Jump to content

Rakennetaan adapteri 3-gen vakiojohtosarjan ja Megasquirtin väliin


BlackZ

Recommended Posts

Tässä on nyt mulla tarkoitus alkaa suunnittelemaan ja tekemään adapteri Megasquirtin ja vakiojohtosarjan väliin ainakin seuraavilla optioilla:

- Turbiinilukituksen ohjaus (ja tästähän tehdään sitten niin hyvä kuin taidot vaan riittää ja vinkkejä toteutukseen otetaan vastaan...)

- Adapterissa mahdollisuus käyttää joko suoraan omaa lambdaa TAI sitten kytkimellä valita ulkoinen lambda, jolle oma erillinen liitäntä adapterissa

- Kytkimellä valinta bensapumpulle -> [ON - OFF - Megasquirt]

- Megasquirtin vaatimat muutokset sytytysjärjestelmään GM 7-pin HEI jakajalle

- Kytkennät bensapumpun releen ohjausta varten

- Mahdolliset muut optiot, mitkä?? Ehdotuksia!!

 

Vinkkejä otetaan vastaan, mitä muita optioita tuohon adapteriin voisi sisällyttää, ne on kuitenkin nyt heti suunnitteluvaiheen alussa otettava huomioon, kun teen sille ihan kunnolliset kotelot ja piirilevyt yms. Näitä voin sitte tehdä useamman kappaleen kohtuullista korvausta vastaan mikäli jollakulla kiinnostaa saada Megasquirt kiinni autoonsa bolt-on tyyppisesti ilman johtosarjan pilkkomista ja silti saada kaikki turbiinilukituksen yms. optiot toimintaan ilman minkäänlaista räpeltämistä ja tulee takuulla merkittävästi halvemmaksi kuin Haltecit ja Hestecit yms...  ;)

 

Ja haussa myös liitin (tai siis liittimet 2kpl kuten vanhemmissa versioissa on), joka sopii suoraan liitynnältään vakiojohtosarjaan kiinni. Ei ole pakko olla se vakio ECM:n liitin, kunhan vain liityntä sopii vakiojohtosarjaan, liittimen takaosan pinnien järjestys yms ei olennainen, koska piirilevy adapterille suunnitellaan juurikin kyseisen liittimen perusteella.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 88
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • BlackZ

    42

  • TransNAM

    20

  • Teac

    17

  • Pekka68

    4

Bolt on !

 

Heh, siinähän se on!  ;D Ei siinä mitää, sehän on todettu että tuo sun keksintö toimii, ite teen sen vaan nyt adapterilla silleen, ettei noita "hyppylankoja" tule lainkaan...  ;) Pekkaki vaan kertoilemaan nyt kun sulla on kokemusta tuosta MS:stä, että mitä tuohon adapteri systeemiin kannattaisi sisällyttää..  :)

 

edit:

Onko tuo liitin irroitettu vakio ECM:stä vai mistä?

Link to comment
Share on other sites

Vakioboksitapa tuo Soppa  m/ on sen kolvannut irti , mistä on nuo kuoretkin .

 

Noin kun tuo on auki niin näyttää vähän  "ruotoiselta" . Mutta käy tosiaan alkup. kiinnikkeisiin kojelaudan alle  m/ .

 

Tuo pieni verolevy emokortin päällä sisältää TCC:n lukituksen tarvimat kytkennät .

Mutta !!! MS1:ssä sille ei saa asetettua kuin yhden raja-arvon . Ja se on vähän se ! Elikkä nytkin mulla se ei vapauta lukitusta moottori jarrutuksessa  :-\ .

Kahdella arvolla pärjäis jo hyvin .

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vakioboksitapa tuo Soppa  m/ on sen kolvannut irti , mistä on nuo kuoretkin .

 

Noin kun tuo on auki niin näyttää vähän  "ruotoiselta" . Mutta käy tosiaan alkup. kiinnikkeisiin kojelaudan alle  m/ .

 

Tuo pieni verolevy emokortin päällä sisältää TCC:n lukituksen tarvimat kytkennät .

Mutta !!! MS1:ssä sille ei saa asetettua kuin yhden raja-arvon . Ja se on vähän se ! Elikkä nytkin mulla se ei vapauta lukitusta moottori jarrutuksessa  :-\ .

Kahdella arvolla pärjäis jo hyvin .

 

 

 

 

 

Onkos sulla jossaki tietoa ja kuvia miten tuo TCC kytkentä on tuossa hoidettu kaikkineen mahdollisine softineen päivineen? Vai onko pelkällä porttipiirillä tms tehty? Vois vähä tutkia millainen tuo toteutus on.

 

Hmmmm, eikös siitä MS:stä ole jo toinen versio myynnissä? Vai miten se nyt oli... Ja luulisin näin äkkiseltään, että sen turbiininlukituksen saa tuohon adapteriin tehtyä niin, että ohjelmoi piirin irroittamaan lukituksen esim. kun nopeus tippuu riittävästi tms. tavalla.

Link to comment
Share on other sites

Onkos sulla jossaki tietoa ja kuvia miten tuo TCC kytkentä on tuossa hoidettu kaikkineen mahdollisine softineen päivineen? Vai onko pelkällä porttipiirillä tms tehty? Vois vähä tutkia millainen tuo toteutus on.

 

Hmmmm, eikös siitä MS:stä ole jo toinen versio myynnissä? Vai miten se nyt oli... Ja luulisin näin äkkiseltään, että sen turbiininlukituksen saa tuohon adapteriin tehtyä niin, että ohjelmoi piirin irroittamaan lukituksen esim. kun nopeus tippuu riittävästi tms. tavalla.

 

Hmmm... Jooo..  Eipä taida mulla paperilla olla paljonkaan . Tuossa minun versiossa lukitus vapautuu kaasupolkimen asennon perusteella . Toiminta piti invertoida , koska ulostulo jota käytetään toimii alunperin väärinpäin .

 

Otsikon aiheeseen palatakseni , niin pidän tuota omaa " romulootaa " varsin onnistuneena adapterina / releboksina . Palvelee vielä tulevissakin kehitysversioissa  m/ .

Link to comment
Share on other sites

Mä voin piirtää layoutin piirilevystä ja vaikka tehdä piirilevytkin kunhan joku vaan piirtää, vaikka vaan paperille, kytkentäkaavion.

 

Kiitos tarjouksesta, mutta mä voin piirtää ite piirilevyn ja teen ne koululla, kun siellä on kaikki mahdolliset laitteet siihen hommaan. Nyt vaan pitäisi nimenomaan alkaa hahmottamaan ne optiot yms mitä adapteriin sisällytetään, että voisi alkaa suunnittelemaan itse toteutuksen..  :)

 

En oo vielä perehtyny noihin MS2 prossuihin olleskaan..

Link to comment
Share on other sites

Ok. Ajattelin vaan tarjota apua kun noita piirilevyjä on tullut piirreltyä ja tehtyä reilu 20 vuotta...

 

Jep ja mukava kuulla että apua löytyy jos sattuu ettei itse ehtisi aikataulujen puolesta kaikkea tekemään  m/ Itekin OrCad:llä tullu tehtyä jo sen verran noita hommia että onnistuu kyllä kunhan vaan saa itse kytkennän hahmoteltua...  :)

Link to comment
Share on other sites

Itse en ko. ohjelmaa muista käyttäneeni. Tutumpia on PCAD, Ultiboard ja Mentorin PADS.

 

Mentor on tuttu mullekin mut ite tykkään tollaset helpot levyt tehä OrCad:llä helppouden vuoksi...  ;) Mutta keskitytään nyt ensin sen ite adapterin suunnitteluun, tuo levyn piirtäminen yms ku on sitte vaan lopuksi tehtävä pikkupaha...  ;D

 

Eli ideoita otetaan vastaan..  m/

Link to comment
Share on other sites

Siis alkup. boxia ei jää ollenkaan eli mitään anturien yms. haaroituksia/buffereita ei tarvi...?

Kiertääkö sun mallissa nop.mittari boxin kautta? Jos niin sille tarvii jonkun, ainakin hyppylangan. Mulla ainakin pystyy mittarin näyttämää säätämään boxin softasta (speedometer multiplier) elikkäs anturilta ei mee piuhaa suoraan mittaristoon.

 

Tarvinneeko tuo mitään lambdavirityksiä kun eikös MS ymmärrä muistaakseni suoraan laajakaistankin päälle.

 

Jos käytät MS-n alkuperäistä mallia miin tarviit jonkun systeemin korottamaan tyhjäkäyntiä kylmänä. IAC ei toimi kun vasta kakkosprossulla. Lisäilmaluisteja (bi-metalli) löytyy kaikista K-Jetroniceista eurooppalaisista 70-80-luvulta.

 

MS-iä muuten myy sarjana Suomessa Partco. Koteloineen kaikkineen ja hintakin on ok. MAP-in saa valita.

 

Näppäristä ominaisuuksista väliboxiin... Ite tekisin katkaisijan josta saa bensapumpun ON-MS-OFF. Näppärä remonteissa kun saa pumpun päälle ja kokonaan seis.

 

Ehkä paras konsti onkin hommata joku vanha loota ja kyhätä MS sinne. Säästyy turhilta liitoksilta eikä yllätä tilanpuute kojelaudan alla.

 

Link to comment
Share on other sites

Siis alkup. boxia ei jää ollenkaan eli mitään anturien yms. haaroituksia/buffereita ei tarvi...?

Kiertääkö sun mallissa nop.mittari boxin kautta? Jos niin sille tarvii jonkun, ainakin hyppylangan. Mulla ainakin pystyy mittarin näyttämää säätämään boxin softasta (speedometer multiplier) elikkäs anturilta ei mee piuhaa suoraan mittaristoon.

 

Tarvinneeko tuo mitään lambdavirityksiä kun eikös MS ymmärrä muistaakseni suoraan laajakaistankin päälle.

 

Jos käytät MS-n alkuperäistä mallia miin tarviit jonkun systeemin korottamaan tyhjäkäyntiä kylmänä. IAC ei toimi kun vasta kakkosprossulla. Lisäilmaluisteja (bi-metalli) löytyy kaikista K-Jetroniceista eurooppalaisista 70-80-luvulta.

 

MS-iä muuten myy sarjana Suomessa Partco. Koteloineen kaikkineen ja hintakin on ok. MAP-in saa valita.

 

Näppäristä ominaisuuksista väliboxiin... Ite tekisin katkaisijan josta saa bensapumpun ON-MS-OFF. Näppärä remonteissa kun saa pumpun päälle ja kokonaan seis.

 

Ehkä paras konsti onkin hommata joku vanha loota ja kyhätä MS sinne. Säästyy turhilta liitoksilta eikä yllätä tilanpuute kojelaudan alla.

 

 

Alkuperäinen boksi poistetaan kokonaan eikä mitään haaroituksia tehdä. Ainoat haaroitukset mitkä teen, on nimenomaan adapteriin esim. lambdan valitsemiseen. MS ymmärtää kyllä laajakaista lambdan ilmeisesti, mutta sen takia teen sille oman liitännän adapteriin, että adapterin voi asentaa vakio lambdallakin olevaan autoon ilman mitään johtoräpellystä.

 

Tuo bensapumpun ohjausidea on hyvä, otetaan ehdottomasti mukaan mahdollisuuksien mukaan  m/

 

Enpä muuten tiedä miten tuossa mun autossa tuo nopeusmittari homma menee, mistäs sen vois tarkistaa..? Sille pitäs kans tehdä optio adapteriin jotenki, että onnistuu liittää molemman tyyppisiin autoihin ongelmitta.

 

Ja miksikäs niitä MS2 prossuja ei sitten vielä ole käytössä vai mikä siinä on ku tuntuu olevan vielä jonkinlainen tabu? Saakohan siltä Partco:lta sen MS2 prossun myös?

 

Niin, ja siksi en tee vakio ECM:n kuoriin sitä, että sitä pystyisi helposti rakentamaan useammankin kappaleen...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Voinee liittyä tuo mittarihomma nyrkkisääntönä boxin malliin eli 3-liitintä/MAP kiertäis boxin kautta ja vanhemmat suoraan. Tiedä sitten. Silloin ei ainakaan kannata molemmille tehdä jos on eri liittimetkin.

 

Kyllä niitä MS2-sia ilmeisesti tilaamalla saa ainakin välillä. Suosittelen sikäli kun on parempi eikä tarvi tehdä IAC-virityksiä yms. Ite MS-hän on muuten sama, vain prossu vaihtuu ja muutama hyppylanka tinaillaan riippuen piirilevyn versiosta. Ei ole Partcolla. Kato http://www.partco.fi/ ja Tuotteet - Rakennussarjat.

 

Jos oot jossain alan koulussa niin kannattaa kysyä jos saavat jotain alennuksia. Patco myy enimmäkseen juuri firmoille/laitoksille. Toki myös yksityisille.

Link to comment
Share on other sites

Voinee liittyä tuo mittarihomma nyrkkisääntönä boxin malliin eli 3-liitintä/MAP kiertäis boxin kautta ja vanhemmat suoraan. Tiedä sitten. Silloin ei ainakaan kannata molemmille tehdä jos on eri liittimetkin.

 

Kyllä niitä MS2-sia ilmeisesti tilaamalla saa ainakin välillä. Suosittelen sikäli kun on parempi eikä tarvi tehdä IAC-virityksiä yms. Ite MS-hän on muuten sama, vain prossu vaihtuu ja muutama hyppylanka tinaillaan riippuen piirilevyn versiosta. Ei ole Partcolla. Kato http://www.partco.fi/ ja Tuotteet - Rakennussarjat.

 

Jos oot jossain alan koulussa niin kannattaa kysyä jos saavat jotain alennuksia. Patco myy enimmäkseen juuri firmoille/laitoksille. Toki myös yksityisille.

 

Juu ammattikorkeassa oon tekniikan puolella... Pitääpä tuota MS2:sta harkita! Tietäis vaan mistä kysyä jos kerran Partco sitä ei myy. Joo ja tän adapterin suunnittelen nyt tälle 2 liittimen ECM:llä oleviin. Helppohan se on sitten haluttaessa muuttaa tuolle 3 liittimiselle sopivaksikin, ku hommaa vaan eri liittimet ja piirtää piirilevyyn muutokset.

 

Pitänee siihen adapteriin muuten tehdä sellainen ylimääräinenkin liitinrima molemmista suunnista, eli:

- mihin vetää vedot vakiojohtosarjasta ylimääräiseksi jääviltä piuhoilta ja

- mihin vetää MS:n suunnalta käyttämättömäksi jääneet piuhat,

jotta sitten myöhemmin on mahdollista helposti liittää ylimääräiseksi jääneisiin paikkoihin tarpeen mukaan toimintoja/ohjauksia. Kun kaikki piuhathan ei mene MS:iin kiinni mitkä vakiojohtosarjassa on ja mahtaa päteä toisinkinpäin, eli MS:ltäkin jää ylimääräisiä piuhoja. Tehdään ny kerralla tästä hyvä ku aletaan...  ;D

Link to comment
Share on other sites

Ei kai tuo MS2 nyt mikään ongelma ole; piirejähän on saatavana vaikka mistä ja tuo softahan löytyy netistä  ???

Totta tuokin...

Mulla vaan itellä on ikuinen ongelma piirilevyjen kans niin sitä aattelee et muillakin ois... Ei oikein oo kätevää tehä kotona levyä SMD osille edes valottamalla.

Onhan se valmis MS2 sikäli helppoa et on lähes plug'n'play (tai pray...)

 

Perus squirtista ei taida montaa piuhaa jäädä yli paitsi seriali joka kannattaa piuhoittaa johonkin helpolle paikalle. Auton omasta jäänee kyllä jotain mm. shifterin asento, ilmastointi yms.

Link to comment
Share on other sites

Menee off topikiksi, sori;

kyllä SMD levyt onnistuu ihan kotikonstein; kunnon laserilla tulostetuilla filemeillä olen tehnyt levyjä, joissa piirien pitch on ollut 0.8mm. BGA piirien juotos onkin sitten hieman haastavampaa; sekin kyllä onnistuu, mutta ei ihan 100%:sesti  :-[ Eivätkä nämä lyijyttömyys vaatimukset ainakaan ole helpottanut hommaa.

