Guest Jukka Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Oon tässä aatellu että jos tuohon lajiin syventyis hieman enemmän. Olis ehkä hieman halvempaa kuin hankkia haltec ja lisäksi sais rispektiä (tai sääliä ), mutta pitäis tietää että millä nuita prommeja "poltetaan". Onko kellään tietoa, a) mistä ko. laitteen saa hankittua ja b) mitä ne kustantaa?
TA350 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Katos hiukan alempaa, nii siällä o topikki "Nopeudenrajoitin". Teac osaa varmaan neuvoo miten homma hoidetaan ja mitä tarvitaan... http://www.f-bodyfinland.com/yabbse/index.php?board=7;action=display;threadid=2113;start=15
Guest Jukka Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Niin mutta se ei tuosta tullu selville, että mistä ne polttovehkeet voi hankkia ja mitä ne kustantaa
TAKKU Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kuikuile noista liikkeistä tuota prommeria http://www.partco.fi/ http://www.bebek.fi/kauppa/index2.php?PHPSESSID=df840493487714ba9d2b954aa8ed2284&
JR Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Thidgenin sivuilla on aika hyvät alkutiedot kun alkaa poltteleen omia rommeja. Mulla on TeeSeItse poltin mallia Willem jonka tein atomeista runsas vuosi sitten - ajaa hyvin polttopuuhat, hyvin on pelannut eikä maksanut maltaita. Softa on ilmainen. Sit tarttet poltettavan rommin - mallia mieluiten flash, jonka tyhjentäminen tapahtuu myös tällä polttimella. Ostin näitä Moatesilta - muutaman taalan /kpl. Sit tarttet adapterin, että saat rommin kiinni ECM:ään (ecm/rommi kohtainen adapteri). Minä tein adapterin itse. Sit tarttet tietenkin ohjelman jolla muokkaat rommin sisällä olevaa bin tiedostoa. Mulla on käytössäni TunerPro. Kaikki parametrit sytkäkartoista, perusennakosta, maffista, nopeudenrajoittimesta, flektin käyttölämpötiloista on muutettavissa. Mulla on vakiopalikat koneessani - tähän säätelyyn nää värkit riittää mainiosti. En sitten tiedä riittäiskö jos olis paljon palikoita pellin alla ....
Teac Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Tein joskus itse prommerin mutta sitä sai jatkuvasti olla päivttämissä kun uusia muistityyppejä ilmaantui kuin sieniä sateella ja jokainen valmistaja halusi tehdä vähän omansa. Nykyisin käytän ihan kaupallista prommeria. Vielä ei ole löytynyt sellaita muisti tyyppiä mitä sillä ei olisi voinut polttaa (listassa muistaakseni yli 3000 erilaista poltettavaa piirityyppiä). Kunnollisten kaupallisien ohjelmointilaitteiden hinnat on n. 1000€ ja siitä ylöspäin. Halvempiakin varmaan löytyy, mutta sitten on olemassa riski, että sinun tarvitsisi ohjelmoida juuri sellainen muisti mitä laitteesi ei tue. Lisäksi EPROM muistien kanssa tarvitaan UV tyhjennyslaite, joka maksaa n. 250€. Ihmettelen kuitenkin sitä miksei noissa vehkeissä nykyään käytetä prosessoreita missä itsessään on flash muisti. Kaapeli kiinni ohjaimeen ja toinen läppäriin ja softa sisään. Helppoa kun mikä. Jos haluat muistin (PROM,EPROM,EEPROM,FLASH jne.) ohjelmoitua niin lähetät vaan piirin tyypin ja sille poltettavan HEX tai BIN -tiedoston. Jos ko. piiri sattuu löytymään hyllystä valmista tulee saman tien. Jos muistin joutuu tilaamaan, täytyy varata 1-2 päivää enemmän kun tilaan sen komponettitukkurilta joko Englannista tai Ruotsista. Näin siis jos on todella kiire, mutta muutoin pyrin keräämään isomman määrän tilattavaa niin toimituskulut eivät kasva kohtuuttomiksi.
Teac Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Thidgenin sivuilla on aika hyvät alkutiedot kun alkaa poltteleen omia rommeja. Mulla on TeeSeItse poltin mallia Willem jonka tein atomeista runsas vuosi sitten - ajaa hyvin polttopuuhat, hyvin on pelannut eikä maksanut maltaita. Softa on ilmainen. Sit tarttet poltettavan rommin - mallia mieluiten flash, jonka tyhjentäminen tapahtuu myös tällä polttimella. Ostin näitä Moatesilta - muutaman taalan /kpl. Sit tarttet adapterin, että saat rommin kiinni ECM:ään (ecm/rommi kohtainen adapteri). Minä tein adapterin itse. Sit tarttet tietenkin ohjelman jolla muokkaat rommin sisällä olevaa bin tiedostoa. Mulla on käytössäni TunerPro. Kaikki parametrit sytkäkartoista, perusennakosta, maffista, nopeudenrajoittimesta, flektin käyttölämpötiloista on muutettavissa. Mulla on vakiopalikat koneessani - tähän säätelyyn nää värkit riittää mainiosti. En sitten tiedä riittäiskö jos olis paljon palikoita pellin alla .... Flash muistia on tosiaankin helppo käyttää mutta aina ei alkuperäistä muistia voi korvata sillä (paitsi tietysti jos alkuperäinenkin on flash) Jos ko. laitetta ei ole aiemmin testattu flashillä tai EEPROM:lla niin turvallisinta on käyttää samaa tyyppiä kuin alkuperäinen.
JR Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Toukokuuta, 2005 No joo aina ei voi korvata. 1227165 ECM:n orkkisropun 27C128 voi korvata esim. 29C256:lla eikä tarvii enää pulata lampun kanssa jos haluu kapulan tyhjentää ja uudelleen ohjelmoida. Onneks mun rommeria ei ole tarvinnu päivittää kertaakaan - ei raudan tai softankaan osalta - ja aina toimii. Ja kunnollinenhan se on silloin kun hoitaa hommansa luotettavasti... Sehän noissa kaupallisissa rommereissa maksaa kun pitää samaan polttimeen saada niin pirun monelle eri rommille poltto-ominaisuudet ja rakentajalle ja jälleenmyyjillekkin pitää jäädä siivunsa. No niin, löytyyhän kait Partcoltakin polttopalvelu jos ei halua omaa poltinta omistaa - mutt tulee sekin ruokottoman kalliiksi pitemmän päälle kun harvemmin yhdellä tai viidellä polttokerralla selviää kun kuitenkin haluaa kokeilla eri variaatioita. Heh, onneks mulle riittää yhden rommin poltto-ominaisuudet tähän harrastukseen, eikä edes maksanut maltaita (oliskohan ollut osineen kahta kymppiäkään) - jää tsuppeihin enämpi
JR Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 27. Toukokuuta, 2005 Tossa muutamia linkkejä aiheeseen: - http://www.thirdgen.org/newdesign/tech/promintro.shtml Sivulla on perustietoa aiheesta.Lisäksi taulukosta voit löytää ECM:si käyttämän rommityypin, sillä tiedolla on hyvä lähteä liikkeelle. Ja niin kuin Teackin tais mainita, on nää orkkisrommit yleensä sellasia, että niiden tyhjentämiseen tarvitaan UV-valoa (tavallinen uv ei pelitä, vaan pitäis olla fluorisoiva uv). Operaatio on hidasta ja pitää olla siis oma lamppu siihen tarkoitukseen ( Bebekistä saa tällaisia tyhjentimiä alle 200 eskolla jos ihan välttämättä haluaa). Ei siis ole oikein viksu tapa. Siksi flash on parempi - tyhjentäminen tapahtuu samalla polttimella kuin uuden ohjelman poltto. Tyhjentäminen kestää alle sekunnin ja uuden poltto verifiointineen alle 1/2 minuuttia. - http://www.moates.net Tuolta saa saa esim. kaiken tavaran ja hyvät tiedot. Kaveri / foorumi neuvoo siinä millaisella flashilla voit korvata