Guest PJKuona Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Elokuuta, 2005 Aarrttssii kyseli minulta miten tuo homma tehdään, kun olen ko. työn juuri tehnyt. Ajattelin laittaa tuon "työraporttini" tänne kaikkien luettavaksi jos siitä joskus olisi jollekin jotain apua. Kuvia minulla ei projektista valitettavasti ole, mutta tämä sen verran simppeli homma ettei niitä välttämättä tarvita. Kuvia ko. aiheeseen löytyy tuolta: http://www.transam.fi/ Ikkunannostimenmoottorin vaihtaminen ei ollut loppuseltaan ollenkaan vaikea homma kunhan vain tietyt niksit hoksaa, eikä menetä hermojaan. Itse ähräsin sen kanssa kaksi iltaa (monista syistä johtuen). Nyt tekisin saman homman varmasti alle puolessa tunnissa. Ensinnäkin kannattaa heti alussa varata sopivat työkalut siihen hommaan (itse en varannut). Tarvitset akkuporakoneen, erikokoisia metalliteriä (ainakin 10mm ja olisiko ollut joku 3mm se toinen terä), torx-meisselin (ovipahvin purkamiseen), pienen peilin, pienet sormet ja pitkää pinnaa + läjä sekalaisia perustyökaluja. Homma aloitetaan ottamalla se ovipahvi irti. Itselläni tähän upposi normaalia enemmän aikaa sillä pahvin yläosaan oli tehty oma ruuvikiinnike. Ko. kiinnike oli vielä tehty niin fiksusti piiloon etten sitä helposti löytänyt. Ennen porausta lasi nostetaan ylös ja "lukitaan" paikoileelleen. Itse käytin tähän hommaan pientä puristinta jolla puristin nostomekanismin siten ettei se päässyt liikkumaan. Lisäksi varmistin lasin ylhäällä pysymisen maalarinteipillä (tämä ei liene välttämätöntä, mutta pelasin varman päälle). Joka tapauksessa, kun ikkuna on ylhäällä ja ovi pahvi irroitettu, on edessä "työreikien" poraus oveen. Moottori on kiinni siinä "vaihteistossa" kolmella niitillä. Nämä niitit on porattava pois, jotta moottorin saa irti. Tässä vaiheessa kannattaa katsella peilin avulla oven sisään jotta osaa porata ne työreiät oikeiden niittien kohdalle. Huom. koko "vaihteistoa" (tai mikä se nyt sitten viralliselta nimeltään onkaan) ei irroteta, vaan ainoastaan moottori joka on sen sisällä. Kun olet löytänyt oikeat niitit, niin poraat vain kylmänrauhallisesti siihen oven peltiin 10mm reiät niiden niittien kohdalle. Huom, siis vain oven peltiin, ei niitteihin asti. Varsinaiset niitit porataan sitten pienemmällä terällä pois. Niittien kiinnitysreikiä ei kannata turhaan suurentaa, sillä uusi moottori tulee näihin reikiin kiinni. Kun olet porannut niitit pois, tipahtaa vanha moottori pois. Kannattaa laitta käsi alle, ei tarvitse sitten kaivella sitä moottoria sieltä oven sisästä. Tämän jälkeen vain uusi moottori ja piuhat paikoilleen. Kun uusi moottori on hollilla, laitetaan ne mukana tuleet pikkuruuvit niihin reikiin joista niitit on aiemmin porattu pois. Sitten vain mutterit toiselle puolelle ja kiristetään ruuveja. Ennen kuin ruuvit vedetään lopulliseen kireyteen voi moottorin toiminnan varmistaa. Siis nappia painamalla testataan nouseeko se lasi vai ei (puristimet ym. lukitukset pitää tietysti poistaa tätä ennen). Jos homma toimiin, niin ei muuta kuin ruuvit kunnolla kiinni, ovi kasaan ja baanalle. Kun tuon ovipahvin ottaa irti, kannattaa samalla voidella nuo ikkunannostimen kiskot ja muut mekanismit, toimii sitten sulavammin ja pidempään koko systeemi. Itse vedin vielä oven sisään kotelon suoja-aineenkin, vaikka se nyt ei tähän hommaan varsinaisesti liitykkään. Auto johon tämän vaihdon tein oli siis Pontiac Firebird Formula 5.7TPI -91
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään