Jump to content

Kokemuksia eri performance jarrupaloista / jarrunesteistä


Nova

Recommended Posts

Katselin tuossa että Hawk:n HP Plus palat voisi olla ensi kesän tuleva palat. Pitäisi toimia kuitenkin tuolla mutka-ajossa hyvin. Viime kesänä oli oli Hawk:n HPS palat ja ei nekään olleet huonot missään nimessä. Jotenkin niihin ei vielä uskaltanut luottaa kunnolla vaikkei ne hävinneetkään kertaakaan. Eli mitäs kokemuksia olisi muiden valmistajien eri paloista ja lähinnä toi performance puoli kiinnostaa.

 

Täällä HPS:n speksit ja täällä sitten HP PLus

 

Täältä löytyvät mustat ovat kanssa kuulemma hyvät mutta niitä ei saa ainakaan 4 gen jarruihin. Toisaalta nämä on sitten todella sotkevat ja se pöly liimaantuu kuin tauti.

 

PS. 3 kuukautta kerhon ratapäiviin enään.  *clap*

Link to comment
Share on other sites

 

Noi aikaisemmin mainitsemani palat eivät kestä kuumaa yli 500 °C ja häipyvät sen jälkeen rajusti = ei hyvä.

[/quote

En tiedä onko tuolla niin väliä. Mun tuli ajettua jotain 8-10 kierroksen eriä tuolla botniaringillä, eikä tuo jarrutuntuma siinä aikana muuttunut mitenkään, ei ainakaan huonontunut. Ja kadullahan harvemmin tulee rääkättyä autoa tuota vastaavaa määrää

Link to comment
Share on other sites

Itseä ainakin hieman hirvettäisi tulla Botnia ringin pitkää suoraa 180 km/h ja sitten polkaiset ja ei tapahdukkaan mitään. Toisaalta jarruja ei tule käyttää että ne lämpiävät reilusti, silloinhan on yleensä käyttäjässä vikaa. Mutta jos sattuukin että käyttäjä on jarrupolkimella makaaja ja ylitetään palan maksimi lämpötila ja pito romahtaa. Taitaa metsähallitus kutsua tällöin.

 

Jarrujen häviäminen ei ole mitään hauskaa. On tullut kokeiltua muutaman kerran. Vauhtia joku 160 km/h josta jarrutus 80 km/h jonka jälkeen jarrut olivat vain muisto vaan.

Link to comment
Share on other sites

Itseä ainakin hieman hirvettäisi tulla Botnia ringin pitkää suoraa 180 km/h ja sitten polkaiset ja ei tapahdukkaan mitään.

On koettu, tosin vauhtia ei ollut kuin ~160 tai jotai sinne päin. Alla oli vielä vakiojarrut. Otti päähän tuo

Link to comment
Share on other sites

hawk hps palat riitti viimekesä hyvin jarrunesteet rupes enste kiehumaan, minkään laista häipymistä en havainnu mutta kumipallomaista poljin tuntumaa kyllä nesteistä johtuen. jarruina ls1 versiot edessä ja lt1versiot takana. jarruja rääkättiin puoles välis päivää oikeen urakalla ku rata-ajo ei meinannu sujua, tuloksena kiehuneet nesteet ja mustat vanteet :-[ 8)

Link to comment
Share on other sites

Mulla Camarossa EBC:n vihreät palat ollu kaksi kesää vakiojarruissa, en havainnut häipymistä jurvassa viime kesänä enkä kolmella muulla kerralla Kemoran radalla. Seuraaviksi paloiksi laitan luultavasti EBC:n punaset palat. Katukäytössa pölyn muodostus on vähäistä ja pölyt lähtee normaali pesulla helposti pois. 

Link to comment
Share on other sites

Mites noiden eri jarrunesteiden käyttö sitten. On Atella Blue Racing, Motul, Castrol jne....

 

Mitäs suositellaan niistä? Jarrupaloissa ollaan vielä vaiheessa että ottaako punaset vai keltaiset. Saas nähdä nyt.

Link to comment
Share on other sites

Jarrupaloista sen verran että itse ainakin pysyn ebc:n paloista kaukana. Kaverin roadsport kadetissa punaiset kestivät kemorassa 50-kierrosta ja olivat raudoilla.  m- Kyseisessä autossa oli kumminkin brembon nelimäntäiset satulat ja 296mm levyt 28mm paksuina. Ferodon paloista on taas hyviä kokemuksia. Testattua on tullut premier, target, ds2000, ds3000 ja ds3000 endurance seokset. Hinta/laatusuhteeltaan Aten blue racing on ylivoimaista ja käy siviilikäyttöönkin.

Link to comment
Share on other sites

Saakos Ferodon paloja näihin 4 gen autoihin vai pitääkö sitten ruveta sovittelemaan?

c5 Vetessä on ainakin mitoiltaan sama pala edessä kuin 98- f-bodyissä. Takanakin epäilen olevan samanlainen satula kuin vetessä takana ja uskoisin että myös 93-97 f-bodyihin käy veten palat. Tämän tiedon varassa uskoisin että paloja löytyy

Link to comment
Share on other sites

Noniin tutkailin ferodo kirjaa. 4gen camaroa se ei tunne ollenkaan mutta C5 corveten kyllä. Tuossa kuva jossa mitat corveten palasta ja alla mallina LS1 camaron pala. Näyttäisi olevan saatavana DS2500 ja DS3000 seoksilla joista DS3000 ei sovellu kadulle koska tarvii vähintään 200-astetta lämpöä toimiakseen. Muitakin seoksia saattaa saada tehdastilauksena.

 

Tuolla tietoa eri seoksista:

http://www.sarlinraceteam.fi/service/tuotteet/ferodo/ferodopinnat.html

jarrupala.jpg}

Link to comment
Share on other sites

Ls1 ja c5 etusatulat ovat keskenään vaihtokelpoiset, mutta eivät 100% identtiset (vetessä isommat jäähdytysrivat ja parempi valu)

 

Mikäs olisi sitten takapalojen kohtalo? Samat kuin Vetessä?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Täältäkin edelleen suositukset Ate Blue Racing nesteelle. Huomenna pitää vaihtaa kilpuriin talven jäljiltä uudet atet. Hinta/laatu/määrä suhde todella kohdallaan. Ei ole kiehunut radalla vaikka välillä ei ole ollut enää palojakaan ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...