Jump to content

Manuaali vs automaatti


Jake

Recommended Posts

  • Replies 217
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Senior

    15

  • gmc63

    11

  • Msk383

    10

  • Jake

    10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Oikeasti ajettavaksi tarkoitetussa autossa pitäisi kyllä olla manuaali. Ite oon aika paljon sitä mieltä että olisi pitänyt hommata auto T56:lla... mutta voihan sen asian vielä korjata.

 

Automaatti rulettaa varttimaililla 60ft takia, mutta jos auton välittää mielekkäästi niin sitten kiekat on korkealla matka-ajossa, minkä taas manuaalin 6s vaihde korjaa vaikka välitykset olisi todella lyhyetkin. Samoin automaatilla tulee helposti aika pahoja kuolleita pisteitä eri nopeusalueille joita voi paikata stallilla ja ruuvilla, mutta siinä sitten taas otetaan jostain muualta pois.

 

Jos nopeutta on yli ~50kmh niin manuaali rulettaa.

Link to comment
Share on other sites

Piirtaahan tuo natisti. Mutta kun valo vaihtuu vihreaksi, niin se, joka tuollaisia jalkia tekee ei ole yleensa kovin vahvoilla. :-X

 

Riippuu tietenkin minkalainen auto siina toisella puolella on, mutta kuitenkin.

 

Mulla on mottona se, etta kahta en vaihda, ja toinen niista on vaihteet. Toista en ole viela keksinyt... ;D

 

8)

Link to comment
Share on other sites

ikuisuus kysymys toinen tykkää tyttärestä ja toinen äiteestä. 8)

automaatti on kiistatta kaupunki ruuhkissa ym. normaaliajossa paikallaan kun taas paljon ajava säästää vuoressa muutaman litran pensaa kun on kova loota onko sillä sitten merkitystä jokainanen päätelkööt itse. samoin kun on kyse vajaatehoisista autoista niin kytkimen kanssa on kiva leikkiä että saa edes vähän jälkiä tiehen samoin kuin rataajoa voisin kuvitella olevan parempi ajaa kovalootaisella. annan ääneni kumminkin automaatille molemmilla olen ajanut ja todennut että ne pienet puutteet mitä automaatissa on kovaan askiin verratuuna niin ne voi hyväksyä sen helppoiden ja vaivattomuuden takia.

Link to comment
Share on other sites

Kaks piippuinen juttu. Automaatti on vaivaton ja kiva kruisailla, joskus vaan kun oikein lapsettaa niin olis kiva itte hämmentää pykäliä mutkatiellä. Uusis loorishan tommoinen on mahdollistakin.

Link to comment
Share on other sites

Audin DSG-lootissa on kyllä ideaa. Automaatin helppous on yhdistetty suoraan vetoon, vaihdot on salamannopeita kaksoiskytkimen ansiosta, kaks vaihdetta on tavallaan kytkettynä yhtäaikaa. Tuo tekniikka on kehitetty aikoinaan turbokilpa-autoihin, vaihdot piti olla nopeita, ettei ahdot pääse tipahtamaan. Tota lootaa voi ilmeisesti ohjata napeilla tai antaa vaihdella itekseen.

Link to comment
Share on other sites

Annetaan ääni "puoliautomaatille". Kuten pekka aikaisemmin sanoin, niin munkin mielestä ns. urheiluautossa pitää itse saada mahdollisuus päättää milloin lyödään pykälää sisään. Nyt kun olen ajanut n. kolme vuotta manuaalisella seiskasatasella (manukoneisto jne) niin en enää vaihtaisi mistään hinnasta ponuun perinteistä automaattia tai edes mitään "kovaa" askia. En edes t56:ta :-X.

 

Lyhye perustelut: räikän yksinkertainen eteen-taakse käyttö, vaihtaa nopeammin kuin perinteiset manuaalit (viiva ei katkea), ei kytkimen kanssa kikkailua, kaupungissa ei tarvitse kuin kahta vaihdetta (2 ja 3) ja lähtee valoista vaikka nelosella..

Link to comment
Share on other sites

Käyttöautoon automaatti koska on vaivaton, helppo jne. Kun käyttö-aanelkku lähtee multa vaihtoon niin seuraavaan tulee DSG.

 

Harrasteutoilussa, joka ei perustu käytännöllisyyteen vaan puhtaasti tunteeseen ja mieltymyksiin, manuaali kahdeksan sylinterin jatkeena tuntuu mun mielestä mukavalle.

 

Harrasteauto hakiessani mulla oli ainoana kriteerinä "ponycar ja manuaalilla ja ennen saastevuosia". Olisi voinut aivan yhtähyvin olla GT Musti tai Moppen E-body mutta ekana tuli kohdalle Camaro: Muncie tuntuu hyvälle kun sen edessä on L-48 ja takana on 12-bolt 3.55 /Posi ja yläpuolella Hurstin keppi.

Link to comment
Share on other sites

Vaikea ottaa kantaa kun en oo muuta manuaalijenkkiä ajanut kuin K5 Blazeria, jossa taisi olla joku kuorma-auton loota ainakin vaihtamisnopeudesta päätellen. Jotenkin vaan vääntävän jenkkikoneen jatkoksi mieltää helpoiten automaatin. Urheiluautoon taas mielestäni kuuluu ehdottomasti manuaaliloota.

Link to comment
Share on other sites

Non joo... kyllä minä pidän näitä f-bodyjä enemmän urheilu- kuin perheautoina - lootasta riippumatta. Vaikka kyllähän näilläkin kokonaiset perheet anoppeineen päivineen pääsee paikasta toiseen... Ja sehän vasta urheiluhenkeä vaatii ! ;)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mä oon manuaalin kannalla vaikka nyt onkin automaatti :(On siinä jotain urheilullisuuden tuntua ku voi ite valita vaihteet ja varsinkin toi T56 laatikko on mahtavan tuntuinen ku pääs koettamaan :P :PÄÄNI manuaalille ;D

Link to comment
Share on other sites

Kun ostin omaani,niin samassa pihassa oli hieno-86 vette ja -70 mallin camaro,hinnoissa ei mainittavaa eroa.Ostin Camaron kun halusin harrasteautoksi 4-hengen perheauton,joten mun mielestä vette olis ollu urheiluauto ja camaro on perheauto,varsinkin isolohkolla jaksaa viedä isoakin perhettä ja vetää jopa vaunua.

Link to comment
Share on other sites

Ennen kun siirryin harrastamaan näitä oikeita V8 autoja niin tuli harrasteltua bemareiden kanssa vuosia, silloin tuli eräskin bemari muutettua automaatista manuaaliksi juurikin sen takia kun automaatit kiihtyivät jopa 2-3s 0-100km/h huonommin. En tiedä miten kiihtyvyys noilla saksalaisilla automaattivehkeillä oli niin huono, johtuu varmaan siitä lootan "sivistyneisyydestä" ja muutenkin turbiinin järjettömästä luistamisesta, noissahan ei juuri kuski huomaa täydelläkään kaasulla kiihdytettäessä muusta kuin kierroksista että vaihde vaihtui isompaan. Siksi vaihdoin automaatit aina manuaaliksi. Tehojakin näissä laitteissa oli lähemmäs 250hv ja väännöt olivat jossain 300-350Nm kieppeillä mutta laatikko tuntui silti "syövän" kaiken koneen vähäisenkin tehon...

 

Mutta NYT, kun autona on amerikkalaisvalmisteinen V8 moottorilla oleva automaattivaihteinen auto, ei tulisi mieleenkään vaihtaa tuota manuaaliksi! Sen verran paljon nautin automaatilla ajamisesta; se vaan on niin huoletonta! Tosi on, että automaatilla on heikkoutensa (niin on manuaalillakin!) mutta itse valitsen silti tällaiseen kulkineeseen ehdottomasti automaatin. Varsinkin kun eipä nuo kiihtyvyydet niin älyttömästi näissä jenkkivehkeissä tuon automaatin takia edes kärsi, toisin kuin esim. noissa 80-luvun saksalaisissa kamppeissa. Ja manuaalista vielä, ainahan on ollut ihmisiä jotka tykkäävät tehdä asiat vaikeamman kautta ;D

Link to comment
Share on other sites

"Ja manuaalista vielä, ainahan on ollut ihmisiä jotka tykkäävät tehdä asiat vaikeamman kautta "....

 

Ilmeisesti camaro iroc-z:lla on ollut vaikeuksia käyttää manuaalilootaa ja sen vuoksi invaliidilaatikko... ;)

Link to comment
Share on other sites

Minkähän takia noi 60-70 luvun Yenkot ja Baldwinit oli varustettu lähes poikkeuksetta manuaaleilla,ostajat olivat varmaan niitä kaiken vaikeimman kautta tekeviä ;)Kyllä mää ainaskin odotan kuola valuen ensi kesää kun saa manuaalin.Nyt kun laittaa D:n sisään eikä tartte muuta tehdä tulee aika pitkäksi ajaessa.

Link to comment
Share on other sites

eiköhän noi yenkot sun muut erikoismallit olekkin ensisijaisesti tarkoitettu sinne radalle, ite kun ajan ihan vaan normaalin liikenteen seassa niin koen kyllä et kytkimen polkeminen ja "kepin" heiluttelu on aika turhanpäivästä hommaa ajaessa ku kerran tekniikkakin pystyy hoitamaan saman asian. itse kyl ottaisin viel esim. automaattiset pyyhkijät, automaattinen lähi/ kaukovalo vaihtajan ,automaattisesti säätyvät penkit+ kaikki maholliset muut mitä ihminen on keksinyt helpottamaan ajamista.

kait se sitten on myös niin et noi manuaali miehet veivaa ikkunansakkin auki ennemmin kuin painaa napista...

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...