Jump to content

Jenkkiystävällisiä katsastusasemia pääkaupunkiseudulla?


Kolmio

Recommended Posts

Tämän vuoden merkittävin tapahtuma oli pitkäaikaisen haaveeni, kolmossukupolven Firebird Formulan hankinta. Vaikka peli on kaikin puolin toimiva ja seuraava katsastus (ensimmäinen itselleni tämän kanssa) on edessä vasta ensi vuoden puolella, yritän jo henkisesti varautua tulevaan.

 

Ensinnäkin, olisin kiinnostunut kuulemaan kokeneemmilta, mitkä pk-seudun katsastusasemista ovat ystävällisiä vanhempia jenkkejä kohtaan, eikä päähuomio niissä kiinnity pikkuasioista – jopa ominaisuuksista – nillittämiseen. Tai ehkä olisi helpompi kysyä niin päin, että mitä asemia ainakin kannattaisi varoa?

 

Lisäksi omassa autossa on pari juttua, jotka ovat mietityttäneet. Punaiset takamarkkerit ovat ensimmäinen. Niiden suhteen poistan polttimot varoiksi ennen katsastusta. Ei suinkaan sitä koko punaista heijastinpintaa pidä sentään poistaa näkyvistä? Jeesusteippeily tuntuu niin älyttömältä, jos itse ongelman ydin eli valoa luova polttimo on otettu veks. Jos keltaisen heijastimen järjestäminen taakse punaisen tilalle olisikin helppoa, voisin sen tehdä, mutta kun eipä taida olla niin vain hoidettavissa ilman leikkaamista ja liimaamista. Eikä äkkiseltään tule mieleen montaakaan kolmosgeneraation edustajaa, jossa olisin nähnyt muunlaiset markkerit kuin punaiset. Tuskin niissä kaikissa sentään on ollut erityislupaa niihin...

 

Toinen mietinnän aihe on tämän automallin tyyppimerkinnöissä (eli kun Metroauto on hakenut vehkeelle tyyppihyväksyntää) kuulemma oleva kohta ”autot on varustettava ajovalonheittimien pesulaitteella”. Omassa autossani pesulaitetta ei ole, sillä keulapala on jossain kohtaa vaihdettu – tai mistäpä varmana tiedän, onko siinä alun perinkään ollut. Luulisi kuitenkin, jos tuollainen vaade on Suomi-autoja kohtaan ollut. Onko porukalla siis kokemuksia siitä, että onko tällaisen puutteesta tullut moitteita eri katsastuskonttoreilla, jos jonkun autossa sellaista ei ole? Entä jos meikäläinen tuosta huutia saa ja se pitää järjestää, millaisissa hinnoissa moisen vehkeen hommaaminen ja asentaminen liikkuu?

 

Saattaa olla, että olen aiheetta murehtinut näitä kahta edellä mainittua juttua. Aiemmalla omistajalla ei kuulemma koskaan ollut tullut sanomista (ainakaan rekisteriotteelle saakka) pesulaitteen puuttumisesta ja takamarkkereistakin vain yhden kerran, useampi vuosi sitten. Mutta katsastuskonttoreita ja -miehiäkin on niin moneen junaan, että peruspessimistinä en halua pitää näitä itsestäänselvyyksinä.

Link to comment
Share on other sites

Tikkurilassa tullut katsastettua vuodesta toiseen ja mulla 3´s koppasessa takasivu markkereilla on katkaisin kuskin jalkatilassa lähellä sulakeboksia.

Samasta kytkimestä kytkeytyy myös huomiovalot keulasta päälle.

On varmaan metroauton viris luulisin ja mikäli sulla ei ole moista niin lamppu vain veke tms.

Kuitenkin kerran ovat huomauttaneet valoista kun oli jääneet epähuomiossa päälle, mutta viime kerralla eivät sanoneet asiasta mitään vaikka olikin jääneet päälle taas.

 

Lampun pesimiä eivät ole erikseen tähän asti tarkastaneet, mutta varmuuden vuoksi sinun tilanteessa hankkisin pesimien suuttimet ja ne tarralla kiinni hämäykseksi, niin ei tarvii alkaa tekeen reikiä.

 

Mitään isompaa vääntöä ei ole koskaan tarvinnut käydä vanhalla firebirdillä katsarin kanssa kun ei tarvii e-hyväksyntöjä...kunhan päästöjä ovat vain ihmetelleet ilmapumpun takia.

