Jump to content

Ahtaminen vakio-osilla.


Fenix

Recommended Posts

Enempää asiaan perehtymättä kyselen ahtamisen kokemuksia tpi moottorilla kaverin puolesta.

Kuinka suuria ahtoja vakio alakerta kestää vakio koneessa?

Tämän hetkinen 3.47" hihnapyörä tuottaa 0.3 bar ahtoja ja lisää pitäisi saada.

-88 350 tpi

Link to comment
Share on other sites

eikös se puol bar:a oo todettu turvalliseksi.varmaan ne valupakosarjat kannattas ekana vaihtaa parempiin,käsitin et kaveris autos sellaset on...jonkun jutun luin et 2,87" vortech pulley 350 tpi:ssä tuottaa jo 12-14 psi n.0,9bar.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti. Informoin kaverille.

Pakosarjat on vaihtolistalla. Samoin katti pois, imarin porttaus, airfoil ja välijäähdytin.

Ahto-, bensanpaine- ja seosmittarit myös.

Näillä toimenpiteillä alkaa lisäheppojen metsästys.

Egr vissiin kannattaa jättää toimintaan toistaiseksi , jos se mahdollisesti vähentää nakutus riskiä.

Tuolta löytyikin jo hihnapyöriä.  http://www.vortechsuperchargers.com/view.php?pcat=6

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

 

Egr vissiin kannattaa jättää toimintaan toistaiseksi , jos se mahdollisesti vähentää nakutus riskiä.

 

 

Millä tavalla Egr vähentää nakutus riskiä?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kaikki puhuvat aina noista remmillä vedettävistä ahtimista. Onko kukaan rakennellut ihan perinteistä turboa näihin, yksi kummallekin puolella? Luulisi sen olevan halpaakin, kun turbothan on puoli-ilmaisia nykyään, ainakin Biltemassa...

Link to comment
Share on other sites

Bilteman turpot taitaa jäädä auttamatta liian pieniksi. Taitaa muutenkin toi turbottamisen halpuus olla hiukan hämäävää. Juu, itse ahdin on edullinen, mutta kun sillä ei vielä yksinään tee mitään. Jos ei itse pysty rakentamaan esim. vaadittavaa putkistoa, niin väittäsin että tulee kalliiksi. Kallis on tietty suhteellinen käsite, mutta veikkaisin että asiantunteva paja rokottaa tollasesta duunista tonneja.

Ja jotta siitä ahtamisesta sais edes jotain irti, sekä koneen pysymään nipussa, niin sitä moottorin ohjausta pitäis päästä säätämään. Itse tekemällä Megasquirt ei tuu kalliiks, mutta taas jos täytyy turvautua ulkopuoliseen apuun ja valmiisiin säädettäviin bokseihin, niin puhutaan tonneista.  ;D Ja sitten kun muistaa sen, että sitä vakio alakertaa ei paljoa voi ahtaa, niin tulee muuten aika kalliita hevosia.

 

Nää nyt on taas näitä, mutta 600hp karvan yli $3k:lla, mukaanlukien moottorin ostohinta.

http://www.hotrod.com/techarticles/engine/hrdp_1104_594hp_53l_gen_iii_small_block_for_3252/viewall.html

 

Vaadittavat palikat on halpoja, mutta se osien teettäminen siinä alkaa tekemään kertoimia tohon hintaan.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Näinhän  minä vähän tuota uumoilinkin. Enkä itseasiassa pidä hirveästi pakokaasuahtimista. Olemme joskus rakennelleet vanhan Opelin koneen niin, että siihen laitettin tuo fööni kylkeen. Tokat männät ei sulaneet ihan heti! Ihan tyhmyyttäni kysäisin. Kaikenhan voi muuten tehdä, löytyy varmaan joku meikäläisenkin tuttavapiiristä, jolla on tarvittava tietotaito säätelemiseen.

 

Link to comment
Share on other sites

Millä tavalla Egr vähentää nakutus riskiä?

 

Tuohon oli jossakin kattavampikin teoria, mutta tämä tuli vastaan nopealla googlauksella:

 

Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on tarkoitus laskea polttomoottorin NOx-päästöjä johtamalla osa pakokaasuista takaisin imusarjaan ja uudelleen sylinteriin. Typenoksidipäästöjä syntyy korkealla moottorin kuormituksella kun sylinterin palamisen huippulämpötila on korkea - takaisinkierrätetty pakokaasu laskee tätä huippulämpötilaa ja laskee päästöjä. EGR-järjestelmä pystyy tapauksesta riippuen vähentämään typen oksideja jopa 60%.

 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakokaasun_takaisinkierr%C3%A4tys

 

 

Enempää asiaan perehtymättä kyselen ahtamisen kokemuksia tpi moottorilla kaverin puolesta.

Kuinka suuria ahtoja vakio alakerta kestää vakio koneessa?

Tämän hetkinen 3.47" hihnapyörä tuottaa 0.3 bar ahtoja ja lisää pitäisi saada.

-88 350 tpi

 

Tuohon voin nyt vastata itsekin jos joku miettii samaa...

0.6-0.7 bar ahdoilla meni vaihteisto työn alle kun hävitti 3-4 vaihteet th700:sta ja seuraavana päivänä kansipahvi.

Link to comment
Share on other sites

Tuohon voin nyt vastata itsekin jos joku miettii samaa...

0.6-0.7 bar ahdoilla meni vaihteisto työn alle kun hävitti 3-4 vaihteet th700:sta ja seuraavana päivänä kansipahvi.

Hehehe, eli se raja oli sittenkin siinä 0.5bar kohdilla  ;)

Link to comment
Share on other sites

Tiivisteet vaihtui cometicin tuotteisiin. Alakerta pysynyt pysynyt toistaiseksi läjässä.

Huohotus kasvoi kansirempan yhteydessä ja nyt öljynkerääjäsäiliö työnalla.

Puskee öljyä ulos mittatikun päästä kun antaa happea ja pvc venttiilin pullahtaa ylös joskus. Venttiili toimii kuitenkin ja kaiken pitäisi olla kasattu oikein.

0.3 bar ahdoilla ja ennen kansipahviremppaa ei ongelmaa esiintynyt.

Link to comment
Share on other sites

Tiivisteet vaihtui cometicin tuotteisiin. Alakerta pysynyt pysynyt toistaiseksi läjässä.

Huohotus kasvoi kansirempan yhteydessä ja nyt öljynkerääjäsäiliö työnalla.

Puskee öljyä ulos mittatikun päästä kun antaa happea ja pvc venttiilin pullahtaa ylös joskus. Venttiili toimii kuitenkin ja kaiken pitäisi olla kasattu oikein.

0.3 bar ahdoilla ja ennen kansipahviremppaa ei ongelmaa esiintynyt.

Onko sulla huohotus tehty oikein jos noin lykkää paineita öljypohjaan.Meneekö huohotin ahtimen imupuolelle vai maahan.Ahtimen ja moottorin väliin sitä ei saa kytkeä.
Link to comment
Share on other sites

Onko sulla huohotus tehty oikein jos noin lykkää paineita öljypohjaan.Meneekö huohotin ahtimen imupuolelle vai maahan.Ahtimen ja moottorin väliin sitä ei saa kytkeä.

 

Tuo PCV taitaa olla nyt paineistettuna vikakuvauksen perusteella. Venttiili ei kyllä kestä painetta, eli tämä siirrettävä ennen ahtoa.

Link to comment
Share on other sites

Sporttiauto rakensi aiemman version. Alkuperäisyydestä poiketen pelkääjän puolen venakoppaan ei mene korvausilma läppärungosta vaan ahtimen imupuolelta (ennen ahdinta). Näin oli myös sporttiauto systeemin tehnyt. Kone kasassa kansi / ahtonpyörän vaihto rempan jälkeen kuten aiemminkin ja meni päästöistä läpi, mutta huohottaa öljytikusta uusilla paineilla.

Link to comment
Share on other sites

pvc venttiililtä menee letku imusarjaan onko sinne laitettu kunnollinen takaisku venttiili niin että kun paineet nousee imusarjassa niin se sulkeutuu,imeminen tapahtuu vain ja ainoastaan kun imusarjassa on alipaine. jos näin ei ole niin näin se pitäisi laittaa niin toimii.

 

Link to comment
Share on other sites

pvc venttiililtä menee letku imusarjaan onko sinne laitettu kunnollinen takaisku venttiili niin että kun paineet nousee imusarjassa niin se sulkeutuu,imeminen tapahtuu vain ja ainoastaan kun imusarjassa on alipaine. jos näin ei ole niin näin se pitäisi laittaa niin toimii.

 

Millainen on kunnollinen takaiskuventtiili ja missä sellaisia myydään?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

pvc venttiililtä menee letku imusarjaan onko sinne laitettu kunnollinen takaisku venttiili niin että kun paineet nousee imusarjassa niin se sulkeutuu,imeminen tapahtuu vain ja ainoastaan kun imusarjassa on alipaine. jos näin ei ole niin näin se pitäisi laittaa niin toimii.

eikö tuo kannattas vetää suoraan ahtimen imupuolelle.

Link to comment
Share on other sites

eikö tuo kannattas vetää suoraan ahtimen imupuolelle.

imupuolelle menee toisesta venttiilinkopasta huohotin letku joka hoitaa huohotuksen(imun) silloin kun imusarjassa on paine ja pvc venttiilille oleva takaisku on sen sulkenut että sitä kautta ei mene paineet öljypohjaan.

Link to comment
Share on other sites

imupuolelle menee toisesta venttiilinkopasta huohotin letku joka hoitaa huohotuksen(imun) silloin kun imusarjassa on paine ja pvc venttiilille oleva takaisku on sen sulkenut että sitä kautta ei mene paineet öljypohjaan.

niin voihan tuon huohotuksen hoitaa niinkin että koko pvc venttiili vege ja tulpataan imusarjasta aukko ja hoidetaan huohotus joko pakoputkeen tällä http://www.summitracing.com/int/parts/vpe-11189/overview/ tai ahtimen imupuolelle ,ainut vaan jos auto oikeesti huohottaa pahoin niin mielestäni tuo pakoputkeen huohottaminen on ainut oikea ratkaisu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...