orkkiskilkkeesi. Polttimenkin tais saada alle 100 taalalla. Lisäksi on saatavana emulaattori (jos haluaa hifistellä), jolla voit sitten muuttaa asetuksiasi ajon aikana. Sivustolta löytyy myös tarkat asennuskuvat Vieläkin halvemmalla polttimen suhteen voit päästä jos alat oikein googlettamaan. Voit löytää eri rakenteluporukoita/foorumeita omalle rommillesi. Mä löysin aikanaan Hollannista sivuston/foorumin ( http://www.willem.org/ ). Ne myy tyhjää piirilevyä / rakennussarjaa / valmista rommeria. Kytkinkaava on vapaa omaan käyttöön eli kohtuullisesti voi syövyttää omankin piirilevyn. Polttimen softa on ilmainen ja toimii ihan jees. Softasta on saatavissa myös lähdekoodi ilmaiseksi jos haluaa muokata ohjelmaa mieleisekseen. Polttotuloksen voi kalliiden systeemien tapaan tarkastaa (ettei tullu poltossa virheitä). Uusintapolttoja en ole virheen takia vielä joutunut tekemään. Alkuun pääsee n.10-70 eurolla - riippuen siitä, milten lähtee liikkeelle, piirilevystä, vai valmiista polttimesta. Ohjeet ja tuki toimii, joten jos vaan kolvi jotenkin hyppysissä pysyy ja tietää, ettei 12v saada suoraan seinäpistorasiasta, niin enpä luule rakentelunkaan ylivoimaiseksi muodostuvan - heh, onnistuihan se minultakin Mulla tais mennä polttimen komponentteihin kaikkiaan parikymppiä. Piirilevyn valotusmaskikin taitaa muuten vielä löytyä jos joku haluaa syövytellä oman levyn. Laitan jakoon jos vielä löytyy. - http://tunerpro.markmansur.com/ Tuolta voit imuroida ilmaisen ohjelman jolla muokkaat sitten sitä itseään eli bin-tiedostoa, koneen käyttämiä arvoja. Helppokäyttöinen ja kohtuullisen selkeä. - http://www.diy-efi.org/gmecm/ Tuolta löydät/lataat autoosi sopivat bin-tiedostot ja paljon muutakin sivulta löytyy. - http://www.thirdgen.org/techbb2/ Foorumi on hyvä tietolähde esim. koneen säätöjen muokkaukseen. Kaikkiaan mulla on palanut rahaa poltin/polttopuuhasteluun vajaat 40 euroa. Ok, olen rakennellut aika paljon ite - mutta sitähän tää harrastus on . Ilman rakenteluja olisin varmaankin selvinnyt n. 100 eurolla Polttokertoja kertyy muuten aika paljon. Yksistään MAF:n taulukoita/BLM:ää kun säätelin koneelle sopiviksi niin taisipa polttokertoja tulla reilusti toistakymmentä. Yksinkertaisemmista parametrien muuttamisista selviytyy toki yhdelläkin poltolla. Partco polttelee myös asiakkaan rommeja (n.7euroa+alv/poltto), joten muutamalla poltolla saa jo komponentit hankittua omaan polttimeen.
Teac Kirjoitettu 30. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 30. Toukokuuta, 2005 Hyviä linkkejä, kiitoksia! Aika sika hintaista tuo Partcon palvelu. "Se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa"
Guest pile Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 2005 Kirjoitettu 31. Toukokuuta, 2005 Hyviä linkkejä, kiitoksia! Aika sika hintaista tuo Partcon palvelu. "Se ei ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa" jos hinta on tuo 7€ +alv /promi ja se poltetaan asiakkaan toiveen mukaan niin mun mielestä se ei ole kannattavaa pisnestä vaan lähinnä lahjoitushan se on.
88IROC Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 jos hinta on tuo 7€ +alv /promi ja se poltetaan asiakkaan toiveen mukaan niin mun mielestä se ei ole kannattavaa pisnestä vaan lähinnä lahjoitushan se on. Joo, eipä juuri kannata itselle prommeria hommata ellei sille ole muuta käyttöä...
