Jump to content

Automaattivaihteiston oikeaoppinen käyttäminen


HFB

Recommended Posts

rupes askaruttaa näitte tomaattien käyttö. Kun aina olen lukenu ja kuullu puhuttavan mite sitä lootaa oikee käytetään...

Mielestäni yleensä on ollu homman nimi että D:llä ajetaa ja OD:llä sit matka-ajoa, right?

 

Lueskelin vaan tossa ton käyttiksen owner's manualia ja siin lukee näin:

 

AUTOMATIC OVERDRIVE : this position is for normal driving. If you need more power for passing, and you're

 

- going less than 55km/h, push your accelerator pedal about halfway down-

 

- going about 55km/h or more, push the accelerator pedal all the way down.

 

You'll shift to the next gear and have more power.

 

DRIVE:

This is ALSO used for normal driving, but it offers more power and lower fuel economy than automatic overdrive.  ja niinpoispäin.

Link to comment
Share on other sites

sanotaan, vaikka näin... Hussolta sain ohjeet, jotta isolla D:llä senkun laskee menemään ja jos tuntuu leikittävän niin mennään pakkovaihteilla... sama oletko kaupungissa vai missä.. tätä olen toteuttanut sen jälkeen..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hieman lainaten tätä.

C1500 projektissa on hyvin löysä rattivaihdekeppi. Välillä hankaluuksia saada oikea vaihde silmään kun juuri mitään pykälää neutraalin, R ja D välillä.

Olisko mitään temppua saada tuota paremmaks? Vaihteisto TH700

Link to comment
Share on other sites

Hieman lainaten tätä.

C1500 projektissa on hyvin löysä rattivaihdekeppi. Välillä hankaluuksia saada oikea vaihde silmään kun juuri mitään pykälää neutraalin, R ja D välillä.

Olisko mitään temppua saada tuota paremmaks? Vaihteisto TH700

Tuossahan vaihteensiirto tapahtuu vipujen välityksellä ja sun tapauksessa vipujen nivelet on väljistyneet. Auton alla on myös sellainen vaakatanko (liittyen vaihdevivustoon) jonka kiinnikkeiden reiät kuluu usein soikeiksi. Niitä vaan huoltamaan  m/
Link to comment
Share on other sites

Balez, eli liikkeelle lähtökin isolla D:llä?

niin mä ajoin kun ajelin normi ajot. eikä se siitä hajonnut ja laatikoista vähän tietävä neuvoi tekemään niin mikä jottei. tähänhän tuntuu olevan tuhat mielipidettä. jos haluut ni voit ajaa myös pikkuDlla ja heittaa isoilla teillä ison D:N. asia erikseen jos alat hinaa jotain peräkärryä äffän perässä

Link to comment
Share on other sites

niin mä ajoin kun ajelin normi ajot. eikä se siitä hajonnut ja laatikoista vähän tietävä neuvoi tekemään niin mikä jottei. tähänhän tuntuu olevan tuhat mielipidettä. jos haluut ni voit ajaa myös pikkuDlla ja heittaa isoilla teillä ison D:N. asia erikseen jos alat hinaa jotain peräkärryä äffän perässä

Kaupunkiajossa vakiolaatikko pukkaa nelosen päälle vähän turhan aikaisin, jolloin kierrokset jää todella alas. Tästä on seuraa että laatikon öljynpaineet jää alas ja teoriassa on mahdollista että laatikko alkaa luistamaan, kun  paine ei riitä pitämään kytkinpintoja lukkossa.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kaupunkiajossa vakiolaatikko pukkaa nelosen päälle vähän turhan aikaisin, jolloin kierrokset jää todella alas. Tästä on seuraa että laatikon öljynpaineet jää alas ja teoriassa on mahdollista että laatikko alkaa luistamaan, kun  paine ei riitä pitämään kytkinpintoja lukkossa.

 

Tasta syysta TH700 tai 4L60 kanssa tykkasin ajella D silmassa kylilla. OD paalle sitten maantielle (sallii nelosvaihteen tai ylivahteen kayton).

