Jump to content

Vakio ECM & Megasquirt, ihan hullu idea tuli päähän...


BlackZ

Recommended Posts

Eli tuli mieleen, jos tekis tuon Megasquirtin omaan Camaroon ja tekis sen ihan liittimellä, ettei tarvi alkuperäistä johtosarjaa pilkkoa vaan asennus olis "Plug'n'Pray" tyyppinen ;)

 

Siinä samassa tuli mieleen, että onnistuisikohan tuon vakioboksin jättää rinnalle niin, että vain moottorinohjaus ja säätö tapahtuisi Megasquirtilla ja vakioboksi rinnalla hoitaisi moottoridiagnostiikan ja turbiinin lukitukset yms. tärkeät toimet mihin Megasquirtista ei ole (ainakaan helpolla)?? Silloinhan tuosta Megasquirtista saisi mahdollisimman paljon irti ilman että auton ajettavuus yms. kärsisi... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    18

  • Teac

    16

  • GTATL

    7

  • Nova

    4

Top Posters In This Topic

Miksei onnistuisi. Eihän sitä vaiko ecm:ää kiinnosta meneekö suuttimille signaali vai ei. Tietysti siitä voi tulla vikailmo? Auttasiko huijata boksia jollain vastuksella yms. Hieman lisää antureita voi joutua lisää riippuen MS: sisäisistä kytkennöistä eli voiko ottaa rinnalta ryöstön.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelin että jos siitä vakio ECM:stä katkosi kaikki vedot mitkä liittyy moottorinohjaukseen ja ne liittäisi sitten Megasquirtiin, eli en laittaisi "rinnalle" vaan Megasquirtille menisi osa johtoista ohjaukseen liittyen ja vakio ECM:lle loput johdot muihin toimintoihin. Olisi halpa ratkaisu millä saavutettaisiin jopa parempi moottorinohjaus kuin esim. Haltekilla... ;)

Link to comment
Share on other sites

Mites se ECM osaa ohjaa jos ei ole kaikkia tarpeellisia johtoja. Osa toiminnoista taitaa mennä päällekkäin. Ainakin tps ja rpm tietoa menee turbiini lukon ohjaukseen.

 

Niin just, tuota tässsä nyt vähä tiedustellaankin että mitkä toiminnoista on päällekkäin ja että onko tämä yleensäkään mahdollista tuollaisella ajatuksella. Tuskin se Megasquirt nyt toimii, jos se asennettaisiin suoraan vaan vakio ECM:n rinnalle, taitas tulla boxeilla melkoinen ristiriita et kumpi sitä moottoria ohjaa.. ???

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

En ole moista rekentanut,mutta.

Jos molemmille tietsikoille tulee antureilta tieto ja vain MG lähettää suuttimille sytkälle ym tiedon eteenpäin tehdä jotain niin miksei toi toimis.Tosin vakioboxi olis huijattava luulemaan et sielä piuhojen päässä olis jotain muutoin herjaa ja menee vikatilaan.

 

Eihän tuossa 700:ssa montaa juttua ole joten kaipa siinä MG:ssä olis 2-3 ylimääräistä piuhaa laatikolle.

 

Link to comment
Share on other sites

 

Eihän tuossa 700:ssa montaa juttua ole joten kaipa siinä MG:ssä olis 2-3 ylimääräistä piuhaa laatikolle.

 

 

Ku ei taida olla ylimääräisiä ohjauksia. Toisaalta TCI/joku muu valmistaa erillisiä ohjainyksiköitä laatikolle. Se on muuten MS eikä MG.

 

Pelkkä katkaisia riittää ohjaamaan turbiinilukkoa. Novassa on tollee katkaisijalla hoidettu.

 

Itse olen ostamassa nyt TaTech boksin ku saa halvalla ehkä. ;D On paukku yms. turbo ohjaukset....

Link to comment
Share on other sites

Joo no tuota noin, eihän siinä sitä ohjausta laatikolle ole, siis MS:ssä. Mutta se ohjaus nyt on luvattoman helppo tehä vaikka sillä napilla tai ihan yksinkertaisella kytkennällä automaattiseksikin. Se ei nyt se pääasia ole, mutta jos kerran alkaa tuota tekemään niin, että MS:llä on ainoastaan tarkoitus ohjata suuttimia ja sytkää, niin silloin se on sama taiteilla se niin että vakio ECM hoitaa sitten edelleen kaikki laatikon ohjaukset yms toiminnot. Pitäisi alkaa vain selvittää mitkä piuhat sitten otetaan pois vakio ECM:n hallusta ja annetaan työ MS:lle ja pitääkö se vakio ECM sitten huijata luulemaan että edelleen senki piuhojen nokasta jotakin löytyy.

