Jump to content

suihkutushetki


Recommended Posts

Kirjoitettu

Kukas tietäis?:

Polttoaineensuihkutusta opiskellessani tuli pulma:

Millä kampiakselin kulmilla työkierrossa suuttimet suihkuttavat?

TPI:n kytkentäkaavioita lukiessani sain sen käsityksen , että kaikkia suuttimia ohjaa sama pääteaste ja kaikki 8 suutinta suihkuttavat loppujen lopuksi yhtaikaa. Onko näin ja miillä hetkellä tää sitten tapahtuu? Kuinka kauan suuttimet on auki?

TBI:ssä on kaksi suutinta, joita ohjaa eri pääteasteet. Koskas ne ruiskii. Jos kaikki suuttimet suihkuttavat yhtaikaa, eikö silloin tule suihku 90-asteen välein? 90*8=720 ?

Entäs suihkutusaika?

http://www.cruzers.com/~ludis/1227165schematic.html kertoo ecmmistä ja Camaro service-manual auton muusta sähköstä.

Kirjoitettu

Hyviä kysymyksiä!

Lueskelin viime yönä juur, vaan mitään ei korvien väliin tarttunu... Aina vaan tuntuu siltä, että mitä enemmän oppii, sitä enemmän on aukkoa tiedossa.

Muistaaksein kahden suutimen TBI ruikkii vuorotellen, vaan kulmista mitään tiedä:-[

Jos en ihan mettään muista niin kahteen ryhmään TPI suuttimienkin ohjaus menee.

 

 

Kirjoitettu

nämä ovat mun käsityksiä, saattavat olla huomattavastikin väärässä

 

TPI (tuned port injection) suihkii osaa suuttimia samaan aikaan.

 

SFI (sequential fire injection) suihkii jokainen vuorollaan.

 

MPFI (Multi-point fuel injection) en oo varma, mutta luulisin että samalla tavalla kuin SFI

 

TBI (thortle body injection) Samaan aikaan.

 

Tämmönen harmaa kuva on. SFI:stä oon varma mutta muu tieto on vaan luuloja jotka on matkalla tarttunu nilkkaan roikkumaan.

 

 

Kirjoitettu

Eiks TPI:n suuttimet oo kahdessa ryhmässä? Eli MUISTAAKSEENI ne ryhmät ruikkii eri aikaan. Täytyy kaivaa opus kirjahyllystä ja tarkistaa...

Kirjoitettu

Ovat saman päätekiven perässä (fetti), joten toivottavasti eivät ruiski eri-aikaan... :(

Sulakkeita on kaksi ja koska MPFI ja TPI käyttävät myös samoja boxieja on V8:ssa 4 suutinta saman sulakkeen takana ja V6:ssa 3.

Pulssien taajuus otetaan muistaakseni sytytys ohjauspiirin tiedosta joten se muuttuu kierrosten mukaan. Pulssinpituus taas määräytyy monen eri tekijän summana, joista tärkeimmät ovat: Boxin oma sisäinen Peruspulssi, MAF/MAP, TPS, CTS, ja MAT.

Kirjoitettu

http://92b4crs.tripod.com/86wiring/dia-pics/22-7.jpg

kertoo myös, että TPI:ssä suuttimien maan puoleiset päät on lopuksi samassa piuhassa ECM:n sisällä . Suuttimien ylä(+) päät on sensijaan eri sulakkeilla.

Antaako suuttimet annoksensa aina kun imuventtiili on aukeamassa? Jos, silloinhan joka 90-asteen (V8) päästä tapahtuu suihkutus. Siis 90 asteen välein lisätty bensasumu lymyää runnerin alapäässä imuventtiilin aukeamista. ???

TBI:ssä kyllä sumu leviää pitkin imusarjaa kuten kaasutinkoneissakin.

Kirjoitettu

Joo, suurin teho ilmeisesti saadaan kun sumutetaan suljettuna olevan venttiilin "päälle"...

Periaatteessa GM:n systeemilä 2 imuventtiiliä on tapahtuman aikana (osittain) auki "mällin" tullessa, vaikka siirtäisi mihin päin tuota hetkeä. Jännä kokeilu olisi jakaa tuo taajuus kahtia jolloin toinen suihku "osuisi" suljetun venttiilin päälle. Vaikea sanoa huomaisiko tehoissa kuitenkaan mitään suurta eroa...

Kirjoitettu

Kun luin Haynesia, tulin tulokseen, että "1989 and earlier" TPI:ssä suuttimet ovat 4-rinnan ja "1990 and later" TPI:n kaikkien suuttimien neg.-päät menee eri liittimiin ECM:ään. Tässä ja nyt en tiedä, onko =>1990- mallien ECM:stä kytkentäkaaviota saatavillani.

Kukahan möis autotallikäyttöön soveltuvaa oskilloskooppia halvalla?!

Kirjoitettu

Kannattaa varmaan katella käytettyy esim. alle 20MHz skooppii, riittänee autohommiin hyvin ja eivät enää maksakkaan paljoo.

Kirjoitettu

Mulla on tuollainen tavallinen telkkareiden yms. korjailuun tarkoitettu malli. Ei kylläkään myynnissä mutta mikäli tarvitset apua...

Kirjoitettu

Ei siis myynnissä sulla. Paljonko semmonen maksais ja mistä sais? Pitäskö se olla akku/paristokäyttöinen vai pannaanko invertteri väliin, vai mitataano vain autotallis?

Vois olla oikea asia ottaa käyttöön auton sähköhommissa.

Kirjoitettu

Kyllähän niitä löytyy esim. huuto.net :stä tms saiteilta. (Yleensä halvat, alle 100 euroa, ovat kyllä huonokuntoisia. 300 eurolla saa jo aika hyvän. (Muistilla varustetut mallit ovat tietysti vielä kalliimpia). Itse en kyllä ole koskaan tarvinnut kuin autotallissa. Akku käyttöisiä matkamalleja on, mutta yleensä käytetyistä on aina akut menneet entisiksi...

 

Ps. omasta mielestä autokäytössä läppäri ja WinALDL hakkaa skoopin ja veilä logiikka-analysaattorinkin mennen tullen...

Kirjoitettu

Niin, se WInaldl on hyvä, mutta antaa vain sekunnin välein dataa. Pitäis myös päästä muitakin autoja tutkimaan. Esim Pontiac TransSportista en saanut dataa ulos; puhumattakaan autosta jossa ei oo ALDL:lää, esim Fordia.

Sitä skooppia ostaisin kyllä mieluummin oikealta ihmiseltä, esim jostain huoltoliikkeestä vaikka vanhan, ainakin varmasti toimivan. Samalla vähän alkuunopastusta, millä ei sitä skooppia rikota heti.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...