Jump to content

hassu mötikkä

Ilku

Recommended Posts

Kirjoitettu

Mikäs sen alipainekellon näköisen pyöreän osan tarkoitus/tehtävä on runnereiden välissä sielä plenumin alla. Sen halkaisija oli jotain 4" ainakin ja se sijaitsee keskellä moottoria.

Siihen menee ainakin yksi sähköjohtokin ja sen alla oli joku ihme anturi. Pitäiskö siihen mennä vielä esim. joku alipaineletkukin, kun siinä oli sen näköinen suulake?

Kirjoitettu

Juu, ei siellä muuta noin isoa mötikkää ole. EGR:hän se siellä piilottelee. Se toinen mötikkä, jonka halkaisia on pienempi ja on yhteydessä polttoainelinjoihin ja johon tulee myös alipaineletku, on polttoaineregulaattori. Muita mötiköitä siellä ei taida olla.

Kirjoitettu

Niinpäs se olikin EGR. Satuin nyt vain ihmettelemään kyseistä aparaattia. Sehän onkin mulla poistettu käytöstä. Sen takia sitä vain ihmettelin, kun siihen ei mennyt mitään letkua.

Kiitos vastauksesta.

Kirjoitettu

Niin kun mulla ei ole tuo EGR käytössä, niin pitäiskö siitä lähtevä letkun paikka tukkia vai onko merkitystä? Mites päin se toimii?

Kirjoitettu

Selittäiskö joku tuon EGR:n toimivuuden...

Kun satuin löytämään netistä sopivan kuvan, niin...

mikä on tuon edessä runnereiden alla olevan iso pyöreän osan tehtävä, jonka alle menee jokin tunnistinkin:

http://koti.mbnet.fi/tb303/ponu/01100010.JPG

Ja entäpä ahdetussa vehkeessä, mihin tuo letku pitäisi vetää vai tukitaanko? Mulla ei ole ollut siinä mitään alipaineletkua.

Kirjoitettu

Hö, sehän oli suoraan Takun kotisivuilta tuo kuva ja sielä olikin selitetty, että liittyy pakokaasujen takaisinkierrätykseen.

No mites tuon EGR:än kanssa oikein pitäisi pelata ahdetussa pelissä, eli tukkia vai pitääkö mennä venttiilistä letku johonkin? Hiilipönttö lähti viimekesänä pois ja tukin kaikki aukot läppärungosta sen myötä.

Kirjoitettu

Läppärungosta kaasuvipujen alta lähtee alipaineletku jakajan vieres olevaan solenoidiin? josta letku EGR venttiiliin. Alipaine avaa EGR venttiilin. Mulla oli joskus näköjään otettu letku irti ja tukittu läppiksen lähtö. Nyt laitoin pelkän lätkän venttiilin tilalle.

Mulla ei muuten ollu tuota johtoa ollenkaan venttiilis eikä edes paikkaa sille.

Johtuukohan siitä että on MAPilla.

Kirjoitettu

Mullakin on kans MAP. Mites pitääkö tuosta EGR:stä tulla alipaineletku johonkin?

Kirjoitettu

Joo, siitä menee toi letku solenoidiin joka ilmeisesti ohjaa EGR:n toimintaa.

Mulla solenoidi on jakajan lähellä, siitä taas lähtee alipaineletku läppikseen kaasuyms vipujen alle.

Kirjoitettu

Mutta mites on, kun multa on tuo EGR poistettu käytöstä.

Eli olis kiva tietää... pitääkö EGR tukkia vai onko enää mitään merkitystä?

Kirjoitettu

IROC88 meinas että saattaa joskus aueta alipaineella itekseen jos EGR venttiilin jousi on kuoleentunu vaikka ei letkua meekkään enää.

Laitoin ittelle pelkän alumiini lätkän tilalle, ja heivasin EGRn mäelle.

Mulla olis yks ylimääräinen lätkä, tein niitä kaks.

Kirjoitettu

Eikö ole aivan sama asia, jos tukkii vain sen EGR venttiilin alipainelähdön?

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Tarkoitin oikeastaan pakokanavan ylipainetta. Normaalisti venttiili aukeaa alipaineen ja pakokaasun paineen "yhteistyöllä", mutta kun ERG:n jousi "kuoleentuu" (tai katti/pakoputki tukkeutuu) alkaa ERG aukeilemaan milloin sattuu. Kun venttiili on alkanut vuotaa noki yms sotku alkaa estää myös uuden venttiilin täydellisen sulkeutumisen. Joten ennen uuden ventiilin asennusta imukansi on puhdistettava huolellisesti.

Saat muuten kuuluisan SES-valon kun letku on irti. Kun tukit 5 pennin kolikolla apukuskin puoleisen runnerin pikku putken ja laitat letkun takaisin ei koodia tule, koska Bi-metalli anturi siinä ventiilin juuressa pelaa ja pakokaasu ei sotke plenumia ... :)

Kirjoitettu

Pitääkö tukkia molemmat puolet runnereista? Mulla kun on Edelit... tarkoitus olisi laittaa alumiinilevy EGR:n tilalle...

Kirjoitettu

ei pidä tukkia muuta kun apparin puolelta. Vanha 5p. kolikko on hyvä ;)

Kirjoitettu

Sit on paha :o

Mulla ei ainakaan mahtunu kolikko reiästä läpi. Viilasin ohuemmaks ja laitoin siihen tiivisteen reikään.

Kirjoitettu

Kuskin puolelta menee ilmaa startti-suuttimelle, joten auto ei lähde enää yhtä hyvin käyntiin. :(

Käyttämällä viilaa eikä rälläkkää saat sen pysymään niin suurena ettei se luiskahda plenumiin. Lisäksi on pidettävä huolta ettei Paxton pääse työntämään sitä sinne putkeen.... ;)

Kirjoitettu

Eli siis tukitaan vain apparin puoli runnereista, mikäli ymmärsin oikein.

ps. on se Paxton työntänyt jo välijäähdyttimen putkenkin irti. Rosteriklemmari ei vain pitänyt.

Kirjoitettu

Hyvät kuvat...

mutta jos tosiaan tukin koko EGR:n (saamallani loistavalla) alumiini jutskalla ja otan koko EGR:n pois--> ei kait sitten enää mitään runnereita tarvitse tukkia?

• 4 weeks later...
Kirjoitettu

Niin palaan vielä tähän asiaan...

tarviiko enää tukkia apukuskin puoleista runneria, jos poistan koko EGR venttiilin ja laitan sen tilalle alumiinilätkän?

Kirjoitettu

Ei mun mielestä, kanavahan on tolla jo tukos ennen runneria.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...