Jump to content

Ohjaus


Vaksi

Recommended Posts

4genissä ohjausta pystyy hiukan kiristämään hammastangon säätönupista. Omassa yli 100 mls Camarossa säätö auttoi jonkun aikaa kunnes löystyi uudestaan, ei tosin yhtä pahaksi kuin ennen säätöä. Ei saa kiristää kuitenkaan liikaa, ettei hirtä kiinni.

 

Säätönuppi löytyy hammastangon etupuolelta rattiakselin kohdalta. 

Link to comment
Share on other sites

Pystyy ohjausta kiristämään 3-genissäkin. Tulee eri jämäkkä, kun simpukasta häviää välys.

Niin pystyy. meilläkin kiristettiin gmc pickupin simpukkaa (onhan sekin gm:n ohjaussimpukka) ja pirun hyvä tuli kun ei ollut välyksiä. Ainut huonopuoli oli että vähän ajan päästä simpukka otti ja hirtti kiinni kun ei ollut välyksiä.

Simpukkaa voi tietääkseni kiristää kun sen tekee oikein ja siihen on varmasti oikeaoppiset ohjeet jossain, mutta väärin tehtynä autosta tulee hengenvaarallinen!!!!

Link to comment
Share on other sites

Niin pystyy. meilläkin kiristettiin gmc pickupin simpukkaa (onhan sekin gm:n ohjaussimpukka) ja pirun hyvä tuli kun ei ollut välyksiä. Ainut huonopuoli oli että vähän ajan päästä simpukka otti ja hirtti kiinni kun ei ollut välyksiä.

Simpukkaa voi tietääkseni kiristää kun sen tekee oikein ja siihen on varmasti oikeaoppiset ohjeet jossain, mutta väärin tehtynä autosta tulee hengenvaarallinen!!!!

Ensin otetaan "lukkomutteri" löysälle, kiristetään säätö pohjaan(ei kuitenkaan hampaat irvessä), merkitään asento ja käännetään 13milliä aukipäin. Sitten lukkomutteri kiinni, siten ettei säätö pyöri samalla. Siinä se. Ja tuo löysäys ei tosiaan ole siellä turhaan.
Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

4genissä ohjausta pystyy hiukan kiristämään hammastangon säätönupista. Omassa yli 100 mls Camarossa säätö auttoi jonkun aikaa kunnes löystyi uudestaan, ei tosin yhtä pahaksi kuin ennen säätöä. Ei saa kiristää kuitenkaan liikaa, ettei hirtä kiinni.

 

Säätönuppi löytyy hammastangon etupuolelta rattiakselin kohdalta.

Vanhaan ketjuun kysymys,miten tuo kiristys tehdään oikein?

Link to comment
Share on other sites

Vanhaan ketjuun kysymys,miten tuo kiristys tehdään oikein?

En ota kantaa onko oikein vai väärin mutta ite tehnyt hammastangoissa yleensäkin:

Keula ilmaan eli renkaat irti maasta

Lukitusmutteri löysälle

Kiristys n. 5min (kellonviisaria) kerrallaan

Ratin pyöritys laidasta laitaan ilman että auto on käynnissä

Jos ei ahdista mistään niin uusintakierros

Viimeisen säätökerran jälkeen hieman takaisin ettei jää liian tiukalle. Lämmetessään saattaa hieman kiristyä lisää.

 

 

Hammastangoissa on se ongelma että kuluvat aina eniten keskeltä ja jos keskikohdan säätää hyväksi niin alkaa reunoissa ahdistamaan.

Jos on ajettu enempi kaupunkia niin kuluma-alue on laajempi ja maantiellä kapeampi.

Eli (keskeltä) enempi kulunutta tankoa ei hyväksi enää saa.

Eri asia on jos esim rattiakselin laakerit tai hammastangon puslat on kuluneet tms. Ja toki nupeissa ei saa olla väljää.

En ole kuullut että liian tiukka hammastanko hirttäisi mutta tulee tosi v...umainen ajettava jos kanittaa jossain kohtaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...