 

Minusta tämä olisi ajatuksena aika ihanteellinen, varsinkin jos vakio ECM jäisi vielä hoitamaan kylmäkäynnistykset yms., niin kerrankin olisi sellainen edullinen säädettävä laite millä ei sentään koko auton järjestelmä menisi sekaisin. :D

Link to comment
Share on other sites

Tatekki halvalla ? Paljonko ??

 

MS:äkin on ahtopaineen ohjaus + lähtökierrosrajoitin yms. mutta tarttee perehtyä ja rakentaa itse .

 

Mulla esim. turbiinin lukitukseen saa vain yhden raja-arvon . Eli kaasua painaessa kyllä vapauttaa , mutta moottorijarrutuksessa ei :( .

Link to comment
Share on other sites

Jep !

 

Mitä nyt olen tutustunut , niin ainakin tuo suomenkielisyys on iso plussa .

 

MS:n vahva puoli on , että sillä voi tehdä mitä vain jos osaa .

Ja huono puoli , että pitää todellakin osata .

Link to comment
Share on other sites

Jep !

 

Mitä nyt olen tutustunut , niin ainakin tuo suomenkielisyys on iso plussa .

 

MS:n vahva puoli on , että sillä voi tehdä mitä vain jos osaa .

Ja huono puoli , että pitää todellakin osata .

 

No mitäs Pekka on siitä mieltä jos yrittäis yhdistää ton vakio ECM:n ja MS:n hyvien ominaisuuksien toiminnan..? ;)

Link to comment
Share on other sites

mä en kyllä keksi mihin sä enään alkuperäistä ECM.ää tarvitset jos laitat megasquirtin :o osta, osta! se on halpa ja ainakin sata kertaa parempi ku haltekki ;D löytyy kokemusta molemmista bokseista.

Link to comment
Share on other sites

mä en kyllä keksi mihin sä enään alkuperäistä ECM.ää tarvitset jos laitat megasquirtin

 

Laatikon ohjaukseen, vikadiagnostiikkaan, mahdollisesti kylmäkäynnistykseen yms. Tuossa vakioboksissa on paljon sellaisia ominaisuuksia mitä ei millään vaihdettavalla boksilla voi korvata, ainakaan ihan kaikkea...

Link to comment
Share on other sites

No mitäs Pekka on siitä mieltä jos yrittäis yhdistää ton vakio ECM:n ja MS:n hyvien ominaisuuksien toiminnan..? ;)

 

Hankalalta tuo äkkiseltään tuntuu . Vähän kuin ois talossa kaks isäntää :-\ .

 

Mutta kuten jo mainitsin MS:ssä on potentiaalia , kun sen vain saa siitä irti .

Erityisesti tuossa MSII-prosessorissa - siihen saa jo koodin , millä siitä tulee itseoppiva kuten tuo orgis ECM:kin .

 

Elämme muuten kauheita aikoja !

 

Mitenkö niin ?

- No jos 24 lbs suihkuilla irtoaa 450 hp , niin enpä edes uskalla laskea paljon irtoaa 42 lbs ruiskuilla ?

Link to comment
Share on other sites

Laatikon ohjaukseen, vikadiagnostiikkaan, mahdollisesti kylmäkäynnistykseen yms. Tuossa vakioboksissa on paljon sellaisia ominaisuuksia mitä ei millään vaihdettavalla boksilla voi korvata, ainakaan ihan kaikkea...

laatikossa(700r4) turbiinin lukon ohjaus on helppo tehdä muuten.

squirtissa on tiedon keruu

squirtissa on kylmäkäynnistys kartta

kerro ihmeessä mitä ominaisuuksia siellä nyt on jota ei voi korvata squirtilla.

Link to comment
Share on other sites

Hankalalta tuo äkkiseltään tuntuu . Vähän kuin ois talossa kaks isäntää :-\ .

 

Mutta kuten jo mainitsin MS:ssä on potentiaalia , kun sen vain saa siitä irti .

Erityisesti tuossa MSII-prosessorissa - siihen saa jo koodin , millä siitä tulee itseoppiva kuten tuo orgis ECM:kin .

 

Elämme muuten kauheita aikoja !

 

Mitenkö niin ?

- No jos 24 lbs suihkuilla irtoaa 450 hp , niin enpä edes uskalla laskea paljon irtoaa 42 lbs ruiskuilla ?

 

Onkos tuo kalliskin sarja sitten jos ottas tuolla MSII prossulla? :P

 

Niin eikä nyt Pekka aleta vinoilemaan, teoriassahan se ainakin on mahdollista tuo 450hv 24lb suuttimilla, käytännön kokemukset sitten näyttää onko se mahdollista ;) Hyvinhän nuo 19lb suuttimet on IrocJackillakin riittänyt ahdetussa autossa vaikka siinä autossa ei ole edes FMU:ta millä paineita voisi kunnolla nostaa! ;)

Link to comment
Share on other sites

laatikossa(700r4) turbiinin lukon ohjaus on helppo tehdä muuten.

squirtissa on tiedon keruu

squirtissa on kylmäkäynnistys kartta

kerro ihmeessä mitä ominaisuuksia siellä nyt on jota ei voi korvata squirtilla.

 

No enpä tiedä, mutta mikäs helvetti siinä sitten on että kukaan ei tahdo kylmänä saada noita käymään MS:llä kunnolla vaikka miten säätäis. Voihan se olla että sillä voi toteuttaa kaikki nuo, mutta olis se mukava jos laatikon ohjaukset yms. toimisi juuri niinkuin ne on tarkoitettukin. Ja että olisi tuo "ihana" SES valo käytössä jos vikaa ilmenee...

Link to comment
Share on other sites

;) 42 lbs = 787,5 hp ;)

 

 

Välillä asiaakin :

 

- Huono tyhjä- / kylmäkäynti johtuu useinmiten epätarkasta säädöstä ( MSI - prossu ) ja isoista ( vakiota isommista ) suihkuista .

 

- Itse ostin MSII-prossun Suomesta 80 € yksityiseltä . En sitä viime talvena kuitenkaan asentanut , kun en mieleistä koodia löytänyt .

 

- EDIT : TCC:n ohjauksellekin löytyy keinot . Itse en tuolla I-prossulla saa toimimaan kuin välttävästi :-[ .

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

Ku ei taida olla ylimääräisiä ohjauksia. Toisaalta TCI/joku muu valmistaa erillisiä ohjainyksiköitä laatikolle. Se on muuten MS eikä MG.

 

Pelkkä katkaisia riittää ohjaamaan turbiinilukkoa. Novassa on tollee katkaisijalla hoidettu.

 

Itse olen ostamassa nyt TaTech boksin ku saa halvalla ehkä. ;D On paukku yms. turbo ohjaukset....

 

Ops,tullut näpyteltyä mitä sattuu.MGQ ;D

Link to comment
Share on other sites

Juu kaikki sinne vaan kerralla; MS sytkään, haltekki ruiskuun ja oma ECM turbiinilukkoa varten? Onnea vaan ;D ;D ;D

Ei ne muut boksit edelleenkään ole sen kummempia sisuksiltaan kun oma ECM.

Link to comment
Share on other sites

Guest DARK FIREBIRD

En tunne tuota MGQ:ta ;D Oikeestaan yhtään ,mutta luulis sillä saavan homman pelaamaan kylmänä ja lämpimänä.Olisiko jollain kartoista kuvaa tai onko jossain esittelyä ko vehkeestä mistä näkee mitä karttoja siinä on?

Link to comment
Share on other sites

Ei ne muut boksit edelleenkään ole sen kummempia sisuksiltaan kun oma ECM.

 

Jep, loppupelissä jopa "huonompia" tai yksinkertaisempia. Valttina tietysti säädettävyys. Itse vääntelisin perus-ECM:n koodin kohdalleen ja sitten jos tarvitsisi jotain lisäohjausta niin toteuttasin sen mikrokontrollerilla lisäksi vakio ECM:aan.

 

Simppeleitä vehkeitähän nuo moottorinohjaimet on loppupelissä.

 

 

Itse ajatus meinasi unohtua:

 

ECM:n toiminta perustuu useisiin eri feedback silmukoihin. Ohjais tehdään kartalta ja sitä valvotaan anturein, joiden mukaan taas tehdään korjauksia ohjauksiin. Kahden ECM:n käyttö sotkisi toimintaperiaatteen.

 

Link to comment
Share on other sites

Juu elikkä taitaa olla sit parempi joko vaihtaa siihen MS:ään kokonaan tai ropata sitä vakio ECM:ää jos edullisesti haluaa päästä... :o

 

Saapa nähä pitäskö alkaa se MS kasaamaan, tarvin siihen tosin jonkin vakioboksin tms. mistä saa sen liittimen mikä passaa suoraan siihen auton omaan johtosarjaan ettei tarvi sitä liitintä alkaa raiskaamaan tai mitään epämääräisiä "hyppylankoja" siihen virittämään. Sitä nyt on syntyny vaikka mitä hulluja ajatuksia ku oon koulun ja työn takia valvonu tällä hetkellä jo 49.5h putkeen, vois varmaan mennä nukkumaanki joskus... :-X ???

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...