Jump to content

koodi 21

Jarno

Recommended Posts

Kirjoitettu

JEPJEP! Tollasen vikakoodin camaro lykkäs mun huippumodernilla pinni-testerillä. Voisko joku selostaa SUOMEKS,mitä toi tarkottaa. tps:llä liikaa virtaa?!?! HÄH! ja -88 305tpi maffilla

TPS voltage was above 2.5 volts for 3 seconds when the MAP sensor signal showed manifold vacuum to be 15 pounds or more, or TPS was above 4.8 volts at anytime. Mitäs sit tekisin?

Kirjoitettu

Taisit lukea MAP koneen vikakoodin - ei tuo mitään.

21 koodi viittaa tosiaan TPS:n vikaan myös MAF koneessa.

Vika voi olla itse TPS:ssä, tai niissä kolmessa johdossa jotka menevät TPS:ltä ECM:lle tai sitt itse ECM voi olla vikaantunut (harvemmin ja siksi viimeinen vaihtoehto).

TPS:n johdot: (ECM:n pinnit) D2 musta, C13 tumma sininen ja C14 harmaa). Tuo D2 eli maadotus on sitten sellanen, että se maadottaa muitakin kuin vain TPS:än - eli Coolant Temp Sensorin ja MAT sensorin.

Kun otat ECM:n pistokkeen irti ja testailet TPS:n johtojen kunnon, niin johdot kannattaa sitten testata koetuslampulla, eikä yleismittarin 'piippauksilla'.

TPS:n jännite vaihtelee kaasuläpän asennosta riippuen n.0.5 - 5 volttia - katkoksia ei saa olla tällä välillä. Tämän pääsisit testaamaan parhaiten läppärillä ja ALDL johdolla - no voihan sen mitata suoraan johdoistakin, mutt aika vaikeeta pistokkeen mallista johtuen. Jos katkoksia esiintyy, vaihda TPS.

Aiheesta TPS löytyy asiaa vanhoista topiceista, joten ne kannattaa kahlailla läpi.

Kirjoitettu

Kiits. jotenkin noin teackin sen mulle selitti äsken.

Kirjoitettu

Joopa joo... läppäri kertoi läpän olevan n. 20% auki tyhjäkäynnillä (1.31V). Ilmeisesti TPS anturissa itsessään on jotakin häikkää kun pelkän anturin toimintaa mittailin yleismittarilla. Ilmeisesti MAP ja MAF koneiden TPS:sät on erilaiset kun tuli mieleen että olis voinut kokeilla -91 ponun TPS anturia autostani ja tarkastaa häviääkö vika mutta anturin merkinnät olivat erilaiset samoin kun vastusarvot (voi tosin johtua juuri rikkinäisestä anturista).

Onko kenelläkään fakta tietoa MAF ja MAP koneiden TPS:sien eroista ?

Kirjoitettu

Outoja lukemia tyhjäkäynnille - vai oliko TPS:n säätö vaan niin pielessä?

Missäpäin tää IrocJack:in TPS on - mulla vois mahdollisesti olla ehjä irtonainen TPS kokeiluun.

Kirjoitettu

Täällähän me Satakunnassa, Porin liepeillä, IrocJackin kanssa molemmat asustellaan. Olis kyllä hyvä jos vois testata ehjällä, mutta taitaa olla tuota välimatkaa vähän turhan paljon. Onks tietoo paljon uusi kustantaa?

Kirjoitettu

Siis sekä MAF että MAP koneissa? Itse kun en ole ehtinyt tutkiskelemaan asiaan tänään sen enempää.

Mutta jos näin on niin sitten se IrocJackin TPS on kappaleina :(

Yllättävän hyvin se kuitenkin kävi silti... tosin kierrokset korkealla mutta kuitenkin.

Kirjoitettu

EI NE MITÄÄN KORKEELLA OLE!!! 1500 on täysin normaali tyhjäkäynti!! Mut joo,käyn maanantain hakee uuden tps-kikkkareen. Kattellaa sit uudestaa,miltä elämä näyttää.

Kirjoitettu

Siis sekä MAF että MAP koneissa?

Niin, tuo TPS:n myyjä puhuu vain vuosimalleista ja eiköhän 91 ja 92 ollu MAP.

