Guest pile Kirjoitettu 17. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 17. Syyskuuta, 2006 Yleinen käsitys tuntuu olevan sellainen, että autossa voi olla voimaa ainoastaan silloin kun siihen ruuvattu monen sadan euron arvoinen "viri" ohjausboksi; kyllä ne hummat löytyy ihan jostain muualta kun siitä boksista. olen huomannut saman asian että määrätty taho on ensimmäsenä vaihtamassa oman poksin pois. itse ajoin 7 vuotta ahdetulla gta:lla oma poksi kiinni ja kone pelasi hyvin , mutta kun haltech tuli hommattua niin voin ihan rehellisesti sanoa että auton voimavaroja saatiin huomattavasti lisää käyttöön.ja tuo säärettävyys on kyllä haltech:ssa tehty todella helpoksi. mutta ei sekään itsestään sääry. ja määrätyt perus asetukset pitää tarkistaa että on oikein ( ilmeisesti tää uusi e6gmx jo löytää itse melkein kaikki asetukset) ja toki pitää ymmärtää moottoritekniikan perusasiat että voi tietää että kun säärän tuota niin se tekeekin noin niin että pitää säätää myös tuolta. tuntuis että juurikin nuo ongelmat mitä palstella on käyty haltech;n oikuista johtuu nimen omaan tuosta . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 17. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 17. Syyskuuta, 2006 Käytännössähän homma toimii niin, että emulaattorilla korvataan omassa ECM:ssä oleva EPROM piiri, missä on boksin ohjelmakoodin lisäksi mm. VE ja sytkätaulukot. Emulaattori ei suinkaan tee ECM:stä yhtään älykkäämpää kun millaiseksi se on alunperin ohjelmoitu (tosin maailmalta löytyy koodiin muutamia pikku lisäyksiä/parannuksia, mutta se onkin jo ihan eri tarina). Käytön yksinkertaisuus on paljon makuasia. Itse olen testaillut sekä RT_Tuner että TunerPro RT ohjelmia, joista jälkimmäinen mahdollistaa sekä ALDL dataloggauksen että emuloinnin samanaikaisesti. Jotta hommassa pääsee liikkeelle täytyy alkuperäinen EPROM:in sisältö ladata piiriltä ja siirtää se emulaattorille. Kun softa on emulaattorilla se kytketään adapterilla alkuperäisen EPROM:in tilalle ja sen jälkeen auto pelaa kuten ennenkin sillä erotuksella, että läpärin avulla päästään nyt muuttamaan (aluksi sotkemaan ) melkoinen määrä eri parametrejä ilman yhdenkään prommin polttoa. Tässä muutamia esimerkkejä (RT_Tuner ohjelmasta, 1227730 ECM): ECM Switch Parameters VATS Select Manual/Auto Trans. (X = Man.) Open Loop Purge 4th Gear Switch N.O. Cansiter Purge when Output Energized Magnetic Speed Sensor Installed Power Steering Switch Installed N.O. Fan Request Input TCC Control, (X = RPM else MPH) Unlock TCC in Decel Fuel C/O ECM Constants Fuel Cut Off Speed Fuel Resume Speed Fuel Cut Off Engine Speed Fuel Resume Engine Speed Shift Light On RPM Threshold Shift Light Enable RPM Threshold Shift Light Off RPM Threshold Shift Light Disable RPM Threshold Fan 1 Disable Speed Fan 2 Disable Speed Fan 2 Disable Speed w/ High A/C Pres Sw Cylinder Volume Number of Cylinders Initial Spark Advance Maximum Spark Advance Base Cool. Adv. Correction Table Bias Tables ECM Switch Table ECM Constant Table Main Spark Advance Vs. RPM Vs. Load Main Spark Advance Vs. RPM Vs. Load (EXT) Base Cool. Adv. Correction Vs. Load Vs. Cool. Temp Start Up Spark Advance Vs. Coolant Temp. Power Enrich. Spark Advance Vs. RPM Closed TPS Spark Advance Vs. RPM Highway Mode Spark Advance Vs. MAP Spark Latency Time Correction Vs. RPM Knock Attack Rate Vs. RPM (Deg/msec) Knock Recovery Rate Vs. RPM (%/sec) Low Octane Knock Retard Mult. Vs RPM Low Octane Knock Retard Mult. Vs MAP Maximum Knock Retard Vs. RPM (in P.E.) Maximum Knock Retard Vs. MAP Volumetric Efficency Vs. RPM Vs. MAP Tässä todellakin vain murto-osa kaikesta mitä pääsee säätämään. Seassa on varmasti paljon sellaisiakin asetuksia mistä joku ei ole koskaan kuullutkaan. Jotta emulaattorista