jouni.r Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2005 niin kävin tänää säädättämässä aurauskulmat, kun on tuota ajo mukavuus ongelmaa > no saivat säädettyä kulmat ja vaikutti ajamisee paljonki,mut perkele ku hairoo ja hakee välilllä,,tätä ei enne säädätystä tehny,mut lakkas kyllä se kumma väpätys,mitä tonne alustaa vois laittaa et olis jotenki paree?
Guest Jukka Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 ,mitä tonne alustaa vois laittaa et olis jotenki paree? Kaikkeen tottuu Minkälaiset etupyörät sulla on, ja minkä arvojen mukaan se keula säädettiin? Ite kun olin säädättämässä, niin piti kattoa Haynessin korjausmanuaalista arvot kun korjaamon laitteet ehdotti camarolle ihan puutaheinää-arvoja
Ilku Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Voisko olla, että hairoo sen takia, että renkaat ovat hieman jo kuluneet väärään kulmaan. luulisi paranevan pian jos kulmat ovat nyt varmasti oikeat.
Mika Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Noissa laitteissa on olemassa merkkikohtaiset arvot aurauskulmille. Mulla olisi huomenna kans suuntaukselle meno
Shadowcast Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Noissa laitteissa on olemassa merkkikohtaiset arvot aurauskulmille. Mulla olisi huomenna kans suuntaukselle meno Mutta löytyyköhän noista tän mantereen laitteista Ponmtiac Firebirdiä? Munkin pitäis meinaan kyseinen operaatio teettää....
DaMonsta Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Minun myös... Minkäs hintainen operaatio on uudellamaalla?
Guest Jukka Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Noissa laitteissa on olemassa merkkikohtaiset arvot aurauskulmille. Mulla olisi huomenna kans suuntaukselle meno Joo niin löytyy, mutta vaikka siellä missä itse teetin löytyikin arvot suoraan koneelta, oli ne silti aivan mitä sattuu
jouni.r Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 7. Kesäkuuta, 2005 Kaikkeen tottuu Minkälaiset etupyörät sulla on, ja minkä arvojen mukaan se keula säädettiin? Ite kun olin säädättämässä, niin piti kattoa Haynessin korjausmanuaalista arvot kun korjaamon laitteet ehdotti camarolle ihan puutaheinää-arvoja 225.50.16 ei sitte tietoa kuinka säätivät,kuulemma joutuivat säätää kumminki,pitääpä soittaa ja kysya mist tiesivät arvot,mut ajettavuus kumminki parani mukavasti,et jotai oli kyllä pielessä
z 28 jari Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2005 Minun myös... Minkäs hintainen operaatio on uudellamaalla? 60€ maksoin kulmiensäädöstä 3 viikkoa sitten.
hannux Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2005 Yhdessä HotRod-lehdessä oli juttua DIY-alignmentistä. Sanottiin suunnilleen että linjanarulla suorakaide auton ympäri ja narusta mittaamalla vanteen etu-ja takareunaan, saa ihan hyvin arvot auraukselle. Tein kotitallin peräseinään ja ovipieliin kiinnikkeet 2.5m * 6.0 m:n suorakaiteelle. Niihin linjanaru kiinni kuten rakennushommissa konsanaan. Sai hyvin mitattua ja säädettyä, eikä maksa paljon! Voi mitata niin monta kertaa peräkkäin kun haluaa. Onko kukaan muu koettanut?
Mika Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 8. Kesäkuuta, 2005 Mulla maksoi nelipyörä suuntaus 48 € Oulussa
BB Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 kuis tolla naru hommalla mitataan CAMBER ja CASTER kulmat?
Mika Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Ainakin eilen jokaiseen vanteeseen laitettiin jotkut kamerasysteemit kiinni ja sitten piuhat testeriin kiinni. Sai aika tarkalleen säädettyä
hannux Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 CAMBER-kulmaa ei saa narulla, mutta kun laittaa vatupassin pystyyn vanteen reunaan, saa pystylinjan. Jos Camber on positiivinen(pyörän yläreuna ulompana), vanteen alareuna on jonkun millin sisempänä kuin yläreuna. Kulma on tällöin: arctan(em ero/mittauskohtien väli) meniköhän oikein??? Mulla ei oo kuvia tähän lähtöön asiasta, ostin 20cm pitkän vatupassin eilen tähän tarkoitukseen.