Tuskin TPS:ssä MAF/MAP välillä mitään eroa oo - en muistaakseni ainakaan ole törmännyt mainintoihin TPS:n vaihdosta kun "MAF to MAP" juttuja olen lueskellut.

Näin tai noin - jos johdot ja maadotus muuten ovat kunnossa niin eiköhän tuo vika TPS:ään suuntaan ensisijaisesti viittaa. ECM pirua tuskin halutaan maalailla tässä vaiheessa seinille.

Kerroppas IrocJack kuitenkin sitt maanantaina kuis kikkareen vaihto vaikutti.

Kirjoitettu

EI NE MITÄÄN KORKEELLA OLE!!! 1500 on täysin normaali tyhjäkäynti!! Mut joo,käyn maanantain hakee uuden tps-kikkkareen. Kattellaa sit uudestaa,miltä elämä näyttää.

Sulla taitaa olla aika kiree nokka kun ei tahdo alle 1500 pysyä käynnissä ;)

Ei se ECM varmaan kierroksia muuten niin ylhäällä pitäisi ;D

Kirjoitettu

JESSS!!! hain uude tps.n. EI TOIMI!! ei kestä enää lainkaan kaasua. Mut jotain positiivista,antaa edes eri vikakoodeja välillä. nyt 22 ja 33!! chiltoni kertoo koodi 22 tps volts LO ja koodi 33 maf gm/sec HI!!

Kirjoitettu

Irroitappa MAF'fin töpseli. Jos käy lähes kunnolla, on MAF sökö. Takku voinee valaista asiaa enemmänkin..... :( Ja enpä paljoa ihmettelisi, josko MAF sittenkin olisi ehjä mutta boxi elämänsä ehtoopuolella. Kokeile kikkaa 1 kuitenkin ensin.

Kirjoitettu

otin maffin töpselin irti. ei vaikutusta. sit nitkuttelin tps.n töpseliä,rupes käymää tyhjäkäyntii taas n1000rpm,mut kävi kunnolla,eikä niinku joku varttimaililaite.. nollasin vikakoodit: 33 häipy,mut 22 vilkkuu oikein reippaasti.

Kirjoitettu

Nyt alkaa haista se mistä olikin puhetta; jos avais sen "savulaatikon" johtoliitännät ja tutkisi jos on huonot kontaktit.

Menikö se TPS varmaan oikein paikalleen niin, että läppärungon akseli pyörittää TPS:ssä olevaa metealli kielekettä.

Niin ja se TPS:n jännite pitäisi saada tyhjäkäynnillä sinne 0.55V:n nurkille.

Kirjoitettu

Kyl se ihan oikein liikkuu. eikös se matolaatikko ole tos kuskin puolella?

Kirjoitettu

Oisko kuitenkin hanttimiehen puolella (ainakin ponussa). En oo koskaan kattonnu. Mutta ota akun miinus kaapeli ensin irti... ihan varmuuden vuoksi. Kato sitten samalla boksin tyyppi.

Kirjoitettu

Se TPS:n johdon puoleinen töpseli kannatais varmaan putsata jos nitkuttelu muutti tilannetta.

Oisin voinnut tulla vilkasemaan, mutta kun oma pirssi on jo pajalla jäähtymässä flektin anturinvaihtoa varten :(

Kirjoitettu

Taisit saada anteron vaihdettua.. ;) pyörittelin/säädin tps.ää ja yhtäkkii tyhjäkäynti putos normaaliks eikä ses-valo enää loista,varuiks tuuppasin cleanig spraytä tps.n töpselii ja boksin töpseleihin. 8)

Kirjoitettu

Onneksi olkoon! Sinussa on piileviä tietokone nörtin kykyjä ;)

Kirjoitettu

Täytyskö hakee iibeeämmälle töihin? ;D (jos ne tarttis vaik maalarii.. :-[) Ainii,se matolaatikon numero 1227165

Kirjoitettu

Mä pistän ton numeron johonkin varmaan paikkaan. Toivottavasti ei tarvita, mutta...

Oliks vielä murheita koneen suhteen. Olit ainakin uskaltautunut liikenteeseen. Samoin kun mä; oli termari testi menossa. TOIMII! :D

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...