JR Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Heh, halpahan tuo 7 eskon poltto on jos poltot jää vaan siihen yhteen .... Paljonkohan 10 polttokertaa tekee...
z 28 jari Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Joo ,kunnon kuru pistää parametrit kohilleen laakista...
Teac Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Heh, halpahan tuo 7 eskon poltto on jos poltot jää vaan siihen yhteen .... Paljonkohan 10 polttokertaa tekee... Miten sen sitten haluaakin laskea... prommi n. 1 euro; + max. 2min työtä = 7 euroa + verot!! Ja niinpä tunnissa polttelee 30 kpl a' 6euroa = 180euroa/tunti työstä. Nyt on kyllä pakko myöntää, että nykyisessä työssä ei pääse tuohon tuntipalkkaan vaikka samojen asioiden kanssa tuleekin työskenneltyä.
JR Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 No joo, mun puolesta jokainen saa laskea ja hinnotella ihan niin kuin omalta kantiltaan parhaakseen näkee... en ryhdy väitteleen Meinasin vaan että mun poltin maksoi itse itsensä takaisin jo toisena päivänä (vertaan siis Partcon hinnoitteluun) - ja jokainenhan joka on pähkäilly ja vähäkään muutellu autonsa karttoja tietää, ettei yhdellä tai viidellä poltolla vielä lopullista 'setuppia' tehdä... niin no tokihan "poikkeuksiakin" löytyy jotka sen laakista taitavat" Ja toinen juttu tietysti on jos joutuis viemään tiedostot jonnekkin poltettaviksi .... kyllä siinä itku :'( tulisi jo ekana päivänä kun kolmatta versiota päivän säätelyistä veisit poltettavaksi .... ei hitto
Teac Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 1. Kesäkuuta, 2005 Olen samaa mieltä, ettei prommien polttelu / testaaminen oikein onnistu jollei prommeri ole lähettyvillä. Menee äkkiä into koko hommaan.
TAKKU Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 2. Kesäkuuta, 2005 Ei se prommin tai flashin turauttaminen leikiten mene. Perusteluni on se kun ei tommosen säädettävänkään boksin ruuvaaminen ihan helppoa ole, niin miten voisi onnistua sitten tsäkällä oikein? Ei mitenkään.
JR Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Ei se prommin tai flashin turauttaminen leikiten mene. Perusteluni on se kun ei tommosen säädettävänkään boksin ruuvaaminen ihan helppoa ole, niin miten voisi onnistua sitten tsäkällä oikein? Ei mitenkään. Juu, näinhän se on - ottaa oman aikansa ennenkuin pääsee jyvälle siitä mikä säätö vaikuttaa mihinkin ja kuinkakin paljon - siinä saa poltella prommin jos toisenkin ennenkuin isommat muutokset toimii autossa mieleisesti - oikotietä onneen ei ole. Ainoo, mikä operaatiossa on sitten helppoa on itse prommin poltto, jos siis poltin on käden ulottuvilla. Väkerrän just pienemmän (sopivamman) polttimen versiota jota voisin sitt käyttää näppärästi autossa istuessani (läppärin kautta) - niin ei sitt enää tartte työpöydän ääressä....
Teac Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Oletko ajatellut käyttää EPROM emulaattoria? Siinä data lähetetään sarjaportin kautta SRAMmille, joka emuloi EPROMmia. Muutokset on tosi nopea tehdä.
JR Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Onhan toi emulaattori vieraillut pienessä mielessä - saas näkee mitä sitä keksii jossain vaiheessa.
Guest iroc Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2005 Oletko ajatellut käyttää EPROM emulaattoria? Siinä data lähetetään sarjaportin kautta SRAMmille, joka emuloi EPROMmia. Muutokset on tosi nopea tehdä. Onkohan miten vaikea moinen toteuttaa, tietotaitoa kun ei juurikaan ole? Osaisikohan kukaan, pientä korvausta vastaan, toteuttaa moisen? Autoon on jo asennettu PC ja näyttö valmiiksi.Olisiko vaikeakin toteuttaa?
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään