Jump to content

EGR:n eliminointi?


Z-mo

Recommended Posts

No just niin. Yritän seuraavalla kerralla olla selkosanaisempi... :-[

Mutta : EGR:ään pääsee käsiksi poistamalla plenumin, runnereita ei tarvi irroitella. Siis vaijerit irti läppärungosta, läppärunko irti ja plenumi pois.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Senior

    11

  • 88IROC

    11

  • Z-mo

    8

  • Teevee82

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

: EGR:ään pääsee käsiksi poistamalla plenumin, runnereita ei tarvi irroitella. Siis vaijerit irti läppärungosta, läppärunko irti ja plenumi pois.

Onko tuo plenumin irroitus mitenkään sen ihmeellisempi homma? Tarkoitan sitä, että pitääkö tilailla jotain uusia tiivisteitä tai muuta sälää valmiiksi? Vai onko homma niin yksinkertainen kuin se vaikuttaa, eli parit pultit vain auki ja plenumi on irti?

Link to comment
Share on other sites

Voipi olla, että tiivisteet hieman kärsii irroituksesta joten varuiksi on hyvä hommata tiivisteet. Saman tien koko yläkerran tiivistesarja. Itse asiassa en ole varma, saako edes tiivisteitä pelkästään runnereiden ja plenumin väliin.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä kannatta löysätä toista runneria myös alapäästä niin saa plenumin paljon helpommin pois ja paikoilleen. En nyt muista kumpaa mutta kummassakin on yksi kiinnityspultti sisäpuolella ja vaan toiseen saa avaimen kun plenum on paikallaan.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä läppärunkoon tulee vielä pari vesiletkua (ellei ole ohitettu = ajetaan vain kesäisin), joista toinen menee siihen lämmityslaitteen hanaan. Taitaapa olla että jokainen on ainakin kerran joutunut ostamaan ton venttiilin (nimim. kokemusta on) :(.

Link to comment
Share on other sites

Voipi olla, että tiivisteet hieman kärsii irroituksesta joten varuiksi on hyvä hommata tiivisteet. Saman tien koko yläkerran tiivistesarja. Itse asiassa en ole varma, saako edes tiivisteitä pelkästään runnereiden ja plenumin väliin.

TPI koneeseen saa pelkkää imusarjan tiivistepakettia,jossa plenumin,runnereitten ja imusarjan tiivisteet,American Import 40e.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Laitoit siis peitelevyn EGR:n tilalle.

Mitespäin se EGR:n venttiili nyt toimikaan ... no, mulla on kuitenkin sellanen muistikuva että kyllä sun pitäis se 5-pennin kikka vielä tehdä. ... ettei se pelkkä peitelevy ajais yksin eliminoinnin asiaa.

 

Vähemmän dementoituneet voivat korjata, jos muistini petti tässä kohtaa

Link to comment
Share on other sites

Joo sulla on ns. Map -takaisinkytkentä, joten vika koodi tulee joka tapauksessa.

Toi 5 penninen estää ennen-89 malleissa ses:n syttymisen. Feed-back boxille tulee niissä siitä EGR-ventiilin juuressa olevasta BI-metalli anturista, joka toimii tukkimisesta huolimatta kuten aikaisemminkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

"EGR temp switch" kertoo boksille, onko venttiili auki vai kiinni.Boxin huijaus on helppoa systeemeissä joissa on tuo Bi-metallikytkin n. -88 asti. -90 edellisestä alkaen boxin huijaus on vaikeampaa koska seurataan että Map:n arvo muutuu kun ventiiliä avataan (alipaine pienenee). -90 alkaen seurataan sitten O2-anturin arvoa: Seoshan näyttää boxin kannalta menevän hiukan rikkaammalle koska happea on pakokaasussa vähemmän...

Miten näissä -90 ja uudemmissa saa tuon egr-venttiilin sitten tulpattua siten ettei tuo SES-valo syty?

Itselläni on käsittääkseni EGR-venttiili nyt tulpattu, mutta SES-valo syttyy muutaman kilometrin matka-ajon jälkeen. Kaupunkiajossa valo ei koskaan syty, ainoastaan matka-ajossa.

 

Saako tuon valon syttymisen jotenkin estettyä muutoin kuin poistamalla polttimon (jonka auton edellinen asukas oli tehnyt)? Minusta tuo valo on kuitenkin syytä olla paikoillaan mikäli jotain muita vikakoodeja ilmaantuu.

Link to comment
Share on other sites

minkä vikakoodin tuo ses antaa

En ole nyt juuri tarkistanut. Pieni hetki niin tarkistan asian.

 

EDIT:

No niin, eli sama vanha 32 vikakoodi. Tuota se muistaakseni on vilkuttanut niin kauan kun auto minulla on ollut. Jotenkin tuosta pitäisi jo päästä eroon.

Link to comment
Share on other sites

joo. egr:ää se häiriö. näissä -90 alun malleissa se egr pois ottaminen on vaikeaa kun se ses valo tulee ja se viiden pennin kikka ei tainnu näissä toimia. muistaakseni saattaa auttaa jos siihen pelti läpyskään poraa pienen reijän.

korjatkoon joku muu jolla on parempaa tietoa.

Link to comment
Share on other sites

Joo 4 millin reikä pitäisi riittää että: MAP-anturia kyttäävät boxit toteavat alipaineen muuttuneen (-89 ja 90) ja seoksen rikastumista (O2 anturia tarkkailevat) boxit eivät sytytä SES:ä (-91 eteenpäin)

Link to comment
Share on other sites

Toimii, mutta SES syttyy maantie-nopeuksissa ellei paina tota reikää siihen viisi penniseen. Tällöin plenumi nokeentuu hiukan, mutta ei läheskään yhtä paljon kuin ilman tota viritystä...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...