 

Ei se aski rikki mene jos leikkii pakkovaihteillakaan. OD on vaha liian pitka kaupungissa, mutta en usko etta laatokko siita rikki menee (vakio autossa), ellei ole viritetty vaantohirmu/duunattu aski.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kaupungissa ja taajamassa itse ajan aina D

Maantie matka-ajo OD

3,5km työmatkan saatan taittaa kakkosella.Ompahan öljypumpuissa vähän enempi kierroksia. Kylmä kone ja laatikko, ylämäkeä ja liikenne valoja.

 

Kertokaapas mitä haittaa on vaihteella jarruttamisesta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mitäs eroa näissä ajovaihteissa on:

-OD, matka ajoa ja normaalia ajo. Entä verrattuna D:n ja 2:n...? Onko vaihdelaatikon kautta otettavissa enemmän voimaa käyttöön vaikka kumin poltto yrityksiin?

 

Manuaalissa pelotellaan moottori ja vaihdelaatikko rikolla jos ajelet D:llä tai 2:lla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eikait deessä ja oodeessä ole muuta eroa kuin että deellä nelonen ei mene silmään? od:lla oon ajellu kaikki ajot sekä foordin että geeämmän laatikoilla eikä ole ollu mitään ongelmia. Se enemmän tehoa D:llä tarkottaa vaan sitä että maksimissaan kolmonen on silmässä -> korkeemmat kiekat ja enemmän tehoa. Syy polttoainetalouden eroihin luulis olevan päivänselvä.

Link to comment
Share on other sites

Mulla kans on ollu noita automaatteja varmaan 30 v ajan enkä oo koskaa erikseen ajellu taajamas d tai od hyvin on pelanneet. Se on automaatti laatikon tehtävä tietää mikä vaide pitää olla milloinkin päällä, mitäs on automaattilaatikoksi ruvennu. Nuo muutamat laatikon aukaisut mitä matkan varrella on tullu on johtuneet aivan jostain muusta kuin taajamassa ajetuista od kilometreistä.

Link to comment
Share on other sites

Mitäs eroa näissä ajovaihteissa on:

-OD, matka ajoa ja normaalia ajo. Entä verrattuna D:n ja 2:n...? Onko vaihdelaatikon kautta otettavissa enemmän voimaa käyttöön vaikka kumin poltto yrityksiin?

 

Manuaalissa pelotellaan moottori ja vaihdelaatikko rikolla jos ajelet D:llä tai 2:lla.

sellanen käsitys et alkuvuosien loikkarivaihteisilla 82-87? 200,700:lla oli jotain väliä kummalla ajaa.tuon ajan vanilla,subella,blazerilla voi olla terveellisempää vetää taakkaa D:llä kaapunkinopeuksissa.

Link to comment
Share on other sites

Tuo D/OD riippunee paljon perävälityksistä ja laatikon säädöistä. Osa laatikoista tuntuu aavikkoperällä tarjoavan nelosta jo 60kmh kohalla jolloin kierrokset koneessa jotain alle 1000. Ei jaksa mennä, jurisee ja tärisee. Laatikon (voitelu)öljynpaineetkin jää tämän myötä alhaiseks varsinkin vanhalla väljällä laatikolla. Jos Governorin säätö (mekaanisissa) on kohillaan eli nelonen vaihtuu jossain vähintään 70-80kmh kohalla tai perävälitys on tiheämpi ei pitäis olla muuten käytännön eroa kummalla ajaa.

Sähköiset laatikot vaihtaa muutenkin kierrosten/nopeuden perusteella eli kierrokset pysyy järkevinä.

Link to comment
Share on other sites

Mistä minä olen saanut päähäni että 4L60E toimii OD asennossa pienemmällä paineella kuin 1,2 ja D vaihteilla?

Onkohan huhulla mitään toden pohjaa?

On siellä OD:llä pienemmät paineet.
Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...