Jump to content

OBD II ja virittely?


Recommended Posts

Olen kuullut sellaista juttua, että OBD2 autojen virittely on jotenkin hanurista, viimeeksi tänään eräältä kansihemmolta. Onko perää ja mitä kaikkea voi tehdä ilman, että alkaa valot vilkkua? Eikai nyt vielä paremmilla kansilla ja miedolla nokalla mitään ropleemia tule?

Link to post
Share on other sites

Ja kukahan on tuo tietoniekka ? Näitä pirssejä voi viritellä aika huolettomasti ; kannattaa kuitenkin hommata joku ohjelma, jolla boxia voi säädellä. Ks. pekkaz:n projekti.

Taisi ajella muutes parhaimmillaan 12,3 varttimailin...

 

Link to post
Share on other sites

mulla on OBD2 muutettu OBD1 versioksi, ja kaikki saastevermeet heivattu ym kivaa, eikä valot pala... m/

96 sen vielä taitaa saadakkin, muttei enää 97. Eikä varsinkaan LS1.

Link to post
Share on other sites
Guest DARK FIREBIRD

Ei kait tuossa OBD II ole mitään suurempaa ihmeellistä. Vain virikäytössä hankalat 4x lambda. 2 katin jälkeen jotka "pilaa" virisäädöt. Ohjelmistoja hankalampi saada, mut ei mahdoton. Jos vaihtaa OBDI saa apuja helpommin.

Link to post
Share on other sites

Ei tarvii takalambdoja ollenkaan... ne saa edattua pois. Ei muuten tarvii etulambdojakaan... voi tunata open loopissakin jos

haluaa laittaa jonkun tosi törkeän nokan eikä halua tietokoneen closed loopin menevän sekaisin palamattomasta seoksesta

pienillä kierroksilla jne. Eikä silloinkaan pala SES kun tietää mitä tekee  :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Ei tarvii takalambdoja ollenkaan... ne saa edattua pois. Ei muuten tarvii etulambdojakaan... voi tunata open loopissakin jos

haluaa laittaa jonkun tosi törkeän nokan eikä halua tietokoneen closed loopin menevän sekaisin palamattomasta seoksesta

pienillä kierroksilla jne. Eikä silloinkaan pala SES kun tietää mitä tekee  :)

 

Mulla on takalambaadat otettu pois käytöstä ja tänään laitoin uudet Bosch 13111:t kiinni eteen. Pitää vissiin hommata joku säätöohjelma kunhan rupee kunnolla virittelemään. Mikähän olisi sellainen nokka mistä vaikio boksi vielä tykkää tai mitä ei tartteis säädellä ihan alusta asti? Sullahan on myynnissä se yks nokka, hmm.. Tämä hemmo joka kertoili OBD II:lla varustetun auton virittelyn vaikeuksista, on muuten ihan pätevä, mutta ei ole ilmeisesti uusimpiin jenkkeihin ihan hirveesti perehtynyt. Kansien kairaaja on hänellä päätyö.

Link to post
Share on other sites

Nykyään on voimassa OBDII listatuille autoille vuosikatsastuksen yhdeydessä suoritettava ODB testi pakollinen m-  ymmärsin että tuli jo tänävuonna voimaan tai tulee 2008 voimaan, en ole varma.

Joten en menisi oiski vaihtamaan vahempaan boksiin. Tietenkin ohjelmallisesti muuttamalla rajaarvoja yms saadaan vikakoodit pysymään poissa ja niitä vikakoodeja ne sielä konttorilla katsovatkin. Jos on vikoja saastelaitteissa tms. saattaa seurata korjauskehoitus tai pahimmassa tapauksessa hylky ja punainen lappu lasiin (vrt katalysaattorin poistosta kiinni jääminen)

 

Kannattaa kysellä varoivaisesti paikalliselta konttorilta yksityiskohtia ennen kun tekee suurempia päätöksiä. Kaverilla on t4 volvo ja tämä asia alkaa tulemaan harmiksi virittelyssä. ODBII väylä muuten loistava kun mahdollistaa läppärillä vaikka mitä nikkarointia eikä vaadita erillisä säädettäviä bokseja.

Link to post
Share on other sites

Ote uudesta tarkastuskohdeluettelosta aken sivuilta..

 

C15 Pakokaasupäästöt

8. Mitataan ottomoottorista CO-, HC-, O2-, CO2- ja lambda-arvot sekä dieselmoottorista k-arvo.

Pakokaasuanalysaattorilla ottomoottoreille tai todistuksista.

1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle: CO>4.5% tai HC>1000 ppm 1.10.1986 ... CO>3.5% tai HC>600 ppm Vähäpäästöinen- tai kolmitoimikatalysaattori-merkinnällä varustettu auto.

Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY mukaisesti (EURO 3 ja 4):

OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur. kohta) Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm) käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai lambda-arvo ei välillä 0,97 … 1,03. Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos järjestelmässä ei ole ilmapumppua. Joutokäynti ylittää 1000 1/min tai tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman arvon. CO-pitoisuus yli 6%.

Link to post
Share on other sites

C15 OBD tai EOBD järjestelmä

 

Järjestelmän olemassaolo ja toiminta

Merkkivalosta ja testerillä

Puuttuu Ilmoittaa vian Merkkivalo ei toimi

Järjestelmä ei toimi -> Hylätty

 

Alla olevasta linkistä löytyy nämä tiedot. olleet voimassa 23.5.2007. Sivut 24 ja 25

http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf

 

Link to post
Share on other sites

koskee vuoden 2001 alun jälkeen uusina käyttöön otettuja bensiinimoottorisia M1- ja N1-luokan ajoneuvoja.    ???

 

Mistä tuommosen kaivoit? Itse ymmärsin että EURO 3 ja 4 ikäluokan autoja.. Jos 98 t4 menee EURO 3 luokkaan niin mihin luokitellaan 98 t/a ja muut tuontiautot?? Tämän takia kehoitin käydä konttorilta kysäsee miten on.. En tiedä tarvitaanko OBD testejä tuohon vai ei mutta kaverin t4:sta ne otataan, se selvitettiin.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...