Jump to content

Pontiac 455cid rakentelua


Mätkä

Recommended Posts

Jaahas löysin 455:sen aihion mistä pitäis talven aikana saada kovakulkuinen kone(ainakin haaveissa) Trans amiin. Lohko ja kampura lähtivät jo koneistamolle ja tilauksessa ovat TRW:n takomännät, mölyrenkaat ja Comp camsin säädettävä jakopää.

 

Osaisko joku neuvoa puupäätä et mitä tolla nokan ajoituksella haetaan, onko mitään hyötyä vai onko vaan pelkkää hifistelyä? Kansiksi on tulossa Pontiacin omat 62-numeroiset 2.11"/1.77" venoilla ja 72cc palotiloilla.

 

Näistä johtuen männistä pitäis sorvata joku 1.1 milliä pois että sais puristukset johonkin 10.2:1 huiteile! Onko kaukaa haettua että uskaltaako niistä ottaa sen verran pois? Kuinka yleistä ylipäätään on sorvata männistä pois tavaraa? Sitten olis kansien porttaus edessä, aika kallista hommaa, taitaa maksaa joka paikas ton 700-900euroa et joku niitä kairais et pitääkö itse ruveta yrittämään vai saako ne kuinka helposti piloille?

Link to post
Share on other sites

 

Osaisko joku neuvoa puupäätä et mitä tolla nokan ajoituksella haetaan, onko mitään hyötyä vai onko vaan pelkkää hifistelyä?

 

Ei se hifistelystä käy, sillä nokan ajoituksella tarkoitetaan nokka-akselin asentamista koneeseen siten, että venat aukeavat ja sulkeutuvat niillä asteluvuilla kuin valmistaja on suunnitellut.

Kun nokka asennetaan tarkasti, ei riitä pelkästään se, että laitetaan kampiakselin rattaat ja nokkarattaan merkit kohdalleen. Asentamalla nokka eri asentoon korostetaan koneen tiettyjä ominaisuuksia. Asennettuna ennakkoon paranee alakierrosten vääntö, vastaavasti myöhemmälle lisääntyy korkeiden kierrosten teho. Jo parin asteen muutos vaikuttaa selvästi.

Link to post
Share on other sites

No mä varmaan tarvisin semmosen nokan ajoituskiekon? Mistä niitä saa? Vai tekeekö sillä mitään jos jakopäässä on säätö 2 tai 4 tai 6 astetta? Pari astetta sinnepäin kun haluaa vai onko noi asteet riippuvaisia auton painosta ja koneen iskutilavuudesta vaiko nokan ominaisuuksista? Nokka on Com cams XE-274 hydraulinen. 

Link to post
Share on other sites

Ensin etsitään koneen yläkuolokohta, johon tarvitset heittokellon, astelevyn ja paksun rautalangan. Heittokello asennetaan ykkössylinterin kohdalle, astelevy kampiakslin päähän ja rautalanka taivutetaan "viisariksi" osoittamaan asteluvun asteita. Kun apulaitteet on asennettu, pyöritetän konetta normaaliin käyntisuuntaan. Kun mäntä on esim. 0,05" ennen yläasentoa, merkataan kampiakselin asteluku paperille. Konetta pyöritetään niin kauan kun mäntä on ohittanut YKK:n ja mennyt alaspäin samanverran ja merkitään tämä luku paperille. Näiden astelukujen puolessa välissä on koneen yläkuolokohta.

Kone pyöritetään yläkuolokohtaan. Kun kone on yläkuolokohdassa, laitetaan astelevyn nollakohta rautalankaviisarin kohdalle. Nokka on siis paikallaan, jakopää asennettu ja kone YKK:ssa. Ykkössylinterin imunokalle laitetaan nostaja ja heittokello nostajalle siten, että kun nostaja nousee niin se liikuttaa heittokelloa. Nyt etsitään imunokan noston keskikohta, samalla tavalla kuin YKK. Nyt EI enään kosketa astelevyyn, vaan luetaan astelevystä noston keskikohdan asteluku ja verrataan nokkalapun lobe centerline lukuun. Noin yhden asteen ero on salittua, sekin mielummin ennakkoon.

Link to post
Share on other sites
  • 9 years later...

No niin. Tuleva Pontiac harrastaja tässä ihmettelee että käykö tuollaiseen 6.6L -> 7.5 moottoriin mitään chevyn osia ?

Onko mm. startti, bensapumpu yms. samaa vaiko ihan "omia"

Link to post
Share on other sites

No niin. Tuleva Pontiac harrastaja tässä ihmettelee että käykö tuollaiseen 6.6L -> 7.5 moottoriin mitään chevyn osia ?

Onko mm. startti, bensapumpu yms. samaa vaiko ihan "omia"

Chevyn osat ei käy... no laturi voi käydä jos..

Link to post
Share on other sites

Thanks.

Eli taas oon ostamassa jotain mihin ei vissii kovin helposti/ halvalla saa osia..... *clap*

Täytyis varmaa ostaa joku Camaro että osia sais puolet halvemmalla.... Kait. :o

Ite vielä pihalla näistä "urheiluautoista".

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...