Senior Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 kun tekee moottorijarrutuksen ns. 'kohtalaisesta' nopeudesta. Veto päällä värinää ei esiinny. Onko : - perän rattaat kuluneet veto/moott. jarrutuspuolilta eri tavalla - perän tms. puslat ehtoopuolella - joku muu järkevä syy Link to post Share on other sites
F350 Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Mites kardaanin ristikot? Link to post Share on other sites
Senior Posted May 16, 2005 Author Share Posted May 16, 2005 Upouudet. Samoin lootan akseliholkit, molemmissa päissä. Link to post Share on other sites
F350 Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Muuttuuko varinän taajuus eri vaihteilla? Jos taajuus pysyy samana on aiheuttaja todennäköisesti vaihdelaatikosta taaksepäin.Entä esiintyykö värinää kiihdytettäessä taaksepäin? Link to post Share on other sites
Senior Posted May 16, 2005 Author Share Posted May 16, 2005 Muuttuuko varinän taajuus eri vaihteilla? Jos taajuus pysyy samana on aiheuttaja todennäköisesti vaihdelaatikosta taaksepäin.Entä esiintyykö värinää kiihdytettäessä taaksepäin? Eipä muutu, värinä tuntuu vain suurehkosta nopeudesta moottorijarrutettaessa eli voi käyttää vain 5- ja 4-vaihteita... Link to post Share on other sites
Guest pena Posted May 16, 2005 Share Posted May 16, 2005 Onko se kartaani tasapainossa? Link to post Share on other sites
Senior Posted May 16, 2005 Author Share Posted May 16, 2005 Sitä ei ole mittailtu. Pohdin vain, jos kardaani epätasapainossa, eikös värinä tunnu silloin myös veto päällä - ainakin suuremmilla kardaanin kierroksilla ? Link to post Share on other sites
Guest pile Posted May 17, 2005 Share Posted May 17, 2005 mulla oli kerran kartaani (autossa) epätasapainossa ja kun se painoitetiin uudelleen niin ilmoittivat että on saanut jossain kolhun ja on aavistuksen mutkalla ja eivät sitä saaneet suoraksi .tärinä loppui siltä mopeusalueelta missä se oli ennen painoitusta ja siirtyi muutamaa kymmentä kilometriä ylemmäs. Link to post Share on other sites
pontikka Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Oon ite taistellu tota värinää vastaan jo tovin,mut mulla se tuntuu myös vedättäessä 120km/h aika paha 200 paha paha,ja tuntuu et lisääntyy kun löysää kaasun..oon vaihtanu ristikot,renkaat,ja lootan takapään puslan,ei vaikutusta?mistä tulee?vai ajelenko vaan, kaipase joku päivä jostain napsahtaa... :'( Link to post Share on other sites
jouni.r Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Oon ite taistellu tota värinää vastaan jo tovin,mut mulla se tuntuu myös vedättäessä 120km/h aika paha 200 paha paha,ja tuntuu et lisääntyy kun löysää kaasun..oon vaihtanu ristikot,renkaat,ja lootan takapään puslan,ei vaikutusta?mistä tulee?vai ajelenko vaan, kaipase joku päivä jostain napsahtaa... :'( vaihdoin vaihlelaatikon kannatin kumin, niin mulla alkoi toi ihme värinä,,,, :( tänää taas tutkitaan mikä ihme vois olla, perä,kartaani.loota pitäs olla kyllä linjassa, Link to post Share on other sites
pontikka Posted May 21, 2005 Share Posted May 21, 2005 Jos vai joku keksii missä moinen värinän aiheuttaja asuu,ni ilmoittakaa!!!kai tosta katiskasta joku osa kohta putoo... Link to post Share on other sites
Senior Posted May 21, 2005 Author Share Posted May 21, 2005 Onkos kardaani tasapainossa ? Itse ajattelin tarkistaa sen seuraavaksi.... Link to post Share on other sites
Timo Posted May 22, 2005 Share Posted May 22, 2005 On semmostakin ilmiötä että ristikko jumittuu tönköksi. Itellä oli aikoinaan takaristikko jumissa koska perän pinioni oli samassa linjassa kartaanin kanssa. Siispä se EI saa olla samassa linjassa jotta ristinivelessä tapahtuu liikettä ja laakerien neulat saa liikuntaa. Tätähän pystyy säätämään Torguearm-tangolla. Tanko perän ja laatikon välissä. Link to post Share on other sites
pontikka Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Mun autoon löyty värinän aiheuttaja,renkaissa kehällä heittoa...asennus virhe alun perin, kuulemma tavallista leveissä renkaissa.eka asennusta ei ole tehty kunnolla ja rengas ei ole täysin paikallaan,ja se syö uudenkin renkaan noin 1000km ja tärinä alkaa....ei muutakun uuden tassut alle,ja ammatti liikkeessä.ja vanhat savuamaan.... Link to post Share on other sites
rkr Posted June 27, 2005 Share Posted June 27, 2005 Kokeilkaas kääntää kardaanin puoliskoja 180 astetta toisiinsa nähden. Jos yoke on ollut auki on ihan mahdollista että puoliskot ovat kääntyneet suhteessa toisiinsa. Ne on alunperin tasapainotettu kokonaisuutena ja puoliskojen kääntyminen saa kardaanin pois tasapainosta vaikka muuta väitetäänkin. Itse olen fiksannut värinät kaksi kertaa tuolla tavalla (perä rempan ja laatikon vaihdon jälkeen) kun homman tekijä unohti merkata puoliskojen asennon toisiinsa nähden. Link to post Share on other sites
Guest Matu Posted July 24, 2005 Share Posted July 24, 2005 Värinät häipy ja vonkunat, ku vaihdoin eilen eatonin lukon ja kaikki laakerit myös pyöränlaakerit ja vaihdelaatikon peräpuslan. Pinionin ja lautasen hammasvälys 0,25mm, tuli täysin äänetön. Mittariin 232. Link to post Share on other sites
jouni.r Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 oliko siellä kardaanin etupäässä mikä menee laatikkoo joku holkki/laakeri?näytti olevan klappia kardaanin etupäässä.jospa se värinä johtuis mun autos tosta, Link to post Share on other sites
Senior Posted August 1, 2005 Author Share Posted August 1, 2005 On siellä. Vaihda holkki ja stefa samalla. Link to post Share on other sites
Guest Matu Posted August 1, 2005 Share Posted August 1, 2005 Helppo vaihtaa ku ottaa sen viimesen palikan laatikosta käsiin. Väljää oli vaikkei ollu kilometrejäkään, uudella puslalla timmi. Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now