Jump to content

Firebird ei käynnisty


Ponanza
 Share

Recommended Posts

ODltä en vielä tätä ongelman korjaavaa vastausta saanut eli kopsasin kysymyksen tänne.

Kertokaas viisaammat mikä ponuun tuli kun ei enää käy? moottorihan tossa on 305 tbi ja vuosimalli 90

Auto toimi aivan normaalisti mutta kun seisoi viikon pihassa ei enää käynnistynytkään lupasi kyllä eli kävi muutamaan otteeseen aina pari sekunttia starttauksen jälkeen nyt ei enää lupaakkaan.

Vika tuntuisi olevan polttoainepuolella bensapumppu kyllä surahtaa kun virrat kääntää päälle, polttoainetta tulee kun irroittaa bensa putken siitä kaasarinnäköisestä ruiskusysteemistä ilmeisesti nua suuttimet ei vaan avaannu?

Kipunapualella vika tuskin on koska auto käy aina hetken kun kaadan bensaa suoraan imusarjaan

Link to comment
Share on other sites

Kuinkasuuri bensanpaine tälläsessä systeemissä pitäs olla? ei vissii niin paljoa kun noissa normi ruiskuissa.

Meikäläiselle on melko vieras laite tämäntyyppinen sydeemi.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Suuttimille tulee virta ja sulakkeet on ehjät, kun laiton kaverin starttaamaa ja ite katsoin niin suuttimista jopa hieman tihkui bensaa mutta ei ilmeisesti riittävästi. Heti kun annan pullosta suoraan bensahörpyt niin kone tärähtää hetkeksi käyntiin. tilanne on aivan sama vaikka kytken bensabumppuun suoraan virran.

 

Mittasin bensan paineen se oli reilu 0.8bar tarkempaa mittaria ei nyt ollu nyt käytössä mutta eikö toi ole liki tuota 13 psi:tä ainakin tolla pitäs käynnistyä, eli ainakin toi pumppupuolen vika on myös pois suljettu niinkun tuo kipinäpuolikin ja kun suuttimillekin virta tulee niin niin piiri pienenee, olisko nyt sitte kuiteskin jotain propleemaa tuossa kierrosluku tiedossa?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Onkos tämän ketjun ongelma ratkennut?

 

En lähtenyt uutta ketjua pukkaaman, mutta mutta: täsmälleen samat oireet, eli muutama viikko sitten tulin työmatkalta kotio ja jätin viikonlopuksi auton pihaan. Maanantaina aamulla meinasin lähteä, mutta kone lupasi pari kertaa lyhyesti, sitten ei luvannutkaan enää. Tähän mennessä tehtyä:

 

- virranjakaja otettu irti ja avattu --> putsailtu

- sytkämoduuli vaihdettu

- pick-up -kela vaihdettu, vanha oli ulkonäöllisesti pahassa kunnossa

- puolan resistanssit mitattu ja vaikutti oikeilta

 

Muuta:

 

- bensapumppu surraa ihan kuultavasti (starttaamisen jälkeenkin pari sekkaa kuuluu surinaa)

- bensaa tulee ainakin jonkin verran, tuoksahtaa kevyesti

- pick-up-kelan alapuolella oleva "kahdeksansakarainen tähti" oli aika ruostuneen oloinen

 

Virranjakajan laitoin äsken paikalleen ja starttasin, samat oireet. Pari lupausta (tosin reippaampina), mutta sitten vaan pyörii.

 

Fiksu olis tietty kattonut kipinät tulpilta ensin, joten se lienee seuraavana. Samaten ehkä bensanpaineiden mittaus.

 

EDIT: auto on '89 Firebird.

Link to comment
Share on other sites

Eipä ole vielä vika selvinnyt, en kyllä suuremmin ehtinyt tutkiakaan vaan laiton auton jo ajatsitte talvisäilöön.

Toi sun vika kuulostaa täsmälleen samalle kun mullakin, omat epäilyt kohdistuu ruisku boxiin  koska sytkäpuoli tuntuu toimivan ja bensapumppu ja paineet on ok.

Jos keksit mikä sitä riivaa ja mistä löyty apu niin kerro ihmeessä mullekin niin saadaan meikäläisenkin ponu kuntoon ja kesäksi liikenteeseen, mulla on senverta paljo harrastus vehkeitä että en välttämättä ihan enstalvenakaan ehdi/jaksa tarkemmin syventyä tohon problemaan.

Link to comment
Share on other sites

Jopas jotakin, olin jo tämän(kin) päivän osalta luovuttanut, kunnes tuonne pimeään pihaan päätin mennä otsalampun valossa vielä tarkistamaan konehuoneen johdot huolellisesti. Yhtäkkiä juolahti mieleen koittaa "kaasujalka konehuoneeseen ja starttia"...ja sehän yski itsensä käyntiin! Aikamoista takkuamista ensin, eikä meinannut tyhjäkäynnillä pysyä käynnissä. Pari minuuttia pintakaasua ja sitten pysyi jo mylly pyörimässä.

 

Reagointi kaasuun oli aika tahmeaa ja lykkäsi vikakoodin 15 - Coolant temperature sensor circuit. Tarkemmin oppaan mukaan:

 

Poor electrical connection,

open or short in circuit;

Defective coolant temperature sensor;

Defective ECM;

 

Ans kattoo, nyt pitää näitä juhlavia hetkiä sulatella, oli nimittäin helpottava fiilis saada murinat taas kehiin!

Link to comment
Share on other sites

Jopas jotakin, olin jo tämän(kin) päivän osalta luovuttanut, kunnes tuonne pimeään pihaan päätin mennä otsalampun valossa vielä tarkistamaan konehuoneen johdot huolellisesti. Yhtäkkiä juolahti mieleen koittaa "kaasujalka konehuoneeseen ja starttia"...ja sehän yski itsensä käyntiin! Aikamoista takkuamista ensin, eikä meinannut tyhjäkäynnillä pysyä käynnissä. Pari minuuttia pintakaasua ja sitten pysyi jo mylly pyörimässä.

 

Reagointi kaasuun oli aika tahmeaa ja lykkäsi vikakoodin 15 - Coolant temperature sensor circuit. Tarkemmin oppaan mukaan:

 

Poor electrical connection,

open or short in circuit;

Defective coolant temperature sensor;

Defective ECM;

 

Ans kattoo, nyt pitää näitä juhlavia hetkiä sulatella, oli nimittäin helpottava fiilis saada murinat taas kehiin!

Koneen etuosassa oleva lämpötila-anturi rikki, menee niin rikkaalle ettei käy kunnolla
Link to comment
Share on other sites

Koneen etuosassa oleva lämpötila-anturi rikki, menee niin rikkaalle ettei käy kunnolla

 

Näinpä, sain tuossa ajettua auton talliin jatkofiksauksia varten. Kävi niin rikkaalla tosiaan, että varmaan 5 litraa bensaa hävisi tankista tuolla pikku siirrolla. 8)

 

Anturi vaihtoon.

Link to comment
Share on other sites

No ei se sitte sama vika ollukkaan :(  Toi meikäläisen peli kun käy hianosti kun  kaataa vielä lisää Bensaa "kaasariin" tai tonne imusarjaan.

Link to comment
Share on other sites

Jep, eri viat kyseessä. Tuli haettua US-Partsista uusi CTS ja kone murahti kauniisti käyntiin. Näyttäisi siis, että täällä suunnalla problem solved. Auto katsastukseen ja perushuollot, tarina jatkuu keväällä. Tsemppiä Ponanzalle, keväällä sielläkin sitten?

 

EDIT: leimalla tuli käytyä ja hyvin meni. Motarilla vikavalo leimahti kuitenkin palamaan, vikakoodi 43 "Electronic spark control". Suottaapi olla, että sytkä ei ollutkaan ihan kohdillaan. Pitääpä tutkia ajan kanssa.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

EDIT: leimalla tuli käytyä ja hyvin meni. Motarilla vikavalo leimahti kuitenkin palamaan, vikakoodi 43 "Electronic spark control". Suottaapi olla, että sytkä ei ollutkaan ihan kohdillaan. Pitääpä tutkia ajan kanssa.

 

Hieman jo off-topic tähän, mutta pielessä ollut sytytys oli tämän aiheuttaja. Säädön jälkeen kaikki pelaa taas mainiosti.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Onkos tähän ongelmaan löytynyt vastausta?

 

Oireet ja käytös täsmäävät aivan täysin meidän ranchin pikappi-camaron vaivaan.

Eli pumppu käy, suuttimilta tipahtaa vain joskus pisaroita, mutta juottamalla kurkkuihin bensaa tärähtää käymään kuin palmun alta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Onko näissä joku kammen asentotunnistin joka voisi estää polttoaineen ruiskutuksen. Oireet samoja kuin edellä. Paine tulee tb:lle mutta ei suihkuta. Muistelen, että viimeksi kun starttasin vaati pitkän starttauksen ennen kuin lähti  (pelas muuten OK). Voisko olla että oljynpaine nousi ja virrat sitäkautta pumpulle. Täähän on 4.3 mutta eikö niissä samat komponentit+

Link to comment
Share on other sites

Kokeile onko vaikutusta jos ottaa kaasuläpän asennontunnistimesta (tps) töpselin irti.

Auttoi mulla tpi:ssä, kun kipinää oli ja bensanpaine, mutta ei hörähtänyt käyntiin.

Inj sulake / sulakkeet on jo varmaan tarkistettu.

Link to comment
Share on other sites

Munille tulee virta eli vika on ECM-puolella tai johdotuksessa. Voiko suuttimien maan koestaa piipparilla. Pitäisi kait virrat päällä löytyä? Toista boksia kokeilen kohta. Toiminee ihan tuossa irrallisena johtojen päässä? Ongelmana paska akku joka sallii vain yhen käynnistysyrityksen/lataus.

Link to comment
Share on other sites

Voiko suuttimien maan koestaa piipparilla. Pitäisi kait virrat päällä löytyä?

Suuttimet maadoittuu boxin kautta eli ei ole maata kun suihkutuksen aikana. Virta tulee suoraan virtalukolta.

Link to comment
Share on other sites

Maaoitusjohdot ECM:lle ehjät. Oli siin' akussa senverran voimaa, että olisi pitänyt käynnistyä tai ainakin suihkuttaa. Kai näissä on joku systeemi joka sammuttaa bensapumpun jos kone sammuu virrat päällä esim kolaritilaneessa? onko se vain öljynpaine? Voisko sillä puolella olla vika. Olen nyt vaihtanut boxin, sen jutun jakajan sisälle ja öljynpaineanturin käyttettyihin joiden pitäisi toimia. Kokeilen hyvällä akulla seuraavaksi.

 

Jossain jenkkiohjeesa oli että maan ja suuttimen maattokarvan välillä pitäisi olla yhteys kun virrat päällä mittaa ja samalla kääntelee kaasuläppää eli siis simuloi ajotilannetta.

Link to comment
Share on other sites

Kai näissä on joku systeemi joka sammuttaa bensapumpun jos kone sammuu virrat päällä esim kolaritilaneessa? onko se vain öljynpaine? Voisko sillä puolella olla vika. Olen nyt vaihtanut boxin, sen jutun jakajan sisälle ja öljynpaineanturin käyttettyihin joiden pitäisi toimia. Kokeilen hyvällä akulla seuraavaksi.

Jossain jenkkiohjeesa oli että maan ja suuttimen maattokarvan välillä pitäisi olla yhteys kun virrat päällä mittaa ja samalla kääntelee kaasuläppää eli siis simuloi ajotilannetta.

Hätäsammutuksen hoitaa öljynpaine. Kun kone pysähtyy öljynpaine laskee ja pumppu pysähtyy. Pumpun rele hoitaa vaan parin sekunnin prime-pulssin pumpulle kun virrat käännetään päälle.

Jos boxi ei jostain syystä saa sytytyspulssia ei myöskään aukea suuttimet. Ei vaikuta pumpun toimintaan.

 

Saattaa siellä jotain pientä vikakoodi-testausjännitettä kulkea mutta ei luulis kaasun vaikuttavan. Suuttimet toimii pulsseilla eli maa on/off. Toki normi digi-yleismittari näyttää sen jännitemuutoksena vaikka oikeasti maa joko on tai ei. Pulsseja ei tuu kun koneen pyöriessä eli sytkäpulssien mukaan. Pulssin on/off-suhde määrää suihkutusmäärän.

Testaa suuttimen +nastasta jollakin kuormalla (vaikka polttimo) että sinne oikeasti tulee virtaa ja kuormitettuna jännite vähintään n. 10V. Mielellään enempi. Jännite pitää pysyä starttauksenkin aikana. Jos tippuu alle 10V niin ei lähde käyntiin. Akku sökö/johtovika jossain. Toki ensin kannattaa mitata akun navoista startatessa. Sen jälkeen mittarin miinusjohto moottoriin - pitää näyttää samaa ellei oo maavikaa.

Esim. virtalukon pohjavika voi tehdä sen että kun avaimen kääntää starttiasentoon niin muualta (boxilta) katkeaakin virta.

Link to comment
Share on other sites

 

Esim. virtalukon pohjavika voi tehdä sen että kun avaimen kääntää starttiasentoon niin muualta (boxilta) katkeaakin virta.

Automaattivaihteisessa myös vaihdekepin asentotunnistin voi aiheuttaa pätkimistä.
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...