Jump to content

EGR:n eliminointi?


Z-mo

Recommended Posts

Uskotaan, uskotaan.... :-[ Tuossa eilen pällistelin pariakin Corvettea ( - 87 ). Toisesta oli muina miehinä poistettu EGR kierrätyksineen päivineen ; EGR-venttiilin tilalle oli laitettu 3 mm:n alumiinilaippa eli siitä vaan puuhailemaan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Senior

    11

  • 88IROC

    11

  • Z-mo

    8

  • Teevee82

    6

Top Posters In This Topic

Posted Images

Haynesin manuskassa puhuttiin myös tuosta egr:stä (paljonkin) ja mainittiin että jos se ei toimi niin palolämpötilat nousee huomattavasti joka voi johtaa konerikkoon. Kone kun on suunniteltu juurikin niille lämpötiloille millä se myllää egr:n kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Jees, jos auto on vakiohkolla nokalla niin kannattanee ottaa hiukan ennakkoa pois 1000-2500 rpm alueelta. Ite oon tehnyt niin. Vertailun vuoksi: LS1:n EGR ja !EGR versioiden sytkätalukoissa on max 5 astetta eroa tuolla alueella pienehköillä kuormilla ja sen ulkopuolella ei yhtään.

 

Jos nokassa on overlappia selvästi vakiota enemmän niin !EGR ei aiheuta huolia.

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä. On lukuisia pirssejä, joista EGR on heivattu mäkeen, eikä ongelmia käyntilämpötiloissa eikä muussakaan. Peloittelu lienee tarkoitettu Californialaisia autoilijoita silmälläpitäen.... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulla tosin on kaasarikoneella varustettu malli, mutta mulla toi egr:n poisto ei vaikuttanu muuten kun että syttyy se SES valo palamaan muutaman kovempaa vauhtia ajetun kilometrin jälkeen ja ai että sitä tilaa tuli lisää ja paljon :) Oli myös todella helppo poistaa, pari ruuvia vaan tuotti hankaluuksia kun oli vähän jämähtäny.

Link to comment
Share on other sites

Mistä boksi muuten saa tietää että EGR on poistettu tai hajalla?

 

"EGR temp switch" kertoo boksille, onko venttiili auki vai kiinni.

 

Boxin huijaus on helppoa systeemeissä joissa on tuo Bi-metallikytkin n. -88 asti. -90 edellisestä alkaen boxin huijaus on vaikeampaa koska seurataan että Map:n arvo muutuu kun ventiiliä avataan (alipaine pienenee). -90 alkaen seurataan sitten O2-anturin arvoa: Seoshan näyttää boxin kannalta menevän hiukan rikkaammalle koska happea on pakokaasussa vähemmän...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

-86 camarosta poistin sen tatin, mutta siinä kyljessä olevan lämpötila-anturin ohjausboxi edelleen vaatii, muuten syttyy matka-ajossa 10 kilometrin jälkeen SES-valo. Anturi loikoilee nykyisin pakosarjan lämmössä eikä valo ole palanut kertaakaan pariin kuukauteen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Eikos tuon lämpötila-anturin huijaaminen onnistuisi postamalla anturin kokonaan ja liittimene vaan sopivankokoinen vastus, prkl:sti nittoo ja piuha muoviputken sisälle piiloon? Lämpeniskö vastus liikaa? onks siellä 5v syöttö ja jännitettä seuraamalla se lämpöseuranta?

 

Link to comment
Share on other sites

Toi rele homma vois olla kokeilemisen arvoinen idea,Onko se EGR:n valvonta anturi maadoittava kun siihen ei mene kuin yksi johto ilmeisesti on,pitäis yrittää mitata kummin päin se toimii,onko ON/OFF tyyppinen vai muuttuuko vastus portaattomasti lämmön mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Normaali BI-metalli anturi (tehty kahdesta eri lämpökertoimella olevasta metallista=BI). Taipuu siis lämmönkaikutuksesta ja alkaa jossain vaiheessa maadoittamaan runkoon lämmetessään....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Mulla on tuo normaali 5-pennin kolikko jippo.

Releen / ERG-venttiilin toiseen napaan tulee 12 volttia kun ruuvaat virrat avaimesta päälle ja toinen napa menee ECM:lle joka maadoittelee sitä milloin niin haluaa tehdä.....

Ps. Oiski sulla pitäisi syttyä toi kuuluisa SES-valo, koska kyttä-signaalia ei tule takaisin ECM:lle venttiilin toiminnasta...

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Sain eilen omaan Firebirdiin asennettua takaisin paikoilleen SES-polttimon jonka joku edellinen omistaja oli jostain minulle tuntemattomasta syystä ruuvannut irti. No muutaman kilometrin ajon jälkeen se syykin selvisi, SES-valohan syttyi tietenkin palamaan. Tänä iltana sitten luin vikakoodit. Koodi 32-johti EGR-venttiiliin ja sitä kautta tämän viestiketjun jäljille. Ajattelinkin hieman käpistellä ko.vehjettä jos saisi SES-valon sillä sammumaan.

 

Nyt minulla on enää ongelmana se, että mistä löydän omasta autostani tuon EGR-venttiilin. En nyt yhtäkkiä osaa edes tietää minkä näköinen hökötys se on, sijainnista puhumattakaan. Yritin muka etsiä sitä tuolta konehuoneesta, mutta eipä silmään tarttunut mitään sellaista minkä olisin voinut EGR-venttiiliksi tulkita.

 

Osaisiko joku neuvoa mistä päin tuota härpäkettä pitää etsiä? Autohan oli siis Pontiac Firebird Formula 5.7L TPI -91

Link to comment
Share on other sites

Se on hyvässä piilossa siellä plenumin alla. Runnereiden välistä kurkkimalla näkyy....

Aloittelija tippui nyt kärryltä. "Plenium" tarkoittaa mitä? Eikä nuo "runneritkaan" nyt oikein avaudu?

 

Tuolta sivulta löysin kuvan joka muistuttaa omaa konehuonettani:

http://www.nic.fi/~ilku/gta8.html

 

Jos oikein käsitin (väännetään nyt rautalangasta että tulee selväksi), niin runnerit ovat nuo kuvassa näkyvät "putket" jotka menevät imusarjaan, olenko oikeassa? Onko "plenium" nyt sitten tuo laatikko johon nuo runnerit menevät?

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...