olisi jotain todellista hyötyä niin täytyy ihan oikeasti tietää mitä tekee. Sillä saa säädettyä mielestäni kaiken tarpeellisen, mutta myöskin rikottua koneen jos ei tiedä mitä tekee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JR Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Juu, näinhän se on että helpommin sillä sotkee (ainakin alkuun) kuin parantaa mitään - eli täytyy olla aika hyvin hajulla siitä mitä lähtee muuttelemaan. Mulla on itellä käytössä toi Tuner RT ja muutettavia parametrejä on todellakin tuhoton määrä. Ohjelma on ja toimii ihan jees. Mihin arvioit tollasen emulaattorin komponenttien hinnan muodostuvan ja onko käikäleen komponentit ihan hyllytavaraa? Mites, onko toi emulaattori sun omaa suunnittelua, vai löysitkö jostain valmiin scheman - luulisi ainakin third-genin foorumilta löytyvän emulattorin rakentajia/käyttäjiä? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Kyllä mulla on parikin omaa puolivalmista ratkaisua schemana, mutta lopulta päädyin valmiiseen purkkiin; työn/harrastusten kanssa tulee muutenkin pelattua tuon elektroniikan kanssa ja nopean laskutoimituksen jälkeen huomasin, että itse suunniteltuna/kasattuna homma ei kannata vaikka osat saisikin suht edullisesti. Etsinnöistä huolimatta valmista schemaa/softaa emulaattoriin en tarvittavilla ominaisuuksilla löytänyt. Normaalisti emulaattoreihin ladataan koko softa aina kerralla vaikka muutoksia ei olisi kun tavun verran, joten ihan standardi emulaattori ei hommaan käy koska tarkoituksena juurikin on päästä muuttamaan "EPROMin" sisältöä vaikka ihan tavuittain. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vemu Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Oliko sulla Teac kenen valmistama emu. Tulin vähän samanlaiseen lopputulokseen, kun ajattelin tehdä emulaattorin itse. Niinkuin moni muukin kytkentä itse tehtynä tänäpäivänä - Ei pal kannata. Suunnittelin tuohon vakio ECM:n rinnalle juuri Atmelilla add-onin lisäsuuttimille ohjausasteena käytetään samaa Natikan driveria kun alkuperäisessäkin. Ohjaussignaali orkkis driverilta, josta saadaan tahdistus. Sitten rpm-signaalin kanssa tehty kartta jota korjataan vielä laajakaista-lambdan avulla. Säädön voi tehdä niin, että kun ECM:n ohjaamien suuttimien duty-cycle menee yli optimaalin, astuu lisäsuuttimet mukaan. Kun seos pidetään laajakaistan avulla kohdallaan, ei vakio ECM:llä ole valittamista... Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 18. Syyskuuta, 2006 Oliko sulla Teac kenen valmistama emu. Tulin vähän samanlaiseen lopputulokseen, kun ajattelin tehdä emulaattorin itse. Niinkuin moni muukin kytkentä itse tehtynä tänäpäivänä - Ei pal kannata. Suunnittelin tuohon vakio ECM:n rinnalle juuri Atmelilla add-onin lisäsuuttimille ohjausasteena käytetään samaa Natikan driveria kun alkuperäisessäkin. Ohjaussignaali orkkis driverilta, josta saadaan tahdistus. Sitten rpm-signaalin kanssa tehty kartta jota korjataan vielä laajakaista-lambdan avulla. Säädön voi tehdä niin, että kun ECM:n ohjaamien suuttimien duty-cycle menee yli optimaalin, astuu lisäsuuttimet mukaan. Kun seos pidetään laajakaistan avulla kohdallaan, ei vakio ECM:llä ole valittamista... Jaa, tuommoisesta saattaisin olla kiinnostunutkin! Olisko millainen kerhohinta tuolle systeemille ja ootko testannu toimiiko..? Ja kuin monelle lisäsuuttimelle se on tarkoitettu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Oliko sulla Teac ... Ostrichin emuun päädyin eikä ole tarvinnut katua. Craig Moates tuntuu olevan tuolla thirdgenin sivuilla melko aktiivisesti mukana, joten valinta oli sillä selvä. Tuntuvat nuo jenkkilän pojat olevan muutenkin enemmän kiinnostuneita näistä orkkis ECM:istä ja niiden parantelusta mistä johtuen varmaan tuo emulaattorikin on saatu aikaiseksi. Ymmärsin, että ovat väsänneet myöskin mm. laajakaistalambdan orkkis boksiin "pienillä" softa muutoksilla ja saaneet boksin tottelemaan sitä myös WOT:lla, jolloin laskennalliset "arvaukset" AFR:stä on voitu unohtaa. Mutta tähän aiheeseen en ole vielä ehtinyt tutustua sen tarkemmin, jotta olisin päässyt kokeilemaan sitä. Mitenkä olet noiden lisäsuuttimien mekaanisen rakenteen toteuttanut? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JR Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Ostrichin emulaattoria on tullut pälyiltyä muutamaan kertaan myös. Ihan en vielä ole päässyt siihen "oppimisen asteeseen" että hankkimaan asti olisin ryhtynyt. Hieman on mietittänyt vielä se seikka, että tää orkkis ecm lienee kuitenkin jonkunverran hitaampi ja vanhempaa tekniikkaa kuin nää hieman maltaita maksavat säädettävät / säädettäväksi alunperin suunnitellut boxit. Toisaalta pystyykö se noilla lisähilppeilläkään kuitenkaan samanlaiseen suoritukseen kuin esim. haltech, commander tai autronic yms. En tiedä ja vaikea sanoa, kun en tunne tuota tekniikkaa niin hyvin ... kunhan arvailen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Lähes kaikki I/O autossa on hidasta verrattuna kontrollerin, jopa alkuperäisen, nopeuteen nähden; alkuperäinen ECM (1227730) käyttää reilun 8MHz:n kelloa ja jos yhden käskyn suorittamiseen menisi vaikka keskimäärin 3 kellojaksoa saadaan 2.6 miljoonaa käskyä sekunnissa; kyllä varmasti ehtii säätämään sytkää ja seoksia (oikaisin laskussa hieman ja jätin prossun sisäisen jakajan pois käytöstä ) Emulaattorin perimmäisenä ajatuksena on varmaan ollut saada lähes samat ohjelmointi ominaisuudet vakio boksiin kun mitä viribokseissa on. Ja minusta siinä on onnistuttu melko hyvin ajatellen sitä mitkä on olleet lähtökohdat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Vemu Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 19. Syyskuuta, 2006 Mekaanista rakennetta lisäsuuttimille en ole vielä ehtinyt miettimään, kun projektista puuttuu koko moottori Ohimennen yritän jo työstää tuota ohjausta valmiiksi ideaksi. Tarkoitushan on siis käyttää turbo-ahtimia 350-lohkon rinnalla ilman quick'n'dirty tyylin bensanpaineratkaisuja. Ohjauksen saa hoitaa "vakio" ECM, tosin omavalmistein lisäpalikoin jos vaaditaan. Menee tod.näk. kevättalvelle kunnes asioita pääsee vihdoin tekemään käytännössä. Jos palikat toimii kuten pitää, ei pienimuotoinen sarja- tai rakennussarjavalmistus liene ongelma. Rakennussarjamuodossa hinnan saisi kerholaisille mukavaksi, eikä tarvitsisi itseään kiduttaa Ilmeisesti se on laitettava Ostrichin emu tilaukseen. Pääseepähän harjoittelemaan käyttöautolla.. Hyvä pointti tuo Teac:in faktapläjäys nopeudesta. Meillä duunissa muutama hemmo valittaa kanssa vakio ECM:n nopeudesta verraten halttexeihin jne. Sitten kun yrität vääntää rautalangasta esim. ohjattavan mekaniikan hitautta, niin sama kun puhuisi puille. Nopeampi on nopeampi mutta onko siitä mitään hyötyä. Sama muuttaisi audio-CD:ltä luetun PCM:n nelinkertaiselle näytteenottotaajuudelle ja väittäisi sen soivan paremmin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 20. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 20. Syyskuuta, 2006 En edelleenkään usko, että se orkkis boksi olisi mitenkään huonompi suorituskyvyltään kun nuo viriboksit. Jos se olisi huono tai hidas niin miksi ihmeessä kaverit rapakon takana jaksavat edelleen pelata niiden kanssa vaikka sielläkin varmaan on näitä vaihtoehtoisia bokseja saatavana. Niin ja miksi joku viitsii tehdä työkaluja niitä varten hommien helpottamiseksi ihan business mielessä. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Oon nyt lueskellu tosta Megasquirtista ja oon pikkuhiljaa kallistumassa kyl sen puolelle ku se on niin pirun halpakin ominaisuuksiinsa nähden. Mitkäs ne ton MS:n selkeät heikkoudet on? Ja miksi se olisi huonompi kuin Haltec tai Hestec tms..? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jukka Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Oon nyt lueskellu tosta Megasquirtista ja oon pikkuhiljaa kallistumassa kyl sen puolelle ku se on niin pirun halpakin ominaisuuksiinsa nähden. Mitkäs ne ton MS:n selkeät heikkoudet on? Ja miksi se olisi huonompi kuin Haltec tai Hestec tms..? Heikkoutena on ainakin että tuon kanssa pitää tietää hieman enemmän. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Empä tiedä onko siinä mitään mitään sen kummenpia heikkouksia kun muissakaan. Ja kuten Jukka mainitsikin tietoa täytyy olla, mutta eipä näitten kanssa paljon kannata itse pelata jos ei vähintäänkin perus jutut ole hallussa Mikäs vika sun orkkis ECM:ssä on? Säädettävä se MS:kin on Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 21. Syyskuuta, 2006 Empä tiedä onko siinä mitään mitään sen kummenpia heikkouksia kun muissakaan. Ja kuten Jukka mainitsikin tietoa täytyy olla, mutta eipä näitten kanssa paljon kannata itse pelata jos ei vähintäänkin perus jutut ole hallussa Mikäs vika sun orkkis ECM:ssä on? Säädettävä se MS:kin on Tuon orkkis ECM:n mieluiten pitäisin tossa, mutta se etten osaa ite sitä säätää eikä ole työkaluja siihen ja paja millä tota autoa käytän aina rullilla säädettävänä yms. niin siellä ei oo myöskään vehkeitä ton vakio ECM:n säätelyyn... Muuten mulle kelpais tuo orkkis ECM:kin... Mutta se helppo säädettävyys on jatkuvasti muuttuvan kokoonpanon takia aika tärkeä juttu jo nykyään. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Tässä topikissa on päälisin puolin käyty läpi mitkä nuo orkkis boksin säätämiseen tarvittavat työkalut on. Olis ollut mukava näyttää homma ihan käytännössä, mutta tuota välimatkaa on vähän turhan paljon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppa Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Onko se vakioboksin säätösofta imuroitavissa jostain, tai oisko screenshottia? Sais vähän kuvaa... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Onko se vakioboksin säätösofta imuroitavissa jostain, tai oisko screenshottia? Sais vähän kuvaa... Molemmat, mitä itse olen testaillut, voi imuroida seuraavien linkkien kautta RT_Tuner (30pv kokeilu versio) ECM kohtainen määrittelytiedoston, joka on maksullinen, mutta kyllä siitä ilmankin jonkinlaisen kuvan saa. TunerPro RT ("vapaaehtoinen" rekisteröinti ,$30 USD donation) Tarvitsee myöskin määrittelytiedostot, mutta ne ovat maksuttomia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Teac Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Jaa Kirjoitettu 22. Syyskuuta, 2006 Parit screenshottit: http://i93.photobucket.com/albums/l48/jocosys/CATS_Tuner.jpg http://i93.photobucket.com/albums/l48/jocosys/TunerPRO.jpg Link to comment Share on other sites More sharing options...
BlackZ Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 2006 Kirjoittaja Jaa Kirjoitettu 11. Lokakuuta, 2006 Niin ja täähän homma menee nyt silleen, että se MEGASQUIRT on päätetty laittaa ja teen sillekin adapterin että menee suoraan johtosarjaan kiinni "plug'n'play" tyyppisesti (adapteri tulee sisältämään turbiinilukituksen ohjaamisen tarvittavat systeemit ja valmiin töpselin MAP anturille jollen sitten käytä alkuperäisen johtosarjan MAF:lle tarkoitettuja johtoja adapterissa MAP:lle). Säätöön tulee kaveriksi INNOVATE LC-1 + laajakaistalambda. Mutta aluksi pakettia kokeillaan modatulla vakio ECM:llä minkä eräs kerholainen on ystävällisesti luvannu modata noille uusille isoille suuttimille sopivaksi... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään