link to comment
Share on other sites

On se hyvä, että muilla autot toimii, eikä ole lämpöongelmia.  m-

Valaises hiukan tota lampoongelmaa, tuleeko se normi cruisailussa matalissa nopeuksissa vai kuormituksessa kun on ahtoa? Ei sinne kummoista tuulitunnelia tartte rakentaa kun se alkaa vaikuttaa paljonkin, nyt jos ilma karkaa syylarin ohi niin tulos on tama. Aikaisemmin kirjoitit etta seos on linjassa, mitas taa tarkoittaa 10/11/12/13/14/15 vai 22 ::)

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...