hannux Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Nyt pitäis mun hankkia kannettava PC. Pitäis pystyä niin autohommiin ALDL, manuaalit,kuvat sun muut, kuin muuhunkin käyttöön. Sanovat että IBM:n läppärit olis erikoisen lujia mekaanisesti; onko kokemusta? Olisko jollain tarjolla hyvää käytettyä?
Guest camu88 Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Melkein mikä vaan. Sillä näissä autohommissa ei todella tarvitse mitään supernopeaa-laitetta. Tapahtumat sen verran hitaita näissä värkeissä.Ja kuten keskusteluista olet vamaan huomannut, mitä enemmän noita haltekkeja ja muita laitetaan, sitä enempi auton omistaja on palstalla kyselemässä; mikä on vikana, kun auto ei toimi. Ei näihin hommiin mitään ihmekonetta tarvita, kunhan PC:n on peruskunnossa ja akku samoin. PS: Viritys on onnistunut kun tehot ei laskeneet kuin 20 % ja rahaa ei palanut paljoakaan..... :'(
Teac Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Juu ei siihen hommaan mitään tehotykkiä tarvita. Itse olen käyttänyt juuri mainitsemaasi IBM:n vanhaa läppäriä (joku Pentium 133.. ehkä) ja hyvin on pärjännyt. Siinä koneessa on vielä perinteinen sarjaportti ettei tarvitse käyttää mitään USB muuntimiakaan. Ainut ikävä puoli noissa vanhoissa käytetyissä koneissa on, että akut eivät oikein tahdo kestää ja uusi akku yleensä maksaa ainakin saman kun kone Kierrätä siinä sitten. Vanhat IBM:n läppärit ovat kieltämättä aika tukevan oloisia ja sen kyllä huomaa painosta. Vanhassa vara parempi
Mika Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 15. Elokuuta, 2005 Mulla on ollut työkäytössä IBM:n läppäri ja ihan hyvin on kestänyt ja kokemusta on monelta muultakin Suosittelen
Guest turbomies Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Mulla on kans IBM ja hyvä on, tosiaan kannattaa hankkia sellainen, missä on sarjaportti vakiona. USB-Serial -virityksen kanssa ei tule kuin ongelmia, nimittäin kokemusta on. Läppärin akun ei tarvitse olla iskussa, kun hankkii autolaturin ja tupakansytyttimeen jakajan, jolloin saa sekä ALDL-piuha ja läppäri virtaa yhtäaikaa - näin mulla ja toimii
T0ni Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Compaqin läppis on mulla.. kivasti on tämäkin toiminut. Turbomies puhuu asiaa.. sarjaportillinen kandee hommata. Hommasin ittelle kans tommosen tupakinsytkään tulevan laturin kun kerran maksavat huomattavasti vähemmän kuin akut. Camulle sen verran ettei nuo haltechit+muut ecut vikoja tuo sen enempää kuin tavallinen ecukaan jos hiemankin tietää mitä tekee
hannux Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Ookei! Meidän talon ylläpitäjä sanoi kans että se pitäis olla IBM Thinkpad mekaanisen lujuuden takia. Sanoi kans että RS-232<>USB-adapteri olis ihan ok, mutta nythän ollaan itsekolvattujen kytkentöjen kanssa tekemisissä. Voisko joku PC-tietäjä selvittää miksi USB<>RS-232<>ALDL-ketju ei pelaa tuolla adapterilla. T&T näyttää kauppaavan HP NX 6110 kannettavaa 649eurolla. Jos sitten IBM:n hinta on kaksinkertainen jo suunnilleen samoilla ominaisuuksilla, niin miten sitten??
Guest turbomies Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Voisko joku PC-tietäjä selvittää miksi USB<>RS-232<>ALDL-ketju ei pelaa tuolla adapterilla. Tätä aihetta käsittelin hieman tuolla omassa projektitopicissa. En tiedä, miksei tuo toimi. Jenkkifoorumeilta luin paljon tuohon liittyen juttua ja siellä mainittiin kaksi eri merkkiä, jonka USB-Serial -adapterit toimisivat tuon ALDL-piuhan kanssa. Toinen merkki oli muistaakseni Belkin, toista en muista. MUTTA näidenkään toiminta ei ole 100% varmaa, vaan noillakin tietoliikenteeseen saattaa tulla virhettä, joka estää/häiritsee datan siirtoa. Tästä luin myös paljon varoittavia esimerkkejä. Aika riskipeliä tuollaisella yhteydellä päivittää boksia. Kokeilin itse yhtä USB-Serial -adapteria ja ei se toiminut, sai yhteyden kyllä muodostettua, mutta datan siirrossa tuli jotain checksum-erroria koko ajan. Ei viitsinyt leikkiä sitten sillä uhalla, että boksi rikkoontuu.
Guest pile Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 tuo usp onkin ongelma juuri haltekille ilmeisesti dos pohjaisuuden takia ja vaikka uusi versio on ns. win pohjainen niin jotain vanhaa sinne on jäänyt ja ei todellakaan yhteydet pelaa vaan vaatii vanhan kunnon sarjaportin. suuri ongelma muorostuu myös vanhojen kannettavien hinnoissa ne kun on järjestään akku vikaisia ja käytännössä ilman takuita. kun uusien koneiden(siis kannettavien) hinnat ovat tulleet hurjasti alaspäin( se vain että niissä ei tosiaankaan enää ole sitä sarjaporttia)niin jotkut keillä sattuu olemaan vanha kannettava hinnoittelevat vanhan koneensa niin korkealle että ei niille ole markkinoita
Mika Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 T&T näyttää kauppaavan HP NX 6110 kannettavaa 649eurolla. Jos sitten IBM:n hinta on kaksinkertainen jo suunnilleen samoilla ominaisuuksilla, niin miten sitten?? IBM on aina ollut hinnaltaan kalliimpi kuin muut. Mullakin tämä nykyinen IBM maksoi uutena ~ 2000 €, joten muita merkkejä saa paljon halvemmalla. Lieneekö tuo kova kestävyys yksi pointti tuossa hinnassa
4gen Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 Kyllä sarjaporttia löytyy joistain uusistakin koneista, täytyy vaan vähän haeskella. Mulla on esimerkiksi HP compaq nx5000 ja löytyy sarjaportti. Hyvin soveltuu auton säätämiseen. Halvimmista tarjouskoneista ei välttämättä löydy.
88IROC Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 ... niin saahan näihin uusimpiinkin kannettaviin perinteisen sarjaportin kun hommaa telakan tai porttilaajennuksen. Lisähintaa tulee 200 euron verran. HP:n kannettavassa on muuten vakiona vielä commi jotkut onnelliset saivat sellaisen kun viimeksi hommattiin uusia koneita tänne firmaan. Meikä sai tietysti IBM:n ThinkPadin joten pitää kantaa tota porttilaajennusta jatkuvasti mukana (vanhat logiikat, taajuusmuuttajat, viiva-scannerit yms. vaativat perinteisen commin)
Guest pile Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 17. Elokuuta, 2005 Kyllä sarjaporttia löytyy joistain uusistakin koneista, täytyy vaan vähän haeskella. Mulla on esimerkiksi HP compaq nx5000 ja löytyy sarjaportti. Hyvin soveltuu auton säätämiseen. Halvimmista tarjouskoneista ei välttämättä löydy. meillä on noita koneita muutaman tukkurin kautta saatavana ja kun puhutaan uusista mallista mitä nyt myyrään(ei niistä mitä jotkut jälleen myyjät myyvät uusina malleina vaikka todellisuudessa ovat jo menneen talven lumilla tehtyjä) niin ei näistä merkeistä/malleista löyry enää sitä sarjaporttia muuntokappaleita saa kyllä mutta sehän ei olekkaan sama asia
hannux Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2005 Ostin sitten IBM-T22:en. Laitoihn sinne jo Camaron varaosakirjan. Nyt tarttee tietoa noista ALDL-OBD_.....softista ja kytkennöistä. Eikö kellään oo valmista linkkikokoelmaa? Parempaa kun mulla.?
-vellu Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 24. Elokuuta, 2005 Niitä linkkejä: http://www.f-bodyfinland.com/yabbse/index.php?board=7;action=display;threadid=4984
Teac Kirjoitettu 25. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 25. Elokuuta, 2005 Ookei! Meidän talon ylläpitäjä sanoi kans että se pitäis olla IBM Thinkpad mekaanisen lujuuden takia. Sanoi kans että RS-232<>USB-adapteri olis ihan ok, mutta nythän ollaan itsekolvattujen kytkentöjen kanssa tekemisissä. Voisko joku PC-tietäjä selvittää miksi USB<>RS-232<>ALDL-ketju ei pelaa tuolla adapterilla. T&T näyttää kauppaavan HP NX 6110 kannettavaa 649eurolla. Jos sitten IBM:n hinta on kaksinkertainen jo suunnilleen samoilla ominaisuuksilla, niin miten sitten?? Syy on siinä, että käytetyt liikennöintinopeudet eivät täsmää adpterien kellotaajuksien kanssa. Kiteet/resonaattorit/oskillaattorit mitä adaptereissa käytetään valitaan niin, että ne osuvat riittävällä tarkkuudella std. baudinopeuksiin (esim. 300,1200,2400,4800,9600 jne.). Ja jos saatu data ei tule oikealla nopeudella RS-232:n ja USB: välinen linkki menee poikki (bitti tulee väärään aikaan). Nämä värähtelypiirit on sen verran tarkkoja, että pelkkä lämpötila saattaa vaikuttaa toimivuuteen. Se taas johtuu siitä, että adaptereiden värähtelypiirit tehdään normaalisti madollisimman halvoilla komponenteilla (lue: paras kate tuotteelle) joiden yksilöerot voivat olla suuriakin. Eli saman valmistajan jotkin adapterit toimivat toiset ei. No tätä nyt voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään.... menee pahasti off-topiksi, sori
PRVette Kirjoitettu 28. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 28. Elokuuta, 2005 Kokeilin juuri PCMCIA-RS232 adapteria, mutta en saanut dataa silläkään ulos. Kaapeli pitäisi olla kunnossa, koska olen sillä saanut homman pelaamaan vanhalla läppärillä sarjaportista. Tuossa PCMCIA-adapterissa on varsin paljon asetuksia, esim. nuo kide värähtelytaajuudet ym. Kun vaan tietäisi, mitä kokeilisi. Saattaa olla lievää hakuammuntaa. Vai onko kokemuksia?
Teac Kirjoitettu 28. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 28. Elokuuta, 2005 En ole koskaan kyseistä korttia kokeillut/tutkinut, mutta nyrkkisääntönä voinee pitää sitä että värähtelytaajuus pitäisi olla jokin liikennöintinopeuden monikerta. Kortin sisuskaluista täytyisi tietää himan enemmän, jotta voisi olla varma asiasta, koska ohjaimella saattaa olla useita jakajia/kertojia ennen varsinaisen sarjaliikennenopeuden generointia
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään