Jump to content

3.8 v6 lisää voimaa


Frazier

Recommended Posts

Vähissä näyttäisi olevan nämä v6 moottorien virittelyjen keskustelut, mutta kai näitä on viritelty suomessakin. Onko täällä kukaan onnistuneesti virittänyt tuota 3.8 ? :)

 

Mietityttää oisiko tuosta v6 mallista saatavissa vaikkapa semmoiset 50hv lisää hevosia, mitä kaikkea pitäisi vaihtaa ja paljonko se kustantaisi.

Moni varmaan kehottaisi vaihtamaan v8 malliseen tai moottorin vaihtoon, mutta ne eivät juuri nyt ole vaihtoehtoja.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vähissä näyttäisi olevan nämä v6 moottorien virittelyjen keskustelut, mutta kai näitä on viritelty suomessakin. Onko täällä kukaan onnistuneesti virittänyt tuota 3.8 ? :)

 

Mietityttää oisiko tuosta v6 mallista saatavissa vaikkapa semmoiset 50hv lisää hevosia, mitä kaikkea pitäisi vaihtaa ja paljonko se kustantaisi.

Moni varmaan kehottaisi vaihtamaan v8 malliseen tai moottorin vaihtoon, mutta ne eivät juuri nyt ole vaihtoehtoja.

Hassukaasua niin 50hv tulee helposti ;) Ja miten niin ei viriteta, no joo ei sama mosa mutta 3.8 V6 kuitenkin ;)

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=62864.0

Link to comment
Share on other sites

Summitilta pakopuoli kuntoon:

 

Pacesetterin mid-length peltisarjat $249:

http://www.summitracing.com/parts/psm-70-1209/overview/year/1998/make/chevrolet/model/camaro

 

Flowmasterin american thunderia cat-backin muodossa $439:

http://www.summitracing.com/parts/flo-17358/overview/year/1998/make/chevrolet/model/camaro

 

Täältä sitten nokka + hilut, noin $1000:

http://www.3800performance.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=CVT_NSC

 

Ja sitten kannet porttaukseen. Luulis noilla jotain tulevan lisää. Ei muuta ku kokeilemaan!  m/

 

 

Link to comment
Share on other sites

mullakaan ei ole omakohtaisia kokemuksia vajavaisen koneen virittämisestä, mutta samat fysiikan laithan näihinkin pätee kuin täysverisiinkin. eli saaste laitteet pois, imupuoli kuntoon vaikka ihan vain k&n filtterillä ja pienellä imusarjan porttaamisella, putkisto virtaavammaksi vaikka pelkällä läpivirtauspöntöllä ja katit pois. niin noillakin nyt muutaman konin saa jo lisää.

 

jos noi ei riitä, niin sitten kannet pöydälle ja kanavien kohdistus ja porttaus. uudet paremmat yläkerran hilppeet. kokonaan uusi ja parempi putkisto ja peltisarjat. noilla muutoksilla uskoakseni tulee jo hieman enemmän tehoja.

 

jos noikaan ei riitä, niin paremmin virtaavat kannet vanhojen tilalle (en tosin tiedä onko olemassakaan kutosiin)

 

ja jos ei mikään riitä niin sitten turbokittiä kaiken edellisen lisäksi tilailemaan.

 

jos todella innostut kutosta virittelemään, niin ois huippu juttu. kiinnostas muakin pähkäillä. vaikkakin omani ajattelin pitää vakiona.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sen verran olen vielä pihalla virityspuuhista, että täytyy vielä tällä hetkellä mennä ajatuksella jos rupeaisi virityspuuhiin niin mitä kaikkea pitäisi tehdä saadakseen 50hv+ lisää tehoa.

 

Putkiston, pakosarjojen vaihdoilla ei taideta kovin pitkälle vielä päästä vaan taitaa muutama humma löytyä lisää.

 

Varmaankin nokan vaihto olisi pakollinen. Miten sitten päästöjen kanssa? Luin keskusteluja lt1 osiosta ja siellä joillain nokilla on päästöjen kanssa vaikeaa. Onko tuohon mitään tietoa millä nokilla menee päästöt yli vai yrityksen ja erehdyksen kautta?

 

Jos uuden nokan ym. vaihtaa niin pitäisi varmaan säädättää bensakartat uudestaan ja osaako tuota kutosta kukaan säätää?

 

http://shop.zzperformance.com/store/p/48-GT-Camshafts.aspx

 

Millainenhan tuollaine GT1 nokka ois...?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jos +50hv on tavoite, joudut kylla ottaa kannet irti. Vakio puristus on 9:4 (just hyva ahtamiselle ;) ) joten kannet tartteis plaanata+portata ja ruttu saada 10:5 paalle ja sit se tiukempi nokka+putkisto niin luulis se 50hv loytyvan. Ei sen V6 boksin saataminen ole yhtaan sen kummempaa kun V8.kaan :) Paastoista sen verran jos saat rutun ylos hyotysuhde paranee ja todennakoisesti myos paastot vahenee :W

Link to comment
Share on other sites

Mulla on omasta 00' Camarosta se käsitys, että sille ei saa tehdä yhtään mitään.. ???

Päästöt jne siinäkö on esteenä ?

Ei ne paastot mikaa este ole, oikeat saadot ja polttoaine niin putkesta ei tule kuin kukkasia ;D

Link to comment
Share on other sites

Ei ne paastot mikaa este ole, oikeat saadot ja polttoaine niin putkesta ei tule kuin kukkasia ;D

 

Ja samat rajat kutosissa on kuin kaseissakin. Jos kutiteltu kasi menee päästöihin, niin miksei kutiteltu kutonenkin...

Link to comment
Share on other sites

oikeastaan ongelmaks noi päästöt nousee siinkohtaa ku teet sille koneelle jotain millä se rinnastetaan koneen vaihtoon ja joudut sitä muutoskatsastamaan esim asennat ahtimen ni sit pitää löytyyjoko ahtimen valmistajan dokumenttia et täyttää -00 f-bodyn päästövaatimukset tuossa koneessa tuona aikakautena tai sit puolueettoman laitoksen lausunto päästöistä käytännössä vtt , mut siis kun ruuvailet sitä vakiopataan ni aika pitkään saat tehä ku vaan ruuvaat sen leimalle sopivaan kuntoon et leimasetän mittari tykkää :)

Link to comment
Share on other sites

Taitaa remmi olla paras noihin tavoitteisiin jos ajettavuus pitää säilyä ;) Etuveto-3.8:n ahdinta on laitettu ja kaiketi thunderbirdin (hyi) ahtimenkin saa sopimaan m/

Link to comment
Share on other sites

Taitaa remmi olla paras noihin tavoitteisiin jos ajettavuus pitää säilyä ;) Etuveto-3.8:n ahdinta on laitettu ja kaiketi thunderbirdin (hyi) ahtimenkin saa sopimaan m/

 

Miksi ajettavuus menisi huonoksi? Ei kai tuo 50hv tavoittelu vielä niin paljoa moottorin luonnetta muuta, että ajettavuus paljoakaan kärsisi? Noh, voihan se olla, mutta viisaammat vastatkoon.

 

http://www.abbottracingheads.com/gm3800.htm

 

Aika paljon olisivat sivun mukaan saaneet piristettyä nokalla ja imusarjan sekä kansien porttauksella.

 

Kannet on näköjään enemmänkin modifioitu.

Link to comment
Share on other sites

GM 3800 Series II V-6 Flow Figures

 

Flow numbers at 28" of water on a Superflow 600 Flowbench

 

Intake                                Exhaust

Stock                                Stock

 

Lift    

.100" 55.0                          45.3

.200" 114.3                        98.2

.300" 155.7                     132.1

.400" 177.5                     145.5

.500" 184.7                     148.1

.550" 186.3                        151.6

.600" 188.9                        152.6

 

Link to comment
Share on other sites

GM 3800 Series II V-6 Flow Figures

 

Flow numbers at 28" of water on a Superflow 600 Flowbench

 

Intake                                Exhaust

Stock                                Stock

 

Lift    

.100" 55.0                          45.3

.200" 114.3                        98.2

.300" 155.7                     132.1

.400" 177.5                     145.5

.500" 184.7                     148.1

.550" 186.3                        151.6

.600" 188.9                        152.6

 

Tuossa aikaisemmassa postauksessa oli L36 vakioiden kansien virtaukset. Ihan mielenkiinnosta laitoin niin joku viisaampi voi vaikka kommentoida pitäisikö nuo portata. Onko nuo huonosti vai hyvin virtaavat kannet?

 

Alla vielä vertailun vuoksi 3.6 LLT V6 kannen virtaukset

 

"Intake

.200 188

.300 255

.400 275

.450 281

.500 284

 

Exhaust

.200 135

.300 152

.400 160

.450 162

.500 164

Link to comment
Share on other sites

Onko nuo huonosti vai hyvin virtaavat kannet?

 

Äkkiseltään tulis mieleen, että noi 3.8 kannet olis normi SBC tasoa. Joku kansispesialisti voi oikaista...

 

Sun laittaman linkin värkkiin oli taiottu about 100hv lisää. Jos tavoite on puolet siitä, niin uskaltaisin veikata että vois onnistua ilman kansiin kajoamistakin.

Link to comment
Share on other sites

ls1:seen se +50 hp on karkeesti k&n ilmanotto + pitkätsarjat + 3" rööri + imusarja +portattu tb ns. bolt on osat kiinni. +100 hp sitten kannet + nokka jne jne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Naihin vehkeisiin ei ole "lastuja". Ainakin Hypertechilta loytyy ohjelmointikapula ja HPTuners kai ainakin toimii. EFIlive ei taida supportoida kutvosia.

Link to comment
Share on other sites

Onkos näitä kutosia lastutettu / lyöty läppäriltä jotain uutta ohjelmaa ?  :P

 

Taitaa olla aika surkea hyöty hintaan nähden. Jos siis kone täysin vakio.

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla aika surkea hyöty hintaan nähden. Jos siis kone täysin vakio.

 

Saatat olla oikeassa. Edellinen omistaja vaihtanut Rieger tuningin putkiston, ei se ainakaan huononpi ole kuin vakio... Varmaankin ainakin hieman paremmin virtaava. Voisihan tuohon kutoseen jotain pientä lisäpotkua keksiä..

Link to comment
Share on other sites

Saatat olla oikeassa. Edellinen omistaja vaihtanut Rieger tuningin putkiston, ei se ainakaan huononpi ole kuin vakio... Varmaankin ainakin hieman paremmin virtaava. Voisihan tuohon kutoseen jotain pientä lisäpotkua keksiä..

 

ahda se  m/  mutta taitaa olla aika mahdotonta noin uuteen  m-

Link to comment
Share on other sites

Mitä muuta "pientä" voisi olla esim. K&N tms lisäksi kannattavaa tilata ? Kymmenistä heposista puhutaan...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...