Link to comment
Share on other sites

Onnistuu mut ainakin mitä oon tehny niin on menny melko lailla värkkäämiseks ja harvoin jos ekalla tulee hyvä. Eli kokeiltu on mutta kun ei oo oikein kunnon vehkeitä hommaan. Yleisin ongelma et on ratoja poikki. Kakspuoleiset saa melkein unohtaa.

Saishan noita härveleitä kaupasta mutta se hinta ja tila...

 

Samallahan jos alkais MS2-ta tekemään niin tekis jo kokonaan uuden layoutin ja pistäis sen uuden prossun siihen suoraan... Säästyy turhilta jumppereilta ja virityksiltä.

 

 

Edit: Jos joku moisen (siis jossa kaikki IAC ohjaukset yms. valmiina) haluaa tehä niin ostan heti ainakin yhen piirilevyn tai pari. Pimeiden talvi-iltojen iloks ;D Kuitenkin pitäis MS softalla toimia.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Piirilevyjä on montaa laatua ja katkokset johtuvat pääsääntöisesti epätasaisesta/likaisesta lakka kerroksesta. Toinen, jonka olen todennut ongelmaks,i on liian paksu filmi. Ja ohuilla  vedoilla valottaminen on ainut vaihtoehto tehdä levy, sillä jyrsimällä ei onnistu  :-\

Link to comment
Share on other sites

 

Edit: Jos joku moisen (siis jossa kaikki IAC ohjaukset yms. valmiina) haluaa tehä niin ostan heti ainakin yhen piirilevyn tai pari. Pimeiden talvi-iltojen iloks ;D Kuitenkin pitäis MS softalla toimia.

 

 

Pitäkäähän mielessä jos innostutte... Ei omaan mut täälläpäin riittää kohteita mihin noita vois rakennella. Tai voishan omaankin koittaa kun on yks puolisökö boxi kaapissa.

Link to comment
Share on other sites

Tämän suunnittelu sen verran edenny, että turbiinilukituksen ohjaukseen ajattelin (Pekka68:n kanssa pähkäilty) seuraavat ehdot toteuttaa:

 

Lukitus:

- kone >60 asteinen JA TPS jännite (0.7V-4V) ollut tasainen (+-0.2V) 5s (viive) ajan JA nopeus >70km/h

 

Irroitus / ei lukitusta:

- TPS jännitteen noustessa/laskiessa n. 0.5-1V:lla lukituksen ollessa päällä (tämä vielä harkinnassa mikä olisi toimiva arvo)

- TPS jännite joko <0.7V TAI >4V

 

Jarrutuksessahan lukituksen irroitus hoituu auton oman kytkennän kautta. Tähän voi heittää vinkkiä jos tuntuu että jotaki olisi vielä syytä huomioida. Toki nuo jännite raja-arvot voi vielä muuttua, niitä en ole vielä niin kauheasti ajatellut. Ja nehän nyt sitten on helposti muutettavissa myöhemminkin ohjelmallisesti aina autokohtaisesti sopiviksi.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla tuossa vaiheessa helpompi tehä oma softaversio MS-ään ja hoitaa tuo sieltä suoraan missä kaikki anturitiedotkin on valmiina (paitsi nopeus). Erikseen tehtynähän tuo vaatii jo oman prossun jossa pari A/D linjaa jne. eli vaikka pic tai vastaava ja siihen kuitenkin softan. Jos nuo kaikki ehdot ja logiikan toteuttaa irto-osista ja tyhmästä logiikasta saa tuolle tcc-härvelille varata jo oman boxin.

 

Koskaa vakiona tuo TCC-n toiminta on minusta ihan ok niin siitähän näkee kaikki mitä siihen vaikuttaa kun kattelee jotain vakiosoftaa ja kohdat jossa lukee tcc. Saa kaikki ehdot ja raja-arvot suoraan. Joskin omassakin nostin hiukan lukitusnopeutta kun hiljaisessa vauhdissa ei aina osannut päättää lukitseeko vai ei.

 

Vakiona nuo arvot eroaa täysin noista y.o.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...