Kehän (3) autokatsastusta ovat kehuneet harrastelija ystävällisenä.

Link to comment
Share on other sites

Punaiset takamarkkerit ovat ensimmäinen. Niiden suhteen poistan polttimot varoiksi ennen katsastusta. Ei suinkaan sitä koko punaista heijastinpintaa pidä sentään poistaa näkyvistä?

 

ei tarvitse polttimoakaan irroittaa,mustaa sähköteippiä katsastuksen ajaksi,

taitaa mennä kokonaista 1.min asennuksessa  :)

Link to comment
Share on other sites

Ti

Lampun pesimiä eivät ole erikseen tähän asti tarkastaneet, mutta varmuuden vuoksi sinun tilanteessa hankkisin pesimien suuttimet ja ne tarralla kiinni hämäykseksi, niin ei tarvii alkaa tekeen reikiä.

 

Lampunpesinten vaatimus poistui jokunen vuosi sitten, ei tartte enää.
Link to comment
Share on other sites

Olen katsastanut vuosien varrella monessakin paikassa näitä ja hyvin on mennyt joka kerta. Mitään turhia vinkumisia ei ole tapahtunut kuin yhden kerran ja sekin katsastus meni lopulta hyvin maaliin.

Lähes jokaisella katsastusasemalla on myös se spede joka huonona päivänä jaksaa vittuilla asiakkaille, joten joku määrätty asema voi olla toiselle hyvä kokemus ja toiselle ei.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia lukuisista vastauksista. Tämän otannan perusteella Kehän autokatsastus on saanut reippaita suosituksia. Sattuupa kyseinen laitos olemaan himasta nähden kaiketi toiseksi lähin, joten vahva ehdokashan tuo olisi. Toisaalla sain vielä suosituksen Klaukkalan autokatsastuksesta - ehkä sekin on pääkaupunkiseuduksi vielä laskettavissa!

 

Ja se todella varmasti pitää paikkansa, kuten joku totesi, että paljonhan nämä hyvät ja huonot kokemukset henkilöityvät: yhden mulkeron takia koko firma voi päätyä jonkun mustalle listalle, vaikka kollega hoitaisikin saman homman moitteetta. Paitsi hinnoittelun, myös muiden kokemusten kannalta ihan hyvänlainen sivusto on www.katsastushinnat.fi/. Olin vain huomaavinani, että yhdenkin konttuurin palautteissa oli muutaman päivän välein niin samanlaiset ylistävät kommentit, että eiköhän henkilökunta ole vähän omaa häntäänsä nostanut...

 

Ketjussa joku myös totesi pesuvehkeistä, että takavuosina niiden pakosta olisi luovuttu. Onkohan tällaisesta päätöksestä osoittaa jossain ihan ns. mustaa valkoisella? Juttelin juuri eilen Trafin suuntaan jonkun jampan kanssa ja hän sanoi - tai ainakin käsitin niin - että tällaisissa vanhemmissa autoissa noudatetaan sen käyttöönottoajan sääntöjä, joten jälkikäteen tulleet muutokset eivät silti koskisi niitä. Jos ylipäänsä tajusin mitä kaveri horisi, se meinaisi siis sitä, että originaaleissa tyyppipapruissa mainitut jutut rasittavat autoa sen lopun ikää joka tapauksessa. No, minä en nyt rupea tästä hommasta enempiä murehtimaan ja viimekädessä ensi vuonna katsastuksen yhteydessä sen sitten kokee, kelpaako tällaisenaan!

Link to comment
Share on other sites

Mä asennan blondiin pesuri pussin kiinni letkuihin vain katsastukseen ja lampun pesimet toimii erillisestä napista...ihan turha kapistus.

Kertaakaan ei ole sisäpuhaltimen tai pyyhkijöiden / tuulilasin pesuria tarkastaneet pontiacista.

Fordissa sen sijaan käyvät samalla konttorilla nekin läpi.

Eivät visiin kehtaa kysyä miten namiskat skulaa ;D

Link to comment
Share on other sites

Olin vain huomaavinani, että yhdenkin konttuurin palautteissa oli muutaman päivän välein niin samanlaiset ylistävät kommentit, että eiköhän henkilökunta ole vähän omaa häntäänsä nostanut...

 

Joka konttoril pitäis ehdottomasti olla ikkunassa kokovartalokuvat katsureista, asiakkaiden kommenttien kera.

Vois jo ennen ulko-ovee tehä päätöksiä et minkä näkönen läski ei ainakaan istu kuskin pukille.

 

Hannuksenpellon pienemmäs kävin yks vuos, katsurilla itellään Jeeppi ja juteltiin sit jenkkiautoista leimaamisen ajan.

Auto ylös, "täähän on pohjasta ku uus", auto alas, leima oli suunnilleen siinä.

Seuraavana vuonna sama paikka, eri katsuri.

Köntys kampee autoon, penkin kaikki säädöt läpi ja ihan päin v'ttua eikä meinaa tila riittää, ite odotin koska retkahtaa selkänoja.

Kaikki räpelletään läpi kysellen mistä tapahtuu mitä, sama mitä neuvo mikään ei mee jakeluun.

"Kannattais toi alusta massata" kun just hetki takaperin kerroin sille pientä mittarilukemaa ihmetellessään et "on joo kesäauto, semmonen ettei ajeta kun auringon paistaessa kuivalla kelillä, sateella ei ollenkaan."

No hetken päästä kun oli alustan kolistellut läpi ni "joo kannattais toi alusta massata ettei ruostu, poika osti vanhan bemarin ja se on niiiiiiiiin mätä!"

No mä uudestaan selittämään et "joo kato niinku äsken sulle kerroin ni tää on kesäauto jolla ajan hyvällä säällä, jos sataa ni tää on tallissa, tätä ei tulla massaamaan kun tää ei tuu ruostumaankaan."

"Se käy meillä sitä laittamassa, asutaan kato rivitalossa ja meillä on siinä enemmän tilaa laittaa ku kerrostalon pihalla, ja se on kyllä niiiiiin mätä ja makso siitä kuus tonnia ja mä sanoinki sille että kylläpä oli kallis mitä sun niin kallis auto piti ostaa mutta noi nuoret on semmosii että se pitää se bemari olla vaikka ne on niiiiiin kalliita ja tääkin on niiiiin mätä..."

 

No, kilven kiinnitys edessä ei miellyttäny kun on keskellä keulaa ja taitettu keulan muodon mukaan ja parkit oli ja on edelleen kahdennettu, paha paha!

Leima tuli ja mä en enää kusekaan Hannuksenpeltoon päin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Herttoniemen konttorille EI kannata mennä.. muutamia otteita katsarilta:

 

Taas näitä jenkkipaskoja (kävellään konttorista autolle)

Tähän on vaihdettu taakse jarrulevyt! (oli kiellettyä hänen mielestä - rummut vakiona, vaikka olivat ihan vakiot omat jarrut)

Tähän on laitettu peltisarjat  ::)

Tässä on liian kovat äänet (no jaa, ehkä)

Tämä on madallettu (oli, mitä sitten)

 

Lopulta piti sen kusipään työkaverin tulla väliin rauhotteleen kun vähän meinas mulla lämmöt nousta jota sentäs harvemmin tapahtuu. Merkkas nämä hienot huomiot silloisen AKE:n rekisteriin jotta kaikki varmasti näkee ne minne tahansa menenkin. Lähdin pihalta äänekkäästi seuraavaan paikkaan.. jossa katsari naureskelee merkinnöille että mitähän näillä on tarkotettu ja normaalin katsastuksen jälkeen lyö leiman paperiin. Tästä tosin on jo aikaa muutama vuosi, käykääs joku koittaan onko se suojatyöläinen saanu jonkun paremman paikan vaikka Trafista.

Link to comment
Share on other sites

Täytyy vielä lisätä että USEIMMITEN saan konttorilla hyvää/asiantuntevaa palvelua, mutta tuosta katsastusmiehen epäsikiöstä jaksan kyllä aina mainita kun kysytään. Eli eihän se yks mätämuna koko korillista toki pilaa.

 

Toinenkin tarina on mutta eri kaupungista ja oli onneksi yksittäistapaus sekin.

Link to comment
Share on other sites

onko se suojatyöläinen saanu jonkun paremman paikan vaikka Trafista.

 

Varmaankin on ja on saanut hinattua vielä muutaman kaltaisensakin sinne Trafiin duuniin, siellä on sevverran monta koulukiusaajan luonteella varustettua ukkoa duunissa...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...