Jump to content

Manuaali vs automaatti


Jake

Recommended Posts

  • Replies 217
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Senior

    15

  • gmc63

    11

  • Msk383

    10

  • Jake

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mulla oli 305 ponussani toi insinööriaski.

 

Hehheh... joo minäkin kuulun ammattikuntaan, antakaa tulla vaan...

 

Tota transvestiittilaatikkoo en tunne, mutta vaikuttaa mielenkiintoiselle,

 

Ajattelin jossain vaiheessa samaa, mutta se ei ratkaise ajettavuusongelmaa jos haluaa välittää mielekkäästi.

 

Näyttäisi siltä että taitavat kuitenkin tehdä suuren osan tuotantoa usan puolella noista:

 

http://www.ttcautomotive.com/English/products/T-56.asp

 

.. mutta missä noita käytetään on ihan mielenkiintoinen lista.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ei se automaatti sen nopeemmin vaihda, tomaattikuskit vaan kuvittelee niin kun ei tarvi kun nilkkaa ojentaa..

kattokaas uusin v8 s71 ylhäältä. Manuaali F-bird A/FI stockeri 9.998/214,45kmh, paras 60' 1,39s! Mailmasta löytyy jutun mukaan nyt kokonaista 4 kpl tuon luokan autoja joilla on ajettu alle 10 aika.

Link to comment
Share on other sites

Joo, luin kans saman jutun. Alle 10 sekkasia on nyt siis neljä (2 tomaattia ja 2 manuu).

Uutiskynnys ylitettiin varmaan siks, että maailmasta löytyy nyt kokonaista kaks manumiestä, jotka ovat todistettavasti (kertaalleen) onnistuneet vaihtamaan tomaattilaatikoiden nopeudella. ;) ;D :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Th 700 vahvistettuna ja ns Corvette optiolla on kyllä mannaa omassa GTA:ssa.Jos ja kun noihin muihin käyttörimpuloihin vielä sais yhtä hyvät askit,johan naama loistais.Olen kyllä sitä mieltä ,että GTA:n tyyppiseen autoon sopii manuaali,vaikkakin tämä nykyinen tomaatti hieman vaihto haluja vähentääkin.

Link to comment
Share on other sites

Metsäkoneessa mielenkiintoinen automaatti...moottorin perässä hydralipumppu ja perässä vetomoottori.Tietokone säätää hydralipumpun lapakulmia moottorin kierrosten ja vetomoottorin pyörimisnopeuden mukaan.Ei kardaaniongelmia,vain yksi vaihde kumpaaki suuntaan ja tasaisen tappava veto.

Pari kertaa käyny mielessä,että jos tollaisen systeemin sais rakennettua autoonkin...

Link to comment
Share on other sites

Kävin taas kuolaamassa tota tulevaa manuaaliani,ollut viimeksi isolohko blowerissa ja kesti siinä puhtaasti täyskaasuvaihdot.Luulis 10 pulttisen antautuvan kun heittää sliksit alle ja jenkat rajoittimessa kiskoo ilman kytkintä isompaa sisään,tulee varmaan mielenkiintoinen ajettava,jos saadaan pataan riitävästi puhtia ;D

Link to comment
Share on other sites

mä en kyllä usko että mikään muu kuin "manuaali" suorakytkentä loota kestää ilman kytkintä vaihtamista pitemmän päälle.

 

huvikseni katsoin tollasella perus laskukaavalla että paljonko manualin ~3% suurempi takapyöräteho teke 13.5 sekuntin 1600kg autossa.. vaikutus oli ~0.1 sekunttia.

kun mietitään että normaaliin nopeaan vaihtoon menee 0.2-0.5 sekunttia ja jos on tollainen manuaalikoneistolla oleva laatikko vaihtaa esim 0.1 sekunttiin luistoineen niin sehän tekee jo TODELLA nopeaa hämmentäjää vastaan 400m kaikki vaihteet käytettäessä ~0.4 sekunttia.

veikkaan vielä että jos paineet on lootasta nostettu ja sisällä kunnon pannat niin päästää manuaalikoneistolla jopa 0-sekunnin vaihtoihin, eli kiihtyvyys ei katkea vaihdoissa.

