rc51rr Kirjoitettu 28. Elokuuta, 2012 Kirjoitettu 28. Elokuuta, 2012 Nyt kysyn täältä mielipiteitä... mulla 69 camarossa ridetechin coil over takapään sarja kokonaisuudessaan, jolla nyt oon ajellut 4000km tänä kesänä... Kun rakensin auton niin säädin kone/vaihdelaatikon kulman n.3astetta vaihteiston nokka alaspäin eli -3. Pinionin kulman vastaavasti laitoin +3 astetta eli pinionin nokka näyttää ylöspäin... sillä sain kardaanin 0:aan eli kardaani on lähes tiensuuntainen. Auto ei mielestäni tärise kiihdyttäessä tai moottori jarrutuksessa... eli kaiken pitäis olla oikein... Kuitenkin ajossa on kumma "tunne" joustossa. Vois kuvailla että joku vetäis käsijarrua päälle kun jousitus painuu alas... jarru ei kuitenkaan takuulla kummittele... kun painaa kytkimen pohjaan ja rullaa autolla niin kyseistä tunnetta ei ole... TÄÄ HÄIRITSEE MUA... Nivelet tarkastettu, iskarit(varioshock) tarkastettu, kiinnitys pultit ja tangot tarkastettu,... liikkuvat vapaasti.... Kun lueskelen jenkki foorumeita niin siellä värikäs käytäntö/tulkinta moottori/pinioni kulmista... jollain voi olla etu -3 ja taka -1,5 astetta... riippuu tietenkin onko lehtijouset vai joku muu takapään tuenta... Kertokaapa jos mieleen tulee ideoita mikä vois olla "sen kumman" tunteen aiheuttaja.. .... kuskin henkinen tila on tietenkin epävakaa mutta jos aloitetaan autosta ensin
AnttiK Kirjoitettu 29. Elokuuta, 2012 Kirjoitettu 29. Elokuuta, 2012 Ainakin Tony E. Huntimerin Pro-touring -kirjan mukaan, pinioni kulmassa pitäis aina olla presettiä. Tämä siksi, että akseli pyrkii kiertymään voimakkaasti "ylöspäin" kiihdytyksissä ja tavoitteena olisi saada aikaan mahdollisimman neutraali vaihteisto/pinioni kulma käyttötarkoituksesta ja auton ripustuksista riippuen. Tony esittää kirjassaan, että coil-overeilla olis hyvä käyttää asetuksena vaihteiston häntä 3 alas ja pinioni 1,5 alas. Ajatuksena, että akseli pääsee kiertymään n. 1,5 astetta ylöspäin kiihdytyksissä, jolloin akselin linja olisi suorassa. Se, että onko noilla kulmilla vaikutusta kuvaamaasi ilmiöön, Tony ei mainitse. Kirjassa puhutaan ainostaan nivelten nopeasta kulumisesta, jos kulmat ovat liikaa pielessä.
rc51rr Kirjoitettu 29. Elokuuta, 2012 Kirjoittaja Kirjoitettu 29. Elokuuta, 2012 No hyvä... Tälläisen arvon luin itse myös foorumista kaverilta joka aktiivisesti harrastaa katuajon ohessa Track days ajoa.... Kiitos tästä kommentista... kokeilemallahan asioita selvitetään TimoP
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään