Jump to content

Ilmapumpun poisto,mistä lyhyt hihna?


Hartigan

Recommended Posts

Ilmapumppu,tuo tämän maailmankaikkeuden turhin laite(no,ainakin autossa...)ja katsastusmiesten hämääjä,otti ja jämähti TÄYSIN jumiin.Hauskan remmin(moniurahihna...)vinkunan ja kuminkäryn saattelemana onnistuin ajamaan 20 km saaden birdin talliin ja revin sen p.rkeleen laitteen irti.Nopean diagnoosin(=aivan yhtäpuuta eikä lähe pyöriin lekallakaan)jälkeen sain onneksi kaverini purkufirmasta kiinni ja sain nopsasti käyttäriversion asennettua paikalleen.

Birdi siis pelaa taas nätisti,mutta ko.episodin jälkeen vahvistui käsitys siitä että ilmapumppu lentää kohta mäkeen(turha kapine kun ei ole kattia eikä vähäpäästöinen),mutta mistä lyhyempi moniurahihna? Kellään aiheesta tietoa/hihnan varaosanroa? -89 Formula 350 TPI,laturi kuskin puolella ja A/C apukuskin puolella. Ynnä osaisko joku sanoa onko pumpun poistosta haittaa?

Nykyään ei EGR:kään toimi kunnolla(SES syttyy motarilla yli 100km/h nopeutta ajettaessa n.10-15km ajon jälkeen,ei kuitenkaan aina,testerissä todettu syyksi EGR)joten ilmapumppukin voisi poistua kuvioista..

Samalla muuten selvis ettei ilmapumpun toimimattomuus sytytä SES-valoa,ajelin yli 80 km/h vauhtia 10 kilsaa ilmapumppu kiinnileikanneena eikä SES vilkahtanutkaan...

Link to comment
Share on other sites

Jep,saa sen jos sulla on samanlainen remmisysteemi kuin mullakin,siinähän remmi kulkee alhaalta kampuran päästä ilmapumpun kautta A/C:lle ja kiristinrullahan on ylhäällä A/C:n ja laturin välissä.Joten ilmapumpun voi huoletta heittää roskiin ainakin mun versiossa,siinähän vaan remmin linja oikenee kampuralta A/C:lle kun ilmapumpun poistaa,ei vaikuta mitenkään kiristinrullan tai remmin toimivuuteen,tarvii vaan sen lyhyemmän hihnan...En sit tiedä miten monta eri versioo apulaitteiden sijoitteluissa on,muistelen et vanhemmis jotai erilail.mut oliks niis moniuraa?

Link to comment
Share on other sites

Lyhyemmän emmin pituutta en muista, mutta sen saa selville esimerkiksi narulla mittaamalla. Elikkäs vetää pätkän narua remmin reittiä pitkin ja sitten mittaa pituuden ja marssii varaosapuljuun.

Link to comment
Share on other sites

Ja jos haluu egr-virhekoodin pois niin tarvitaan TAAS promin polttoa. Onnistuu kyllä tästä päästä erg:n "poisto" (eli laittaa sen menemään taulukossa pääle sellaisilla kierrosluvuilla, vauhdeilla ja alipaineilla mitkä eivät ole mahdollisia esim @ 8000rpm)

 

Vielä ku saatais joku kirjottelemaan siruja ::)

Link to comment
Share on other sites

mulla se pumppu vetäs kans viimeset henkoset kun hieman "iloiteltiin" vanhojen kumien kanssa, ei leikannu kiinni mutta alko visertää sen verran kovasti että jäi eläkkeelle.

Cornerista (vink vink) ostin remelin tolla naru sydeemillä, tarvii kaverin pitää kiinni kiristimestä mitattaessa.

Link to comment
Share on other sites

Juu,kävi toi narusysteemi kans mieles,mutta siinä valtavan avarassa f-bodyn konehuoneessa puuhastellessani rystyset verillä päätin jättää KAIKEN ylimääräisen puuhan väliin,halusin vain saada laitteen taas radalle.(Koittakaapa muuten ite korjata kolme tuntia autoa välillä sen alla maaten siten,että joka kerta kun nostatte päätä iskee aivan JÄRKYTTÄVÄ päänsärky...Siinä oli välillä naurussa pitelemistä kun repi ilmapumppua irti ja tuntu että pää halkee...Huom!EI ollut krapula!)Plus tietysti aattelin että onhan joku jo omastaan sen ilmapumpun kuitenkin heittänyt roskiin joten jos jollakin olisi se remmin nro jo valmiina ni pääsis helpommalla...

 

Katoppa,tääl oli näitä saastehärpättimiä varten oma foorumikin...Sen verran tohkeissani uusista sivuista etten ees huomannu...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jokos on remmin mitta tiedossa?Tuossa purin härpättimiä ja tuli myös pumpun poisto mieleen.Tilasin vasta remmin 2415mm ja autossa on 2490 eli lähettivät väärän prkl >:( Suumailin että aika lähelle olis jos joku tietää säästyis turhalta vaivalta.Tänne pohjolaan kun ei saa kuin tilaamalla..!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Jep,saa sen jos sulla on samanlainen remmisysteemi kuin mullakin,siinähän remmi kulkee alhaalta kampuran päästä ilmapumpun kautta A/C:lle ja kiristinrullahan on ylhäällä A/C:n ja laturin välissä.Joten ilmapumpun voi huoletta heittää roskiin ainakin mun versiossa,siinähän vaan remmin linja oikenee kampuralta A/C:lle kun ilmapumpun poistaa,ei vaikuta mitenkään kiristinrullan tai remmin toimivuuteen,tarvii vaan sen lyhyemmän hihnan...En sit tiedä miten monta eri versioo apulaitteiden sijoitteluissa on,muistelen et vanhemmis jotai erilail.mut oliks niis moniuraa?

 

 

Ja itse itseäni korjaten... Eli kun ottaa silmän käteen niin tuota remmiähän EI saa kulkemaan suoraan kampuralta A/C:lle ilmapumpun poiston jälkeen koska hihna kiertää siinä välissä vesipumpulle...Eli ei onnistu ilmapumpun poisto ja lyhyempi remmi koska vesipumppu ei sen jälkeen juuri pyöri..

Itse ratkaisin asian siten että kaverini koneisteli vanhan ilmapumppuni joka oli leikannut kiinni. Sisälle uudet laakerit ja pumpun siivekkeet v.ttuun,joten toimii vain hihnapyörän pidikkeenä,ei juurikaan pyörimisvastusta...Muut ilmakilkkeet jo heitetty mäkeen ja pakosarjan reiät tukittu plugeilla,NPT-kierre,hain hydrauliikkafirmasta.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...