Jump to content

Haltech vs. Megasquirt


BlackZ

Recommended Posts

Mitä tuo MS:n WB-tuki oikein tarkoittaa? Onko se niin että pitää olla WB anturi ja sen ohjain, josta tuleva 0-5V signaali voidaan syöttää MS:lle, joka pystyy ko signaalin loggaamaan? Ja sitten noista osakaasun säädöistä...jos kartat on edes sinne päin niin sekä MS että Haltech ja myös kaikki muut maailman boksit säätää seosta lambdan perusteella (kunhan pääsevät closed looppiin), eli tasakaasulla kruisaillessa on vaikea saada minkäänlaisia taloudellisuuseroja eri boksien välille. Mutta peruskartan pitää siis olla vähintään +-15% päässä 14.7:1 AFR:stä, jotta lambdasäätö saa siitä "kiinni".

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • GTATL

    13

  • BlackZ

    10

  • rstuning

    6

  • Soppa

    4

Mitä tuo MS:n WB-tuki oikein tarkoittaa? Onko se niin että pitää olla WB anturi ja sen ohjain, josta tuleva 0-5V signaali voidaan syöttää MS:lle, joka pystyy ko signaalin loggaamaan? Ja sitten noista osakaasun säädöistä...jos kartat on edes sinne päin niin sekä MS että Haltech ja myös kaikki muut maailman boksit säätää seosta lambdan perusteella (kunhan pääsevät closed looppiin), eli tasakaasulla kruisaillessa on vaikea saada minkäänlaisia taloudellisuuseroja eri boksien välille. Mutta peruskartan pitää siis olla vähintään +-15% päässä 14.7:1 AFR:stä, jotta lambdasäätö saa siitä "kiinni".

 

Juuri sitä se tarkoittaa mitä ite vastasitkin. Ja siis Megasquirt myös toimii tuon laajakaistalambdan tiedon perusteella, ei pelkästään loggaa. Eikös Haltech pelaa kapeakaistan arvojen perusteella ja loggauskaan ei onnistu?

 

Ja tuo on totta että osaa nuo boxit säätää itseään. Se vaan tosiaan vaatii sen että ne kartat on sielläpäin että se ohjainboxi pystyy reagoimaan noihin. Eikä oo väitettykään että boxien välillä olisi taloudellisuuseroja vaan lähinnä siitä kiistelty että säädetäänkö dynossa yleensä karttoja tarpeeksi tarkaksi.

Link to comment
Share on other sites

Laitettaisko tämä laajakaista asia näin, että Megasquirtissa kuten monessa muussakin boksissa, laajakaista toimii anturina, jonka perusteella boksi säätää.

haltekissa laajakaista toimii dataloggerina jonka perusteella säätäjähenkilö voi säätää, jos osaa.

 

Jos olis rahaa, enkä meinaisi koskaan lisää virittää, niin tottakai LAITATTAISIN valmiin aftermarket boksin. Mutta kun meinaan A) virittää lisää joskus, B) ei oo rahaa, niin on pakko säätää ja laittaa se boksi itte. Ja kun nyt oon saanu ilokseni todeta että tehtailta ei tule sitten minkäänlaista tukea jos näiden kanssa ongelmia tulee, niin siksi megasquirt, koska sen toimintaan saamisesta on vielä toivoa, vaikka siitä jotain tulisi vahingossa turailtua. Kantapään kautta kokeneena pidän tätä jopa tärkeänä ominaisuutena, varsinkin kun itseäni ainakin kiinnostaa kaikenlaiset omatoimiset kokeilut.

Link to comment
Share on other sites

Laitettaisko tämä laajakaista asia näin, että Megasquirtissa kuten monessa muussakin boksissa, laajakaista toimii anturina, jonka perusteella boksi säätää.

haltekissa laajakaista toimii dataloggerina jonka perusteella säätäjähenkilö voi säätää, jos osaa.

 

Jos olis rahaa, enkä meinaisi koskaan lisää virittää, niin tottakai LAITATTAISIN valmiin aftermarket boksin. Mutta kun meinaan A) virittää lisää joskus, B) ei oo rahaa, niin on pakko säätää ja laittaa se boksi itte. Ja kun nyt oon saanu ilokseni todeta että tehtailta ei tule sitten minkäänlaista tukea jos näiden kanssa ongelmia tulee, niin siksi megasquirt, koska sen toimintaan saamisesta on vielä toivoa, vaikka siitä jotain tulisi vahingossa turailtua. Kantapään kautta kokeneena pidän tätä jopa tärkeänä ominaisuutena, varsinkin kun itseäni ainakin kiinnostaa kaikenlaiset omatoimiset kokeilut.

jep makin ajattelin virittaa lisaa ja olen vaitanut kompinaatiota jo kolme kertaa, mutten kuitenkaa ole ostanut joka kerta uutta haltekkia vaan saatanyt/saadattanyt sen/ m/ tohon -86 t/a.han tosin tulee viela halvempi ecm kun toi megasquirt ja siina on jo valmiina kaiiken maailman ominaisuudet ja saatotkin voi tehda ilman tietokonetta. Kyseessa on LSx ohjainlaite hinta ebayssa 200$ perkelees kun vakiona on jo 430/480hv niin ei tartte saataa ainakaa aluksi yhtaan ;)

Link to comment
Share on other sites

jep makin ajattelin virittaa lisaa ja olen vaitanut kompinaatiota jo kolme kertaa, mutten kuitenkaa ole ostanut joka kerta uutta haltekkia vaan saatanyt/saadattanyt sen/ m/ tohon -86 t/a.han tosin tulee viela halvempi ecm kun toi megasquirt ja siina on jo valmiina kaiiken maailman ominaisuudet ja saatotkin voi tehda ilman tietokonetta. Kyseessa on LSx ohjainlaite hinta ebayssa 200$ perkelees kun vakiona on jo 430/480hv niin ei tartte saataa ainakaa aluksi yhtaan ;)

Njoo. vähä heikosti sanani asettelin, mutta tarkootti sanoa että mielummin laitan nyt tällääsen boksin jota OSAA ittekki säätää, korjata, modifioida, laajentaa jne jne, kun tullut kantapään kautta ja muiden kokeeluusta opittua että noilta tehtahilta ei heru mitään apua jos noi valmiit poksit joskus prakaa.

 

Ja toi LSx controlleri ei oikein käy vertailtavaksi jos sillä ei voi muuta ko LS koneita ohjailla.

 

On se ihime miten me aikuuset miehet voimma näin omia moottorinohjauslootia rakastaa että pitää viimeeseen pisaraan taistella omansa puolesta  :-* ;D

Link to comment
Share on other sites

Onkos tuohon haltechin säätöhön joskus ollu joku koulu tai oppitunti jossain. Oon vissiin silloin ollu väli tai ruokatunnilla  ;D

Ihan helposti tuo on tullu opittua että miten toimii mikäkin mistäkin  :o

Ja apua saa kun vain löytää sen jolta kysyä. Tehtaalta, maahantuojalta ja tältäkin foorumilta saatu apu on ollut aika minimaalista, mutta kysymykset on ilmeisesti kysytty väärin tai väärällä palstalla  ???

Link to comment
Share on other sites

Njoo. vähä heikosti sanani asettelin, mutta tarkootti sanoa että mielummin laitan nyt tällääsen boksin jota OSAA ittekki säätää, korjata, modifioida, laajentaa jne jne, kun tullut kantapään kautta ja muiden kokeeluusta opittua että noilta tehtahilta ei heru mitään apua jos noi valmiit poksit joskus prakaa.

 

Ja toi LSx controlleri ei oikein käy vertailtavaksi jos sillä ei voi muuta ko LS koneita ohjailla.

 

On se ihime miten me aikuuset miehet voimma näin omia moottorinohjauslootia rakastaa että pitää viimeeseen pisaraan taistella omansa puolesta  :-* ;D

jaa miksi ei voi kayttaa, eihan se ecm tieda mihin koneeseen sen on kyketty. ymmartaakseni se saa tiedot antereilta ja nehan on ihan normi gm tuotteita.

Mulle on ihan sama minka ohjaimen kukin laittaa, mutta jos taalla kirjoitellaan ihan omiaan mutu tuntumalla toisista ohjaimista alkaa hiukan verenpaine nousee.

Oma kokemus MS on aika vahainen, mitanyt hiukan katsellut karttoja ja saatamista. Aikas monimutkaiselta tuntui haltech.n verrattuna no kai siihenkin tottuis jos jaksais kiinnostua.

 

Link to comment
Share on other sites

Karkaa jo aiheesta mutta omaan rojektiin pukki tuo Dynamic EFI:n EBL:n. http://www.dynamicefi.com/EBL_Flash.php

Tuo on kuulemma "paras" TBI:n säätäjille (tietoa ongittu thirdgenin TBI forumilta).  ::)

 

Talvi näyttää miten tämä saadaan oikeasti toimimaan...

nopeasti katsottuna sopivan yksinkertainen, toivottavasti toimii odotusten mukaisesti.

Link to comment
Share on other sites

Ei omakohtaista kokemusta, ainut mita osaan neuvoa antaa eli kyke oikein. onnea matkaan m/

Kaippa se sinne soppii kun on TPI:n mallikohtainen johtosarja http://www.volvolandia.com/SVF/Smileys/classic/entiia.gif

Link to comment
Share on other sites

Kaippa se sinne soppii kun on TPI:n mallikohtainen johtosarja http://www.volvolandia.com/SVF/Smileys/classic/entiia.gif

No ainahan sa voit kykea sen ja polttaa paskaksi. Sen jalkeen haukkua boksi paskaksi ja valmistaja kun eivat auta ongelmissa. niiden vika se lopulta kuitenkin on ::)

Tsemppia m/

Link to comment
Share on other sites

No ainahan sa voit kykea sen ja polttaa paskaksi. Sen jalkeen haukkua boksi paskaksi

ja valmistaja kun eivat auta ongelmissa. niiden vika se lopulta kuitenkin on ::)

Tsemppia m/

Nojaa... Mä tapaan suomalaisuudesta poiketen lukea asennus- ja käyttöohjeet ;D

Link to comment
Share on other sites

Nojaa... Mä tapaan suomalaisuudesta poiketen lukea asennus- ja käyttöohjeet ;D

kauheeta ajan haaskausta. jos johdolle ei heti loydy paikkaa, pista varmuuden vuoksi maihin \m/

Jos et saa autoas toimimaan kysy ensin taalla, sitten laheta valmistajalle email, vasta sen jalkeen avaat manuaalin ja alat syventya ohjaimen toimintaan ;D

Link to comment
Share on other sites

kauheeta ajan haaskausta. jos johdolle ei heti loydy paikkaa, pista varmuuden vuoksi maihin \m/

Jos et saa autoas toimimaan kysy ensin taalla, sitten laheta valmistajalle email, vasta sen jalkeen avaat manuaalin ja alat syventya ohjaimen toimintaan ;D

Itse luin ensin manuaalin, sitten keskustelin boksin kanssa painineiden henkilöiden kanssa jne. Ongelma oli se että en käytä holleyn johtosarjaa, ja holley:n manuaalissa on kytkentäkaaviot vain 4bbl tbi:lle eikä 2bbl tbi:lle, eli miten kytken suuttimet. Kaiken muun saikin toimimaan hienosti paitsi suuttimet, ja niiden väärin kytkentä taisi tuhota poksin. Ja tähän väliin kysyttiin mm. holleyn vastausta siihen miten suuttimet piti kytkeä, mutta ko. emailia on nyt odotettu jo sellaiset puolisen vuotta että se siitä tehtaan tuesta.

 

Ja parasta on vielä että holleyllä ei ole mitään korjauspalvelua, ei edes maksusta, eli jos kämmäät, niin uus boksi, rahalla.

rstuningin tilanne on sikäli parempi että hällä on holleyn oma johtosarja, jota ei käsittääkseni ole fyysisesti mahdollista kytkeä väärin eli samallaista virheen mahdollisuutta ei ole.

 

No joo, eihän se ole holleyn vika että minä yritin sitä saada toimimaan muussa kuin heidän tekemässään ruiskusarjassa (joskin holleyn sarja käyttää gm antureita)

Link to comment
Share on other sites

Itse luin ensin manuaalin, sitten keskustelin boksin kanssa painineiden henkilöiden kanssa jne. Ongelma oli se että en käytä holleyn johtosarjaa, ja holley:n manuaalissa on kytkentäkaaviot vain 4bbl tbi:lle eikä 2bbl tbi:lle, eli miten kytken suuttimet. Kaiken muun saikin toimimaan hienosti paitsi suuttimet, ja niiden väärin kytkentä taisi tuhota poksin. Ja tähän väliin kysyttiin mm. holleyn vastausta siihen miten suuttimet piti kytkeä, mutta ko. emailia on nyt odotettu jo sellaiset puolisen vuotta että se siitä tehtaan tuesta.

 

Ja parasta on vielä että holleyllä ei ole mitään korjauspalvelua, ei edes maksusta, eli jos kämmäät, niin uus boksi, rahalla.

rstuningin tilanne on sikäli parempi että hällä on holleyn oma johtosarja, jota ei käsittääkseni ole fyysisesti mahdollista kytkeä väärin eli samallaista virheen mahdollisuutta ei ole.

 

No joo, eihän se ole holleyn vika että minä yritin sitä saada toimimaan muussa kuin heidän tekemässään ruiskusarjassa (joskin holleyn sarja käyttää gm antureita)

tarkoitus ei ollut ilkkua, ihmeellista palvelua tosiaan. No ainakin toi on toisin haltech.lla, korjaavat kylla bokseja.

Link to comment
Share on other sites

tarkoitus ei ollut ilkkua, ihmeellista palvelua tosiaan. No ainakin toi on toisin haltech.lla, korjaavat kylla bokseja.

Joo, haltekin osalta en tiedä miten niillä palvelu pelaa, kun en ole haltekkeja omistanut.

Mutta täytyy myöntää, että hieman pettyneitä ovat olleet he joiden kanssa olen jutellut asiasta, jotka ovat haltekin valinneet ja itse autoaan säätäneet.

Mutta oli se boksi mikä tahansa, kun se on säädöissään, niin toimiihan se. oli se sitten mikä holleymegahaltek tahansa. Eli varsinaisessa käytössä ei ole mitään eroja.

 

Jos nyt tarkkoja ollaan niin ehkä mieluiten valitsisin jonkun ls1 tms koneisen orkkisboksin oikein säädettynä, koska siinä saattaa olla hieman enemmän panostettu laatuun ja toimivuuteen pitkällä tähtäimellä. Kun noita autovalmistajia koskee tarkemmat laatuvaatimukset kuin jotain aftermarket puljuja. luulisin

Link to comment
Share on other sites

Joo, haltekin osalta en tiedä miten niillä palvelu pelaa, kun en ole haltekkeja omistanut.

Mutta täytyy myöntää, että hieman pettyneitä ovat olleet he joiden kanssa olen jutellut asiasta, jotka ovat haltekin valinneet ja itse autoaan säätäneet.

Mutta oli se boksi mikä tahansa, kun se on säädöissään, niin toimiihan se. oli se sitten mikä holleymegahaltek tahansa. Eli varsinaisessa käytössä ei ole mitään eroja.

 

Jos nyt tarkkoja ollaan niin ehkä mieluiten valitsisin jonkun ls1 tms koneisen orkkisboksin oikein säädettynä, koska siinä saattaa olla hieman enemmän panostettu laatuun ja toimivuuteen pitkällä tähtäimellä. Kun noita autovalmistajia koskee tarkemmat laatuvaatimukset kuin jotain aftermarket puljuja. luulisin

jep, makin olen tullut jo sen verran laiskaksi etta etsin valmiin tarpeeksi tehokkaan moottorin ja siihen valmistajan oman ohjaimen.

Link to comment
Share on other sites

Piti tähän vielä lisätä että Jos Holleyn: boksin ostaa sennussarjana TPI firebirdiin niin asennuksessa menee päivä.

Samalla saa uuden hienon johtosarjan ja vanhan voi heittää mäkeen. Se on vaan aika arvokas paketti.

Auton omistaja asensi sen ja join kaljaa vieressä  ;D Holleyn vakio 350tpi kartta sisään ja menos.. Kohtuu helppoa. Dynolla vaan loppu prkl suuttimet

Link to comment
Share on other sites

Piti tähän vielä lisätä että Jos Holleyn: boksin ostaa sennussarjana TPI firebirdiin niin asennuksessa menee päivä.

Samalla saa uuden hienon johtosarjan ja vanhan voi heittää mäkeen. Se on vaan aika arvokas paketti.

Auton omistaja asensi sen ja join kaljaa vieressä  ;D Holleyn vakio 350tpi kartta sisään ja menos.. Kohtuu helppoa. Dynolla vaan loppu prkl suuttimet

Kuulostaa hyvältä \m/

Paitsi mun oma oli pilkkahintanen vähä käytetty... Kuvien ja myyjän puheiden perusteella pitäs olla

lähes uuden veroinen setti. Ollut käytössä noin 5tmiles ja nyt siirtyi LT tai LS koneeseen... ::)

 

Ohjelmistopäivityksen joudun hommaamaan kun on vanhempi malli :P

Onneks senki saa romppuna Holleylta m/

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...