Jump to content

Ilmast. kompura

Recommended Posts

Kirjoitettu

Olisko jollakulla tietoa saako moniura remmipyörän vaihdettua tavallisen tilalle?

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Mä oon ymmärtäny että pystyy mutta pitää uusia koko magneettikytkin paketti samalla, eli voi tulla kalliiksi. En oo täysin varma mutta tollanen muistikuva mulle on jääny.

• 1 month later...
Kirjoitettu

Mulla taasen on ongelma toisinpäin. Eli pitäis saada moniurahihnan tilalle vanhemman mallinen kiilahihnapyörä.

Kirjoitettu

ARSKA mites on hukkasin sun numeron vai oliko se sun broidis :(nyt sit muistin että oli puhetta niistä kompuroista ???jos kiinnostaa vielä niin ota yhteyttä ;)

Kirjoitettu

Jos joku tarvii ilmastointi osia, ni multa voi ostaa edullisesti... ;)

Kirjoitettu

Joo todellakin tarttisin -87 Gta:han 305TPI sopivan ilmastoinnin kompuran tai kiilahihnapyörän, jos se on vaihdettavissa mun moniurahihnaiseen kompuraan. Ja sit olis tarvis niille kiinnitysraudoille ko. koneeseen, kun niitä mulla ei vielä ole. Tietysti kaikki neuvot tän ilmastointiprojektin loppupään käytännön jutuista olis tarpeen.

Jospa vähän valottaisin teille tätä hommaa. Eli autossani ei jostain syystä ollut alkuperäisenä ilmastoinia. Päätin kuitenkin kaikista varoitteluista huolimatta (että on hirvee homma) ruveta tätä asentamaan.

Kaikkihan tuntui olevan erilaista ilmastoidussa versiossa.

-puhaltimen moottori on useampi nopeuksinen.

-kanavistot konehuoneessa ja kojelaudan sisällä erilaiset (se työläin vaihe kun joutu purkamaan koko kojelaudan osiksi)

-säädinpaneeli erilainen

-ilmastoidussa kanaviston läpät toimivat alipaineella, ja ei ilmastoidussa vaijereilla

-sähköliittimet kävi sentään sen kun heitti kiinni, kunhan oli muistanut purkaessa ottaa sen ilmastoidun johtosarjan

No aluksi kävin Swt:ltä itse purkamassa yhdestä autosta kaikki kojelaudan sisältä ja konehuoneesta mikä liittyi ilmastointiin (meni noin puoli päivää ihmettelyyn ja purkuun mitä pitää ottaa ja miten irtoaa), ja vaihdoin ne omaani (taas puolilta päiviltä yömyöhään), sillä tällä kertaa jo tiesin mitä ja miten purkaa, muttakun piti sekä purkaa että kasata. No lopulta tuli muuten valmista paitsi että jo aikaisemmin ostamani kompurahan ei tietenkään sopinut hihnapyöränsä takia. Mitäs olin aikoinaan mennyt ostamaan kompuran katsomatta, että eihän mulla ole siinä koneessa sitä leveää moniurahihnaa, joka pyörittää kaikkia apulaitteita. Mullahan on se kapeampi moniurahihna, joka pyrittää laturia ja vesipumppua ja loput omilla kiilahihnoillaan. Ja kaiken lisäksi kompuran kiinnitysraudat uupuu (ajattelin, että äkkiäkös nuo itse taivuttaa ja hitsaa, mutta kyllähän se inspiraatio on vielä toistaiseksi saanut odottaa), joten jos jollain on semmoisia tarjota, niin olen kyllä kiinnostunut.

Nimittäin nyt on tän projektin kimpussa mennyt pari kesää ja olis ihan kiva saada se lopultakin toimimaan ( jos yhtään muistelen viimekesän helteitä).

Onko muilla kokemuksia ilmastoinnin asentamisesta jälkikäteen? Ja mitä tulee ottaa huomioon ennen ekaa starttia kompura kiinniollessa, mitä öljyä, millaset tiivisteet uusiks, mitä kylmäaineeksi, entä kuivaajan uusiminen, ym, ym...

Kirjoitettu

Mun kompura on perinteisellä kiilahihnalla. Kiinnitykset menee kuskin puolelle, ( -88:ssa. ) ainaki camarossa kompura hanttarin puolella.. Mul olis kaikki muut paitsi siis tietty toi säädin paneeli.. Halvalla saa...

Kirjoitettu

Uusi kaikki tiivisteet, mitkä on aukaistu ja ei varmaankaan ole pahitteeksi uusia kaikkia o-renkaita. Malli mukana tai osa, paikalliselta kylmäkoneasentajalta löytyy kylmäaineen kestäviä tiivisteitä, tavallisesta kumista oleva o-rengas ei kestä pitkään. Kompuraan sopivaa öljyä saat samasta kaupasta, määrä taitaa löytyä kompuran kyljestä. Uusi kuivain, se olisi muutenkin suositeltavaa uusia muutaman vuoden (3-4) välein. Aineeksi käy Isceon 49, jota voi myös lisätä freonin R12 sekaan jos on kylmäaine vähissä.

Kirjoitettu

Mitähän mahtaa kustantaa suunnilleen tarkistus, öljyt ja aine?

Kirjoitettu

Riippuu firmasta, toisilla pakettihinta, toisilla tuntiveloitus. Aine 40-60€/kg. Jos pelkästään täyttö(vanhaa ainetta sisällä, on painetta) niin homma kestää max. puolituntia. Jos vanhat aineet sisällä niin öljyä ei tarvi lisätä.

• 4 months later...
Kirjoitettu

No niin... nyt on aika ottaa härkää sarvista ja särkeä ilmastointi...

Eli miten on, öljyä sekaan vaiko ei... kylmäkonehuollosta (päällikkö) sanottiin että "miksi pitäisi laittaa, eihän ne öljyt mihinkään katoa vaikka systeemi olisi ollut tyhjä kauankin"... Joten mielipiteitä puolesta ja vastaan...

Kirjoitettu

Öljyt sinne sekaan ja "kylmäkonehuoltopaikka" vaihtoon >:( Mieluummin vaikka maksaa hieman enempi ja käyttää sitten "merkkihuollossa" täytössä :(

Kirjoitettu

Muita mielipiteitä... en kai mä ole ainoa jolla on ilmastointi?

8)

Kirjoitettu

EHDOTTOMASTI öljyt freoneitten mukaan ! Kompuran elinikä lyhenee dramaattisesti ilman öljyjä. Kyllä ne karkaa järjestelmästä siinä missä pakastinnesteetkin.

Kirjoitettu

Multa ei ainakaan tullu öljyä tippaakaan viime syksynä kompurasta ku tyhjensin järjestelmän, ettei vaan olisi just sen takia ruvennu huutamaankin.

Mulla on sellainen kuva että kun toi homma tehdään oikein niin järjestelmä tyhjätään ja kuivataan. Sitte laitetaan aineet takas ja samalla lisätään öljyä jos ulos tuli liian pieni määrä.

Kirjoitettu

Mitähän tuollainen jälkiasennus kustantaa ? Itsellä 85 camaro iroc-z tpi 305 ilman ilmastointia ja on ollut vähän kesällä hiki

Oliko kuinka iso työmaa / kauanko meni yhteensä aikaa ?

Kirjoitettu

Nyt pelittää ilmastointi, yksi paineentunnistimista tosin aiheuttaa lievää pätkimistä, muttei kuulemma kannata vaihtaa ihan heti vaan seurailee.

AutoMax hoiti hommansa mallikkaasti ja ystävällisesti.

Kirjoitettu

Jälkiasennuksesta kirjoitin jo tässä ketjussa aiemminkin. Osat ei maksa paljoa mutta työtä on aika paljon, kuten jo aiemmin selostin. Oiskohan osat tulleet kustantamaan jotain 200-250€. Sit tietysti lisäksi kylmäaineet, öljyt, ym.

On muuten sikahintoja noilla öljyillä huoltoliikkeissä!!! >:(

Pyysivät 3 desin purkista 50€ >:(, no siitä suivaantuneena selvittelin, että sitä samaa tököttiä saa tukkukauppiaalta samaan (50€) hintaan 20l pönikän 8), että sillee... olin jo ostamassa sitä pönikkää kunnes yhdellä tutulla kylmäkonekorjaajalla oli tarjota sopuhintaan purkinpohjalta vaadittava tilkka ;D.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...