Guest Jukka Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Minä kun keulan säädätin niin säätäjä ihmetteli että kun.. olikos se nyt niin että camber on lähes pystyssä ja casteria on aika reilusti (siis verrattuna normaali henkilökuljettimiin) Ja nämä siis niitä haynessin antamia arvoja. Säätäjän kone kyllä tunsi camaron, mutta sieltä annetut arvot olivat lähes päinvastoin. Haynessin mukaan kuitenkin laitettiin, kun se tuntuu toimivan ennenkin, pyörät kuluu tasan, ja keula kiertäisi vaikka 200kmh puhelintolpan ympärillä, mutta perä ei pysy mukana vauhdissa (nii eikä tää edes mee kahtasataa :'() Niin ja jouduin säädättämään siksi että olin uusinut etupäähän osia (mm. iskarin yläpään kiinnikkeen) ja sikis oli säädöt menny mehtään
Mika Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Mulla vaihdettiin eteen toisen puolen raidetanko ja välitanko. Olivat suhteellisen kohdallaan jo ennen säätöä, mutta onpahan sekin nyt tarkastettu
88IROC Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Joo, kyllähän tollakin tietysti pärjää, kun vain muistaa että auto pitää olla täsmälleen suorassa tossa neliössä ja säätää kummatkin raidetangon päät saman mittaisiksi ettei auto ala kulkea "vinossa" kuin ajokora (tai takavuosien Lada joka jätti talvella lumeen 4:t pyörän jäljet). Yhdellä narulla saa vain aurauksen. Camperiin vaaditaan 2:det narut jotka ovat pystysuorassa tai yksin kertaisesti vatupassi (Camperi ei toisin ole niin tärkeä kuin auraus tai caster). Caster vaikutaa eniten ajo-ominaisuuksiin, joten jos pitää yliohjautuvasta japsi-tyylisistä tai on menossa radalle tämä kannataa säätää kohti nollaa (niin eteen kun mahdollista). Mikäli haluaa auto kulkisi suoraan kuin kiskoilla (=aliohjautuva kuten esim. Saab) on caster säädettävä niin pitkälle taakse kun mahdollista. Maksimisssaan normaali palikoilla 3-genissä casterin saa säädettyä hiukan yli 5 asteeseen (5 astetta on käytetty vain -88 malleissa). Joku alustapalikkoja valmistava paja mainostaa muutos sarjaa jolla casterin saa säädettyä 6 asteeseen.
hannux Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Eikös auraus ole ihan yksiselitteinen auton pituusakselin suhteen? Jos sensijaan camber on pielessä, silloinhan pyörät kulkee eri raiteita, kun tolpan yläpää on väärässä linjassa auton poikkisuunnassa? En suinkaan väitäkään kilpailevani kymmenien tuhansien eurojen laitteiden kanssa, mutta harrastuksen myötä on kiinnostavaa perehtyä asioihin näinkin. Mitenkäs muuten saisin casterin mitattua pikkupajakonstein?
Guest Jukka Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Casterin...saisko sen mitattua siten että käätäis renkaan ensin toiseen ääriasentoon, mittais kallistuksen ja sitten toiseen ääriasentoon ja laskis siitä jollai hienolla kaavalla keskiarvon suhteen maan pyörimisnopeuteen tms jutska
88IROC Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 9. Kesäkuuta, 2005 Joo Camper vaikuttaa tosiaankin myös raideväliin joten etupyörät ovat leveämmällä kuin takapyörät. Ajokoira juoksee yleensä niin että toinen takajalka menee "etujalkojen väliin". Ladassa meni samoin eli tien reunasta lukien ensin oli oikean takarenkaan jälki sitten oikea eturengas -vähän pitempi väli- sitte näkyi vasemman takapyörän jälki ja tien keskiviivan lähellä oli vasemman etupyörän jättämä jälki... Joo, näinhän ne ennen laitetiin huollossakin. Tolla Jukan keinolla vois onnistua mutta vaatii hiukan matikkaa joten eiköhän kotioloissa riitä kun mittaa tönärillä vatupassia apuna käyttäen onko pyörän navan keskipiste samalla linjalla kun alapallonkeskilinja auton kulkusuuntaan verraten...
Soppa Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Trans Am -87, missä säädätit auraukset? Itellä sama edessä kun vaihdoin eilen raidetangonpäät...
Mika Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Toppilan Autohuollossa hintaan 48 € Kansipojantie 4, 90520 Oulu. P.0400-581846.
Soppa Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Ja hyvä tuli? Sinne siis, jos tekivät hyvän työn...
Mika Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Kirjoitettu 10. Kesäkuuta, 2005 Joo, hyvin onnistui omasta mielestäni Mitä nyt alussa testeri ei lähtenyt toimimaan
yolintu Kirjoitettu 3. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 3. Elokuuta, 2005 Metro Auto ilmoitteli -89 Camaroon seuraavat arvot: Camber 0,30 astetta +-0,50 Caster 4,70 +-0,50 Toe 0,00 +-0,10 Huomenna pitäisi mennä säädättään ja saa nähdä kuinka killissä oli..
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään