Jump to content

orggis aluvanteen puhdistus

Recommended Posts

Kirjoitettu

miten saa semmoisen kellertävän pinttyneen lian pois talvivanteist ? olen kokeillut liuotinpesuaineelle,mut ei lähde ?

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Varovasti tämän kanssa, kyseessähän on aikas voimakas happo. :-[ lukaisin kerran ne peinellä präntätyt ohjeet (tosi mieshän ei manuaaleja lue) ja jotain tämän suuntaisia juttuja siinä oli (Jake voisi valaista asiaa tarkemmin):

Formaldehydi=Muurahaishappo (käytetään mm. säilörehuliuoksessa) putsaa ne vanteet ulkona. Tupakat kannattaa jätää sisälle, koska aine reagoi useiden metallien kanssa vapauttaen syttyvää vetykaasua. Muurahaishappo syövyttää useita metalleja, kuten esimerkiksi alumiinia, lyijyä ja valurautaa.

Sisällä putsaillessa kannattaisi käyttää jotain hengitys suojainta, koska höyryt ärsyttävät voimakkaasti nenää ja kurkkua. Lisäksi suojalasitkaan eivät olisi haitaksi, koska muurahaishapon nesteroiskeet ja höyryt voivat aiheuttaa silmävaurioita tai ainakin ärsyttää silmiä. Nestehän syövyttää ihoa, imeytyy helposti ihon läpi ja aiheuttaa tuskallista ihon punoitusta, kirvelyä ja rakkuloita.

Kirjoitettu

Ostin eilen pullon vanteenpuhdistusainetta, joka sisältää oksaalihappoa. Pitää illalla kokeilla miten se toimii orggisvanteisiin. Oksaalihapolla saa ainakin lasikuitu- ja alumiiniveneistä levien aiheuttamat kellastumat ja hapettumat tosi kevyesti pois ( muuten istuvat pirun tiukassa)

Kirjoitettu

Itse olen käyttänyt menestyksellä fosforihappoa sisältävää puhdistusainetta; ei vaan kannata jättää sitä kovin pitkäksi aikaan muhimaan.

Kirjoitettu

Muurahaishapolla saa kätevästi kuorittua nahkat käsistä. Tiedä sitten miten lika lähtee vanteesta...

Kirjoitettu

Äsken putsailin ajoauton aluvanteita jollain vanteen puhdistusaineella...irtosi ihme kyllä kaikki pinttynyt lika :)

Kirjoitettu

Näytti hapettumatkin lähtevän suurimmaksi osaksi :)

Pitää käsitellä vielä kerran uusiksi.

Kirjoitettu

Sillä fosforihapolla lähtee hapettumatkin. Useampi kevyt käsittely antaa paremman lopputuloksen. Aineen nimi on Rain-X ja tarkoitettu nimenomaa aluvanteille.

Kirjoitettu

Sillä fosforihapolla lähtee hapettumatkin. Useampi kevyt käsittely antaa paremman lopputuloksen. Aineen nimi on Rain-X ja tarkoitettu nimenomaa aluvanteille.

mistä tuota rain-x:sää saa

Kirjoitettu

Se olikin jo hieman vaikeampi kysymys. Ostin sitä pari pottua viime kesänä mutta mistä.... yritän selvittää.

Kirjoitettu

No niin, vanteet putsattu ja puhdasta tuli. Lähti kaikki tummentumat ja muukin lika. Ja mulla oli käytössä oksaalihappoa sisältävää vanteenpuhdistuainetta piilteemasta. Hyvä aine.

Kirjoitettu

Saisitko kuvia laitettua millaset tuli ton käsittelyn jälkeen?

Kirjoitettu

Ei onnistu kuvan lähetys :(

kuvan koko on 85k, mutta ei vaan lähde :'(

Mikähän auttais

Kirjoitettu

Kuvan liittäminen:

Aloita luomalla viesti kuten tavallisesti. Tuon liite-kentän vieressä on nappi "Choose". Siitä painat ja valitset halutun kuvan koneeltasi. Kirjoita viestin teksti ja sitten painat vain "Lähetä" -nappia kuten tavallisesti. Kuvan tiedostokoko on sitten rajoitettu, eli pitää olla alle 100KB. Ilmoitus tulee, jos on liian iso. Yhteen viestiin voi laittaa vain yhden kuvan.

Kirjoitettu

Mistä tuon "Chooce" napin pitäis löytyä? Mulla näkyy liitekentän vieressä nappi "Browse" ja sillä minä sen kuvan hain ja muutenkin ton ohjeen mukaan :( tökkääköhän tuo nyt palomuuriin? Ja koko on siis 85k ja .jpg

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...