Jump to content

Kierrokset pomppii? MS2+HEI 8pinninen


Guest Jukka

Recommended Posts

Eli sellaista vikaa on, että kun tasaisesti nostaa kierroksia niin noin 3500rpm tienoilla alkaa tehdä sellaista että megatune (megasquirtin säätöohjelma) näyttää kierrosten pomppivan välillä 3000-8000 ja samoin auton käynti muuttuu siten että kierrokset soutaa aivan kuin kierrostenrajoitin tulis vastaan  ???

Aivavvakiot sytkävehkeet ja 10.5 puristus. mikä voi olla vikana

Link to comment
Share on other sites

Eli sellaista vikaa on, että kun tasaisesti nostaa kierroksia niin noin 3500rpm tienoilla alkaa tehdä sellaista että megatune (megasquirtin säätöohjelma) näyttää kierrosten pomppivan välillä 3000-8000 ja samoin auton käynti muuttuu siten että kierrokset soutaa aivan kuin kierrostenrajoitin tulis vastaan  ???

Aivavvakiot sytkävehkeet ja 10.5 puristus. mikä voi olla vikana

 

 

Boxin ja jakajan välillä olevaan maajohtoon kantsii laittaa parin sadan ohmin vastus ( Ainahi ykkösversiossa auttaa moneen vaivaan ).  Näin on orgis ECM:ssäkin tehty .

Link to comment
Share on other sites

Onko mahdollista etta jakajassa oleva anturi on paskana? Sekoaa 3000 jalkeen?

Kuulostaa tosin maavialtakin kun virkistys menee tarpieeksi suureksi sytkapuolella (pulssit) menee signaali muusiksi.

 

En tieda, mutta koitan vain arvailla mista kannattais lahtee kattomaan. Sytkamoduli saattaa myos tehda tuollasta. Mulla aikoinaan commanderin kanssa oli samantyyppista ihmettelya tosin sillon ei pystyny laittaa 1500 rpm enempaa. Vika loytyi sillon syttymodulista.

 

Onko MS maadutettu myos moottirin runkoon?

Link to comment
Share on other sites

 

Boxin ja jakajan välillä olevaan maajohtoon kantsii laittaa parin sadan ohmin vastus ( Ainahi ykkösversiossa auttaa moneen vaivaan ).  Näin on orgis ECM:ssäkin tehty .

Onko mahdollista etta jakajassa oleva anturi on paskana? Sekoaa 3000 jalkeen?

Kuulostaa tosin maavialtakin kun virkistys menee tarpieeksi suureksi sytkapuolella (pulssit) menee signaali muusiksi.

 

En tieda, mutta koitan vain arvailla mista kannattais lahtee kattomaan. Sytkamoduli saattaa myos tehda tuollasta. Mulla aikoinaan commanderin kanssa oli samantyyppista ihmettelya tosin sillon ei pystyny laittaa 1500 rpm enempaa. Vika loytyi sillon syttymodulista.

 

Onko MS maadutettu myos moottirin runkoon?

 

Kiitos tiaroosta. Voi olla että tuos maadootukses on vika, mutten pois sulje moduliakaan (joku mallia halavalla saatu moduuli)

Link to comment
Share on other sites

oireet vaikuttaa silta etta sytty sekoaa = sytka katoaa. Sitahan rajotinkin tekee. Maagista miten se tulee tasan samoilla kierroksilla. Pekan vinkkia kannattaa kokeilla ja tosiaan kattoo etta poksin sytkapuoli on hyvin maissa esim sylinterikantea vasten kuten tehtaankin johdotus.

Link to comment
Share on other sites

 

Boxin ja jakajan välillä olevaan maajohtoon kantsii laittaa parin sadan ohmin vastus ( Ainahi ykkösversiossa auttaa moneen vaivaan ).  Näin on orgis ECM:ssäkin tehty .

Paitsi että eihän mulla oo mitään maajohtoa boxin ja jakajan välillä? Boksi on maadoitettu sylinterin kanteen, ja sytkämoduli maattaa koriin. Pitää toi modulin maa laittaa kans kanteen tai mualle moottoriin. Ei ainakaan haittais. Pitäiskö täs piuhas olla sitten myös tuo vastus vai hä?

Link to comment
Share on other sites

Paitsi että eihän mulla oo mitään maajohtoa boxin ja jakajan välillä? Boksi on maadoitettu sylinterin kanteen, ja sytkämoduli maattaa koriin. Pitää toi modulin maa laittaa kans kanteen tai mualle moottoriin. Ei ainakaan haittais. Pitäiskö täs piuhas olla sitten myös tuo vastus vai hä?

 

Pitäs olla maajohto , jos oot tehny kytkentäohjeen mukaan . Moduli maadottaa ite jakajan runkoon niin siitä ne ongelmat oikeastaan johtuukin , kun syntyy  " maalenkki ". Ja taispa sen vastuksen arvo olla sata ohmia .

 

Tokumentit vähä kateissa ku vierähtäny aikaa tuosta rakennuksesta  :-X  Vaan tutkitaan.........

Link to comment
Share on other sites

Ja mihinkäs se tullee mekaruikis kiinni? MS2 ja piirilevy versio 3.0

 

Boxin nollaan eli maahan . Ja väliin se sadan ohmin vastus  m/

Ennoo kokeillu mitä tekis jos jättäis kokonaan kytkemättä  ???

Link to comment
Share on other sites

Boxin nollaan eli maahan . Ja väliin se sadan ohmin vastus  m/

Ennoo kokeillu mitä tekis jos jättäis kokonaan kytkemättä  ???

Ja sitte se yks piuha releellä että saa virtaa 5v kun on käynnis mutta ei tartates. eikö?

Onko sulla muuten pikkujakaja ja 8pinninen hei?

Link to comment
Share on other sites

Ja sitte se yks piuha releellä että saa virtaa 5v kun on käynnis mutta ei tartates. eikö?

Onko sulla muuten pikkujakaja ja 8pinninen hei?

 

Mulla on 7-pinninen moduli ja MS-I versio . MS-I ei tartte relettä , kun siinä riittää ulostulot . Maapiuha ei mene 7-pinnisessä modulin liittimeen vaan suoraan jakajan runkoon . Toimii muutoin samanlailla kuin 8-pinninenkin . Tuo relekytkentä menee juuri noin kuin kerroit . Värit ja pinnien kirjaimet on samat molemmissa moduleissa . 8-pinnisessä lisänä tuo Ground-pinni .

ew7hei.gif}

Link to comment
Share on other sites

Mulla on 7-pinninen moduli ja MS-I versio . MS-I ei tartte relettä , kun siinä riittää ulostulot . Maapiuha ei mene 7-pinnisessä modulin liittimeen vaan suoraan jakajan runkoon . Toimii muutoin samanlailla kuin 8-pinninenkin . Tuo relekytkentä menee juuri noin kuin kerroit . Värit ja pinnien kirjaimet on samat molemmissa moduleissa . 8-pinnisessä lisänä tuo Ground-pinni .

Elikkä nyt mun pitäs vetää tuo ground pinni samaan maapisteeseen sylinterinkanteen ku megaruik ja lisäksi laittaa siihe modulin maapiuhaan se 100ohmin vastus. ok

Link to comment
Share on other sites

Elikkä nyt mun pitäs vetää tuo ground pinni samaan maapisteeseen sylinterinkanteen ku megaruik ja lisäksi laittaa siihe modulin maapiuhaan se 100ohmin vastus. ok

 

Se maajohtohan menee orgis johtosarjassa jakajalta ECM:n liittimeen ja vastuksen kautta ECM:n maahan . Sinne minä sen kytkin vastuksen avulla ilmeisesti kannesta tulevaan maadoitukseen .

 

En oikein ymmärrä koko johdon tarkoitusta , kun se on molemmista päistä maissa . Vaan näin se on orgis ECM:säkin kytketty niin oisko tuo jotenkin tarpeellinen . Oisko siltä varalta jos jakaja ei saiskaan maata imarista/lohkosta  ???

 

Sinun kytkennät on selvästikkin melkolailla oikein kun kone kerran käy ja ennakko muuttuu kartan mukaan . Vai muuttuuko / säätääkö poksi ennakoita ?

Tuossa modulissa on yllättävän paljon älyä jo itsessäänkin .

Link to comment
Share on other sites

Se maajohtohan menee orgis johtosarjassa jakajalta ECM:n liittimeen ja vastuksen kautta ECM:n maahan . Sinne minä sen kytkin vastuksen avulla ilmeisesti kannesta tulevaan maadoitukseen .

 

En oikein ymmärrä koko johdon tarkoitusta , kun se on molemmista päistä maissa . Vaan näin se on orgis ECM:säkin kytketty niin oisko tuo jotenkin tarpeellinen . Oisko siltä varalta jos jakaja ei saiskaan maata imarista/lohkosta  ???

 

Sinun kytkennät on selvästikkin melkolailla oikein kun kone kerran käy ja ennakko muuttuu kartan mukaan . Vai muuttuuko / säätääkö poksi ennakoita ?

Tuossa modulissa on yllättävän paljon älyä jo itsessäänkin .

En tiedä kuka, mutta joku säätää ennakkoa kun pistää modulin by pass johdon kiinni, käynti muuttuu ja lampulla kattoen ennakko muuttuu, ja trigger anglen muutos vaikuttaa käyntiin.

Täytyypi panna tuo maadootus kuntoon josko se poistais tuon päks päks taudin.

Link to comment
Share on other sites

Piuhoitukset tarkistettu ja ei ollu apua. Mitenkäs tuo dwell, diyautotune.com:n ohjeessa sanotaan että "Dwell is very low; try around 1 ms and adjust as needed." http://www.diyautotune.com/tech_articles/how_to_megasquirt_your_chevy_smallblock_v8_v6.htm

kun taas megamanual ehdottaa 2,5msec 8pinniselle heille ja mulla on tällä hetkellä asetuksena 2,5msec.

 

Mitenkäs huono kaasuun vastaavuus, kun petaalin paina äkisti niin rupeaa kans kakomaan ja mooaamaan, mutta hitaammin painaen vetää kuin eläin. Voisko vika kaikkineen olla sytkäpuolella sittenkin, pensaa se saa kyllä.

 

Olisko modulin, ja mahd pikupkoilin vaihto asiaa?

Link to comment
Share on other sites

Otettu jakaja käteen ja pyöritetty porakoneella samalla seuraten megatunen näyttämiä. Eli annettu mekaruikin luulla että kone on käynnis ja samalla seurailtu mitä tapahtuu. Kun otti suuttimien sulakkeen pois niin kierrosluvun näyttämä ei enää pomppinu. Uskoisin että mulla on sopiva 12v lähde megalle, eli samat piuhat mistä orkkis ecm otti 12v. Samoin suutinten +12v on orkkispiuhoilla, ja suuttimilta ecm:lle on orkkispiuhoilla. Mutta mutta, mistäs toi megasquirt maattaa noi suuttimet? pitäiskö ne maadoittaa eri paikkaan kuin muu ecu?

Osaisko vaikka joku kertoa mitä mä nyt pitääs tehdä?

Link to comment
Share on other sites

Otettu jakaja käteen ja pyöritetty porakoneella samalla seuraten megatunen näyttämiä. Eli annettu mekaruikin luulla että kone on käynnis ja samalla seurailtu mitä tapahtuu. Kun otti suuttimien sulakkeen pois niin kierrosluvun näyttämä ei enää pomppinu. Uskoisin että mulla on sopiva 12v lähde megalle, eli samat piuhat mistä orkkis ecm otti 12v. Samoin suutinten +12v on orkkispiuhoilla, ja suuttimilta ecm:lle on orkkispiuhoilla. Mutta mutta, mistäs toi megasquirt maattaa noi suuttimet? pitäiskö ne maadoittaa eri paikkaan kuin muu ecu?

Osaisko vaikka joku kertoa mitä mä nyt pitääs tehdä?

 

No hyvä että alkaa selvitä, ehkä se puhelinsoitto auttoi?  m/  Katsoin tuota diyautotune:n ohjetta, ja vertasin MS2-extra manuaalin ohjeisiin... Diyautotunen ohjeissa optoerottimen etuvastus R12 = 1.3kohm , mutta MS2-extra manuaalin HEI-8 ohjeissa vastaava vastusviritelmä on 150 + 390ohm = 540ohm , eli selkeästi matalampi. Tsekkaa : http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_HEI.htm

 

Kokeile R12 vastus vaihtaa johonki 500-600ohmiseen ja kokeile auttaako.

 

3.0 piirilevyssä koko osasijoittelu ja rakenne on tehty paremmin kuin 2.2 piirilevyssä, mutta jokatapauksessa megasquirtin maadoituksen kannattaa tehdä edes suurinpirtein kuin tässä kuvassa : http://www.megamanual.com/ms2/v3ext_wiring.gif

 

Eli kaksi selkeästi eri "rypästä" maadoitusjohtoja D-37 liittimeltä

Link to comment
Share on other sites

No hyvä että alkaa selvitä, ehkä se puhelinsoitto auttoi?  m/  Katsoin tuota diyautotune:n ohjetta, ja vertasin MS2-extra manuaalin ohjeisiin... Diyautotunen ohjeissa optoerottimen etuvastus R12 = 1.3kohm , mutta MS2-extra manuaalin HEI-8 ohjeissa vastaava vastusviritelmä on 150 + 390ohm = 540ohm , eli selkeästi matalampi. Tsekkaa : http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Extra_HEI.htm

 

Kokeile R12 vastus vaihtaa johonki 500-600ohmiseen ja kokeile auttaako.

 

3.0 piirilevyssä koko osasijoittelu ja rakenne on tehty paremmin kuin 2.2 piirilevyssä, mutta jokatapauksessa megasquirtin maadoituksen kannattaa tehdä edes suurinpirtein kuin tässä kuvassa : http://www.megamanual.com/ms2/v3ext_wiring.gif

 

Eli kaksi selkeästi eri "rypästä" maadoitusjohtoja D-37 liittimeltä

Kiitos tieroosta. Tuola DIYautotunen sivulla ei puhuta nuosta vastuksista MS2:n kohdalla mitään vaan ainoastaan MSnS-E:n kohdalla.  Ja mullahan on MS2 pcb3.0 ja se on kasattu tasan megamanualin ohjeen mukaan.

Tuli tässä nyt pari asiaa vielä mieleen. Mulla on PWM fly back circuit asennettuna mutta suutinten PWM:ää ei oo sen kummemmin säädetty eli ovat ihan ohjearvoissa vaan. Ja toinen on että mulla tulee tuosta D-37 liittimeltä kaikki maapiuhat yhdessä siistissä nipussa. Pitäiskö niiden maapiuhojen mennä eri reittejä ja kuinka niin?

 

edittiä. Tietenki tuo maapiuhojen uudelleen asettelu olis kova sana, varsinkin suutinten maapiuha jos suuttimien mukanaolo kerta aiheuttaa sekoilua

Link to comment
Share on other sites

406 puhuu kokoajan mulle noista extrakoodeilla olevista megaruikiista, kun mulla on ihan normi ms2 ja oon kaiken tehny ms2 pcb ver 3.0 ohjeiden mukaan tehny, mm. "General Motors HEI Ignition Control with MegaSquirt-II" http://www.megamanual.com/ms2/GM_7pinHEI.htm

Sielä tosin sanotaan jotta: Note that some users have reported difficulties obtaining a clean trigger from HEI modules (often aftermarket modules rather than OEM General Motors modules). If you find this is the case in your install, check out the alternative trigger circuits here: inputHEI.htm.

 

Pittee koittaa josko tuon ohjeen mukaasella kytkennällä alkaas rokkaamaan. Tosin pitää erotiikkakaupas käydä hakemas tarvikkeet tuohon. Samalla vois laittaa knock sensorin toimintaan.

Link to comment
Share on other sites

406 puhuu kokoajan mulle noista extrakoodeilla olevista megaruikiista, kun mulla on ihan normi ms2 ja oon kaiken tehny ms2 pcb ver 3.0 ohjeiden mukaan tehny, mm. "General Motors HEI Ignition Control with MegaSquirt-II" http://www.megamanual.com/ms2/GM_7pinHEI.htm

Sielä tosin sanotaan jotta: Note that some users have reported difficulties obtaining a clean trigger from HEI modules (often aftermarket modules rather than OEM General Motors modules). If you find this is the case in your install, check out the alternative trigger circuits here: inputHEI.htm.

 

Pittee koittaa josko tuon ohjeen mukaasella kytkennällä alkaas rokkaamaan. Tosin pitää erotiikkakaupas käydä hakemas tarvikkeet tuohon. Samalla vois laittaa knock sensorin toimintaan.

 

Sillä ei ole paskankaan väliä mikä softa on prosassa kun puhutaan vaan triggeripulssin puhtaasta lukemisesta megasquirtissa, eli triggerisignaalin tulokytkennästä. Ainoa syy että olen maininnut extrakoodin on se, että extrakoodiin liittyvillä hardwarekytkentäsivuilla on yleensä tuoreimmat ja toimivimmat modifikaatiot eri kytkentöihin.

 

turbosbc tarkoittaa varmaankin sitä, että on kytkenyt HEI-jakajan 2-napaisen triggerianturin suoraan megasquirtin VR- tuloon, ja säätänyt potikat. Sulla kun on v3.0 lauta, niin VR- tulo on siinä vakiona ja siihen liittyvät 2 monikierrospotikkaa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...