Jump to content

EVAP Poisto?


Kake
 Share

Recommended Posts

Eli tuo EVAPin solenoidi ja alipainehäkkyrät konehuoneessa saisivat luvan suksia jonnekkin ja pysyä siellä.

 

Eikös tuon järjestelmän ideana ole huohottaa bensahöyryt tankista imusarjaan? Onnistuuko sen eliminointi yksinkertaisesti tukkimalla se konehuoneeseen bensaletkujen mukana tuleva alipaineletku ja vaihtamalla tankinkorkki hengittävään malliin, vai katoaako bensat tankista tällä menetelmällä?

Link to comment
Share on other sites

ei tuu äkkiseltään mieleen yhtään syytä poistolle ni valaseppa yksinkertasta miksi ihmeessä pitäs poistaa ???

 

Miksi kärrätä mukana jotain käytännöllisesti katsoen ylimääräistä, mahdollisesti vikaantuvaa ja imusarjan ympärystää useammalla letkulla/putkella/johdolla sotkevaa laitosta jos sen voisi korvata jollain mekaanisella ja yksinkertaisella laitteella  m/

Link to comment
Share on other sites

letku umpeen, johto irti, häkkyrä mäkeen. Sielä auton alla on ihan erillinen "huohotin" jota kautta tankki saa ilmaa.

 

service engine soon voi syttyä palamaan ja

"your mileage may vary"

Link to comment
Share on other sites

letku umpeen, johto irti, häkkyrä mäkeen. Sielä auton alla on ihan erillinen "huohotin" jota kautta tankki saa ilmaa.

 

service engine soon voi syttyä palamaan ja

"your mileage may vary"

 

Juuri näin! Omalle tein niin että laiton tankilta tulevaan letkuun bensasuodattimen että hengittää sitäkin kautta, en tiiä onko tarpeellista mutta laitonpa nyt vaan että saa höyryt poistua sitäkin kautta jos tarvii. Ja kaikki muu ylimääränen kylmästi mäkeen  m/

Link to comment
Share on other sites

Juuri näin! Omalle tein niin että laiton tankilta tulevaan letkuun bensasuodattimen että hengittää sitäkin kautta, en tiiä onko tarpeellista mutta laitonpa nyt vaan että saa höyryt poistua sitäkin kautta jos tarvii. Ja kaikki muu ylimääränen kylmästi mäkeen  m/

 

Tämä siis se johto joka tulee bensaletkujen kanssa samassa nipussa konehuoneeseen? Tähän filtterin iskit?  :-P

Link to comment
Share on other sites

Tämä siis se johto joka tulee bensaletkujen kanssa samassa nipussa konehuoneeseen? Tähän filtterin iskit?  :-P

 

Just siihen, eikös se siihen pitäny laittaa  ;D Mulla ainakin omassa Camarossa tuli joku putki jostaki mihin laiton filtterin, en kyllä muista mistä suunnasta autoa se tuli  :o

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Poistin hiilikanisterin ja laitoin 4 egen biltema suodattimen bensatankille menevän putken päähän.

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/Valokuva-0096_zps3b3b459b.jpg~original

 

Tank pressure controll valve lähti myös pois.

Sen poistollako ei siis ollut mitään haittavaikutuksia?

http://i646.photobucket.com/albums/uu185/pakana81/Valokuva-0095_zps50964a7d.jpg~original

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kirjoitetaan nyt tähänkin topikkiin että saadaan uusi päiväys 😀. Tossa Fenixin alemmassa kuvassa on alipaineella toimiva venttiili, joka tulee bensatankilta ja jatkaa matkaa imusarjaan. Eikö sen voi kiinnittää suoraan imusarjaan ni alipaineella imee ylipaineen pois tankista? Laittaa siis ton kikkareen suoraan konehuoneeseen tulevaan putkeen ja siitä imusarjaan tai ahdetussa turbon imupuolelle. Toiminta samaa, kuin kampikammion huohotuksella.

Link to comment
Share on other sites

...kiinnittää suoraan imusarjaan ni alipaineella imee ylipaineen pois tankista?...

Taitaa imeä samalla tilavuudenkin pois tankista... On senverran vankka alipaine imusarjassa jos suoraan tankkiin vetää jotta tankki alkaa pienenee...

Ilmanputsariin kun vetää ni voi olla parempi. Ei ainakaan käydessä haise.

Aika hyvin poistaa hajut kun letkuun pistää ihan tavallisen halppistarvikebensasuodattimen.

Link to comment
Share on other sites

Ajattelisin, että imisi vain ylipaineen tankista pois. Ja sitten ottais tarvittavan ilman suoraan ilmaputsarin kautta (ulkoilmasta), kun siellä ilma on helpommin saatavilla. Eihän kampikammiostakaan kaikkea ilmaa moottori alipaineilla ota. Jos jollakin on ylimääräinen tankki hyllyllä niin kokeilemaan 😀. Taka-akselin edessä on pieni korvausilmaletku tankille, mutta pikaisella kokeilulla tuntuu että, se ei toimi molempiin suuntiin (ei päästä ylipainetta tankista pois). Rankan dynosession jälkeen bensansaanti loppunut ja täyttökorkin avaamisen jälkeen kuuluu kunnon suhaus

. Oliko silloin ali vai ylipainetta tankissa, sitä en muista.

Link to comment
Share on other sites

Systeemin alkuperäisenä pointtina on bensahöyryjen kerääminen ja polttaminen mikä vähentää auton kokonais-hiilivetypäästöjä.

Tankissa pitäis olla ajon aikana/jälkeen PIENI alipaine jos kaikki systeemit on kunnossa. Tankin vieressä on takaisku joka päästää ilmaa tankkiin ja hajut/höyryt imetään sopivassa tilanteessa koneeseen. Siksi se venttiilihässäkkä ja keräys-hiilisäiliö koska imu ei ole jatkuvaa ajaessakaan eli imetään vain kun alipaine/tilanne on sopiva. Lämpimällä ilmalla seistessä muodostuva paine imaistaan kun autolla lähetään ajamaan. Hiilipönttö hoitaa hajujen varastoinnin siihen asti.

Uudemmissa autoissa on paineanturi tankille jonka perusteella säädetään sopiva alipaine, vanhemmissa venttiilien jouset hoitaa säädön.

 

Tankkiin saa helpoiten 0-paineen kun jättää tuuletusletkun ilman venttiilejä vapaaseen ilmaan esim. auki tai ilmanputsariin ja laittaa väliin jonkun suodattimen keräämään enimmät höyryt niin ei juurikaan haise. Jos ei halua minkäänlaisia bensanhajuja niin kannattaa antaa EVAPin olla.

 

Kampikammion tuuletus on läpivetävä niinkuin tankissakin eli yheltä puolelta ilmaa sisään ja toiselta puolen hajut imusarjaan mutta kun kone haisee vain käydessä ja tankki taas enempi seistessä. Jäähtyy/lämpenee, auotaan korkkia jne. Eli tuuletustarpeen tilanne on aivan eri.

 

Olipas selitys... ;)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...