Jump to content

Jännitteen vaikutus...

Recommended Posts

Kirjoitettu

suuttimien toimintaan, havaitsin näet seuraavaa :

- laturi pätkii, välillä lataa, välillä ei. Mittasin jännitteen molemmissa tapauksissa akun navoista.

1. Kun ei ladannut, jännite 11,7 V, tyhjäkäynti melko tasainen

2. Kun latasi, jännite 14,4 V, tyhjäkäynti epätasainen

Onko tietoo, mitkä ovat jännitteen vaihtelurajat, jotta suuttimet toimisivat optimaalisesti ?

Kirjoitettu

nythän pitää huomioida vielä tuokin että silloin kun ei larannut niin ei ollut kuormaakaan samoin kuin latauksen kanssa

Kirjoitettu

nythän pitää huomioida vielä tuokin että silloin kun ei larannut niin ei ollut kuormaakaan samoin kuin latauksen kanssa

Totta. Kuorma on kuitenkin melko pieni latauksessa, kun kaikki ylimääräiset sähkövimpaimet oli pois päältä. Olen jostain kuullut, että liian pienellä (suuruudesta ei tietoa) jännitteellä suuttimet ei toimisi ollenkaan. Mutta : mikä on "yli"jännitteen vaikutus ? Vai onkos tuo 14,4 V vielä ylijännitteen puolella ? Laturissa todennäköisesti jännitteensäätäjävika..... :'(

Kirjoitettu

kyllä mun käsittääkseni tuo on vielä normaalin rajoissa

Kirjoitettu

Mulla on ainakin suuttimien 'offsetille taulukko PCM:ssä joka on määritelty välille 7 - 18V. Offset on noin 2 kertaa suurempi 11V paikkeilla kuin 14.5V seudulla. Offset kertoo kuinka paljon suuttimen aukeamiselle varataan aikaa ohjaussignaalin aktivoinnista lähtien.

Kirjoitettu

Selvä pyy. Oletetaan, että noissa vanhemmissa on samantapainen järjestelmä ja ei siis syytä huoleen.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Tuo tyhjäkäynnin epätasaisuus silloin, kun laturi lataa, voi johtua viallisesta laturista. Mulla oli laturin sisältä palanu diodeja ja laturi puski ulos kanttiaaltoa tasavirran sijasta. ECM ei sitten tykkää ollenkaan jos sille yrittää syöttää kanttia ja se sekoittaa tyhjäkäynnin. Kun laturi ei lataa, sähköt tulee akulta ja tuo akun jännite vielä on tarpeeksi iso, jotta kaikki toimii ok. Vika oli muuten tosi hankala paikantaa, anto ihan ihme virhekoodeja. Löydettiin lopulta kun tarkastettiin oskiloskoopilla latausjännite.

Kirjoitettu

Havaitsin samaa. Kun vaihdoin laturin ( vanha lopetti työnteon totaalisesti ), alkoi tyhjäkäyntikin pelittämään paremmin.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...