 

tosin jos manuaalilla raaski työntää täydeltä kaasulta isompaa silmään niin eipä siinäkään luistoa esiinny.. jos esiinttyy niin ei ainakaan montaa lähtöä kun se kakkonen luistaa koko ajan tai vähintäänkin syncro rnkaat on paskana eikä mene enää sisään ollenkaan.

 

itse olen mm munchista samaa mieltä.. paras ajamani manuaali loota, tosin noita uudempia 5v-6v en ole kokeillut.

corvetessa vaihteet menee ranneliikkeellä sisään ilman rutinoita. En ole ikinä ilman kytkintä kyllä vaihtanut vaikka joskus on vierestä kehotettu käyttämään suojalaseja kun sorvataa.. itse olen tokaissut että se olikin jo varattuna =)

 

 

.. tästä ei muuten tainnut mielipide selvitä?

Olen ehdottomasti inva laatikoita vastaan urheilullista ajotyyliä harjoittaville, esim rata käytössä ko. masiina on ihan onneton eikä siitä saa muuta iloa irti kuin sulanneet jarrupalat.

varttimailille venttiilikoneistolla varustettuna ihan ok, pelkällä siftkitillä voi olla samaa tasoa, mutta manuaalin suurempi teho on taas eduksi.

Link to comment
Share on other sites

Tomaatin tehohäviö on suurempi stall turbiinin kanssa. Ja stallia on pakko laittaa jos haluaa ajettavan tai viivalta irtoavan tomaatin.

 

Samoin stallia on pakko olla jotta ei vaihtojen jälkeen tiputtaisi niin pahasti pois tehoalueelta. Manuaali pysyy paremmin tehoalueella jos verrataan 3500 stall tai alle pikkulohkoon jonka huipputehot on jossain 6000rpm paikkeilla.

Link to comment
Share on other sites

Sen mitä oon omaani nyt ajanu voin sanoo ettei ainakaan mun tomaatilla tiputa teho-alueelta pois (tehoalue on karkeesti 3000-6200), voi olla ettei se lähde viivasta kuin raketti tms. mutta vakio stallilla pärjään kyllä. nokkakaan ei ole hirveen laimee (vaikkei hirveen jyrkkäkään).

 

Kyllä se o vaan hyvä, ainakin mun tapauksessa että turbiini ottaa ihan alhaalta saakka, tällä hetkellä ei tarvi ku polkasta soppalusikka alas niin jää puolista pykälistä mustaa tiehen. Osakaasulla o huomattavasti helpompi lähtee kun voi ottaa alhaalta väännön kanssa kierrokset rauhallisesti ylös (pakkovaihteita käyttäen tietenkin).

 

Tehohäviö on kyllä totta, turbiini on aika painava verrattuna kytkinasetelmaan ja vauhtipyörään.

Link to comment
Share on other sites

Niin onneksi olkoon vain toimivasta strokerista :)

 

Mutta OK, katotaan vaikka 4 gennerin tomaattia ja laitetaan vaihtopisteet 6600:aan. Vakio stall on 1800 ja vaihtojen jälkeen turbiini ei luista lähes lainkaan. Tällöin tomaatti tiputtaan :

 

1-2 : ~3500rpm

2-3 : ~4000rpm

 

manuaalille :

 

1-2 : ~4400rpm

2-3 : ~4800rpm

3-4 : ~5100rpm

 

 

Jotta nuo tomaatin vaihtojen jälkeiset pudotukset ei haittaisi paljoa, niin vääntökäyrä pitäisi olla 4000 kieppeillä todella voimakas verrattuna ylemmälle rpm alueelle ja se taas ei sovi yhteen 6000rpm tehohuipun kanssa ainakaan vaparissa. Esim :

 

http://memimage.cardomain.net/member_img_a/697397_1_full.jpg

 

Eli tosta kun kattoo miten ne vaihtopisteet menee tomaatille ja manuaalille...

 

Kuolleet pisteet on vielä pahempia, ne syntyy silloin kun esim kruisataan hiukan alle 1-2 lämä tiskissä vaihto-nopeutta ja laitetaan siinä nopeudessa lämä tiskiin. Ei kannata käyttää aikaa 1:lle asti veivaamiseen ja joutuu lähtemään kakkosella jostain 3000 rpm... siinä voi jo TDI kinnerikin olla innoissaan :(

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eilisen perusteella riisin on turha lähteä alle 80km/h:n vauhdeista kiihdyttelemään "ripeästi" tulos nimittäin on kaksi mustaa viivaa :o Laatikko ei anna periksi ollenkaan ja vaihtaa aina pienimmän pykälän minkä saa kierroksiin sovitettua ;)

Link to comment
Share on other sites

Joo ei mitään riisin kärryä vastaan, mutta jos se olisi T56:lla niin se pystyisi vielä parempaan.

 

Ite oon tehny tomaatille lähes sen minkä voi eli 3500 stall ja 3.73 rattaat, mutta yhä vain olen tätä mieltä vaikka näillä keleillä kuivalla tiellä irtoaakin 2:lla kaasulla ja vielä siitä 1-2 kuolleen pisteen alta...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Joo ei siinä mitään, jauhan vain performanssi aspekteista jos sellainen sattuu kiinnostamaan...

 

Vielä niistä tomaatin kuolleista pisteistä... ne ei ole siitä kiinni toimiiko kick down vai ei ja missä nopeudessa. Ne vain on vaikka down shift ois miten optimoitu tai manuaalinen. No manuaalikoneistot kyllä tekee sen shiftauksen nopeaksi mutta silti jossain vaiheessa ei enää kannata vaihtaa pykälää pienempää kun joutuu sitten käyttämään aikaa siihen että vaihtaa heti isommalle. Esim. tuossa 4gennerin 1-2 shiftaus esimerkissä vakioturbiinilla pahimmillaan lähdetään jostain 2800-3000 rpm maastosta. Siinä vääntöä on vakio koneissa joku 300 pauna jalan paikkeilla.

 

Tuollaiseen kierroslukuun tarvitsisi lisätä vääntöä aivan älyttömästi ettei auto olisi totaalinen koira. No riittävällä stallillahan tuo on pakko korjata, jos ei turbo ole optio :o, ja vielä rattaat päälle niin pääsee siitä kuopasta nopeasti pois. Itellä on tämä stalli :

 

http://www.converter.cc/super_yank_3500_dyno.htm

 

Vakio ls1 tehoalueella se peittäisi hyvin kuolleen pisteen, mutta tuollainen pitäisi nyt olla :

 

http://www.converter.cc/yank_9_dyno.htm

 

... siis jos edes yrittäisi pärjätä muuta kuin paikaltaan vastaavalle T56:lla varustetulle autolle. 4400 stall ei enää ole kovin 'streetable'.

 

Yankin hyötysuhteesta vielä sen verran että on yllättävän hyvä. 97% luvataan ja omien logien mukaan turbiini luistaa vähän yli 200rpm 6000 rpm paikkeilla eli karkeasti 3-4% häviö siinä kohtaa, alempana enemmän.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeh, kannattaa tietenkin kokeilla niitä molempia ja tehdä nimeomaan ITSEÄÄN enemmän miellyttävä ratkaisu siinä kumman askin valitsee. Tämä väittely ei varmaan ikinä tule loppumaan, ei edes silloinkaan kun nopeudet on ratkottu radalla sillä aina vaan se hävinnyt osapuoli louskuttaa leukojaan jostain epäolennaisesta syystä. Tähän mennessä "kerhon nopeimmat" ovat edelleenkin, ja todistetusti, automaatteja :o.

 

Tuli nyt mieleen että mitä jos alettaisiin väittelemään niin monelle rakkaasta harrastuksesta kuin kumin poltosta! Väitän, että automaattijätkillä on sen asian suhteen sata kertaa hauskempaa. Seuraava manuaalijampan kommentti sitten kertookin kuinka typerää ja lapsellista tassujen pyörittely on ;D

Link to comment
Share on other sites

GTA-57:lle : cruising-nappuloilla ei ole mitään tekemistä käsikaasun kanssa... itse asiassa en tietenkään tiedä, miten se sinulla toimii... ;) ja MSK:lle : kerhon nopein on siitä syystä nopein, että konehuoneessa on tiedossa olevista suurin teho. Lootan vaikutusta ei voi yleistää... ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...